אחרי שנים של נתק: איראן תחדש את התמיכה הכספית בחמאס

נציגי משמרות המהפכה וחיזבאללה נפגשו בלבנון לאחרונה עם בכירי הארגון הפלסטיני, וסיכמו על חידוש היחסים כפי שהיה בטרם המלחמה בסוריה. לאחרונה נרשמה התחממות שבאה לידי ביטוי בברכה ששיגר מפקד כוח קודס למנהיג החדש של חמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

איראן וחמאס הגיעו להסכם עקרוני על חידוש התמיכה הכספית של טהראן בארגון הפלסטיני – כך דיווח היום (שלישי) העיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון. לפי הדיווח, שציטט מקורות פלסטיניים, לאחרונה התקיימו בלבנון פגישות אינטנסיביות בין בכירים במשמרות המהפכה ובחיזבאללה לבין בכירי חמאס.

שיחות אינטנסיביות התקיימו בין הצדדים, לפי הדיווח, והשתתפו בהן גם בכירי חיזבאללה. השיחות הסתיימו בהסכם עקרוני לחידוש התמיכה הכספית של איראן בחמאס. בין השאר סוכם על חידוש היחסים בין שני הצדדים ושיפור שלהם. בנוסף, הוסכם כי מנהיג חמאס הנייה יבקר בזמן הקרוב ביותר בטהרן לרגל הפיוס וכדי לבנות גשרים חדשים בין טהרן לחמאס.

איראן, כך דווח, רצתה שהנייה יהיה המנהיג החדש של הארגון, ודחתה כל מצב שמוסא אבו מרזוק ייבחר. זאת בגלל חילוקי דעות גדולים עמו שהחלו לאחר ההדלפות שבהם האשים אבו מרזוק את איראן כי היא משקרת ולא תומכת בארגונו.

מנגד, איראן ויתרה בהסכם העקרוני שהושג על סעיף שדרשה בתחילה מחמאס, שדרש מהארגון הפלסטיני להכריז על תמיכה בה במסגרת המאבק עם ערב הסעודית. הגורמים הוסיפו כי איראן השיעית רואה בהסכם החדש עם חמאס הזדמנות להטות לצדה ארגון סוני חזקה במאבק הקיים מול מדינות המפרץ הסוניות וגם מול הרשות הפלסטינית.

ההחלטה התקבלה שבוע בלבד לאחר שצעד נוסף בדרך לקירוב הלבבות בין הרפובליקה האיסלאמית לארגון העזתי נרשם כשמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שיגר איגרת ברכה למנהיג החדש של הלשכה המדינית, איסמעיל הנייה, על בחירתו. מאז בחירתו קיבל הנייה ברכות חמות ממנהיגי איראן ושיחות אלה העידו על שביעות רצון איראנית מהשינויים הפרסונליים בהנהגת חמאס.

היחסים בין איראן לחמאס נכנסו לקיפאון ארוך מאז שהחלה מלחמת האזרחים בסוריה וחמאס הביע התנגדות למשטרו של בשאר אסד ותמיכה במורדים בניגוד לעמדת איראן והפרוקסי שלה בלבנון – חיזבאללה. היחסים הידרדרו בין הצדדים והקשר והתמיכה של איראן וחיזבאללה לחמאס הצטמצמו באופן משמעותי מאוד, אך לא הופסקו לחלוטין.

גם החיבור של חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית לשעבר של חמאס, לאויבת המושבעת של איראן באזור – סעודיה, לא תרמה לשיקום היחסים. בסיום הבחירות הפנימיות בחמאס זכו אנשים מהזרם הפרו-איראני בחמאס בתפקידים משמעותיים (הנייה מנהיג הארגון וסינוואר מנהיג חמאס עזה וכן בכירים אחרים בהנהגה).

איראן חששה כי בחירה במוסא אבו מרזוק כמנהיג הארגון תחליש עוד יותר את היחסים הרעועים ממילא משום שאבו מרזוק נתפס כמי שסבר כי איראן אינה מסייעת לחמאס. גורם עלום הפיץ לפני שנה לערך שיחת טלפון שיורטה בין אבו מרזוק לאדם אחר ובה הוא תוקף בחריפות את איראן ומאשימה כי היא עסוקה ביותר דיבורים ופחות מדי במעשים בנוגע לתמיכתה בחמאס.

באיגרת ששלח בירך סולימאני גם את יחיא סינוואר, ממשוחררי עסקת שליט שמונה למנהיג חמאס בעזה ומצדד בחידוש הברית עם איראן. "אנו מצפים לחיזוק שיתוף פעולה עם החברים בחמאס, בני הברית של ציר ההתנגדות, כדי להחזיר את הברק לסוגיה הפלסטינית", ציין סולימאני באיגרת. הוא הוסיף כי במשמרות המהפכה מצפים לראות את מאמצי הארגון העזתי להשרשת ההתנגדות, בהמשך לקו הג'יהאדיסטי של חמאס, שרק באחרונה פרסם את המסמך המדיני החדש שלו כחלק מניסיון של פתיחות אל מול העולם.

בהמשך הביע סולימאני תקווה ל"שלטון חכם שיבטיח כפי שהרגלתם אותנו לעתיד טוב יותר שבו המשברים הפנימיים יטופלו בצורה פיקחית". סולימאני אמר להנייה כי הוא מצפה למאמצים שלהם להחזיר את הסוגיה הפלסטינית לגולת הכותרת של המאבק העולמי של המוסלמים ושל המאמינים בני החורין.

במהלך נאום שנשא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בריאד, בירת סעודיה, בו שלח מסר לעולם המוסלמי, בין היתר הוא דיבר על הטרור העולמי ואמר כי על הארגונים לשאת באחריות. טראמפ הזכיר בנאום את חמאס באותה נשימה עם ארגוני טרור רצחניים כמו דאעש, חיזבאללה ואל-קאעידה.

"החלטתו של טראמפ לתאר אותנו כארגון טרור רק מראה עד כמה הוא מוטה כלפי ישראל", אמרו בחמאס לאחר ששמעו את הדברים מריאד. "אנחנו דוחים את הטענה הזו על הסף". הנשיא האמריקני אמר בנאומו: "לא ניתן לתאר את הסבל ולא ניתן לתאר את גודלו. אם מסתכלים על מה שקורה, דאעש, חיזבאללה, אל-קאעידה, חמאס וכל כך הרבה אחרים. הם חייבים לשאת באחריות".

אחרי טראמפ נאם בכינוס המיוחד בריאד עבדאללה מלך ירדן, שקרא לנשיא האמריקני לפעול למען השגת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "הסכם הוא חיוני עבור המלחמה בטרור. היעדרה של מדינה פלסטינית היא העוולה הגדולה ביותר שהייתה. זו המהות של הבעיה במזרח התיכון וזה מה שדרבן את הקיצוניים באזור כולו".

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, אמר בנאומו כי צריך להיאבק בכל הארגוני הטרור ללא יוצא מן הכלל ולא להסתפק במאבק נגד ארגון אחד או שניים: "מדובר ברשת סרטנית". א-סיסי אמר כי מצרים כל יום נאבקת בארגוני הטרור בהצלחה בחצי האי סיני והוסיף כי צריך להיאבק גם במי שמעניק תמיכה פוליטית, כלכלית, ומחמש את ארגוני הטרור: "למרבה הצער יש מדינות שמעורבות במימון ובתמיכה בארגוני הטרור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture