בקהילה היהודית הקטנה חוששים: הניאו נאצים מארגנים הפגנה חמושה

לאחר שפרסמו את פרטי חברי הקהילה היהודית בעיר קטנה במונטנה, מתכננים חברי ארגון ניאו נאצי צעדה חמושה ברחובות העיירה והחשש בקרב היהודים התגבר • המשטרה המקומית נערכת והפוליטיקאים פרסמו מכתבי גינוי • עלייה בתקריות האנטישמיות מאז בחירת טראמפ לנשיאות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המגזין הניאו-נאצי האמריקני "דיילי סטרומר" פרסם השבוע את מספרי הטלפון והכתובות של חברים בקהילה היהודית בעיר הקטנה וייטפיש, הנמצאת במדינת מונטנה שבארצות הברית, לצד מסרים אנטישמיים וקריאה "לקפוץ ולומר להם מה דעתכם עליהם". זאת, לאחר שאמו של בכיר בתנועת "הימין האלטרנטיבי" הקיצונית, ריצ'רד ספנסר, האשימה יהודים בעיר בלחץ למכור את נכסיה.

ספנסר עלה לכותרות ברחבי העולם בחודש שעבר, כאשר ערך בוושינגטון הבירה כינוס של תנועתו, הצדיע במועל יד וקרא בתום נאום על עליונות הגזע הלבן: "הייל טראמפ, הייל לניצחון". בעקבות המקרה, כמו גם כנסים נוספים שריצ'רד השתתף בהם, החלו בעלי עסקים בווייטפיש, שבה מתגוררת משפחתו, להתקומם, וכמה קראו לאמו שריל למכור את הבניין שבו היא מחזיקה בעיר ובו שתי חנויות.

בין המתקוממים הייתה גם סוכנת נדל"ן יהודייה בשם טניה גרש, שאמרה לאחת מרשתות הטלוויזיה הגדולות כי היא "סבורה ששריל יכולה להתמודד עם המצב בכך שתמכור את הבניין, ותתרום כסף למאמצים של ארגוני זכויות אדם להילחם ברעיונות העליונות הלבנה שמפיץ ריצ'ארד". אמו של ספנסר טענה כי מדובר בהתנכלות, ותלתה את האשמה ללחצים עליה למכור את הנכס בארגון יהודי.

הארגון התנער לחלוטין מההאשמות של ספנסר, והבהיר עוד כי אין לו בעיה עם כך שריצ'רד מתגורר בעיר, כמו גם עם העובדה שאמו מנהלת בה עסקים. עם זאת, עבור הפעילים הניאו-נאצים, התלונות של האם שריל הספיקו כדי לפרסם באתר שלהם ש"היהודים הם גזע מרושע של פסיכופתים מלאי שנאה".

בסוף השבוע נכתב בדיילי סטורמר כי "השלב הבא הוא הפגנה חמושה בווייטפיש". בכתבה באתר בה נראות דמויות מהקהילה היהודית על רקע תמונה של מחנה אושוויץ כתב המחבר "מונטנה ליברלית בכל הנוגע לנשיאת נשק, אז עורך הדין שלי אומר שנוכל לצעוד עם רובים. אנחנו מצפים ל-200 משתתפים שיצעדו נגד היהודים, נגד עסקים יהודים ונגד מי שתומך באחד מהם".

היהודים חוששים והמשטרה נערכת

המשטרה המקומית בעיירה ווייטפיש "מודעת" לכוונתם של פעילים ניאו-נאציים לקיים צעדה חמושה ברחובות העיר שבמדינת מונטנה, ארצות הברית, "נגד יהודים, עסקים של יהודים, ומי שמשתף איתם פעולה" ונערכת בהתאם. כך דווח בכלי תקשורת מקומי.

"כמה משפחות הוטרדו בצורה נוראית", סיפרה לוואלה!NEWS חווה שאו מהארגון "האהבה שוכנת כאן", שהוסיפה כי מירב הודעות הנאצה התקבלו ברשת. לדבריה, "היתה קריאה ברשת לפגוע בעסקים שלהם, הפרטים של הילדים פורסמו, אבל הרשויות המקומיות וה-FBI התערבו, וזה גרם לנו לחוש בטוחים יותר". כשנשאלה מה היו התחושות שלה בעקבות הפרסום באתר הניאו נאצי וגל התגובות שהביא עימו לעיירה הקטנה והמושלגת, השיבה שאו כי "התגובה נעה על הציר שבין פחד עמוק לביטחוננו האישי מצד אחד, ועד לתחושה שאנחנו חזקים יותר יחד מן הצד השני".

בינתיים, בכירי הפוליטיקאים במדינת מונטנה שבארצות הברית יצאו במכתב גינוי חריף, במחאה על כוונתם של פעילים ניאו-נאצים לצעוד עם כלי נשק ברחובות העיירה ווייטפיש "נגד יהודים, עסקים של יהודים, ומי שמסייע להם". על פי הפרסום באתר הניאו-נאצי "דר סטורמר", הצעדה מתוכננת להיערך בשבוע השני של חודש ינואר, אולם לפי שעה לא ברור את היא תתקיים.

במכתב, שעליו חתומים שני הנציגים של המדינה בסנאט, ג'ון טסטר וסטיב דיינס, המושל סטיב בולוק, התובע הכללי של מונטנה טים פוקס וחבר בית הנבחרים ראיין זינקה, מסרו הבכירים כי הם "מביעים תמיכה מלאה בקהילה היהודית". לשון המכתב, "אנחנו מגנים התקפות על חופש הדת מצד קבוצת אנטישמים. אנחנו עומדים יחד, במטרה לשלוח מסר כי בורות, שנאה ואיומים באלימות אינם מקובלים ואין להם מקום בעיירה ווייטפיש, ולא באף מקום אחר במונטנה".

בפניה למארגני הצעדה, הוסיפו הגורמים הבכירים: "אנחנו אומרים לאותם מעטים המבקשים לפרסם דעות אנטישמיות, שהם לא ימצאו כאן מקלט בטוח. היו בטוחים, לא נסבול כל הפגנה, איום או הפחדה נגד חופש הדת במונטנה". לדבריהם, "כל תושבי המדינה צריכים לעבוד יחד כדי לבער את חוסר הסובלנות הדתי".

כעת החלו בעיירה כמה יוזמות שנועדו להביע סולידריות עם הקהילה היהודית. כך, למשל, תושבים הציבו חנוכיות בחלונות בתים פרטיים ובתי עסק.

ספנסר עצמו התראיין אתמול לתכניתו של מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר, דייוויד דיוק, ואמר כי "אלה שהנהיגו את המחאה נגדי לא היו רק יהודים, הם במקרים רבים היו רבנים". הוא הוסיף כי "הפעולות שלהם נגדי ונגד משפחתי לא היו מצליחות, אלמלא קבוצה של חסידי אומות העולם שהולכת אחריהם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture