רעידת אדמה אזורית ומכה קשה לחמאס: ההשלכות של הקרע בין מדינות ערב

"היסטריה טוטאלית": כך מגדירים מומחים את המציאות החדשה בקטאר החל מהבוקר • קרוב למיליון איש יאלצו לעזוב את המדינה, הטיסות אליה וממנה יתארכו משמעותית, ויש גם תקוה ישראלית: צינור החמצן הכלכלי של חמאס עשוי להתמוטט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקרע בין המדינות הסוניות בראשות מצרים וסעודיה לקאטר אינו עוד התרחשות איזוטרית במזרח התיכון המבעבע, אלא מהלך בעל השפעות דרמטיות – מיידיות וארוכות טווח, ישירות ועקיפות – על האזור כולו, לרבות ישראל.

למעשה, החל מהבוקר מוצאת עצמה הנסיכות הקטנה שבצפון מזרח חצי האי ערב במצור כלכלי ותחבורתי חסר תקדים. "זהו מהלך דרמטי המשנה עולמות. קטאר היא כמו העיר גבעתיים, תארו לכם שתושבי גבעתיים לא יוכלו לצאת לרמת גן ותל אביב. זה דרמטי מבחינתם מבחינה כלכלית", מסביר אלי אבידר, לשעבר ראש הנציבות הישראלית בקטאר.

בראיון ל'רדיו ללא הפסקה' הוסיף אבידר: "800 אלף איש יעזבו את קטאר תוך זמן קצר, זו רעידת אדמה. הדבר החשוב ביותר להבין הוא שעומד מנהיג צעיר שנולד למלכות, ערף את כל האנשים שהיו סביב אביו. אין עמוד שדרה שיודע להתמודד עם משבר ברמה כזאת. הוא כרגע בהיסטריה טוטאלית, ינסה בכל מחיר לפעול לצעדים בוני אמון, יפעיל את החברות האמריקאיות המושקעות בקטאר בכדי שיפעילו לחץ על הבית הלבן. הוא יעשה כל מהלך להשתמש בכסף כדי לייצר ביטחון למדינה".

אבידר מזהיר מפני התערבות ישראלית בנעשה. "מההיכרות שלי ממדיניות ישראל, מישהו עלול לחשוב שניתן לשפר את העמדה שלנו מול קטאר ולנצל את המצב כדי שקטאר תשפיע על החמאס. זו תהיה טעות חמורה".

ללא התערבות ישראלית, כך משוכנע אבידר, קיים סיכוי טוב שקטאר תחליט להפסיק לתמוך בחמאס – זאת כדי לרצות את הציר הסוני. לדבריו, חמאס לא יוכל לקיים את רצועת עזה ללא המימון מקטאר ובטח לא יוכל לממן את מכונת המלחמה שלו. זהו דבר שמרעיד עולמות.

בוידאו: חמאס יורה אש לעבר מפגינים ברצועת עזה לפני כחצי שנה. האם הארגון בדרך למכה כלכלית אנושה?

פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, העריך באותו משדר כי אם ארה"ב תגבה את המדינות הסוניות, הרי שהמאזן במזרח התיכון בדרך להשתנות. מדוע רק 'אם'? משום שלארצות הברית יש אינטרסים בקטאר, דוגמת בסיס צבאי אמריני מהגדולים ביותר באזור.

"קטאר היא המדינה הכי עשירה בעולם. מדינה קטנה של שני מיליון אזרחים, כולל העובדים הזרים, שהחליטה שהיא משקיעה את הכסף שלה במטרה להגן על עצמה ולכן תומכת בטרור במזרח התיכון. מה שקטאר עושה באמצעות הכסף זה להגן על עצמה במשך 20 השנים האחרונות…משלמת לגופים משוגעים 'דמי חסות' כדי שלא יבצעו פיגועים בשטחה ואף מזרימה כסף לחמאס", הוא אומר.

רבי משוכנע כי הצעד הדרמטי של המדינות הסוניות הוא פרי ביקורו של טראמפ באזור. "כשאובמה היה בשלטון הכל היה פרוץ, אף אחד לא סידר את הדברים. מדובר באפקט טראמפ. טראמפ נאם בסעודיה מול האומה הערבית ואמר בפירוש שאיראן היא מדינת טרור המסכנת את המזרח התיכון, שצריך להילחם בדאעש. חשוב לזכור שיש כאן מחנה סוני שקיבל עידוד כשהגיע אובמה. גם ב-2014 נותקו היחסים עם קטאר אך הפעם לתופעה יש השפעות גדולות יותר הפוגעות בתשתיות שיתוף הפעולה הקיימות".

רבי שרטט במהלך הראיון כיצד פועלים הצירים במזרח התיכון מול ארצות הברית: "הסעודים לוחשים לאוזנו של טראמפ ומטפטפים לו שקטאר נותנת כסף לאיראן כפי שישראלים לוחשים לטראמפ על כך שאבו מאזן נותן כסף למשפחות של מחבלים. קטאר תצטרך לקחת בחשבון את השינוי הזה. היא כמובן תנמיך פרופיל וכבר ביקשה גם מאנשי חמאס להנמיך פרופיל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה רבו מעשיך ה'

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture