טראמפ בנאום למוסלמים: "יש סיכוי לשלום בין ישראל והפלסטינים"

טראמפ הבהיר בנאום למוסלמים מריאד כי הוא אינו כמו קודמו בתפקיד, ברק אובמה. "ההתכנסות הזו עשויה להיות תחילתו של שלום במזה"ת ואולי בעולם כולו. השלום בין ישראל לפלסטינים אפשרי אם שלוש הדתות ישלבו ידיים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא היום בריאד, בירת סעודיה, את הנאום החשוב ביותר שלו במסעו במזרח התיכון בפני עשרות מנהיגי מדינות מוסלמיות. נאומו של טראמפ פנה למוסלמי העולם והבהיר להם שארה"ב אינם נלחמת נגדם – אך דורשת מהם לפעול ביתר שאת במאבק בטרור ובקיצוניים.

"גרשו את הטרוריסטים מאדמתכם, מהעולם הזה". "אני מביא מסר של תקווה ושל אהבה מארה"ב. ומסיבה זו בחרתי בסעודיה כיעד הראשון בנסיעתי הראשונה שלי בעולם כנשיא ארה"ב", אמר טראמפ ורמז שלא יהיה כמו קודמו בתפקיד ברק אובמה: "לא באנו להטיף לכם, באנו להציע לכם שותפות".

"המטרה שלנו היא קואליציה של עמים ששותפים למטרה של הכחדת הקיצוניות וליצור תקווה לילדינו", אמר נשיא ארה"ב ולצדו מארחו מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז. "ההתכנסות המיוחדת הזו עשויה להיות תחילתו של שלום במזרח התיכון ואולי בעולם כולו. השלום בין ישראל לבין הפלסטינים אפשרי אם שלוש הדתות ישלבו ידיים. אני אצא מכאן לישראל ואפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס".

"מעל הכול אנחנו חייבים להיות מאוחדים ביחד במטרה אחת שהיא מעבר לכל מטרה אחרת – לעמוד במבחן ההיסטוריה הגדול ולנצח את הקיצוניות ואת כוחות הטרור שבאות עמה", אמר טראמפ. טראמפ אמר שהמלחמה בטרור איננה קרב בין אמונות שונות, אלא "מלחמה בין טוב לרע".

לדבריו, רוב קורבנות הטרור הם מוסלמים."המדינות המוסלמיות חייבות לאמץ ולשאת בעול אם אנו הולכים לנצח את הטרור. המשימה הראשונה היא שהמדינות שלכם לא יאפשרו לטרוריסטים לשים את רגלם על אדמתכם . יש מדינות רבות שכבר פועלות בכיוון הזה. הטרור התפשט בכל העולם, אבל הדרך לשלום מתחילה ממש כאן על האדמה העתיקה הזו".

טראמפ תקף בנאומו את איראן ואמר שהיא מממנת ומאמנת טרוריסטים שמפיצים הרס וכאוס. "הודות לאיראן, בשאר אסד ביצע בסוריה פשעים שלא ניתן לתאר אותם במילים". הנשיא האמריקני קרא לכל מדינות האזור "לבודד את איראן" בשל תמיכתה בטרור ומשום שהיא "כוח שמערער את האזור".

לדברי טראמפ, "ארצות הברית מוכנה לעמוד לצדכם, בחיפוש אחד אינטרסים משותפים וביטחון משותף. אבל אומות המזרח התיכון לא יכולות לחכות לכוח אמריקני שישמיד עבורם את האויב". הוא הבהיר: "עמי המזרח התיכון יהיו חייבים להחליט בעצמם איזה סוג של עתיד הן רוצות עבור עצמם, עבור מדינותיהם, ועבור ילדיהם".

טראמפ קיבל קבלת פנים חמה ממנהיגי ערב, שהותירו מאחור את הרטוריקה השנויה במחלוקת שבה השתמש טראמפ בקמפיין, והתמקדו במאמציו לצמצם את השפעתה של איראן על האזור – התחייבות שדרשו גם מנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. על פי טיוטות הנאום שנחשפו בימים האחרונים והחלקים שפורסמו על ידי הבית הלבן, בנאום לא ייכלל הביטוי "טרור אסלאמי קיצוני", שבו סירב אובמה להשתמש – וזכה על כך לביקורת חריפה מצדו של טראמפ.

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז היה הראשון לשאת דברים ואמר שהוא מקדם בברכה את הנשיא האמריקני בממלכה הסעודית. "אני רוצה להביע את הערכתי ואת תודותי לך על שנענית להזמנה לפסגה הזו", אמר המלך סלמאן. "אנחנו נפגשים היום כדי להראות את הרצינות שלנו בנקיטת הצעדים הנדרשים ביחס לשותפות שלנו עם ארה"ב. האחריות שלנו בפני העמים שלנו והעולם כולו היא לעמוד מאוחדים כדי להילחם ברוע ובקיצוניות לא משנה מה מקורם".

המלך התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי "כינון שלום בין ישראל לבין הפלסטינים הוא דרישה צודקת והכרחית שמצריכה הקרבה משותפת, נחושה וכנה". המלך הסעודי הקדיש חלק משמעותי בנאומו לתקיפת האויבת השיעית הגדולה מטהרן. "המשטר האיראני הוא חוד החנית של הטרור העולמי מאז המהפכה (האיסלאמית) של חומייני", אמר סלמאן.

טראמפ השיב למלך: "אני רוצה להודות למלך סלמאן על המילים יוצאות הדופן שלו והממלכה המרהיבה שלו. תמיד שמעתי על המדינה המרהיבה שלכם, ועל הנדיבות של האזרחים שלה, אבל המילים לא יכולות לתאר לעשות צדק עם המקום המדהים הזה ועם האירוח הנפלא שקיבלנו מהרגע שהגענו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture