המלחמה של טראמפ מול ארגוני המודיעין: מניעת מידע מחשש להדלפה

גורמי מודיעין אמריקניים מונעים מהנשיא דונלד טראמפ מידע מודיעיני רגיש משום שהם חוששים כי הוא יודלף • הדבר מגיע על רקע חוסר האמון שהתפתח בין קהילת המודיעין לבין הנשיא • רק אתמול תקף טראמפ: "המודיעין האמריקני מדליף לתקשורת – בדיוק כמו רוסיה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

גורמי מודיעין אמריקניים מונעים מהנשיא דונלד טראמפ מידע מודיעיני רגיש משום שהם חוששים כי הוא יודלף או ייפגע. על פי דיווח של עיתון "וול סטריט ג'ורנל", החלטת הגורמים הרשמיים למניעת מידע מטראמפ מדגישה את חוסר האמון שהתפתח בין קהילת המודיעין לבין הנשיא בשל קשרי אנשיו עם הממשלה הרוסית, כמו גם בשל הטינה שהוא רוחש כלפי סוכנויות המודיעין של ארצות הברית.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", בכמה מקרים של מניעת מידע, החליטו הגורמים לא להציג בפני טראמפ את המקורות והשיטות שבהן משתמשות סוכנויות המודיעין כדי לאסוף מידע. המקורות והשיטות הללו עשויים לכלול את המתודות שבהן משתמשת סוכנות מסוימת לרגל אחר ממשלה זרה. בתגובה לידיעה מסר גורם רשמי בבית הלבן כי "אין שום ראיה שמובילה אותנו להאמין כי מדובר בדיווח מדויק של מה שמתרחש".

לעתים קרובות היו נמנעים גורמי מודיעין מחשיפה בפני הנשיא או חברי הקונגרס מידע על איסוף מודיעין. לעתים הם היו קובעים כי הסודיות הכרחית להגנת מקורות, וכל מה שהנשיא צריך לדעת הוא מה המידע שמקור זה העביר ומה קהילת המודיעין סבורה שחשוב לדעת. ואולם, במקרים קודמים שמידע זה נמנע, ההחלטה לא נבעה מהחשש מאמינות או חשאיות הנשיא, אמרו הגורמים לעיתון. עם זאת, לא ברור כמה פעמים הגורמים מנעו מידע מטראמפ עד כה. כמו כן, הגורמים לא יודעים לומר אם מידע שכן הועבר לנשיא נפגע או הודלף.

בתוך כך, הלילה מסרו גורמי ממשל ל"ניו יורק טיימס" כי טראמפ מתכנן למנות מילארדר ניו יורקי שיערוך בחינה של סוכנויות המודיעין של ארצות הברית. לפי העיתון, קהילת המודיעין עשויה לראות במהלך זה ניסיון להצרת צעדיהם העצמאיים ולהפחתת זרם המידע שנוגד את נקודת ראותו של הנשיא. האיש שימונה לתפקיד הוא ככל הנראה סטיבן פיינברג, מייסד חברת השקעות פרטית.

טראמפ: "המודיעין האמריקני מדליף לתקשורת"

רק אתמול התייחס טראמפ לדיווחים האחרונים על קשרים בין אנשי ממשלו ומטה הבחירות שלו לגורמי מודיעין וממשל ברוסיה. "הקשקוש של הקשר הרוסי הוא פשוט ניסיון לטייח את הטעויות הרבות שנעשו בקמפיין הכושל של הילרי קלינטון", כתב. לטענתו של טראמפ, ברמיזה לדיווחים מפי גורמי מודיעין אמריקנים שהתפרסמו בימים האחרונים, "מידע מודלף באופן לא חוקי ל'ניו יורק טיימס' ול'וושינגטון פוסט' הכושלים, על ידי קהילת המודיעין (NSA ו-FBI?)".

את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו בהתייחסות לסוכנות לביטחון לאומי ולבולשת הפדרלית – שניים משלושת גופי המודיעין הגדולים והחשובים ביותר תחת ממשלו, לצד סוכנות הביון המרכזית CIA. הנשיא הוסיף כי הם פועלים "בדיוק כמו רוסיה". לדבריו, "השערורייה האמיתית כאן היא שמידע שמסווג מחולק על ידי 'גורמי מודיעין' כמו ממתקים. מאוד לא אמריקני!".

"כלי התקשורת המזויפים משתגעים עם תיאוריות הקונספירציה והשנאה העיוורת שלהם", הוסיף טראמפ בציוציו נגד התקשורת, "אי אפשר לצפות ב-MSNBC או ב-CNN". עם זאת, הבהיר הנשיא האמריקני כי רשת "פוקס", שהעניקה לו סיקור אוהד ונחשבת שמרנית יותר מרשתות אחרות רבות, "היא נהדרת!". לסיום תקף את קודמו בתפקיד: "חצי האי קרים נלקח על ידי רוסיה במהלך ממשל אובמה", כתב, בהתייחסות לסיפוח השטח האוקראיני בשנת 2014, "האם אובמה היה רך מדי כלפי רוסיה?".

אתמול אף פורסם בווואלה! NEWS כי גורם בכיר בקהילת המודיעין האמריקנית ששוחח עם גורם ישראלי, אמר לו כי ההערכה היא שלרוסיה יש "קומפרומט", כלומר מידע מפליל המאפשר סחיטה, על טראמפ. אותו גורם אמריקני סיפר לעמיתו כי הם ממהרים לפרסם כל מה שידוע להם על קשרי טראמפ וצוותו עם רוסיה, כדי שהמידע הזה לא יוכל לאפשר סחטנות, שכן הוא יהיה גלוי וחשוף.

ארבעה גורמים בכירים בממשל האמריקני בהווה ובעבר אמרו ל"ניו יורק טיימס", בדיווח שפורסם הלילה, כי אנשי קמפיין הבחירות לנשיאות של טראמפ ומקורבים נוספים של הנשיא היו בקשר עם גורמי מודיעין בכירים ברוסיה בשנה שלפני הבחירות. זאת, על בסיס שיחות טלפון ונתוני תקשורת שאספו סוכנויות המודיעין האמריקניות.

הקשר בין הנשיא ואנשיו למודיעין הרוסי עורר את חששם של גורמי האכיפה והביון בוושינגטון, בעיקר בשל ההיקף הנרחב, לדברי הגורמים, של תקשורת בין הצדדים, לצד דיווחים רבים על קשרים לכאורה בין טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. עם זאת, הגורמים השונים ציינו כי לא נמצאו כל ראיות לתיאום בין מטה טראמפ למודיעין הרוסי בנוגע לפריצה למחשבים או לכל פעולה אחרת במהלך תקופת הבחירות.

לפי רשת CNN, השיחות נאספו ברובן "כחלק מפעילות איסוף מודיעין שגרתית". עצם השיחות הוא לא מה שגרם לנורות האדומות להידלק בקרב שירותי המודיעין וממשל אובמה, שתודרך על כך בזמן אמת – אלא התדירות והאינטנסיביות שלהן. הגורמים ברוסיה, כך דווח, האמינו שיש להם גישה ישירה למועמד טראמפ.

על פי הדיווחים, המידע שנאסף כולל שיחות בין מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ שהתפטר השבוע, לסרגיי קיסלק, שגריר רוסיה בוושינגטון. במהלך שיחותיהם, השניים דנו בסנקציות שממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה הטיל על רוסיה. פלין, שלא מסר לאנשי הבית הלבן מידע מלא לגבי מגעיו עם מוסקבה, נאלץ להתפטר בתחילת השבוע על רקע זה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture