חיזבאללה נערך ליום אחרי סוריה: מלחמה בישראל או ברוסים?

הערכה אסטרטגית: חיזבאללה מהווה את האיום הקשה ביותר על ישראל. בכיר בצה"ל חושף כיצד נערכים לעימות הבא • וגם: היום שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה - לכיוון מי יפנה ארגון הטרור השיעי את כלי הנשק שלו • סקירת מצב מיוחדת

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), האלוף במיל' עמוס ידלין, הגיש הבוקר לנשיא ראובן ריבלין את ההערכה האסטרטגית השנתית של המכון. בהערכה נכתב כי חיזבאללה ממשיך להוות את האיום הקונבנציונלי החמור ביותר על ישראל, יותר מחמאס ואיראן.

לפי הדו"ח לחיזבאללה יש רקטות לכל טווח, טילים מדויקים, מל"טים תוקפים ומתאבדים, הגנה אווירית ממיטב התוצרת הרוסית ויחידות קרקעיות המתאמנות לכיבוש ישובים בשטח ישראל. על חמאס נכתב כי פוטנציאל ההתלקחות של ישראל מול הארגון הוא הגבוה ביותר. המכון ממליץ לשפר את המודיעין של ישראל במטרה להמשיך לצמצם את העברת הנשק האיכותי לארגון ואת סיכוני ההסלמה בשל כך.

במקביל, קצין ישראלי בכיר מעריך כי בשנה הקרובה לא תפרוץ מלחמה בין צה"ל לבין אחד הצבאות או ארגוני הטרור הצבאיים מסביב, אף שהוא מזהיר כי הסלמה יכולה להידרדר במהירות גדולה במיוחד ולהגיע לכדי עימות מזוין.

הקצין הבכיר, שלא נחשף בשמו, שוחח עם כתבת האתר האמריקאי "דיפנס ניוז" והביע אופטימיות זהירה. "אם לדבר באופן כללי, הסבירות של מלחמה ב-2017 היא נמוכה, אבל אני מוכרח להסביר כיצד מלחמות פורצות היום: זה יכול לקרות כששני הצדדים רוצים לצאת למלחמה, כשצד אחד מעוניין בעימות או כשאף אחד מהצדדים לא רוצה להילחם. כיום המלחמה האפשרית ביותר היא זו ששני הצדדים לא מעוניינים בה, אבל בגלל הדינמיקה של ההסלמה אתה יכול למצוא את עצמך שקוע בה", אמר הקצין.

לדבריו, בגלל סיבה זו ישראל צריכה להיות מודעת במיוחד לכל מעשיה וזהירה בכל פעולה שתנקוט ביחס לאחת השכנות מסביב – בין אם חיזבאללה, חמאס, הרשות הפלסטינית, סוריה ואפילו איראן. גם הוא ציין כי "האויב העוצמתי ביותר שניצב בפנינו" הוא חיזבאללה, אבל כל עוד ישראל לא נכנסת לדינמיקה של הסלמה מול הארגון השיעי, הסיכון של מלחמה נמוך יחסית.

כך נערכת ישראל לעימות צבאי מול חיזבאללה:

הקצין הוסיף עוד כי בישראל חרדים שמא איראן וחיזבאללה יישארו הגורם העוצמתי ביותר בסוריה יום אחד, כשרוסיה ומעצמות אחרות יפחיתו את היקף הנוכחות שלהן שם, ואז הישויות השיעיות ישלטו שם ברמה, יחד עם משטרו העלווי בשאר אל-אסד. "אני חושב שלישראל יש די יתרונות כדי להתמודד עם אסד", אמר הקצין, "הדאגה שלנו היא שחיזבאללה ואיראן יהפכו בטוחים עוד יותר בעצמם כשהמעצמות יעזבו או יפחיתו את טביעת האצבע שלהן שם – וזה לא יהיה סוף טוב של הסיפור".

להערכתו, חיזבאללה מחזיק היום כ-8,000 מלוחמיו בסוריה, ומאז פרוץ הלחימה שם לפני כחמש שנים נהרגו כ-1,700 מאנשי הארגון השיעי במדינה השכנה. 6,000 פעילים אחרים נפצעו. ולמרות זאת, הוא הסביר, חיזבאללה ממשיך להתחמש ולהיערך לעימות מול ישראל, בהתאם להצהרות התוקפניות של מנהיגו, חסן נסראללה.

חיזבאללה

לדבריו, מצב זה מעלה את הסבירות למלחמה בלבנון, במיוחד בשל העובדה שישראל תרצה להקדים את הארגון השיעי ולהיות הראשונה שתתקוף במכת מנע. "הם לא הפסיקו ליום אחד לבנות את עצמם נגד ישראל, ואנחנו לא רוצים לחכות ליום הראשון של המלחמה", אמר הקצין.

אפשרות מעניינת אחת שהעריך הקצין כי יכולה להתרחש בקרוב היא שחיזבאללה יפנה את מערכות הנשק שקיבל מאיראן ומרוסיה נגד הכוחות של הקרמלין הפועלים באזור. לטענתו, מפחיד במיוחד יהיה השימוש של טילים נגד מטוסים. "לו הייתי יכול לתת עצה לנשיא ולדימיר פוטין", הוא אמר, "הייתי אומר לו לפקוח עין על חיזבאללה אם הוא מעוניין במזרח תיכון יציב ואם הוא רוצה לשמור על הישגיו בסוריה".

אסאד מתכחש לחיזבאללה:

הראשונים לתמוך בנשיא סוריה בשאר אל אסאד, היו האיראנים ולוחמי ארגון הטרור הלבנוני – חיזבאללה. כעת, ממתינים בחיזבאללה להוראה האיראנית להסגת לוחמיו מסוריה על פי הוראה רוסית, הכוללת פינוי כל הכוחות הזרים מסוריה. העיתון "אלערב", היוצא לאור בלונדון, מצטט מקורות בלבנון המקורבים לארגון השיעי. המקורות מסרו, כי בחיזבאללה ישנה דריכות עצומה לאור הדלפות על הסכם שלפיו "כל הלוחמים הזרים יצטרכו לסגת מסוריה, כאחד מהתנאים לבניית האמון לפני המגעים בין המשטר הסורי לבין המורדים".

על פי הדיווח, איראן קיבלה על כך הודעה מראש ממוסקבה,ערב חתימת הסכם הפסקת האש, אך היות וזה מנוגד לאינטרס האיראני מחכים לראות את תגובתה. גורמים העוקבים אחר המצב בסוריה, מסרו כי שבהנהגת חיזבאללה מוטרדים מכך שהצעד הרוסי יתקבל בשוויון נפש על ידי הנשיא בשאר אסד, שאינו מעוניין להיות בן ערובה בידיהם של עשרות אלפי לוחמי חיזבאללה והמיליציות העיראקית, האפגניות והפקיסטניות. בארגון הלבנוני חוששים, כי הדבר יביא ללחץ על הארגון.

עוד נמסר, כי אסד יהיה חופשי מכל מחויבות מוסרית או מדינית כלפי הארגון, במיוחד מאחר ומי שמכריע את המערכה בסוריה הם הכוחות הרוסיים ולא איראן או המיליציות השייכות לה. "העובדה שהנשיא הסורי מיהר לאמץ את הסכם הפסקת האש, כאשר איראן הסתפקה בהודעה של משרד החוץ בה היא מברכת עליו, מראה על מחויבותו של המשטר הסורי לרוסיה, כדי להיפטר מהמיליציות של איראן, שלאחרונה רבו החיכוכים ביניהן לבין צבא סוריה בשטחי הלחימה", אמר גורם העוקב אחר המצב בסוריה.

רוסיה וטורקיה תיווכו הפסקת אש ושיחות שלום בסוריה

פרשן פוליטי בלבנון אמר, כי ההסכם הרוסי-טורקי בסוגיה הסורית, מבטיחה נסיגה של כל לוחמי חיזבאללה מהערים הסוריות. הפרשן אמר בשיחה עם עיתון "אלערב", כי "נסיגת חיזבאללה מסוריה תביא לתוצאות הרות אסון, שכן טהרן תצטרך להגיב כדי להוכיח שהיא שחקן חזק בסוריה, וכי לא ניתן להתעלם מנוכחותה".

יש לציין, כי שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, אמר ביום חמישי האחרון כי "כל הלוחמים הזרים יצטרכו לעזוב את סוריה, ויהיה על חיזבאללה לשוב ללבנון". הצהרה זו, אמרו פרשנים, מצביעה על אחד מסעיפי ההסכם בין אנקרה למוסקבה, נוכח הכתף הקרה יחסית שהעניקה טהרן להסכם.

בתגובה מודאגת להצהרות השר הטורקי, אמר ראש המועצה המדינית של חיזבאללה, אברהים אמין א-סייד, כי "נוכחות חיזבאללה בסוריה אינה על פי החלטה טורקית, והוא לא יסיג את הכוחות על פי החלטה טורקית", מבלי להתייחס לעמדה הרוסית.

פרשנים ערבים אמרו, כי ההחלטה על כך שחיזבאללה יסיג את כוחותיו לא תהיה בידיו, אלא בידי האייתוללות מטהרן, שמנסים לרצות את הרוסים נוכח תמיכתם בהסכם הגרעין. זאת, כאשר המיליציות שפועלות מטעמו יגרמו לחידוש הלחימה בסוריה, באמצעות פרובוקציות נגד ארגוני המורדים. "חיזבאללה והמיליציות השיעיות השייכות לטהרן, ישלמו מחיר על מעורבותה של איראן כשותפה בפתרון המשבר הסורי", אמר הפרשן.

פרשנים נוספים הדגישו, כי איראן תהיה מחויבת להסכם הרוסי-טורקי, בשל חוסר התועלת של הכוחות שלה בשטחי הלחימה בסוריה, והכרתה שרוסיה היא שהביאה לשינוי דרסטי במאזן הכוחות בחלב, ונטישתה את המערכה יביא לקריסת כל החזיתות, כמו שהיה בתדמור – שם השתלט ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאעש) מחדש על העיר הקדומה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו