הרש"פ נגד טראמפ שהצהיר כי יכיר בירושלים כבירתה המאוחדת של ישראל

"אמירותיו הן זלזול בחוק הבינלאומי ובמדיניות החוץ של ארה"ב", אמר סאיב עריקאת • טראמפ גם התחייב להעביר את השגרירות לירושלים, אך מתברר שכבר בשנת 1972 הבטיחו זאת, אך לא טרחו לקיים עד היום

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ברשות הפלסטינית מאשימים את המתמודד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית כי איבד את התקווה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, זאת, על רקע הצהרתו בפגישה אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כשיבחר לנשיאות ארצות הברית הוא יכיר בירושלים כבירתה הבלתי מחולקת של ישראל.

המזכיר הכללי של הארגון לשחרור פלסטין, סאיב עריקאת אמר: "אמירותיו של טראמפ הן זלזול בחוק הבינלאומי ובמדיניות החוץ ארוכת השנים של ארצות הברית בכל הנוגע למעמדה של ירושלים. ההצהרות הקודמות שלו מעידות על נטישה מוחלטת של פתרון שתי המדינות, החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם".

משרד החוץ הפלסטיני פרסם הצהרה שבה הוא מתנגד לאמירותיהם של טראמפ ושל יריבתו – המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, לפיהן הם מעודדים את ישראל על חשבון הפלסטינים. "לא ניתן שישתמשו במדינת פלסטין כקלף מיקוח להשגת הקול היהודי בארצות הברית", נכתב בהצהרה.

טראמפ לנתניהו: "תחת הנהגתי נכיר בירושלים כבירה המאוחדת והנצחית"

טראמפ אף התחייב כי יעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים. האם יעמוד בהבטחתו? אם לשפוט על ההיסטוריה, כנראה התשובה שלילית. העיתונאית טל שניידר אספה את התבטאויות המתמודדים לנשיאות, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, אשר התחייבו כי יעבירו את השגרירות אך לא קיימו את הבטחתם.

מתברר כי כבר בשנת 1972 היה זה ג׳רלד פורד שהצהיר כי "צריך להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. על ניקסון לעשות זאת". השני היה הנשיא קרטר, בשנת 1976 שאמר כי "כאות לכך שאנו מאמינים שירושלים היא בירת ישראל, יש לשקול להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". הבטיח, אך לא הבטיח לקיים…

אחריהם הגיע הנשיא רולנד רייגן שבבחירות לכהונתו השנייה בבית הלבן הצהיר תחילה, "לא אעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". אך כעבור חודש הבטיח, "בכל זאת אולי אשקול להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". כך ממשיכה העיתונאית טל שניידר ומגבשת רשימה ארוכה של הצהרות מפי מתמודדים שלא נבחרו לנשיאות.

מעניין לציין לדוגמה את מזכיר המדינה ג׳ון קרי,אשר עוד בשנת 1999 חתם על החוק להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, באותה שנה הצהירה גם המתמודדת הדמוקרטית היום: "אני אעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". מעניין יהיה להזכיר לה את הבטחתה אם תיבחר לנשיאות בבחירות הקרובות.

באותה שנה, הצהיר ג׳ורג וו. בוש, חד משמעית. "ביום הראשון שלי בחדר הסגלגל, אני אעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים". בשנת 2000, כבר היה לביל קלינטון תוכנית כיצד להעביר את השגרירות. "אשקול להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. יש לנו כבר קרקע מוכנה לכך". מעניין מה קרה לקרקע מאז.

בהמשך מביאה שניידר רשימה של מתמודדים לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית שכשלו ולא נבחרו, אך כולם הספיקו להצהיר פומבית כי יעבירו את השגרירות לירושלים. האם דונלד טראמפ יהיה הראשון לעמוד בהבטחתו? כאשר מדובר באדם לא שגרתי, אף פעם אין לדעת כיצד יחליט לנהוג. אולי יפתיע לטובה? ימים יגידו.

עימות ראשון בדרך לבית הלבן: קלינטון נערכת, טראמפ ישלוף

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture