טראמפ והיהודים בשואה: "למחוק את השואה מההיסטוריה"

בהצהרה לרגל יום השואה הבינלאומי, השמיט הנשיא טראמפ כל אזכור להשמדת העם היהודי • דבריו עוררו סערה ודוברו של טראמפ עורר מהומה נוספת כאשר התבטא בתגובה: "אילו היינו יכולים למחוק את השואה מספרי ההיסטוריה, היינו עושים זאת"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אנטישמיות או תקלה? הכל התחיל כאשר בהצהרה שפירסם ביום שישי האחרון, לרגל ציון יום השואה הבינלאומי, השמיט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כל אזכור ליהודים או לאנטישמיות. מאז, הסערה סביב התעלמות זו, רק גוררת הסתבכויות נוספות.

"בלב כבד אנו זוכרים ומוקירים את הקורבנות, הניצולים והגיבורים של השואה", נכתב בהצהרה של הנשיא. "בלתי אפשרי להבין לגמרי את האכזריות והאימה. עם זאת, אנו יודעים שגם בשעות האפלות ביותר של האנושות, האור זורח באופן הבהיר ביותר. בעודנו זוכרים את הנספים, אנו אסירי תודה לאלה שסיכנו את חייהם כדי להציל את החיים מפשע".

טראמפ הוסיף כי הוא מרגיש מחויבות בתור נשיא "לעשות כל מה שביכולתי לאורך הנשיאות שלי וחיי, כדי להבטיח שכוחות הרשע לעולם לא ינצחו שוב את כוחות הטוב. ביחד, נהפוך את האהבה והסובלנות לנפוצות בכל רחבי העולם". כאמור, בעוד טראמפ מגנה את "האימה שהופנתה כלפי אנשים חפים מפשע על ידי הטרור הנאצי", ההצהרה לא התייחסה ליהודים או לאנטישמיות.

ג'ונת'ן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, כתב התגובה כי זה "מתמיה ומטריד" שהצהרת הבית הלבן לרגל יום השואה לא כללה שום התייחסות ליהודים, אנטישמיות או ששת המיליונים שנרצחו בשואה. גרינבלט הדגיש כי נשיאים רפובליקאים ודמוקרטים התייחסו ליהודים בהצהרות לרגל יום השואה בעבר.

בתגובה, בבית הלבן הסבירו את החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ שלא להזכיר את היהודים בהצהרה שפרסם לרגל יום השואה הבינלאומי, בכך שבשואה מתו גם קורבנות אחרים. הופ היקס, דוברת בבית הלבן שעבדה עם טראמפ גם במהלך מסע הבחירות שלו, הסבירה בתגובה לפנייה של רשת CNN כי טראמפ לא הזכיר את העם היהודי או את האנטישמיות מכיוון ש"בניגוד למה שהתקשורת מדווחת, אנחנו קבוצה מגוונת ביותר ולקחנו בחשבון את כל אלה שסבלו". היקס צירפה לתגובתה קישור למאמר המסביר כי לצד ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה, נרצחו על ידי המשטר הנאצי גם מיליוני בני אדם אחרים.

היום המשיכו בבית הלבן להתפתל ולהגן על כך שלא הזכירו יהודים ואנטישמיות בהצהרה ליום השואה הבינלאומי. ראש הסגל ריינוס פריבוס אמר בראיון לאן־בי־סי כי הוא "אינו מתחרט על בחירת המלים". לדבריו, "הסבל של כולם בשואה, לרבות כמובן סבלם של היהודים הוא מאוד עצוב". פריבוס הוסיף: "אם היינו יכולים למחוק זאת מספרי ההיסטוריה היינו עושים זאת — אבל אנחנו לא יכולים".

במקביל, הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, שהתמודד כסגן של הילרי קלינטון, גינה את ההודעה שלדבריו מהווה דוגמא להכחשת שואה. "רבים ממכחישי השואה מכירים בכך שחפים מפשע נרצחו – אבל יהודים לא היו המטרה", אמר בראיון. קיין האשים את יועצו של טראמפ, סטיב בנון, בהשפעה על הסטייה מהנוהל בנושא. "אני חושב שכל הדברים הללו קורים ביחד, כשיש לך יועץ פוליטי בבית הלבן, סטיס בנון, שמחובר לארגוני חדשות על עליונות לבנה ואנטישמיות אז מפרסמים ביום השואה הודעה ללא ציון היהודים", אמר.

היום התייחס להצהרה הבעייתית שר הביטחון אביגדור ליברמן, הגורם הישראלי הראשון שעושה זאת. שר הביטחון אמר בישיבת סיעתו בכנסת כי ממשל טראמפ הוא "ידידותי", ולכן הוא "מתייחס לזה כאל תקלה או אי-הבנה". לדבריו, "מקווה שבשנה הבאה הסוגייה היהודית תופיע. ברור שהשואה קרתה ליהודים".

מי שהתייצב לימינו של הממשל אל מול הביקורת היה המיליארדר רון לאודר, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעומד בראש הקונגרס היהודי העולמי. לאודר אמר כי "ההצהרה התייחסה באופן הולם לסבל ולגבורה שאיפיינו את הפרק האפל הזה בהיסטוריה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למחוק את השאה מההיסטוריה. איזו כותרת מעוותת. לו היינו יכולים גם אנו היינו מוחקים את השואה מעל דפי ההיסטוריה. הכוונה של משפט כזה ברורה – היינו מעדיפים שאירוע שכזה לא יתרחש כלל, ונא לא לכתוב כותרות מפוצצות שהקשר ביניהם למציאות הוא אותו קשר בין הנאיביות החוסיין-אובאמהית הקלינטונית ודומיהם למציאות.

מה הפלא הרי אבותיו היגרו לאמריקה מגרמניה…

לא צריך להתפלפל בכל מילה שהשמנדריק מוציא מהפה, געלט פע

אופה הנשיא הבלתי צפוי מתחיל לזגזג

מה רוצים ממנו?
סך הכל הוא מביע שאין רצונו שהשואה היתה מתרחשת,
וטוב לנו שלא הזכירו את היהודים גם ככה אנחנו יותר מדאי מוזכרים עכשיו.
לחשוד בטראמפ באנטישמיות זה כמו לחשוד באיחוד האירופי באהבת ישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture