בדרך לנורמליזציה? הדרמה בסעודיה מבשרת טובות לישראל וארה"ב

יורש העצר החדש היה הראשון לפגוש את הנשיא טראמפ בבית הלבן והוא רואה עין בעין עם וושינגטון את הצורך לפעול נגד אסד, איראן ודאעש. בתקופתו כשר ההגנה התחילו הדיווחים על פגישות חשאיות בין בכירים סעודיים עם בכירים ישראלים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מהפכה בממלכה: סלמאן מלך ערב הסעודית הדיח הלילה (רביעי) את יורש העצר מוחמד בן נאיף מתפקידו ומינה במקומו את בנו מוחמד בן סלמאן. המלך סלמאן קרא הלילה לציבור להישבע אמונים ליורש העצר החדש. על פי הודעת בית המלוכה הסעודי, 31 מתוך 34 חברי הגוף הבוחר את יורש העצר הצביעו בעד מינויו לתפקיד.

מוחמד בן סלמן, מוכר בקיצור MBS, והוא הדיח היום את מוחמד בן נאיף המכונה MBN. בן נאיף, היה במשך שנים ארוכות הבוס של שירותי הביטחון בסעודיה ואף נפצע קשה, כשמחבל מתאבד של אל קעידא הצליח לחדור ללשכתו. אהוד יערי, פרשן העולם הערבי של חדשות 2 כותב כי סילוקו מן הדרך היה עניין של זמן בלבד, שכן MBS השאפתני והדינמי קיבל ממילא את האחריות לכל ענייני הצבא במדינה, לרבות ניהול המלחמה בתימן והמצור על קטר. וכן, הפך לאחראי על כל משק הנפט האדיר של הממלכה.

הכתרתו של בן סלמאן, למלכה המיועד של סעודיה תעבור רק למראית עין ללא התנגדות. עינם של רבים במשפחת המלוכה הסעודית צרה על קידומו המסחרר. בהזדמנות הראשונה יקומו עליו, גם הממסד הדתי רב העוצמה אינו מתפעל ממנו. על כן, אם יכשל MBS עם התוכניות הגרנדיוזיות שלו להדוף את אירן מתימן, להכניע את קטר ולהפריט בהצלחה את חברת הנפט העולמית "אראקו" ידאגו לגבות ממנו מחיר יקר.

בן סלמאן עצמו מנסה לבצע מהפכה של ממש בסעודיה. בחיפוי אביו הזקן, שסובל לעתים משעות של אובדן זיכרון וחולשת דעת, הוא חותר לבצע מודרניזציה של המשק הסעודי ולהפוך את הצעירים הסעודים לחלק מן החברה העובדת. מספרים עליו שהוא מתייצב במשרדו בכל יום בשעת בוקר מוקדמת ולא כפי שהיה נהוג בסעודיה רק לקראת הצהריים. כוונותיו טובות והוא מסור לתוכניתו, אבל כלל לא ברור האם הוא מנסה לתפוס יותר מכפי יכולתו.

צבי בראל כותב בטור פרשנות בהארץ כי אם בתחילת הקריירה הממלכתית שלו היה זה בן דודו, מוחמד בן נאיף, בנו של שר הפנים לשעבר, שניצח על הקשרים עם הממשל האמריקאי ובמיוחד עם ה-CIA, בתוך זמן קצר נדחק בן נאיף הצידה והממשל האמריקאי הבין בדיוק מי הוא האיש החזק בממלכה. בן סלמאן הפך לאיש הקשר לא רק עם הממשל האמריקאי אלא גם עם רוסיה של פוטין, שעמו נפגש יורש העצר החדש כמה פעמים כדי לתאם אתו את המדיניות כלפי סוריה ואיראן.

מוחמד בן סלמאן היה עד כה בשורה טובה לישראל ולארה"ב שכן עמדותיו הנחרצות נגד איראן הופכות אותו לשותף אסטרטגי חשוב, ולא רק במאבק נגד איראן – בן סלמאן רואה עין בעין עם הממשל האמריקאי את הצורך לבלום את ההשפעה הרוסית באזור, להפיל את משטר אסד ולפעול בנחישות נגד דאעש וארגונים רדיקליים אחרים, מהאחים המוסלמים ועד חיזבאללה.

בשנתיים האחרונות דיווחו כמה אתרים ערביים על פגישות שהתקיימו בין בכירים סעודים לבין בכירים ישראלים. על פי דיווחים אלה, עוד בשנת 2015 התקיים מפגש כזה באילת, מפגש אחר התקיים בשולי הפסגה הערבית בירדן בחודש מארס, ופגישות סדירות מתקיימות בין קצינים סעודים לישראלים במסגרת חדר המלחמה המשותף לירדן, סעודיה וארה"ב לתיאום פעילות המיליציות.

פגישות כאלה דורשות את אישורו של בן סלמאן בתפקידו כשר ההגנה הסעודי. מה שאינו ידוע עדיין הוא באיזו מידה יוכל וירצה בן סלמאן לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים כחלק מתוכניתו של הנשיא טראמפ, והאם הוא יוכל לחולל את התפנית במערכת היחסים בין ישראל לסעודיה.

את סגנון הניהול הבוטה של מדיניות החוץ הסעודית הרגישו היטב מנהיגים ערבים, כמו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ועבדאללה מלך ירדן, שספגו לא רק ביקורת סעודית על "התנהגותם", אלא גם נענשו עליה. אספקת הנפט למצרים פסקה לפני כחצי שנה בגלל תמיכתה בהצעת החלטה רוסית שהוגשה בעניינה של סוריה, ובשל מה שנראה בעיני סעודיה כנסיגה מצרית מן ההחלטה להעביר לידיה את האיים סנאפיר וטיראן בים סוף.

יורש העצר עם טראמפ

גם הסיוע הסעודי לירדן הוקפא עד לאחרונה משום שירדן סירבה להתיר לכוחות מן המפרץ לפעול משטחה נגד כוחות סוריים. אבל את המהלומה הקשה ביותר עד כה ספגה כמובן קטאר, שהוכרזה כ"מדינה לא רצויה" במדינות המפרץ, מצרים, תימן וירדן. הסגר היבשתי והאווירי שהוטל עליה הפך למצור כלכלי. בכל ההחלטות הללו היה יורש העצר הסעודי הרוח החיה שנדרשה רק לקבל את הנהונו הפורמלי של אביו.

המינוי החדש, שעבר עד כה ללא התנגדות ובתמיכה גורפת של מועצת הנאמנות, שמסמכותה על פי החוקה לאשר את מינוי היורשים, אינו צפוי לחולל זעזועים חדשים בממלכה. מתנגדים פוטנציאליים כבר "נקראו לשיחה" בחצר המלך, שר הפנים חדש עבד אל-עזיז בן סעוד, גם הוא צעיר בן 34 ומקורב מאד לבן סלמאן, שיהיה אחראי מעתה בין היתר על ניהול המאבק נגד הטרור הפנימי ויהיה שותפו של יורש העצר בכל הנוגע לדיכוי חתרנות.

כדי להסב קורת רוח לאזרחי המדינה לרגל השינוי, הודיע המלך סלמאן על הארכת עיד אל-פיטר, שמסיים את צום הרמדאן בשבוע נוסף, ועל החזרת כל ההטבות הכספיות שנשללו לאחרונה מפקידי הממשל ומאנשי הצבא. תוספת תשלום היתה ועודנה אמצעי בדוק ומנוסה לשמירה על השקט בממלכה.

קריקטורה בתקשורת הערבית היום

רועי קייס כותב כי מוחמד בן סלמאן ניהל את המגעים מול ממשל טראמפ על עסקאות הנשק הענקיות ועמד מאחורי הוועידה המוסלמית-ערבית שבה נכח גם נשיא ארצות הברית. הוא גם מתח ביקורת קשה על מהלכיו של הנשיא לשעבר ברק אובמה במזרח התיכון. כשר ההגנה, ניהל את המערכה הסעודית בתימן לצד הנשיא עבד רבו האדי מנסור, ונגד החות'ים, הנהנים מחסות איראנית.

הפעלתנות של סלמאן אינה מוגבלת מבחינה פומבית רק למלחמה בתימן. הוא ביקר כמה פעמים במוסקבה בניסיון להביא לפתרון המשבר בסוריה, שללא תמיכתה של סעודיה קשה להאמין שייצא לפועל לנוכח האיבה בין סעודיה לאסד ובעלי בריתו – איראן וחיזבאללה. כשסודן החליטה לנתק את יחסיה עם איראן, שפעם הייתה ידידה טובה שלה, היא מיהרה להודיע על כך לנסיך הצעיר.

מוחמד הצטייר כפנים של סעודיה במאבק בדאעש. סעודיה עמדה בעבר בפני ביקורת קשה (בעיקר מצד איראן ושלוחותיה) על שהיא מסייעת למורדים וגם לארגוני הטרור, דאעש וג'בהת א-נוסרה ביניהם. מוחמד בן סלמאן הודיע בשעתו כי סעודיה מקימה קואליציה נוספת – חזית המדינות האיסלאמיות שכוללת עשרות מדינות שייאבקו בטרור. המאבק בטרור עמד גם במוקד הוועידה המוסלמית-ערבית שהתכנסה בסעודיה באחרונה.

בראיון לטלוויזיה בסעודיה לפני כחודש תקף בחריפות את איראן והביע הסתייגות מהאפשרות לדו-שיח איתה בעתיד. בן סלמאן האשים את איראן כשאמר כי שאיפותיה הן להשתלט על העולם האיסלאמי. "סעודיה, כיוון התפילה של המוסלמים (בשל מיקומה של העיר מכה הקדושה למוסלמים), היא יעד מרכזי עבור המשטר באיראן. איך אפשר להגיע להבנה עם משטר שהאמונה שלו מבוססת על אידיאולוגיה קיצונית?".

עוד ציין כי "אנחנו יודעים שאנחנו בסעודיה מהווים יעד מרכזי עבור המשטר האיראני. הגעה לכיוון התפילה של המוסלמים במכה הוא יעד עבור המשטר האיראני. אנחנו לא נחכה שהמערכה תגיע לתוך סעודיה. אנחנו נפעל כדי שהמערכה תהיה אצלם באיראן ולא בסעודיה".

דרמה בסעודיה: המלך הדיח את יורש העצר ומינה את בנו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עשיר מסריח!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture