ברקזיט וטראמפ: בריטניה תחתום הסכם עם ארה"ב במקום אירופה

הפגישה הראשונה של דונלד טראמפ עם מנהיג של מדינה אחרת, תהיה עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי שתגיע לוושינגטון מתוך מטרה לחתום על הסכמי סחר מקיפים עם ארצות הברית, במקביל לפרישת מדינתה מהאיחוד האירופי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

תוצאות הברקזיט, במהלכה הצביעו אזרחי בריטניה בעד עזיבת האיחוד האירופי, ותוצאות הבחירות בארצות הברית, בהם נבחר דונלד טראמפ לעמוד בראשות המעצמה הגדולה בעולם, עלולים להביא לשינוי מדיני ביחסים הכלכליים מול אירופה.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי צפויה להיפגש ביום שישי בוושינגטון עם נשיא ארה"ב הנכנס דונלד טראמפ. על פי הודעת הבית הלבן, תהיה זו הפגישה הראשונה שטראמפ יקיים כנשיא עם מנהיג של מדינה אחרת. הפגישה המתוכננת תתקיים כשבוע בלבד לאחר שמיי חשפה את חזונה לברקזיט קשה, תהליך שאמור להתחיל רשמית בסוף מרץ.

הפרשנים הפוליטיים בבריטניה מדגישים כי לעובדה שהפגישה מתקיימת זמן קצר כל כך לפני תחילת המו"מ על תנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי חשיבות פוליטית גדולה, זאת מכיוון שהברקזיט הוא הזדמנות לקידום הסכם סחר חופשי בריטי־אמריקאי. הסכם זה יחליף את ההסכמים של בריטניה עם אירופה ובמקביל יספק חלופה להסכמים של ארה"ב, בייחוד עם מקסיקו וקנדה, שנמצאים על הכוונת של טראמפ.

בכירים בצוות של טראמפ אף מאמינים שהסכם הסחר הפוטנציאלי הוא שעודד את הטון התוקפני שאימצה מיי בנאומה בשבוע שעבר, שכן היא תוכל להתבסס על התמיכה האמריקאית כדי לטעון שבריטניה תשגשג מחוץ לאיחוד. "אני בטוחה שנוכל לדון בנושאים הקשורים לעניין גם לפני שהסכם רשמי ייחתם", אמרה מיי ל"פייננשל טיימס". "אולי נבחן את המכשולים הקיימים כעת ונסיר את חלקם כדי לפתוח את קשרי המסחר החדשים", ציינה.

כך, למשל, ב"דיילי טלגרף" מדווחים כי הצוות של טראמפ שוקל לקדם "הסכם דרכונים", כמו זה שקיים כיום בין בריטניה למדינות האיחוד, שיאפשר לחברות בריטיות ואמריקאיות לפעול ולסחור ללא הפרעות רגולטוריות. שני המנהיגים הדגישו בתקופה האחרונה את חשיבות הקשרים בין המדינות וציינו כי ברצונם לכונן מערכת יחסים מיוחדת.

הפגישה בין טראמפ למיי מגיעה לאחר כמה פגישות בין בכירים בשתי הממשלות לקידום ההסכם, ובהן פגישה בניו יורק שקיים שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון עם שניים מיועציו הבכירים של טראמפ, חתנו ג'ארד קושנר וסטיבן באנון. על פי דיווחים, השלושה מכינים את השטח להסכם העתידי בין המדינות.

עוד קודם לכן נפגשו מייקל פלין, יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, ובכירים נוספים עם ראשי סוכנויות המודיעין הבריטיות. נוסף להסכם הסחר, נושא שצפוי להיות במרכז השיחות, יידונו קרוב לוודאי עתיד האיחוד האירופי וברית נאט"ו; מיי צפויה להדגיש בפני טראמפ כי היא אינה שותפה לדעתו שהאיחוד האירופי עומד לפני פירוק.

מוקדם יותר השבוע, נאמה מיי על תהליך ההיפרדות מהאיחוד האירופי ואמרה כי "האינטרס של בריטניה הוא שהאיחוד האירופי יצליח. נסיים את התהליך עם בריטניה חזקה יותר, הוגנת יותר ומאוחדת יותר". מיי הוסיפה כי הכוונה של בריטניה היא להמשיך לקחת חלק במספר תוכניות של האיחוד האירופי. כמו כן אמרה מיי כי הכוונה היא לדאוג לסחר חופשי עם מדינות האיחוד אירופי ו"למנוע חיכוך ככל שניתן". באותה נשימה אמרה מיי כי הימים בהם בריטניה העבירה סכומי כסף גדולים לטובת האיחוד – נגמרו. "אני רוצה להיות ברורה – משמעות הסכם סחר חופשי אינה לקיחת חלק בשוק האירופי המשותף".

בתחילת דבריה נדמה היה כי מיי מציגה טון מעט מתנצל בכל הקשור להחלטה לעזוב את האיחוד האירופי. "ההצבעה שלנו על עזיבת האיחוד לא מזמנת דחיה של הערכים המשותפים אותם אנו חולקים. ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי לא מהווה תשוקה להתרחק מכם – ידידינו ושכנינו. זה לא היה ניסיון להזיק לאיחוד האירופי או לכל אחת מהמדינות שלוקחות בו חלק. אנו לא רוצים להחזיר אחורה את השעון לימים בהם אירופה היתה שלווה פחות, בטוחה פחות ונתונה פחות לסחר חופשי".

"התפקיד של הממשלה בראשותי הוא למלא את דבר הבוחרים", אמרה בתחילת הדברים. "לשם כך לא רק נגדיר מחדש את מערכת היחסים שלנו עם האיחוד האירופי, אלא ננצל את ההזדמנות הזו לשינוי לאומי כדי לקחת צעד אחד אחורה ולשאול את עצמנו איזו מין מדינה אנחנו רוצים שתהיה לנו". בהתאם, היא מדגישה כי היא רוצה שבריטניה תצא מתקופת המעבר הזו "חזקה, הוגנת ומאוחדת יותר, כשהיא מסתכלת כלפי חוץ יותר מאי פעם. אני רוצה שנהיה מדינה בטוחה, משגשגת וסובלנית, מגנט לכישרונות בינלאומיים ובית לחלוצים ולממציאים שיעצבו את העולם… אני רוצה שבריטניה תגשים את הפוטנציאל שלה ותהפוך למדינה מסחר גדולה ועולמית שזוכה לכבוד ברחבי העולם, ושומרת על חוזק וביטחון בבית".

מיי הדגישה כי לממשלה יש תכנית לברקזיט, שכוללת גם השקעות בתשתיות. במקביל, היא פעלה להרגיע את החששות שההחלטה תטלטל את האיחוד האירופי, והדגישה שהיא רוצה שהאיחוד יצליח. נראה כי מדובר פה בתגובה לדברים שאמר דונלד טראמפ בתחילת השבוע, לפיהם עוד מדינות ירצו לעזוב והאיחוד יתפרק.

הנאום נועד לחשוף את 12 העקרונות שינחו את המו"מ מול האיחוד האירופי. העיקרון הראשון לדבריה של מיי הוא וודאות. "אני רוצה לספק כמה שיותר ודאות", הסבירה. בהתאם, מיי מאשרת שחברי הפרלמנט יצביעו לאישור ההסכם הסופי לפני שייכנס לתוקף. בהתבסס לעיקרון נוסף מתחייבת כי תשמור על הזכויות של אזרחי האיחוד המתגוררים בבריטניה, ובמקביל על הזכויות של בריטים שחיים במדינות האיחוד.

כמו כן, ההסכם שהיא תפעל להשיג עם האיחוד ישמור על זכויות העובדים. לטענתה, היא מעוניינת לחזק את הזכויות ולהבטיח שהחוקים יתאימו לשינויים בשוק העבודה. בניגוד לשוק המשותף, מיי הודיעה כי בריטניה תמשיך לשתף פעולה עם החברות באיחוד בנושאים כמו פשע וטרור, לכן, הקשר העתידי של בריטניה עם האיחוד צריך לכלול הסכמים פרקטיים בנוגע לביטחון, כולל הסכם לשיתוף מידע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture