עימות ראשון בדרך לבית הלבן: קלינטון נערכת, טראמפ ישלוף

בסקרים האחרונים שפורסמו לפני העימות, קלינטון גוברת על טראמפ, אך סיכוייה לנצח פחתו בגלל הירידה בתמיכה בה במדינות המתנדנדות • קלינטון עורכת סימולציות לקראת העימות, אך טראמפ מסרב להתכונן • וגם: השאלות המביכות למתמודדים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הערב יצפו מאות מיליונים ברחבי העולם בעימות הראשון בין המתמודדים המובילים לנשיאות ארצות הברית, הילארי קלינטון המתמודדת מטעם המפלגה הדמוקרטית, מול דונלד טראמפ המתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית. על פי סקר שנערך בארצות הברית, 74% מתכוננים לצפות בעימות, שצפוי להיות העימות הנצפה ביותר, זאת, בשל צבעוניותם של המתמודדים והרצון לשמוע את עמדותיהם בנושאים מובילים.

קלינטון, נערכת ברצינות רבה לעימות, במהלכה תנסה להפגין את ניסיונה ואת רצינותה אל מול המתמודד הרפובליקני. במקביל היא כבר מכינה כמה שורות מחץ בסיוע יועציה הרבים, כדי להגחיך את טראמפ ולנסות לשכנע שאין לו הטמפרמנט הנדרש להיות נשיא ומפקד עליון של צבא ארצות הברית. היא מסתגרת עם יועציה, עובדת על תדריכים ומקיימת חזרות.

על כך הגיב טראמפ, "היא אומרת שהיא מתכוננת, אולי היא בכלל ישנה?". הוא הסביר כי הוא לעומתה לא זקוק להכנות מרובות: "תמיד כשמתכוננים יותר מדי, מגיעים ולא יוצאת מילה מהפה". במטה שלו לא אוהבים את הרעיון שהוא אינו מעוניין להתכונן לעימות, אבל לא מצליחים לשנות את דעתו: הדבר היחיד שהוא כן מוכן לעשות הוא לצפות בעימותי העבר בין מועמדים לנשיאות. "אני מתכוון להתייחס באופן מכובד למועמדת בעת העימות, אם גם היא תעשה זאת", התחייב.

קלינטון מובילה בסקרים הארציים, אבל…

בסקרים הארציים, שוב מובילה הילארי קלינטון על טראמפ. מסקר של McClatchy-Marist שפורסם ב"פוליטיקו" עולה כי קלינטון מובילה על טראמפ ב-7%. בקרב המצביעים שהשתתפו בסקר, 48% ציינו כי יצביעו עבור קלינטון, בעוד 41% ציינו כי יצביעו עבור טראמפ. סקר של סוכנות הידיעות "רויטרס" בשיתוף מכון הסקרים Ipsos, לעומת זאת, מעניק לקלינטון יתרון של 4% בלבד על פני טראמפ. 41% מהמשתתפים בסקר השיבו כי יצביעו עבור קלינטון בבחירות לנשיאות, לעומת 37% מהם שהשיבו כי יצביעו עבור טראמפ. מסקר של ה"וושינגטון פוסט" בשיתוף עם ABC ניוז עולה כי קלינטון מובילה על טראמפ בשני אחוזים בלבד. על פי הסקר, 46% מהמצביעים יבחרו בקלינטון, בעוד 44% מהם יצביעו בעד טראמפ.

עם זאת, מהסקרים עולה תמונה עגומה על האהדה שהיא מקבלת בציבור: רק 40% טענו כי הם בעדה. אמנם טראמפ זוכה בפחות אהדה, רק 37% אומרים שהם תומכים בו, אבל המשמעות היא ששניהם שנואים באותה מידה, ובהחלט צפוי דפוס הצבעה שיעיד על צעדי מחאה: יהיו מי שיצביעו עבורה כיוון שהם שונאים את טראמפ, ולא כי הם סומכים עליה, ולהיפך.

אך העובדה שהיא מובילה בסקרים הארציים עדיין אינה מלמדת מאומה. מה שקובע, זה המדינות המתנדנדות אשר האלקטורים שלהם יכריעו את הבחירות לנשיאות. כרגע, קלינטון עדיין מובילה במספר האלקטורים, 228 לעומת 180 בלבד לדונלד טראמפ, אך בעבר היא כבר עברה את סף ה-270 אלקטורים, אשר המועמד שמגיע למספר זה, מנצח את הבחירות ונכנס לבית הלבן. כרגע, יש עדיין 130 אלקטורים הנחשבים למתנדנדים.

נתוני הסקרים האחרונים משקפים עבור הילרי קלינטון את תחילתה של מפולת פוליטית, כאשר היא מאבדת תמיכה בקרב היספנים וצעירים, ובאופן די מפתיע גם בקרב שחורים. סקר של העיתון "לוס אנג'לס טיימס" חשף כי התמיכה במועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בקרב שחורים עלתה משלושה אחוזים ל-19.6 אחוזים. עלייה דרמטית זו התרחשה לאחר שטראמפ הודה לראשונה כי "אובמה נולד בארצות הברית, נקודה".

השבוע התעצם החשש במפלגה הדמוקרטית לאור הסקרים במדינות המפתח הדרושות לניצחון: קלינטון כבר לא מובילה באוהיו (18 אלקטורים), איווה (6 אלקטורים), קולורדו (9 אלקטורים), ומובילה בפער מאוד קטן בווירג'יניה (13 אלקטורים) ובמישיגן (16 אלקטורים) שהיו עד כה מדינות בטוחות עבורה. כך, למרות שעדיין סיכוייה גבוהים מסיכוייו של טראמפ, הכל עדיין פתוח.

השאלות המביכות למתמודדים:

עיתון הגרדיאן הבריטי מציג מבחר שאלות שמהן המתמודדים לנשיאות ארצות הברית צריכים לחשוש. נפתח בשאילות למתמודד הרפובליקני דונלד טראמפ. השאילות מתמקדות בעיקר במדיניותו כלפי חוץ, כמו עד כמה ניתן לסמוך עליו בקבלת החלטות הרי גורל.

איך אפשר למסור לידיך את הקודים של פצצות הגרעין?

שאלה סמלית, אבל היא נוגעת במוקד החששות מהתאמתו של טראמפ לתפקיד המפקד העליון. המועמד הרפובליקאי לנשיאות התבטא ביטא מספר פעמים יחס פזיז ומזלזל בנוגע להפצת הנשק הגרעיני. הוא גם איים לחבל בברית נאט"ו ובמחויבות ארוכת השנים של ארה"ב לבעלות בריתה הלא גרעיניות באסיה. שילוב של כל אלה בחיבתו המובהקת להתנצחויות מפחידה אפילו גנרלים, וטראמפ צריך לשכנע את המצביעים שהוא אדם אחראי.

האם תמכת במעורבות ארה"ב בעיראק ובלוב?

טראמפ מנסה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה בסוגיית המדיניות האמריקאית במזרח התיכון. הוא תוקף את קלינטון על תמיכתה בהחלפת המשטר בשתי המדינות הללו ורמז לא פעם שהוא התנגד לכך. יש לא מעט ראיות לכך שאם הדבר באמת נכון, הרי שטראמפ דאג שלא להשמיע את התנגדותו בקול רם. משנשאל אם תמך בפלישה לעיראק ענה: "נראה לי שכן".

מדוע שמקסיקו תשלם על חומה שאתה תבנה?

הצעתו של המועמד הרפובליקאי לבנות חומה בגבול הדרומי מעוטרת לא אחת בהתרברבות לפיה מקסיקו היא זו שתשלם על כך. נשיא מקסיקו אמר במפורש שזה לא יקרה. במקביל, טראמפ ממשיך להתעלם מהעובדה שההגירה של מקסיקאים לארה"ב ירדה כמעט לאפס בשנים האחרונות. המנגנון שהוא מציע לגירוש המהגרים ממקסיקו מעורפל אף יותר.

כאן עובר העיתון לסדרת שאילות שהיה מפנה להילארי קלינטון במסגרת העימות המתוקשר הערב.

מהי מדיניות הדגל של הקמפיין שלך?

שאלה זו קשה יותר ממה שהיא נשמעת. היא נוגעת לחולשה שלדעת מבקרים רבים נעוצה בלב הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית: במקום סוגיה אחת מובחנת, לקלינטון יש עשרות הצעות למדיניות בשלל נושאים. בינתיים, המצביעים מתקשים להבין מה המשמעות המעשית של הססמה "חזקים יותר יחד" (stronger together).

את מאמינה בגלובליזציה?

במשך שנים רבות בחייה הציבוריים, אימצה קלינטון מערכת דינמית ומתפתחת של עמדות כלכליות. אולם מעטים הרחיקו לכת כמוה בסוגיית הסכמי הסחר החופשי והנזק שהסבו, או לא הסבו, לייצור האמריקאי. התנגדותה להסכם הסחר הטראנס־פאסיפי של אובמה היא עקרונית או תגובה פרגמטית לטראמפ?

למה את נוהגת בחשאיות רבה כל כך?

מהאימיילים ועד דלקת הריאות, שוב ושוב מסתבכת קלינטון בשל ניסיונה להסתיר מידע מהציבור. השאלה המובנת מאליה היא: מה יש לך להסתיר?

איך תצמצמי את האי שוויון בהכנסות?

תומכיה יטענו שהיא כבר ענתה פעמים רבות על שאלה זו: החל מהשקעה בתשתיות ותוכנית תעסוקה ועד העלאת שכר המינימום ומסוי של העשירים. עם זאת, רבים עדיין תוהים אם קלינטון מסוגלת להבין באמת את המעמד הבינוני והאם תהיה מחויבת לסייע לו בשעה שהקמפיין שלה ממומן באופן גורף על ידי עשירי ארה"ב?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture