תכנית טראמפ לאזורים בטוחים בסוריה: רוסיה מתנגדת, טורקיה תומכת

בעוד נשיא ארה"ב אומר הערב כי יורה על הקמת אזורים בטוחים בסוריה, מספרת חברת קונגרס אמריקנית מהמפלגה הדמוקרטית כי נפגשה עם בשאר אל אסאד בסוריה • טורקיה: עמדתנו לא השתנתה - לאסד אין מקום בסוריה בעתיד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אני יורה על הקמת אזורים בטוחים בסוריה בוודאות", אמר הלילה נשיא ארצות הברית החדש דונלד טראמפ בראיון לתקשורת מקומית. נשיא ארצות הברית שב על הביקורת כלפי האיחוד האירופי, שלטענתו עשה טעות גדולה כשאפשר לכמיליון פליטים מסוריה וממדינות אחרות מהמזרח התיכון להיכנס לשטחו, והדגיש: "אני לא רוצה שזה יקרה כאן".

טראמפ לא פירט כיצד תיראה התכנית שלו. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, הוא צפוי להורות בימים הקרובים למשרד ההגנה ולמשרד החוץ לתכנן את התכנית, שעלולה להגדיל את מעורבותה הצבאית של ארצות הברית במלחמה הסבוכה בסוריה. "אזורים בטוחים" נועדו לאכלס פליטים עד שיוכלו לחזור למדינתם או לקבל דיור קבע במדינה אחרת – אך לא בארה"ב.

השטח האווירי שמעל האזורים יהיה אסור לטיסת מטוסי קרב, דבר שיצריך נוכחות אווירית של ארה"ב או של בעלות בריתה, וייתכן שאף כוחות קרקעיים, באזור. זו גם הסיבה, לפיה התנגד נשיאה היוצא של ארצות הברית, ברק אובמה לתכנית. מנגד, בטיוטת התכנית שהגיעה לידי רויטרס הועלתה אפשרות שאזורים אלו יוקמו במדינות שכנות לסוריה, מה שיקטין את הסכנה לעימות בין הקואליציה האמריקנית לזו הרוסית.

סוריה

כשטראמפ נשאל על עניין מניעת כניסת מוסלמים לארה"ב, השיב: "יש לנו מספיק בעיות באמריקה. הרבה בעיות. אירופה עשתה טעות ענקית כשנתנה לכל כך הרבה פליטים להיכנס לתחומה, בעיקר לגרמניה, ועכשיו המצב שם קטסטרופלי. אני לא רוצה שזה יקרה פה. מעתה יהיה קשה מאוד להיכנס לארה"ב. עד עכשיו היה מאוד קל".

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר היום בתגובה כי ארצות הברית לא התייעצה עמה סביב התכנית להקמת אזורים בטוחים לפליטים בסוריה. "שותפינו האמריקנים לא התייעצנו עמו, זאת החלטה שלהם", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב לכתבים. "חושב שזה לא יחמיר את מצב הפליטים, אבל כל השיקולים צריך להילקח בחשבון". הוא הוסיף כי טרם החלו מגעים רשמיים בין הקרמלין לממשלו של דונלד טראמפ, שהביע את רצונו לשקם את היחסים שהידרדרו בחודשים האחרונים של ברק אובמה בבית הלבן.

בטורקיה, שיחד עם רוסיה ועם איראן מתווכת בין הצדדים הנצים בסוריה כדי לסיים את המלחמה, הביעו תמיכה בתכנית של טראמפ, שבה הם מצדדים כבר שנים. "אנחנו מחכים לראות את התוצאות", אמר דובר משרד החוץ באנקרה הוסיין מופטואולו. הוא אמר כי הדוגמה הטובה ביותר לאזורים בטוחים היא העיירה ג'ראבלוס, השוכנת על גבול סוריה-טורקיה ושוחררה מידי דאעש באוגוסט האחרון.

גורמים טורקיים טוענים כי רצועת הגבול ששוחררה מידי הארגון במסגרת מבצע "מגן הפרת" משמשת בפועל אזור בטוח. דובר משרד החוץ הטורקי התייחס גם לשיחות השלום שנערכות באסטנה, בירת קזחסטן, ואמר שעמדתה של טורקיה נותרה כשהייתה. כלומר, שלאסד אין מקום בכל הסדר עתידי שיושג במדינה הערבית.

בשאר אל אסאד

במקביל, חברת קונגרס אמריקנית, טולסי גבארד, חברת המפלגה הדמוקרטית מהוואי, טוענת שהיא פגשה בדמשק את נשיא סוריה בשאר אסד ושהשניים דנו באפשרות להשיג שלום במדינה הערבית. בראיון בתקשורת המקומית אמרה כי במהלך ביקורה בן ארבעת הימים בסוריה, היא רצתה לראות ממקור ראשון את הסבל של העם הסורי. היא סיפרה שהיא פגשה את אסד משום ש"אנחנו צריכים להיות מסוגלים להיפגש עם כל מי שאנחנו יכולים כדי להשיג שלום וזה בדיוק מה שדיברנו עליו".

גבארד, ששירתה בצבא ארצות הברית והוצבה בין היתר בעיראק, תקפה את מדיניות ממשלו של ברק אובמה, שתמכה באופוזיציה המתונה נגד אסד במהלך שש שנות המלחמה העקובה מדם במדינה הערבית. יצוין כי טראמפ אמר במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות שהוא עשוי להפסיק את הסיוע למורדים המתונים כדי להתמקד בלחימה בארגון הטרור הסוני "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שעדיין שולט בחלקים נרחבים בסוריה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture