סערה בארה"ב: טראמפ רמז על האפשרות להתנקש בקלינטון

האם המועמד הרפובליקני איים להתנקש ביריבתו הדמוקרטית? לדברי טראמפ, אם קלינטון תיבחר, הדרך היחידה לסכל מינויי שופטים לעליון תהיה באמצעות התיקון השני לחוקה - הזכות לשאת נשק

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המועמד הרפובליקאי לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר הערב (שלישי) באירוע בחירות בצפון קרוליינה כי אם יריבתו, הילרי קלינטון, תיבחר – רק התומכים בנשיאת נשק יוכלו למנוע ממנה לבטל את התיקון בחוקה שעוסק בכך.

טראמפ הזהיר את תומכיו כי קלינטון רוצה לבטל את התיקון השני לחוקה (התיקון שמעגן את על הזכות של תושבי ארה"ב לשאת נשק) והוסיף: "אם תהיה לה את האפשרות לבחור את השופטים שלה, אין דבר שאתם יכולים לעשות". מיד לאחר מכן הפטיר טראמפ בהערת אגב: "בעצם, עם אנשי התיקון השני לחוקה, אולי יש. אני לא יודע".

בהערתו כיוון טראמפ לאיגוד הרובאים הלאומי ׁ(NRA) ויתר התומכים בזכות החוקתית להחזיק נשק. אמירתו של טראמפ עשויה להתפרש כקריאה לתומכי נשיאת הנשק לפעול במישור הפוליטי כדי למנוע ממנה את שינוי הרכב בית המשפט העליון, אך עשויה להתפרש גם כקריאה לפגוע פיזית בקלינטון.

מטה טראמפ הגיב לפניות עיתונאים בנוגע לדבריו של המועמד ודחה את הטענה כי הוא הציע לנהוג באלימות כלפי קלינטון. במטה טראמפ טענו כי הוא התייחס "לכוח הרב שיש לתומכי נשיאת הנשק בקלפי".

מטה קלינטון כינה את דברי טראמפ "מסוכנים". מנהל הקמפיין, רובי מוק, אמר כי "הרעיון לפיו ניתן להשתמש בנשק בתגובה למינוי שופטים עליונים הוא מסוכן. זה פשוט: מה שטראמפ אומר מסוכן. אסור שאדם שמבקש להיות נשיא ארה"ב יעודד אלימות מכל סוג".

היסטוריה של התנקשויות פוליטיות בארה"ב

ההיסטוריה האמריקאית עמוסה בניסיונות התנקשות בנשיאים ואישים פוליטיים שונים. באופן אירוני, רוב ההתנקשויות נעשו בידי אנשים פרטיים בעלי נטיות פוליטיות או נפשיות מפוקפקות, שניסו לשנות את המציאות דרך הריגת האיש החזק בבית הלבן.

שני הנשיאים המפורסמים ביותר שסיימו את חייהם באופן לא טבעי הם אברהם לינקולן וג'ון קנדי. שניהם נרצחו באמצעות ירי. אברהם לינקולן נרצח על ידי קיצוני דרומי, בשם ג'ון בות', שחשב שהרצח ישנה את תוצאות מלחמת האזרחים בארצות הברית. ג'ון קנדי נרצח בידי לי הארווי אוסוולד, תימהוני קומוניסטי, שמניעיו מעולם לא התבהרו.

שני נשיאים נוספים סיימו את חייהם בצורה לא טבעית, אולם הם פחות ידועים לציבור הרחב. ג'יימס אברם גרפילד, נבחר בשנת 1881 וארבעה חודשים לאחר מכן נרצח. באופן מדהים ולא יאומן, הדבר נעשה בעודו ממתין בתחנת הרכבת. הוא שהה שם לבדו, כאשר אדם חולה בנפשו התקרב וירה בו מטווח קצר. הרצח גרם להלם בקרב האמריקאים ונהלי האבטחה שונו והפכו להיות יותר צמודים. המתנקש, צ'ארלס גיטו, נעצר זמן קצר לאחר המקרה. הוא נשפט, ולמרות שניסה לטעון לאי שפיות, הוצא להורג בתלייה.

הנשיא האחרון שנרצח על ידי מתנקש היה ויליאם מק'קינלי, אשר נרצח בידי אנרכיסט בשם ליאון צ'ולגוש, שכל מניעיו היו להחזיר את השלטון לעם. הוא ארב לנשיא בתערוכה וירה בו שתי יריות שפילחו את ליבו.

בארצות הברית הרציחות הן תוצאת יוזמה של יחידים, שהחליטו לשנות את המציאות במו ידיהם. רוב המתנקשים בעלי נטיות נפשיות מפוקפקות, ללא רצון לשינוי פוליטי מהותי. אירועי הרצח אינם מוגדרים כטראומה לאומית ולא מוזכרים באופן ממלכתי רשמי. בעוד שלינקולן וקנדי מונצחים באופנים שונים, גרפילד ומקינלי כמעט שנשכחו אצל הציבור.

                                 לסיקור נרחב ממערכת הבחירות בארצות הברית לחצו כאן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture