סקירה • מייק פנס מבטל את החשש הישראלי מדונלד טראמפ

מועמדו של טראמפ לסגן הנשיא הוא אחד הראשונים שהעביר חוק במדינתו נגד BDS ונחשב לתומך נלהב של מדינת ישראל • מדובר בבחירה מבריקה מחד אך מוזרה מאידך • סקירה מיוחדת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפחות חלק מהחששות כלפי מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, התפוגגו לאחר בחירתו במייק פנס, מושל אינדיאנה, כמועמדו לסגן הנשיא. מדובר בבחירה מוזרה מחד אך מבריקה מאידך.

מצד אחד, כלי התקשורת בארצות הברית, התקשו למצוא בו איזשהו כשרון מיוחד. לכאורה, היה על טראמפ לבחור במועמד מוכר יותר ובעל מוניטין ארצי, כזה אשר יסייע לו בהתמודדות הקשה הצפויה לו מול המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, אשר פותחת פער מולו בסקרים הארציים.

אך צריך להבין, כי בסופו של דבר, על מנת לנצח בבחירות, דבר ראשון צריך טראמפ לשכנע את המתלבטים מבית, אלו המצביעים למפלגה הרפובליקנית אך מתקשים להשלים עם ניצחונו של האיש שהדבר המזוהה עימו ביותר הם הפרובוקציות, כי עליהם להצביע עבורו וכי הוא לא יפעל בניגוד לעקרונות המפלגה השמרנית.

דונלד טראמפ

בנקודה זו, מייק פנס הוא האיש הנכון לתפקיד הנכון, שכן, הוא מזוהה עם האגף הקונסרבטיבי האידאולוגי, ונמצא בקשרים טובים גם עם הממסד הרפובליקני הקלאסי. יוסף הירש מזכיר באתר מידה כי הוא גם תומך נלהב של ישראל שביקר בארץ, והיה אחד המושלים הראשונים שחוקקו במדינתם חוק נגד BDS – תנועת החרם על ישראל.

הוא מוסיף ומזכיר כי תפקיד סגן הנשיא איננו מוגדר, ומבחינה מסוימת הוא חסר חשיבות מהותית. חשיבותו הגדולה של התפקיד היא בין היתר בעת מערכת הבחירות, כאשר סגן הנשיא יכול לאזן את המועמד, לחזק את נקודות התורפה שלו ולהרחיב את כוח המשיכה שלו. בחירה מושכלת בסגן מתאים עשויה לפנות לקהלים שלא היו בכיסו של המועמד, וזאת באמצעות בחירת מועמד ממגזר מסוים או ממדינה שמתנדנדת בין המפלגות.

ככלל, פחות סביר שפנס יביא בוחרים מחוץ לגבולות המפלגה הרפובליקנית. טראמפ עושה זאת, בקהלים מסוימים, אך לא בכך כוחו של פנס. עמדותיו של פנס בנושאי כלכלה הן של האורתודוקסיה הקונסרבטיבית, ובענייני חברה הוא שמרן מובהק. כך שלא סביר שהוא יצליח להביא לטראמפ קולות של מצביעים ליברליים.

מייק פנס
צילום: CC BY-NC 2.0

הירש מוסיף כי זהותו האוונגליסטית של פנס עומדת במוצהר גם מאחורי תמיכתו בישראל. בכך הוא מאזן את טראמפ, שבתחילת הקמפיין הביע דעות סותרות בנוגע למידת התמיכה שלו בישראל, גם אם בהמשך הוא מיהר להתאים את עצמו לעמדת התמיכה הסטנדרטית של הרפובליקנים. אמנם עמדתו האנטי־אסלאמית של טראמפ מציבה אותו באופן טבעי במקום של תמיכה בישראל, אבל אצל טראמפ די ברור שכל קשר עם מדינה זרה נעשה אך ורק לטובת ארה"ב.

זהו חלק ממדיניות החוץ הבדלנית שלו. הוא הכריז על כוונתו לקצץ בסיוע לבעלות בריתה המסורתיות של ארה"ב, כך גם התבטא בעבר כאשר הצהיר כי מדינת ישראל תאלץ לשלם עבור הסיוע הביטחוני שהיא מקבלת כעת מארצות הברית. כך שגם בסוגיית הקשר הישראלי, מייק פנס מרגיע את החשש הישראלי מפני טראמפ כשהוא בעצם מעביר מסר בעובדת בחירתו כמועמדו לסגן הנשיא שדעותיו לגבי ישראל אינן שונות מעמדת המפלגה הרפובליקנית, שכזכור רק לאחרונה החליטה למחוק ממצע מפלגתה את פתרון שתי המדינות לשני עמים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture