הטיהור ההמוני של ארדואן: "מעדיף את ההווה על העתיד"

מומחים לטורקיה אומרים לאחר שארדואן הדיח לא פחות משישים אלף בעלי תפקידים במדינתו כי הוא עוד עלול לגלות שלא נשארו אנשים אשר יסייעו לו לנהל את המדינה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לאחר ניסיון ההפיכה שכשל, מיהר נשיא טורקיה ארדואן לפתוח במסע טיהורים רחב היקף בקרב כלל בעלי התפקידים במדינה כשהוא מדיח ואף עוצר רבים ממתנגדיו.

כ-9,000 אנשי צבא הודחו או נעצרו, בהם כמאה גנרלים – שליש מהצמרת הצבאית; 8,000 שוטרים סולקו ממשרתם; כ-3,000 שופטים ותובעים הושעו; 1,577 ראשי אוניברסיטאות התבקשו לפרוש; 21 אלף מורים איבדו את רישיונות ההוראה שלהם; כ-21,500 עובדי משרד החינוך פוטרו או הושעו; 1,500 עובדי משרד האוצר סולקו מתפקידם; 492 אנשי דת ומטיפים הודחו; 257 מאנשי לשכת ראש הממשלה סולקו.

אלו המספרים עד כה. אך לדברי פרופ' דרור זאבי, מומחה לטורקיה מאוניברסיטת בן גוריון בראיון לוואלה, "זאת תהיה הבעיה הגדולה ביותר של טורקיה בחודשים הקרובים. השירות הציבורי יתרסק. מערכת החינוך, מערכת המשפט והפקידות הממשלתית ספגו מהלומה קשה. זה לא התחיל השבוע, אלא תהליך שקורה כבר זמן מה. לאנשים שיציב ארדואן יש הרבה פחות בקיאות ומעט ניסיון".

גיא אלסטר מזכיר כי לאורך ההיסטוריה, רודנים ביצעו חריש עמוק במוסדות השלטון כדי להציב בהם את אנשיהם ולהבטיח – כך לפחות סברו – את עתידם. רשימות של מתנגדים הוכנו מראש ובשעת כושר – לרוב בתירוץ של סכנה לשלום האומה – נעשה בהן שימוש. כך גם הפעם. בשום הליך סביר של חקירה במסגרת דמוקרטית לא ניתן לעצור ולהדיח כ-60 אלף איש בתוך פחות משבוע. השמות ישבו במגירות וניסיון ההפיכה היה הרגע המתאים לסגור עמם חשבונות.

בטווח הקצר, המהלך יקשה על המדינה לתפקד, במיוחד על הצבא. כוחות הביטחון מנהלים בשנה האחרונה שתי מלחמות, בדאעש ובכורדים, ועתה נמחקה שדרת פיקוד שלמה וקצינים רבים סולקו מהשטח. מוקד הקשר, כך לפי המשטר, היה חיל האוויר ומפקדו לשעבר אקין אוזטורק. מבסיס חיל האוויר באינג'רליק, שממנו מתנהלת המערכה של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, יצאו מטוסי הקרב שתקפו את הבירה אנקרה ומטוסי התדלוק ששימשו אותם. עם דיכוי ההפיכה, הושבת הבסיס וטוהר בידי נאמני הנשיא.

כשחיל האוויר – הזרוע החשובה ביותר במלחמה המודרנית – מוחלש וחסר מפקדים רבים, אויביה של טורקיה עשויים לנצל זאת ולהגביר את פעילותם. על אף שאין סכנה קיומית דומה המרחפת מעל ראשה של המדינה, טיהוריו של מנהיג ברית המועצות יוזף סטאלין בשנות ה-30 החלישו את הצבא וחיזקו את ההחלטה של גרמניה הנאצית לפתוח במלחמה. מפקדים חסרי ניסיון ניגפו בפני הוורמאכט של אדולף היטלר ורק שטחה העצום וכוח האדם הבלתי נגמר של ברית המועצות עזרו לה להתייצב ולנצח לבסוף.

הגם שאין פלישה אפשרית באופק ועל אף שבנאט"ו הדגישו כי צבא טורקיה נותר חזק, במלחמה הא-סימטרית נגד ארגוני גרילה והטרור אובדן הניסיון והוותק צפויים להשפיע על היכולות של אנקרה לשפר את המצב הביטחוני הרעוע. "ארדואן מונע מתחושה של פרנויה כשהוא סבור שיש בוגדים במערכת ורוצים להפיל את שלטונו על אף שאין הצדקה לתחושה הזאת", הוסיף פרופ' זאבי. "הוא מקריב את העתיד למען ההווה. הוא מבין שיהיה פה נזק ארוך טווח, אך מצד שני הוא רוצה לשנות את פני המערכת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture