מלחמת הסייבר בדאעש: ישראל הצליחה היכן שארה"ב נכשלה

ההדלפה של טראמפ לבכירים הרוסיים, הייתה ככל הנראה חשיפת מידע שהושג על ידי האקרים ישראלים שפרצו למחשבי דאעש. ארצות הברית נכשלה בינתיים במלחמה הווירטואלית נגד הארגון, בניגוד להצלחותיה נגד איראן וצפון קוריאה בעבר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארה"ב ידעה שארגון דאעש מתכוון להכין חומרי נפץ ולעלות אותם למטוסים בנמלי תעופה ברחבי העולם בעקבות פעולה של האקרים שפעלו בשירות ישראל ופרצו לתא של מפעילי יחידות פצצות של "המדינה האיסלאמית", כך עולה מדיווח של הניו יורק טיימס שעסק בהדלפת המידע של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבכירים רוסיים, לכאורה.

על פי הדיווח, טראמפ סיפר לבכירים הרוסיים אותם פגש על כוונת דאעש לבצע פיגועים במטוסים באמצעות פצצות המוסתרות בתוך מחשבים ניידים, כוונה עליה נודע לשרותי המודיעין האמריקאיים מעמיתיהם בישראל. "מומחי סייבר ישראלים הצליחו לחדור לתא קטן וקיצוני של דאעש בסוריה האחראי על יצור הפצצות", נטען בידיעה.

לטענת העיתון, אשר ציטט מקורות מודיעין אמריקאיים אנונימיים, המידע הרגיש שהועבר על ידי ישראל עמד מאחורי ההחלטה האמריקאית לאסור על הכנסת מחשבים נידיים לטיסות היוצאות ממדינות במזרח התיכון, לאחר שבפעילות הסייבר הישראלי התגלה כי בדאעש צפתחים את היכולת לייצר פצצות אשר לא יתגלו בבדיקות בנמלי התעופה.

עם זאת, בעיתון מספרים כעת כי בעוד שישראל מצליחה לכאורה במאבק הסייבר מול ארגון הטרור, בארה"ב רושמים אכזבה פעם אחר פעם בניסיון לסכל את פעולות דאעש ברשת. לפני יותר משנה הכריז הפנטגון, עוד בעידן ברק אובמה, על מאבק חדש נגד דאעש בזירת הסייבר כדי לשבש את היכולות של ארגון "המדינה האיסלאמית" להעביר את המסרים שלו, לגייס פעילים נוספים, לשלם ללוחמים ולהעביר הנחיות למפקדים בשטח.

ההצלחות שרשמה ארה"ב בשנים האחרונות בסיכול תוכנית הגרעין האיראנית כמו החדרת וירוסים למחשבים או בכל הנוגע ללוחמה אלקטרונית שהפעילה נגד תוכנית הטילים של צפון קוריאה לא מתקרבות לכישלון המהדהד במלחמת הסייבר מול דאעש. "התוצאות הן בגדר אכזבה", אמר ג'ושוע גלצר, ששימש כיועץ בכיר ללוחמה בטרור בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) וסיים את תפקידו בחודש מרס. "זה אף פעם לא קל לחדור לתוך מערכת. היו הרבה אנשים שעבדו על הפרויקטים הללו, אבל לא נתקלנו במידע שגרם לנו להיות פעורי פה".

הנהגת דאעש הבינה די מהר שהדרך להעברת המסר נמצאת באינטרנט וברשתות החברתית. בניגוד לפגיעה בפעילות הצנטריפוגות באיראן שנמצאות במקום אחד, רשת האינטרנט נמצאת בכל מקום והג'יהאדיסטים יכולים להשתמש בה בדרכים הפשוטות ביותר וכמעט ללא עלות. ב"ניו יורק טיימס" מזכירים את השימוש התדיר של פעילי דאעש בתוכנת "טלגרם", בעלת מערכת הצפנה משמעותית.

גורמים אמריקנים ציינו בשיחה עם העיתון כי בחודש נובמבר האחרון החל מבצע סייבר אמריקני נגד סרטוני התעמולה של דאעש. המבצע שנקרא "סימפוניה זוהרת" אורגן על-ידי ה-NSA ונרשמה הצלחה בהשגת סיסמאות של משתמשים ומחיקת תכנים. עם זאת, ההצלחה הייתה זמנית בלבד והגורמים ציינו כי כל החומרים שנמחקו הועלו מחדש או הועברו לשרתים אחרים וחזרו לרשת.

עוד בממשל ג'ורג' בוש הבן הוחלט כי לוחמת סייבר נמצאת בראש סדר העדיפויות. מבצע "משחקים אולימפיים" נוהל במסגרת מתקפה על הכור הגרעיני בנתנז שבאיראן והוביל להריסת כאלף צנטריפוגות. ב-2014 נרשמה הצלחה גם במאבק נגד צפון קוריאה, כשזאת ספגה סדרה של כישלונות בשיגורי טילים

המאבק מול דאעש החל עוד בממשל אובמה, שם גבר התסכול. לטענת כמה גורמי ממשל לשעבר, הבית הלבן בתקופת אובמה רצה שראש ה-NSA יעזוב את תפקידו. הגורמים ציינו כי עיקר הביקורת כלפי רוג'רס הייתה שהוא נהג בשיטות ריגול מיושנות במקום להתחבר לעולם החדש. בעיתון האמריקני ציינו כי מזכיר ההגנה דאז אשטון קרטר נפגש כמה פעמים עם רוג'רס והביע בפניו את אכזבתו מחוסר ההצלחה בלוחמת הסייבר. הניסיון להדיח את רוג'רס הופסק ברגע שבממשל אובמה הבינו כי טראמפ מעוניין לראות את רוג'רס ממשיך.

בעידן של היום, הגורמים מבהירים כי גם איבוד השטחים של דאעש בסוריה ובעיראק לא עצר לרגע את הפעילים בשטח ואת הנחישות שלהם. "האחיזה הגלובלית של דאעש די שלמה", אמר בחודש שעבר ניקולס רסמומסן, מנהל המרכז הלאומי ללוחמה בטרור. "ארגון הטרור ממשיך לפרסם אלפי מסרי תעמולה ולהשתמש באפליקציות שלו כדי לעודד את אנשיו להמשיך ולבצע פיגועים".

כזכור, בדיווח שהתפרסם לפני כחודש בעיתון ה'וושינגטון פוסט' נמסר כי הנשיא טראמפ חשף בעת פגישתו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מידע מסווג הקשור לארגון המדינה האסלאמית (דאעש), ועלול לסכן את שיתוף הפעולה הביטחוני של ארצות הברית עם בעלות בריתה במזרח התיכון. הדיווח הוכחש בהמשך על ידי הבית הלבן וחלק מיועציו הקרובים של טראמפ, וכמו כן על ידי גורמים רוסים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture