האירופאים גינו וטראמפ הגיב: העולם בבלגן נוראי!

מנהיגי אירופה זועמים על החלטת טראמפ למנוע כניסת מוסלמים מ7 מדינות לארצות הברית ומגנים את הצעד של נשיא ארצות הברית שנועד להילחם בטרור • טראמפ בתגובה: המדינה שלנו זקוקה לבדיקות קפדניות למי שרוצה להיכנס אליה. תראו מה קורה בכל רחבי אירופה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל מתחה בצהריים ביקורת חריפה על הצעד השנוי במחלוקת של טראמפ, שגורם מאז אתמול למעצרם של נוסעים מוסלמים חפים מפשע בנמלי תעופה בארה"ב ולמניעת עלייה של נוסעים בעלי אשרת כניסה למטוסים שאמורים לקחת אותם לארה"ב.

דובר הקנצלרית סטפן זייברט אמר בצהריים כי ממשלת גרמניה מביעה צער על האיסור שהטיל טראמפ ומתכוונת לבחון את ההשלכות שיהיו לו על אזרחים גרמנים בעלי אזרחות כפולה. מרקל ביקשה בהודעה להזכיר לטראמפ כי אמנת ז'נבה דורשת מהקהילה הבינלאומית לקלוט פליטי מלחמה ממניעים הומניטריים: "נבחן את ההשלכות על גרמנים בעלי אזרחות כפולה ובמקרה הצורך נייצג את האינטרסים שלהם מול שותפינו בארה"ב".

עוד אמר: "מרקל משוכנעת שאפילו המאבק הנחוץ והנחרץ נגד הטרור אינו מצדיק מצב שבו אנשים בעלי רקע מסוים או אמונה מסוימת מוגדרים מיד כחשודים". הדובר ציין כי מרקל הביעה דאגה באוזני טראמפ בשיחת טלפון שקיימה איתו אתמול. מפלגת הירוקים של גרמניה הזהירה כי הצו של טראמפ ישפיע על עשרות אלפי גרמנים בעלי אזרחות כפולה.

גם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שרק שלשום נפגשה עם טראמפ, הבהירה כי היא מתנגדת לאיסור שהטיל. הדובר שלה פרסם הבוקר הודעה שבה נכתב: "מדיניות ההגירה בארה"ב היא עניינו של הממשל האמריקני כפי שמדיניות ההגירה בבריטניה צריכה להיקבע על-ידי ממשלתנו. עם זאת, איננו מסכימים עם גישה מהסוג הזה, ולא זו הגישה שננקוט. אנחנו בוחנים את הצו הנשיאותי החדש כדי לראות מה משמעותו ואילו השלכות משפטיות יש לו, ובמיוחד כדי להבין מהי השפעתו על אזרחים בריטים. אם יהיו השלכות על אזרחים בריטים ברור שנעלה את העניין לפני הממשל האמריקני".

ראש העיר לונדון סאדיק חאן – המוסלמי הראשון המכהן בתפקיד – אמר כי הצו של טראמפ מביש ואכזרי. "לארה"ב יש היסטוריה גאה של אירוח פליטים ויישובם מחדש. הנשיא אינו יכול להפנות את גבו למשבר הבינלאומי הזה – כל המדינות צריכות למלא את חלקן בו", אמר חאן. "לכל מדינה יש זכות לקבוע מדיניות הגירה משלה, אבל המדיניות הזו מנוגדת לערכי החירות והסובלנות שעל יסודותיהם נבנתה ארה"ב".

אחר הצהריים הגיב טראמפ על הביקורת וכתב בטוויטר: "המדינה שלנו זקוקה לגבולות חזקים ולבדיקות קפדניות למי שרוצה להיכנס אליה, ועכשיו! תראו מה קורה בכל רחבי אירופה – העולם בבלגן נוראי!".

איראן מונעת כניסת אמריקאים, עיראק בתגובה מפתיעה:

איראן הודיעה כי בתגובה לכך שטראמפ כלל את אזרחיה ברשימת הנוסעים שכניסתם לארה"ב אסורה, היא עצמה תאסור כניסת מבקרים מארה"ב לאיראן. עם זאת, בצעד שנועד להפגין את פניה הרכות של טהרן הודיע היום משרד החוץ האיראני כי לאמריקנים שכבר קיבלו אשרות שהייה יותר להיכנס אליה: "שלא כמו החלטת ארה"ב, ההחלטה שלנו אינה רטרואקטיבית", אמר שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. "כל מי שיש לו ויזה לאיראן שהיא בתוקף יתקבל בשמחה".

ממשלת עיראק לעומת זאת פרסמה הודעה מפתיעה, ובה היא הביעה הבנה למניעים הביטחוניים העומדים מאחורי החלטת טראמפ. עם זאת היא הדגישה כי יש להביא בחשבון את "היחסים המיוחדים" בין ארה"ב לעיראק. דובר ממשלת עיראק סעד אל-חדית'י אמר כי העיראקים מקווים שההנחיה החדשה "לא תפגע במאמצים לחזק ולהעמיק את היחסים הבילטרליים בין עיראק לארה"ב". הוא הוסיף: "אנחנו מקווים שההנחיות האלה יהיו זמניות בלבד".

הצו שפרסם טראמפ ביום שישי, נזכיר, ימנע בשלושת החודשים הקרובים את כניסתם של בעלי דרכונים של המדינות הבאות – כולן מדינות בעלות רוב מוסלמי: סוריה, איראן, סודן, לוב, סומליה, תימן ועיראק. לבעלי אשרות כניסה מסוגים מסוימים יותר באופן חריג להיכנס, בכלל זה דיפלומטים באו"ם. הצו של טראמפ קובע כי למשך ארבעת החודשים הקרובים תיעצר זמנית – אך באופן מוחלט – כניסת פליטים, כדי שהממשל האמריקני יבדוק אם יש צורך בשינוי תהליך הסינון שלהם. הרשויות בארה"ב יוכלו להכריז על מקרים ספציפיים של פליטים כמקרים חריגים.

איסור מוחלט הוטל בצו על כניסת פליטים סורים עד שיבוצעו "שינויים מספקים" בתוכנית הפליטים – שינויים שלא נמסר מהם. לפי הצו, כשהכנסת הפליטים תתחדש תקלוט ארה"ב פחות פליטים – ב-2017 ייקלטו רק 50 אלף לעומת 85 אלף שנקלטו בה בשנת 2016. נוסף על כך, למדינות השונות בארה"ב תינתן האפשרות להחליט שלא לקלוט אדם כלשהו. ממשל טראמפ טוען שהצעד הדרמטי נחוץ כדי להגן על האמריקנים ולתת לגורמי הביטחון בארה"ב זמן לגבש מדיניות הגירה חדשה.

גורמים במחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב ובמחלקת המדינה האמריקנית אמרו הלילה לסוכנות הידיעות רויטרס כי הממשל לא העריך נכונה עד כמה מורכב וקשה יישום האיסור שקבע טראמפ על כניסת המהגרים, ולא הכין לכך כראוי את הרשויות ואת חברות התעופה. נוסעים שנעצרו בנמלי תעופה בארה"ב דיווחו על יחס שונה, שמעיד על חוסר עקביות ביישום הצו של טראמפ.

נוסעים רבים שיש להם ויזה בתוקף לארה"ב סיפרו כי הותר להם להיכנס לארה"ב בלי בעיה על אף הצו של טראמפ, ואילו אחרים – תושבי קבע שומרי חוק שמחזיקים בגרין קארד – קיבלו הודעה שהם אינם יכולים להיכנס לארה"ב אף שחברת התעופה שהביאה אותם הבינה מהרשויות האמריקניות שמותר להם להיכנס.

במחלקת המדינה, שהיא מהגורמים המרכזיים ביותר המטפלים בענייני אשרות כניסה ומהגרים, רוב הפקידים שמעו על הצו של טראמפ בתקשורת. שני בכירים במחלקת המדינה אמרו כי אף שבכמה משרדים היו מודעים לכך שטראמפ עומד לחתום על צו כזה, הבית הלבן לא שלח הודעה מסודרת בנושא: "לא היו שום תיאום או התייעצות בין-משרדיים".

שני גורמים בכירים במחלקה לביטחון המולדת העידו הלילה כי לא שמעו על שום גורם רשמי ברשויות המטפלות בענייני ההגירה או בוועדות ובתת-ועדות של הקונגרס המפקחות עליהן, שעודכנו על-ידי מישהו שסייע לנסח את הצו שפרסם טראמפ. "אם התוצאה היא בלבול וחוסר עקביות – האחריות כולה מוטלת על היושבים במקום אחד", אמר אחד הגורמים האלה, וכוונתו כמובן לבית הלבן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture