מתקפת ההדלפות של ויקיליקס אינה פוגעת בקלינטון. מדוע?

תרומות אסורות, פעילות הגובלת בפלילים, תדרוך עיתונאים נגד אויבים פוליטיים והרבה קשרי הון-שלטון. אלו ועוד נחשפו על ויקיליקס אך לא מצליחים לפגוע במירוץ של קלינטון לבית הלבן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

בשבועות האחרונים מודלפים באתר 'ויקיליקס' עוד ועוד חומרים ממטה קלינטון החושפים שורה של פרשיות המציגות את המועמדת באור שערורייתי ובעייתי. ההדלפות הראשונות שוחררו לפני הוועידה הדמוקרטית, וגרמו למבוכה כאשר חשפו שהוועד הלאומי של המפלגה הדמוקרטית היה מוטה במהלך הפריימריז לטובתה ונגד יריבה ברני סנדרס.

כזכור, בעקבות ההדלפות הללו נאלצה יו"ר המפלגה הדמוקרטית, דבי וסרמן־שולץ, להתפטר. מאז היו עוד כמה וכמה הדלפות מחשבונותיהם הפרטיים של בכירים שונים, שהחשובה שבהן היא הדלפת תכתובות הדוא"ל של ג'ון פודסטה, מנהל הקמפיין של קלינטון. המיילים של פודסטה מספקים הצצה לקרבי ההתנהלות הפנימית של מטה קלינטון.

על פי אתר מידה, בין התגליות הבולטות שנחשפו היו תמלילי הנאומים שקלינטון מסרה ב'וול סטריט' תמורת סכומים גדולים, אבל בעיקר מדובר בהרבה מאוד תכתובת פנימית של אנשי הקמפיין וקרן קלינטון. התגליות קיבלו חשיפה מעטה יחסית בתקשורת האמריקנית, בין היתר משום שחלק מהמידע המעניין ביותר נוגע לקשרים שניהלו עיתונאים בכירים עם הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית.

כך, התקיימו כמה מפגשי 'אוף דה רקורד' בין אנשי הקמפיין לבכירי העיתונאים האמריקנים. רשימות המוזמנים למפגשים הללו ארוכות מאוד, והן כוללות שמות מוכרים ומוערכים כדיוויד רמניק, צ'רלי רוז וג'ו סקרבורו. חמור יותר: במקרים מסוימים שלחו עיתונאים כתבות לאישור אנשי הקמפיין לפני פרסומם, או שינו כתבות לפי בקשת אנשי קלינטון.

מתברר גם שחלק מהראיונות שנוהלו עם קלינטון היו מתוסרטים לחלוטין. יתר על כן: עיתונאים שראיינו את טראמפ התייעצו לפני כן עם אנשי קלינטון, ועיתונאית מ־CNN שאירחה את אחד העימותים הדמוקרטיים בין קלינטון לסנדרס, שלחה לקלינטון כמה מהשאלות מראש. למרבה ההפתעה או שלא, התגליות הללו כמעט לא זכו לסקירה תקשורתית.

בנוסף, מתברר שבמטות של סגן הנשיא ביידן, של סנדרס ושל בכירים דמוקרטים נוספים, נמצאים 'שתולים' של מטה קלינטון שמעבירים לשם מידע. מתברר גם שלפודסטה היו קשרים עסקיים עם רוסיה שהוא התאמץ מאוד להסתיר. המטה גם ניהל קשרים עקביים עם ארגונים "עצמאיים", שלפי חוקי מימון המפלגות של ארה"ב אינם אמורים לבצע תיאומים מסוג זה.

צפו: טראמפ מחקה את נפילת קלינטון:

כמובן, יש גם חומרים מביכים בנוגע לפרשת המיילים המסווגים שקלינטון כמזכירת המדינה שלחה בשרת הפרטי. למשל, מתברר שמקורבת לקלינטון תרמה למסע הבחירות של אשתו של בכיר ב־FBI שהיה מעורב בחקירת המיילים. שלא לדבר על חשיפת מסמכי החקירה של ה־FBI, שמהם עולה כי בכירים במחלקת המדינה ביקשו שב־FBI יגדירו את אחד המיילים כלא מסווג, בתמורה למתן הרשאה לסוכני FBI לפעול מחוץ לארה"ב.

המיילים מאשרים חששות בנוגע לקשרי ההון־שלטון של קלינטון וסביבתה. כך למשל, נציגים של ממשלת קטאר רצו להיפגש עם ביל קלינטון "לחמש דקות" (המרכאות במקור), כדי להעניק צ'ק של מיליון דולר לקרן קלינטון כמתנת יום הולדת. מקרה אחר הוא של שייח' סעודי שמבקש שביל קלינטון יתקשר אליו בתמורה לתרומה, ומנהלי הקמפיין מחליטים ש"זה יהיה משוגע, אלא אם כן הוא נתן 6 מיליון דולר". מרוקו תרמה 12 מיליון דולר, תמורת פגישה עם הילרי קלינטון. החשדות שנשמעים כבר זמן רב, שלפיהם גורמי השפעה קיבלו גישה לזוג קלינטון תמורת תרומות לקרן המשפחתית, מקבלים אפוא אישור.

חששות אחרים שמקבלים אישור חלקי במיילים נוגעים להתנהלות תקציבית לא תקינה של הקרן. מעבר לכך שהקרן מאפשרת לקלינטון להחזיק רשת שלמה של יועצים ועוזרים ולהמשיך לנהל אורח חיים נשיאותי מחוץ לבית הלבן, מתברר שהגבולות התקציביים בינה ובין הגופים האחרים ברשת קלינטון, וגם עם חברות פרטיות, מטושטשים. בנוסף, המיילים מכילים לא מעט חומרים על קשרי קלינטון עם 'וול סטריט', ובהם כאמור תמלילי נאומיה. בין היתר היא אומרת שם כי המתאימים ביותר לתכנן רגולציה פיננסית הם הבנקים בעצמם, וכי ההאשמות נגד הבנקים על אחריותם למשבר הכלכלי ב־2008 נבעו מסיבות פוליטיות.

אך למרות הכל, נראה שההדלפות אינן פוגעות בקלינטון המתחזקת כל העת בסקרים. מדוע זה קורה? מלבד העובדה שכפי הנכתב הדברים לא זכו כמעט לסיקור תקשורתי בארצות הברית, הרי שכל בר דעת מבין כי אילו ויקיליקס היה שם לו למטרה לחשוף התכתבויות מהמיילים של שאר המתמודדים ושאר הפוליטיקאים, אולי הם לא היו מגלים שחיתויות בקשרי הון-שלטון כפי שרואים אצל קלינטון, אך התבטאויות נגד פוליטיקאים אחרים וניסיונות לשלוט על הנכתב עליהם בתקשורת, קיימים אצל כל הפוליטיקאים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture