חידת טילרסון: כיצד ייראו יחסיו של שר החוץ האמריקני עם ישראל?

מנכ"ל תאגיד האנרגיה שמונה לשר החוץ בממשלת טראמפ העתידית, הוא בעל קשרים ענפים עם רוסיה ומדינות ערב העשירות בנפט והדבר מעלה חשש בישראל: כיצד יוביל את מדיניות החוץ של ארצות הברית בכל הנוגע לפתרון הסכסוך במזרח התיכון?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ הכריז השבוע באופן רשמי כי מנכ"ל תאגיד הדלק הענק "אקסון מוביל", רקס טילרסון, יהיה שר החוץ הבא בממשלו. כבר בימים האחרונים, כאשר נודע על המינוי המסתמן, רבים בעולם הגיבו בחשדנות ותהו מה תהיה מדיניות החוץ של איש העסקים, שקשרי הידידות שלו עם רוסיה הם בגדר עובדה גלויה, כמו גם יחסיו הענפים עם מדינות ערביות רבות סביב תעשיית הנפט.

בקהילה היהודית בארצות הברית ניסו להבין אם מדובר במינוי שייטיב עם ישראל, ואם טילרסון צפוי לפעול לחידוש המו"מ עם הפלסטינים, חרף מדיניות הממשלה בירושלים. מצד אחד, הוא חייב דין וחשבון בראש ובראשונה לטראמפ, שהתבטא בעד הממשלה בכלל ובעד נתניהו בפרט, ואף שב והתחייב כי יעביר את השגרירות לירושלים. מן הצד השני, לא מעט קולות באגף הימני של הקהילה היהודית הביעו חשש כי קשריו של טילרסון עם מדינות ערב יובילו להגברת הלחץ על ישראל.

קשריו של טילרסון עם רוסיה, גררו ביקורת ציבורית, בין היתר מצד סנאטורים רפובליקנים חשובים, כמו ג'ון מקיין ולינדזי גרהם. במידה והם יתמידו בהתנגדותם, קולותיהם יצטרפו לקולות הדמוקרטים שצפויים להתנגד, וספק אם יהיה רוב בסנאט שיאשר את המינוי. מכיוון שכך למרות ההכרזה הרשמית, המינוי מוטל למעשה בספק, במה שיכול להיות אחד המשברים הראשונים בין טראמפ לבין הממסד הרפובליקני.

מכיוון שדעותיו הפוליטיות של טילרסון אינן ידועות, לא ברור מהן עמדותיו בנוגע לישראל. כאיש תעשיית הנפט יש לו קשרים ענפים למדינות ערב בכלל, ולמדינות המפרץ בפרט. גם עמדתו ביחס לאיראן לא ברורה, אך כמנכ"ל אקסון הוא הביע עניין בקשרים עסקיים עם איראן בעקבות הסכם הגרעין והסרת הסנקציות. השאלה עד כמה עסקיו ישפיע על עמדותיו נותרת, נכון לעכשיו, חידה בלתי פתורה.

"על פניו, עבור מחנה השמאל, טילרסון לא אמור להוות סיבה לדאגה", אמר לוואלה! NEWS ג'ייקוב קורנבלו, הפרשן הפוליטי של המגזין היהודי "Jewish Insider". "אלה שמאמינים שהשלום אפשרי, בוודאי יוכלו לעכל את המינוי שלו, בהנחה שיצליח למנף את קשריו בעולם הערבי לקידום המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים".

מנגד, אמר קורנבלו, "אלה שבצד הימני של המפה, שסברו כי מינויו של טראמפ ישים סוף לחזון שתי המדינות, עלולים להיות מוטרדים מכך שאדם מן הקהילה העסקית שאין לו רקורד מוכח של תמיכה בישראל מתמנה לתפקיד הזה. קח את האמירה של טראמפ לפיה הוא רוצה לעשות הסכם, וקח את הרקורד של טילרסון והקשרים שלו עם העולם הערבי, והנה יש לך צוות שיכול להפתיע בתהליך השלום".

מורט קליין, נשיא ארגון "ציוני אמריקה" המזוהה עם הצד הימין בארצות הברית, אמר למגזין היהודי כי הרקורד של טילרסון מדאיג. "כאיש נפט, הוא היה מן הסתם קרוב מאוד למדינות ערביות רבות. אני מודאג מכך שזה עלול להצביע על כך שהוא מוטה נגד ישראל. גם הקשרים עם רוסיה מטרידים אותי כי מוסקבה התנהגה בעוינות כלפי ישראל".

ישנם דיווחים שטראמפ ימנה את ג'ון בולטון לסגן מזכיר המדינה. בולטון הוא דמות ידועה יותר: ניאו-שמרן אידאולוג ותיק, שהיה שגרירו של ג'ורג' בוש לאו"ם. הוא גם תומך ישראל נלהב והתבטא בעבר בעד העברת חלקים (כנראה שטחי A) מהרשות הפלסטינית לשלטון ירדני. בולטון הוא אמנם נץ, שדעותיו לגבי תפקידה של ארה"ב בעולם שונות מאוד מטראמפ, אך גם הוא דמות לא שגרתית, שמוכן להיות מאוד לא פוליטיקלי קורקט.

בולטון, שמרן שהיה בעבר שגריר ארצות הברית באו"ם, הביע ב-2014 התנגדות להקמת מדינה פלסטינית כשאמר ש"אם תוקם מדינה פלסטינית היא תהפוך באופן בלתי-נמנע למדינת טרור בצידו האחר של גבולה של ישראל". לפי דיווח בניו יורק טיימס מסוף השבוע האחרון, טראמפ שוקל למנות את בולטון לתפקיד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture