ממשיכים להתגרות בטראמפ: איראן ביצעה ניסוי בטיל שיוט

במקביל לניסוי בטיל הבליסטי שנכשל, ערכו האיראנים ניסוי מוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת נשק גרעיני ולהגיע למרחק של 3,000 קילומטר • בניגוד לטילים בליסטיים, על טהראן לא נאסר לפתח טילי שיוט מסוג זה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

האיראנים ממשיכים להתגרות בממשל החדש בארצות הברית, ועל פי דיווח היום של העיתון הגרמני "די ולט" מפי מקורות מודיעיניים, ביצעו ניסוי בטיל שיוט בשם "סומאר" שמסוגל לשאת נשק גרעיני, בנוסף לשיגור הטיל הבליסטי לטווח בינוני ביום ראשון. לפי שעה, לא התקבלה תגובה מסוכנות הביון הגרמנית BND ומהרשויות האיראניות.

לפי הדיווח, הטיל, המכונה "סומאר", יוצר באיראן ועבר מרחק של 600 ק"מ בניסוי המוצלח הראשון שלו. לפי הדיווח, הטיל יכול לשאת ראשי נפץ גרעיניים ולהגיע למרחק של בין 2,000 ל-3,000 ק"מ. טילי שיוט קשים יותר ליירוט מאשר טילים בליסטיים מאחר שהם נעים בגובה נמוך ויכולים לחמוק ממכ"ם, לחדור מערכות הגנה מטילים ולפגוע במטרות עמוק בתוך שטח האויב.

עם זאת, מומחה ביטחוני הסביר לעיתון הגרמני כי היתרון הגדול ביותר מבחינתה של איראן הוא שטילי השיוט אינם מוזכרים בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, האוסרות פיתוח של טילים בליסטיים היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

אתמול אישר שר ההגנה של איראן חוסיין דהקאן כי ארצו ביצעה ניסוי בטיל בליסטי, אולם הדגיש כי לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעים או בהחלטת מועצת הביטחון שאשררה אותו. בתחילת השבוע גם רוסיה, בעלת בריתה הקרובה של איראן, צידדה בעמדתה ואמרה כי אין זאת הפרה של ההסכם בין הרפובליקה האסלאמית למעצמות.

ארה"ב: איראן באופן רשמי תחת אזהרה

היועץ לביטחון לאומי של דונלד טרמאפ, הגנרל בדימוס מייקל פלין, אמר כי ארה"ב שמה את איראן באופן רשמי תחת אזהרה. בדברים שאמר בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, פלין התייחס ל"פעילותה המערערת" של איראן ברחבי המזרח התיכון בעקבות הניסוי שערכה בשיגור טיל בליסטי בתחילת השבוע. "החל מהיום, אנחנו שמים באופן רשמי את איראן תחת אזהרה", אמר, מבלי להסביר למה בדיוק הוא מתכוון.

פלין ציין כי שיגור הטיל הבליסטי נעשה בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, שקראה לאיראן לא לקחת חלק בפעילות הקשורה בשיגור טילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. היועץ לביטחון לאומי הוסיף כי הניסוי "מדגיש את מה שכבר היה צריך להיות ברור לקהילה הבינלאומית".

"איראן ממשיכה לאיים על בעלות בריתה של ארה"ב באזור", הכריז פלין בתדרוך. פלין הוסיף כי הכוחות החותיים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, פועלים נגד סעודיה וכוחות איחוד הנסיכויות זה חודשים. "ממשל אובמה כשל בלהגיב באופן הולם לפעילותה העוינת של איראן", אמר פלין והוסיף: "ממשל טראמפ מגנה בתקיפות פעילות מסוג זה, שמסכנת חיי אמריקאים".

איראן מודה: ביצענו ניסוי טילים, אך לא בניגוד להסכם

מוקדם יותר השבוע הזהירה שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי את אירן ואמרה כי ביצוע של ניסוי שכזה אינו מקובל על ארה"ב. לדבריה, הממשל רואה בכך הפרה של הסכם הגרעין."אני רוצה להגיד לאנשים בכל העולם שזה משהו שצריך להדליק נורת אזרה", אמרה היילי בתדרוך לכתבים.

היילי, שנכנסה לתפקידה אך לאחרונה לאחר שמונתה על ידי טראמפ ומינויה אושר בסנאט, הוסיפה כי "ארה"ב לא נאיבית. אנחנו לא מוכנים לעמוד בצד ונמשיך להצביע על המהלכים האלה כי איננו מוכנים לקבל תוקפנות".

הניסוי בטיל הבליסטי: איראן מתגרה בטראמפ, נתניהו מרוויח פוליטית

כזכור, על פי דיווח ברשת פוקס ניוז בארה"ב, הניסוי התקיים באתר סמוך לטהראן ושוגר בו טיל שהאיראנים מכנים חורמשאר, שהינו למעשה גרסה צפון קוריאנית יבשתית לטיל סובייטי מיושן יותר, שבמקור שוגר מצוללות. זהו טיל בעל טווח של כ-4,000 קילומטרים וראש נפץ במשקל של טון אחד לערך. הטיל מסוגל לשאת גם ראש נפץ גרעיני. פוקס ציטטה בכירים אמריקאים שטענו כי הטיל הספיק לעבור מרחק של 965 קילומטרים בטרם התפוצץ.

שר החוץ האיראני סירב אתמול לאשר או להכחיש שארצו אכן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי כפי שטענו אתמול גורמים אמריקניים, ואמר שתוכנית הטילים של איראן אינה חלק מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין ארצו למעצמות. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הצרפתי, ז'אן-מארק איירו, אמר זריף כי "נושא הטילים אינו חלק מהסכם הגרעין". הסיבה, לדבריו, היא שהטילים של איראן "לא מיועדים לשאת ראשי נפץ גרעיניים".

אחרי הסכם הגרעין אסרה מועצת הביטחון על איראן לשגר טילים בליסטיים שעלולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. "אנחנו לעולם לא נשתמש בטילים שמיוצרים באיראן לתקוף מדינה כלשהי", אמר זריף במסיבת העיתונאים בטהרן, ושלח מסר לארה"ב ולנשיא החדש דונלד טראמפ. בבית הלבן אמרו שהם בודקים את הפרטים על הניסוי האיראני, וזריף קרא לממשל האמריקני "לא להשתמש בתוכנית ההגנה האיראנית כתירוץ למתיחות חדשה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture