מגדל פיזה האמריקאי: מה גורם לגורד השחקים מסן פרנסיסקו לשקוע?

שמו הנוצץ של מגדל המילניום אינו מעיד על הסאגה המתמשכת שמתרחשת מאז הקמתו. מאז נבנה, הוא שקע בלא פחות מ-40 ס"מ לתוך הקרקע והוא נוטה בכמה סנטימטרים • לאחר חילופי השערות והאשמות מצד בעלי הבניין ומהנדסי הבנייה, צילומי לוויין חשפו לאחרונה את הבעיה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במשך עשורים רבים, סן פרנסיסקו היתה עיר בעלת מבנים נמוכים, אבל עם עלייתה המהירה של הטכנולוגיה שהניעה את צמיחת האוכלוסייה, גורדי שחקים החלו להיות יותר ויותר שכיחים בעיר. אלו כוללים את מגדל המילניום, מגדל בעלות עשרות מיליוני דולרים שעלה לכותרות בגלל הסיבות הלא נכונות.

על פי מגזין פורבס, מאז השלמת הקמתו ב-2009, הוא שקע ב-40.6 ס"מ לתוך הקרקע, והוא נוטה בכמה סנטימטרים לכיוון צפון מערב. אם לא די בזאת, מידע חדש מסוכנות החלל האירופאית מראה כי הוא שקע בין 70 ל-75 ס"מ ב-17 חודשים בלבד.

נראה שהיתה דרמה מסביב למגדל המילניום מאז ימיו הראשונים. מאמר בניו יורק טיימס מספטמבר האחרון כלל הצהרה מהמפקח על סן פרנסיסקו אהרון פסקין, בה הוא הציג דאגות שהעלו בוחני בנייה ב-2008. לפי המאמר, המהנדסים הטילו ספק במידע מהבניין (כמו עד כמה הוא ישקע לתוך האדמה במשך הזמן). באוגוסט 2009, אושר לדיירים להיכנס למבנה, וכמה סקרים מאז אישרו שהוא שוקע מהר יותר מהצפוי. אבל אין הסכמה כלל על מדוע הוא שוקע מלכתחילה.

מגדל פיזה
מגדל פיזה באיטליה

במקום להתמקד בוויכוח החוקי, בואו נתמקד במבנה עצמו. ראשית, מגדל המילניום נבנה עם פאנלים, קירות וקורות חזקים מבטון. זה הופך אותו להרבה יותר כבד מבניין באותו הגודל אך כזה שנבנה עם מסגרת ברזל. יש לו 59 קומות, וגם מרתף גדול שמחייב חפירה עמוקה באורך 23 מטר לתוך האדמה, והוא נמצא מתחת למה שמחזיק אולי כמה מהרמזים לכך שהוא שוקע.

כמו כל מבנה אחר באזור העיר, מגדל המילניום נבנה על אדמה שהושבחה מהמפרץ, אשר כוללת ברובה חול דחוס, במקום סלעים נוקשים. זה אפשרי מאוד לבנות גורד שחקים על אדמה כזו – מגדלי התאומים פטרונס במלזיה האייקוניים התמודדו עם אתגרים דומים. הפיתרון בדרך כלל הוא להשתמש ביסודות שנבנים בקורות כמו ברפסודה. זה, למעשה, הפיתרון במגדל המילניום. היסודות שלו נתמכים על ידי קורות בטון – 950 בסך הכל. אבל שלא כמו מגדל הפטרונס, או השכנים שלו מילניום פרמונט 181 ומגדל סיילפורס, הקורות שלו לא מגיעות ליסודות. במקום זאת, הקורות שלו מוחזקות על ידי חיכוך מהאדמה שסובבת אותו.

פרופ' טום לסלי מאוניברסיטת איווה השתמש באנלוגיה הבאה כדי לתאר את העיקרון. "דמיינו שאתם מכניסים מקל מטאטא לתוך חול. תוכלו להגיע רחוק רק כשיהיו מספיק מקלות מטאטא בתוך האדמה כדי שתהיה התנגדות אמיתית". למעשה, המשקל של המבנה הענק צריך להיות מספיק כדי לעזור לקבע את 950 הקורות.

אם כן, מה גורם לו לשקוע?

חשוב לציין שכל המבנים שקעו בחודשים ובשנים שלאחר ההקמה, כאשר המשקל התפזר ברחבי הקרקע או היסודות. ברגע שלוקחים את עיצוב המבנה בחשבון, ואת הגיאולוגיה שמתחתיו, זה בדרך כלל פשוט לחזות את רמת השקיעה. לפי בדיקה של המבנה, מגדל המילניום היה צפוי לשקוע ב-12.7 ס"מ במשך כל משך חייו של המבנה. במציאות, הוא שקע ביותר מפי 3 מההערכה הזו בשבע שנים בלבד. לעומת זאת, כפי שפרופ' גרג דיירלין, מנהל מרכז הנדסת רעידות האדמה ע"ש ג'ון א. בלום, אמר לאחרונה לסן פרנסיסקו כרוניקל כי מגדלי הפטרונס שקעו בפחות מ-8 ס"מ, מאז פתיחתם ב-1998.

יש הרבה אצבעות מאשימות מסביב לשקיעת המגדל בסן פרנסיסקו. מעצבי הבניין מאשימים את הבנייה ליד מרכז Transbay Transit, אשר החפירות להקמתו החלו ב-2010. בעלי הבניין, מיליניום פרטנרס, טענו כי הפרויקט הזה גרע מים קרקעיים מתחת למגדל, מה שגרם לו לשקוע מהר יותר מהצפוי. סוכנות הבנייה של מרכז Transit האשימה את ה"יסודות הפגומים". הם טענו כי מידע ממהנדסי הבניין הראה כי המגדל כבר שקע ב-25 ס"מ לפני שהפרויקט שלהם עצמם החל.

Millennium_Tower_sinking
התמונה מהלוויין

עד כה לא היתה תשובה מוגדרת למה שגורם את הבעיה. אך כעת, מידע מסוכנות החלל האירופאית סיפק זווית חדשה. הוא ניתן על ידי לוויין Sentinal-1 שלהם, שבחן תזוזת קרקע אורבנית מסביב לעולם. הוא השתמש בטכניקה שנקראת מכ"מ אינטרפרומטריה (שמשווה תמונות עוקבות) שמזהה שינויים באזור עד לרמה של מילימטרים ספורים.

סן פרנסיסקו מהווה עניין ללוויין הזה בעיקר בשל המיקום שלה. העיר יושבת על קו שבר, אשר עד כה נחשב לכזה שאינו פעיל. למעשה, באוקטובר האחרון, סייסמולוגים מדדו סדרה של רעידות אדמה קטנות ומהירות ברצועה הדרומית של קן סן אנדרס, אשר נתן להם סיבה לדאגה. וכפי שהמדד הגיאולוגי של ארה"ב מסביר, הקרקע מתחת לגבול המפרץ פגיעה במיוחד להתכה. זה קורה לחול ולאדמת טין כאשר היא עוברת רעידת אדמה. למעשה, התזוזה גורמת לגרגירים להתרחק ולהתנהג יותר כמו נוזל מאשר משהו מוצק. זה יכול לגרום לכל בניין שנבנה על האדמה הזו להיסדק ולשנות את צורתו מעבר למשהו שניתן לתקן אותו.

כפי שדווח בסן פרנסיסקו כרוניקל, מילניום פרטנרס אמרו כי ביקורת מבנה עצמאית שנערכה ב-2014, "קבעה כי השקיעה לא מושפעת באופן משמעותי מרעידות אדמה במבנה, ולא מציגה סיכון בטיחותי". למרות זאת, התושבים עדיין מודאגים. אם השאלה היא האם מגדל המילניום יתמוטט – התשובה היחידה היא שלא. לפחות לא כעת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture