החוקר של סדאם חוסיין: כל המידע שלנו עליו היה שגוי

מי שהיה הראשון לחקור את הרודן העיראקי, מתאר אותו כשקרן ואכזר אך מסתבר כי דווקא בשאילת הנשק להשמדה המונית סדאם חוסיין צדק • האם המחיר שווה את המלחמה נגדו?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ג'ון ניקסון, חוקר סוכנות הביון ה-CIA, אשר חקר את הדיקטטור העיראקי סדאם חוסיין לאחר שנתפס – יפרסם ספר על השתלשלות האירועים מרגע שהתגלה הרודן במחבואו. השבוע פורסם ב"דיילי מייל" פרק ראשון מתוך הספר, שיתפרסם בסוף חודש דצמבר.

לפניכם הקטעים הנבחרים מתוך הפרק הראשון. "הייתי ער 27 שעות ברציפות ומותש, אך החדשות שלחו בי פרצי אדרנלין שכמוהם לא חוויתי קודם. כוח מיוחד לכד אדם שתאם את התיאור של ה"מטרה מספר אחת" שלנו. זה היה ב-13 בדצמבר 2003, ואני שהיתי בעיראק מזה שמונה שבועות – אנליסט CIA שחיפש עקבות שאולי יובילו אותנו אל סדאם חוסיין. היה זה אז שנקראתי אל בוזי קרונגרד, המנהל התפעולי של הסוכנות.

"המלחמה להפיל את השלטון העיראקי נמשכה כמעט תשעה חודשים, אבל את סדאם לא מצאנו עד לאותו יום, שבו חיילים גילו אדם עם זקן גדול ועבות, שהתחבא בבונקר קטנטן ותת קרקעי בעיירת ילדותו של סדאם, טיקריט.

הכפיל שלא היה:

"במשרדו של קרונגרד חקרה אותי קבוצת קצינים בכירים, שדרשה: 'איך תזהה אתו באופן ודאי?' סיפרתי להם שלחוסיין יש קעקועים שבטיים על ידו ועל זרועו הימניות, צלקת ירי על רגלו השמאלית ושפה תחתונה שנוטה לצד אחד – תכונות שלמדתי עליו מסרטונים בהם צפיתי. "אנחנו חייבים לוודא שזה סדאם ולא עוד כפיל", אמרו הקצינים.

"המיתוס – וזה היה רק מיתוס – שסדאם החזיק בכפילים רבים שלו, היה מקור לשעשוע סרקסטי לאנשי המודיעין שבינינו, אבל החלטתי שבאותו רגע שתיקה תהיה סוג של גבורה. התחלתי להכין רשימה של שאלות שרק הרודן ידע לענות עליהן. באותו לילה, הטיס הצבא את סדאם לשדה התעופה של בגדד, שם הוחלט שנבצע את הזיהוי.

"בחצות הלילה פגשתי בו. הוא ישב על כיסא מתכת מתקפל, לבוש גלימה מסורתית לבנה ומעיל רוח כחול. ולאיש הייתה כריזמה. הוא היה גדול – 1.85 מטר ובנוי לתלפיות. אפילו כאסיר שיודע בוודאות כי יוצא להורג – הוא הקרין חשיבות עצמית רבה.

"יש לי סדרת שאלות לשאול אותך ועליך לענות עליהן בכנות. אתה מבין?" שאלתי אותו. סדאם הנהן. "מתי בפעם האחרונה ראית את בניך בחיים?" ציפיתי להתנהגות סרבנית מצדו של חוסיין, אך הופתעתי מהאגרסיביות שבתגובתו: "מי אתם? אתם מודיעין צבאי? מוחאברת? (מודיעין אזרחי?)? ענו לי. זהו את עצמכם!"

"ראיתי ששפתו התחתונה של המרואיין שלי נוטה הצדה וזיהיתי את הקעקועים על זרועו. כעת רציתי לבחון את פצעי הירי. היו כל כך הרבה דברים שרצינו לדעת. כיצד נמלט מבגדד? מי עזר לו? הוא לא הסכים לדבר, וענה רק על שאלות שרצה לענות עליהן.

חקירת הרודן העיראקי:

"למה אינך שואל אותי על פוליטיקה? אתה יכול ללמוד ממני הרבה", הוא נבח עלי. לאחר מכן התלונן על הטיפול האלים שלו זכה מהחיילים האמריקאים שהביאו אותו לבגדד. הוכיתי תדהמה מהאיש. האדם הזה, שלא חשב פעמיים אם לרצוח את בני עמו, התלונן על כמה שריטות. הוא הרים את גלימתו כדי להראות לי את נזק שנגרם לרגלו השמאלית. ראיתי צלקת ישנה ושאלתי אותו אם זה פצע מירי. הוא אישר תוך נהמה. זו הייתה פיסת הראיה האחרונה שלה הייתי זקוק. תפסנו אותו.

"ללכוד את סדאם היה חשוב, אבל היינו צריכים גם להוציא ממנו את האמת אודות המשטר שלו, ובייחוד לגבי הנשק ששימש אותו לרצח המונים – ושהיה הסיבה לפלישת ארצות הברית למדינה הערבית. הוא לעג לנו. 'מצאתם בוגד שהוביל אתכם לסדאם חוסיין. אין בוגד אחר שיכול להגיד לכם איפה כלי הנשק (להשמדה המונית)? האמריקאים הם חבורת חוליגנים בורים, שלא מבינים את עיראק ושהחליטו להרוס אותה', לא חסך מאתנו הדיקטטור.

"'עיראק היא לא מדינת טרור', הוא אמר. 'לא הייתה לנו מערכת יחסים עם אוסמה בן לאדן, ואין לנו נשקים להשמדה המונית. אין לנו קשר ל-9/11, ואנחנו לא מהווים איום לשכנות שלנו, אבל הנשיא האמריקאי (ג'ורג' וו בוש) אמר שעיראק רצתה לתקוף את אבא שלו וטען שיש לנו נשק להשמדה המונית'.

"התעלמנו מהלעג שלו ושאלנו אם אי פעם שקל להשתמש בנשק להשמדה המונית נגד חיילים אמריקאים בערב הסעודית. הוא הכחיש. "אף פעם לא השתמשנו בנשק להשמדה המונית. זה לא דובר בכלל. להשתמש בנשק כזה בלי שישתמשו נגדנו? מי יעשה את זה?" זה בלשון המעטה, לא מה שציפינו לשמוע. איך אמריקה יכלה לטעות כל כך? לסדאם הייתה תשובה: 'רוח ההקשבה וההבנה לא הייתה שם – אני לא מסיר מעצמי אשמה על כך'.

"זו הייתה הכרה נדירה מצדו – שהוא היה יכול להתאמץ יותר ליצור תמונה ברורה של כוונותיה של עיראק. האם הוא משחק אתנו? שאלתי אם השתמש בנשק כימי נגד העיר הכורדית חלאבג'ה במהלך מלחמת איראן-עיראק, והוא זעם: 'אני לא מפחד מכם או מהנשיא שלכם. אני אעשה מה שצריך כדי להגן על המדינה שלי!'. סגרנו את החקירה לאותו יום. לפני שעזב את החדר, הוא הביט בי במבט של תיעוב רצחני. הייתה לי תחושה שהייתה אמת מסוימת בדברים שאמר. הוא זעם על שאלתי בעניין חלאבג'ה. לא בגלל שהקצינים שלו אכן השתמשו בנשק כימי – אלא בגלל הקופון התעמולתי שגזרה איראן בזכות הפרסומים על כך.

"זה לא היה הדבר היחיד שהפתיע אותי. בכל שנות לימודיי את סדאם חוסיין, לא פקפקתי לרגע בעובדה שאביו החורג נהג להכותו בצורה אכזרית ביותר. פסיכיאטרים בכירים רבים סברו שזה היה הקטליזטור הראשון במעלה לאכזריותו הרבה. אך חוסיין הדהים אותי כשאמר שאביו החורג היה 'האיש החביב ביותר שהוא אי פעם הכיר. איברהים חסן – אלוהים יברך אותו. אם היה לו סוד הוא היה מספר אותו לי. הייתי יותר יקר לו מבנו, אידהאם'.

שאלתי אם, כפי שסבר המודיעין האמריקאי, הוא סבל מכאבים עזים בגבו שגרמו לו לוותר על בשר אדום וסיגרים. הוא אמר: 'אין לי מושג מאיפה אתם מקבלים את המידע שלכם, אבל זה לא נכון'. הוא אמר שהוא נוהג לעשן ארבעה סיגרים ביום ושהוא אוהב בשר אדום. באופן מפתיע, הוא גם היה בכושר מצוין. פרופיל ה-CIA על סדאם חוסיין הציע שמדובר בשקרן פתולוגי – אך כזה שיכול גם לנהוג בכנות לפעמים. מבלבל.

הפגישה עם הנשיא בוש:

"גם התפישה שלנו שחוסיין משל באגרוף ברזל בעיראק – הייתה מוטעית. נהיה לנו ברור מחקירותינו שבשנותיו האחרונות לסדאם לא היה מושג מה קורה בעיראק, הוא היה לא קשוב לפעולות ממשלתו ולא הייתה לו תכנית אמתית להגנת המדינה. בשיחות אתנו, הוא לא הצליח לתפוס את גדלות הסערה שבפתח.
"במהלך שיחותינו, נשמעו פיצוצים מחוץ לחדר החקירות. חוסיין הסיק שארצות הברית מתקשה במלחמתה על אדמתו, ספג מהדבר לא מעט עונג. 'אתם תיכשלו', הוא אמר. 'אתם תמצאו שזה לא כל כך קל למשול בעיראק'. השנים יוכיחו שהוא צדק, אך באותו זמן עניין אותי מאוד לדעת מה כוונתו. 'אתם לא מכירים את השפה, לא את ההיסטוריה ולא את הראש הערבי', אמר. 'ההבדל בינינו הוא כמו לילה ויום, חורף וקיץ. בגלל זה אומרים על העיראקים שיש להם ראש קשה – בגלל החום של הקיץ'. הוא המשיך: 'בקיץ הבא, כשיהיה חם, הם ימרדו נגדכם. אתם יכולים להגיד את זה לנשיא בוש'.

"בשנת 2007, שנים לאחר הוצאתו להורג, נקראתי למשרדו של הנשיא ג'ורג' בוש כדי להעניק דיווח על אופיו של הרודן. "איזה מן אדם הוא היה?" שאל הנשיא. עניתי שהייתה בו שנינות שגרמה לך לחוש נינוח. הנשיא הביט בי כאילו הוא עומד לאבד את שלוותו איתי. הוספתי במהירות שסדאם האמתי הוא סרקסטי, יהיר וסדיסטי. זה הרגיע אותו. בוש וסגן הנשיא דיק צ'ייני החליפו ביניהם מבטים יודעי דבר. כשעזבתי, הוא שאל: 'אתה בטוח שסדאם לא אמר איפה הוא החביא את כל בקבוקי האנתרקס האלו?' כולם צחקו, אבל אני חשבתי שזו בדיחה בטעם רע. אמריקה איבדה מעל 4000 חיילים.

"באוטוביוגרפיה שלו מ-2010 כתב בוש: 'החלטתי שלא לבקר את אנשי המודיעין על המידע הפגום שקיבלנו בעניין עיראק'. אך זה בדיוק מה שעשה. הוא האשים את הסוכנות על כל מה שהשתבש וכינה את הניתוח שלנו 'עבודת ניחושים', בעוד שהוא שמע רק את מה שרצה לשמוע.

"אני לא אומר שחוסיין היה חף מפשע. הוא היה דיקטטור אכזר שדרדר את מדינתו לכאוס ושפיכות דמים. אבל בדיעבד, המחשבה על שלטון של סדאם המזדקן והמנותק נשמע כמעט מנחם, בהשוואה למאמצים שעשו לשווא אנשינו ונשותינו האמיצים במדים, בהשוואה לעליית המדינה האסלאמית, בהשוואה לבזבוז 2.5 מיליארד דולרים שהושקעו בבניית עיראק מחדש", מסים ניקסון את סיפורו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא היתה שום סיבה שארה"ב תילחם בעיראק ותעזור בזה לאיראן, ולעליית דאע"ש, חוץ מכבוד, מה שגאווה יכולה לגרום…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture