טראמפ יום לפני פגישה עם פוטין: רוסיה מערערת את המצב בעולם

לדברי נשיא ארה"ב, הצפוי להיפגש מחר עם נשיא רוסיה, "אירופה לא צריכה עוד להתמודד עם איום הקומוניזם, אבל המערב נמצא כעת בסכנה מפני איומים קשים". הנשיא טראמפ קרא בנאומו: רוסיה צריכה להפסיק לתמוך בסוריה ואיראן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא היום (יום ה') נאום מיוחד בוורשה, בירת פולין, שבו אמר שארה"ב הפגינה את מחויבותה במילים ובמעשים להגנת בעלות בריתה בנאט"ו, וקרא לרוסיה לשים סוף לפעולתה ה"מערערת" באוקראינה ובמקומות אחרים בעולם.

ההתייחסות של טראמפ לסעיף 5 באמנת נאט"ו, שמבטיח שחברות הברית הצבאית הצפון אטלנטית יגנו זו על זו במקרה של תקיפה, מבטאת שינוי בטון של הנשיא האמריקני, שבחודש מאי ביקר במטה נאט"ו בבריסל ולא אמר שהוא תומך בסעיף ההגנה ההדדית.

טראמפ ניצל את נאומו בפולין כדי להתריע כי עתידו של המערב מוטל בספק, אם המדינות המשתייכות אליו לא יפגינו יותר נחישות בהתמודדות עם אתגרים. "כפי שהניסיון של פולין מזכיר לנו, הגנתו של המערב מסתמכת לא רק על אמצעים אלא גם על הרצון לנצח", אמר נשיא ארה"ב. "השאלה הבסיסית של זמננו היא אם למערב יש רצון לשרוד", הוסיף.

טראמפ הציג תמונה של מערב המתמודד עם אתגרים קיומיים כטרור, ביורוקרטיה ושחיקה של מסורות. הנשיא הצביע על פולין – שבמאה הקודמת היתה תחת כיבוש נאצי וסובייטי – כדוגמה לנחישות. "הסיפור של פולין הוא סיפורם של אנשים שמעולם לא איבדו תקווה, שמעולם לא נשברו ושמעולם לא שכחו מי הם", אמר הנשיא. כמו כן, טראמפ הדגיש את הערכים השמרניים שהוא חולק עם מפלגת השלטון בפולין, וקרא למערב להגן על מסורותיו.

בהמשך שיבח טראמפ את מעורבות פולין בנאט"ו וקרא לה להמשיך להיות אומה מובילה בברית. לדבריו, אירופה וארה"ב סבלו יחד מפיגועי טרור, ובכוונתו לעצור אותם. "עלינו לעמוד יחד נגד האויבים הללו", אמר, "האדמה שלנו תעמוד סגורה בפני הטרוריסטים הללו ובפני טרור מכל סוג".

טראמפ חזר על דרישתו מרוסיה להפסיק להפיץ אי-יציבות ולחדול מלתמוך במשטרים מדכאים כמו סוריה ואיראן. הוא קרא להצטרף לשאר אומות העולם במאבק בכוחות הדיכוי בעולם. כמו כן טראמפ חזר על דבריו ממסיבת העיתונאים עם הנשיא דודה על כך שיש להילחם ברגולציה ובבירוקרטיה כדי לקדם את הכלכלה העולמית.

מוקדם היום אמר טראמפ כי הוא מאמין שרוסיה התערבה בבחירות בארה"ב. במסיבת עיתונאים עם נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר טראמפ כי רוסיה התערבה גם בבחירות במדינות אחרות, אך "אף אחד לא יודע בדיוק" באיזו מידה. הנשיא טען כי ארה"ב פועלת עם פולין כדי לטפל ב"התנהגות מערערת היציבות" של רוסיה. הצהרותיו של טראמפ באות כיומיים לפני פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת הג'י-20 שתיערך בהמבורג בסוף השבוע.

במהלך מרבית כהונתו כינה טראמפ את קביעת סוכנויות המודיעין בארה"ב על ההתערבות הרוסית בבחירות כ"רמאות". עם זאת, בסוף חודש שעבר נראה היה שהוא מכיר בה לראשונה, כשהגיב לטענות שממשל אובמה ידע על ההתערבות הרוסית בבחירות אך בחר שלא לפרסם זאת. לדברי טראמפ, הצעד נבע מרצון הממשל שלא לפגוע בסיכוייה של הילרי קלינטון להיבחר לנשיאות.

זמן קצר לאחר דברי טראמפ היום בפולין הגיב דובר מטעם הקרמלין, שאמר כי רוסיה "איננה מסכימה" עם התיאור של טראמפ לפיו התנהגותה מערערת את היציבות. הדובר דמיטרי פסקוב הוסיף כי הקרמלין מצר על אי ההבנות בין רוסיה וארה"ב בנוגע לעתיד יחסיהן. "זו בדיוק הסיבה שבגללה אנחנו מצפים לפגישה הראשונה בין שני הנשיאים", אמר פסקוב. "הם יוכלו לחלוק את מחשבותיהם פנים אל פנים, והכי חשוב – זו תהיה הזדמנות להכיר ולהבין את הגישה האמיתית של כל צד כלפי היחסים בין המדינות, ולא את זו שמוצגת בתקשורת".

הביקורת של טראמפ על רוסיה הגיעה רגע לפני שהוא נפגש פנים מול פנים עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. השניים צפויים להיפגש מחר בפסגת 20 המדינות המתועשות בעולם בעיר הגרמנית המבורג. "אנו קוראים לרוסיה להפסיק את הפעולות המערערות שלה באוקראינה ובמקומות אחרים בעולם ואת התמיכה שלה במשטרים עוינים כולל סוריה ואיראן ובמקום זאת להצטרף לקהילה של מדינות אחראיות במלחמתנו באויבים המשותפים ובהגנה על התרבות האנושית עצמה", אמר טראמפ מול קהל אנשים גדול בוורשה.

היום דווח כי פגישת טראמפ-פוטין מדירה שינה מעיניהם של בכירים בבית הלבן, כיוון שגם עוזריו הקרובים ביותר של הנשיא אינם יודעים מה בכוונתו לעשות או לומר בה. יום לפני שעזב את וושינגטון הודיע הבית הלבן כי הפגישה בין השניים תיערך במסגרת פורמלית, במקום מפגש קצר בצדי הפסגה. עוזריו מקווים שהמסגרת הפורמלית, בנוכחות התקשורת ועם אג'נדה שידועה מראש, תצמצם את האפשרות שיחל לאלתר מול נשיא רוסיה, ותמקד את הפגישה בנושאי מדיניות שהנשיא מעוניין לקדם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מנסה בכוח להיסתכסך עם רוסיה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture