בצל תקיפת אסד: ארה"ב צמצמה התקיפות נגד דאעש

הקואליציה הצבאית בהובלת ארצות הברית מצמצמת את התקיפות נגד דאעש על מנת לראות כיצד יגיבו אסד ובני בריתו, אשר מוקדם יותר היום פרסמו הודעת איום: "האמריקנים חצו קו אדום והם יודעים שיש לנו את היכולת להגיב בהתאם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקואליציה הצבאית בראשות ארה"ב צמצמה מאוד את מספר התקיפות האוויריות שהיא מבצעת נגד כוחות המדינה האיסלאמית (דאעש) בסוריה מאז שארה"ב תקפה בטילי שיוט את שדה התעופה שעיראת בלילה שבין חמישי לשישי. על פי נתונים שמפרסמת הקואליציה בראשות ארה"ב, מטוסיה הפחיתו את מספר התקיפות במדינה לעומת השבוע שקדם לו. בעוד שבשבוע שקדם לתקיפה בשעיראת בוצעו בממוצע כ-13 תקיפות נגד מטרות של המדינה האיסלאמית בסוריה, ביממה שלאחריו פחת המספר לשבע בלבד.

על פי הדיווח, הצעד של הקואליציה הוא אקט של זהירות, שננקט לאחר שגורמים ברוסיה איימו לאחר התקיפה להשעות את ערוץ התקשורת שדרכו מתאמים צבאות ארה"ב ורוסיה את הפעולות האוויריות בשטח סוריה. בכירים אמריקאים מסרו כי הרוסים לא ביצעו עד כה פעולות מאיימות, כמו כיוון מערכות המכ"ם או ההגנה האווירית שלהם נגד מטוסים אמריקאים, או ביצוע פעולות אגרסיביות בשמיים.

עם זאת, אותם בכירים מסרו כי נדרש זמן נוסף כדי להעריך אם נשיא סוריה בשאר אל-אסד וצבא רוסיה יתייחסו למתקפת טילי השיוט, שבאה בתגובה למתקפה הכימית על העיירה חאן שיחון בשלישי שעבר, כמקרה חד-פעמי שניתן להבליג עליו. במקרה כזה, התקיפות האוויריות נגד המדינה האיסלאמית יתחדשו בהקדם. כאמצעי זהירות, חיל האוויר האמריקאי משתמש במטוסי אף-22, מטוסי היירוט המתקדמים ביותר שלו, במשימות סיור בשמי סוריה בימים האחרונים. מטרת ההשהייה החלקית היא לראות אם וכיצד כוחותיהם של בשאר אל-אסד או בני בריתו הרוסים יגיבו לתקיפת שדה התעופה – כך מסרו מקורות בממשל האמריקאי לעיתון הניו יורק טיימס.

מרכז הפיקוד המשותף המשותף לצבאות רוסיה, איראן וכוחות נוספים הנלחמים בסוריה לצד צבאו של הנשיא בשאר אסד הוציא מוקדם יותר היום הודעת אזהרה לצבא ארצות-הברית בעקבות התקיפה על אדמת סוריה בסוף השבוע. "נגיב בעוצמה על כל תוקפנות ונגביר התמיכה בצבא הסורי. הצבא האמריקני הוא צבא כובש", נמסר.

בהודעה שפורסמה בכלי התקשורת המזוהים עם המשטר סורי נמסר מטעם מרכז הפיקוד המאוחד של רוסיה ואיראן בעקבות התקיפה באמצעות טילי טומהוק על הבסיס שממנו יצאה לפועל המתקפה הכימית של צבא אסד בשבוע שעבר: "אנחנו נגיב בעוצמה על כל תוקפנות. רוסיה ואיראן ולא יאפשרו לארה"ב להשיג הגמוניה ברחבי העולם. אנחנו, כבעלי ברית של סוריה, נגביר את התמיכה שלנו בצבא הסורי ובעם הסורי בכל הדרכים".

עוד נמסר כי "מעשה התוקפנות של אמריקה בסוריה הוא חציית קו אדום. מעתה נגיב בעוצמה לכל חצייה של קו אדום, מצד אמריקה או מצד כל גורם אחר. האמריקנים יודעים שיש לנו את היכולות להגיב בהתאם. הנוכחות האמריקנית הצבאית בצפון סוריה היא בלתי חוקית, ומטרתה להשתלט על האזור. האמריקנים מתנהלים כצבא כיבוש".

כמו כן, המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, הגיב לראשונה על התקיפה האמריקנית ואמר במפגש עם בכירי צבא כי "התוקפנות האמריקנית נגד סוריה היא טעות אסטרטגית. האמריקנים חוזרים על הטעויות של קודמיהם". חמינאי הוסיף כי "הבכירים האמריקנים הקודמים הם אלה שיצרו את דאעש או תמכו בו והנוכחיים מחזקים את דאעש וכו'". חמינאי ציין עוד כי "מדינות אירופה שטוענות לשימוש בנשק כימי בסוריה הם אלה שציידו את סדאם חוסיין בכמויות גדולות של אותו נשק".

רוסיה ואיראן באיום משותף לטראמפ: "נגיב לכל תקיפה"

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הצהיר אמש במכתב לקונגרס כי ארצות הברית "מוכנה להמשיך בפעילות הצבאית אם הדבר יידרש". במכתב ששלח לקונגרס, לדובר בית הנבחרים פול ראיין ולסנאטור אורין האץ', נימק טראמפ את החלטתו: "פעלנו מתוך האינטרסים הקיומיים של ארצות הברית – אינטרסים של ביטחון לאומי ויחסי חוץ".

טראמפ הבהיר כי פעל מכוח "זכותי החוקית בנושא יחסי חוץ וכמפקד העליון של הצבא". את מכתבו סיכם במילים: "ארצות הברית תנקוט בפעולות נוספות, במידת הצורך וכפי הראוי, כדי לשמור על האינטרסים הלאומיים". בתוך כך, מזכיר המדינה רקס טילרסון יגיע השבוע למוסקבה כפי שתוכנן מראש – עד כה לא נמסר על ביטול של הביקור.

ביום שישי אמר ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, כי שיגור הטילים לעבר בסיס חיל האוויר הסורי היה "צעד אחד מהתנגשות צבאית בינינו לארצות הברית". ראוי לציין כי לפני התקיפה הזהירו כוחות אמריקאיים את רוסיה על פרטי התקיפה, וזו פינתה מהבסיס את חייליה שהיו מוצבים בו. פוטין כינה את התקיפה "פגיעה קשה" ביחסים בין שני הממשלים. לפי צילומי לווין, הבסיס שהותקף במערב המדינה שימש גם כוחות רוסיים רבים, חלקם מובחרים, הלוקחים חלק בסיוע הרוסי לכוחות אסד במאבקו בקבוצות המורדים השונות במדינה.

היום הגיב גם הנשיא הסורי בשאר אסד לראשונה למתקפה: בשיחה עם נשיא אירן חסן רוחאני אמר אסד כי "ארה"ב נכשלה בהשגת המטרה שרצתה להשיג באמצעות התוקפנות". לדברי אסד, ארצות הברית ניסתה "להעלות את מורל המחבלים שנתמכים על ידיה, לאחר נצחונות צבא סוריה". אסד הוסיף כי "העם והצבא נחושים להביס את הטרור בכל שטחי סוריה".

בארצות הברית ממשיכים מנגד בהצהרות לוחמניות: שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, אמרה לפנות בוקר כי החלפת שלטונו של אסד הכרחית על מנת להגיע לפתרון מדיני בסוריה. "אנחנו לא רואים אפשרות לסוריה שלווה כשאסד שם", אמרה השגרירה בריאיון לרשת החדשות CNN האמריקנית. היילי הוסיפה בריאיון, שישודר במלואו מאוחר יותר היום, כי הוצאתו של הנשיא הסורי בשאר אל אסד מהנהגת המדינה היא אחת מהמטרות המרכזיות של הנשיא טראמפ בתקופת כהונתו. בנוסף, פירטה השגרירה, ינסה טראמפ להביס את דאע"ש, ולמנוע את המשך ההשפעה האירנית בסוריה.

בתוך כך, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס התקשר ביום שישי אל ראש הממשלה נתניהו וביקש להודות בשמו של הנשיא טראמפ על התמיכה הישראלית בפעולה האמריקנית בסוריה. פנס גם עדכן את רה"מ נתניהו בפרטי התקיפה ותוצאותיה. רה"מ נתניהו חזר והדגיש את הצורך למנוע הפצה ושימוש של נשק כימי. כזכור, הן נתניהו והן צה"ל הוציאו הודעות רשמיות של תמיכה בתקיפה.

תוכנית התקיפה: טראמפ העדיף את היועצים הצבאיים והחליט להגיב

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture