צילום מסך מתוך יוטיוב

אחרי השפלה: טראמפ הדיח את ראש הסגל שנחשד בהדלפות לתקשורת

ראש הסגל המודח, מונה מראש רק כדי לרצות את הממסד הרפובליקני ולא היה נאמן לנשיא טראמפ. לאחר שנחשד בהדלפות, החליט הנשיא לפטר אותו - וכדרכו, עשה זאת בצורה משפילה. במקומו מונה הגנרל לשעבר ג'ון קלי, שמביא איתו משמעת צבאית קפדנית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע ביום שישי על החלפתו של ראש סגל הבית הלבן, ריינס פריבוס, ומינוי מזכיר ביטחון המולדת, ג'ון קלי, במקומו. גורם בכיר בבית הלבן אמר כי פריבוס, שכיהן בתפקיד רק חצי שנה, קיבל מטראמפ את ההודעה על סיום תפקידו לפני שבועיים. עם זאת, בראיון הלילה ל-CNN טען פריבוס כי הגיש בעצמו התפטרות ביום חמישי.

מקורבים לטראמפ אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הנשיא איבד את אמונו בפריבוס בעקבות הכשלונות האחרונים להשלים מהלכי חקיקה שבהם הוא חפץ. טראמפ הודיע על החלטתו מייד לאחר שנחת לאחר ביקור בלונג איילנד. פריבוס היה איתו על המטוס, אך עזב מבלי למסור תגובה. בהמשך הלילה פרסם הודעה מטעמו ולפיה הוא מודה לטראמפ ויהיה "תומך גדול של האג'נדה והמדיניות שלו".

"ריינס הוא איש טוב, הוא שירת את ארצנו היטב", אמר טראמפ לעיתונאים עם יציאתו ממטוס ה"אייר פורס 1" בבסיס אנדרוז שבפרברי וושינגטון. הוא הוסיף כי קלי "יעשה עבודה פנטסטית". בהודעה שהוציא הבית הלבן נמסר כי קלי יחל את תפקידו בבוקר יום שני.

פריבוס עצמו טען כי הגיש את התפטרותו לאחר כמה ימים של שיחות עם טראמפ. לדבריו, הוא הציע בעצמו את התפטרותו, ולא התבקש להתפטר. הוא הוסיף כי הוא אינו חש טינה כלפי טראמפ, אך סירב להתייחס להאשמות הקשות שהטיחו בו. עוד הוא אמר כי לדעתו, "על קלי לרדת לשורש העניין בנושא ההדלפות לתקשורת מהבית הלבן".

ראש הסגל, סומן כמי שאחראי להדלפות מהממשל שמדירות שינה מעיניו של הנשיא. טראמפ שם בעדיפות עליונה את עצירת הזרמת המידע מהמתחולל בבית הלבן אל התקשורת, ופריבוס, בשר מבשרה של המפלגה הרפובליקנית, שילם את המחיר. את מקומו ימלא הגנרל לשעבר ג'ון קלי, ששימש בחצי השנה האחרונה השר לביטחון המולדת ועסק בעיקר ביישום השנוי במחלוקת של צווי ההגירה של הנשיא.

היחסים בין השניים חוו עליות ומורדות עוד במהלך המרוץ לנשיאות, כשפריבוס היה יו"ר הוועידה הרפובליקנית. האחרון קרא לו לפרוש מהמירוץ ולאחר ניצחונו של טראמפ, הבחירה בפריבוס הייתה ניסיון להתפייס עם הממסד הרפובליקני, אך החיבור המלאכותי הזה לא החזיק מעמד זמן רב.

במסגרת היחסים העכורים בין השניים, דיווח הוושינגטון פוסט, טראמפ זימן במקרה אחד את פריבוס לחדר הסגלגל – רק כדי להרוג זבוב שהטריד את הנשיא במהלך פגישה שקיים. ההשפלה הזו הייתה הדרך של טראמפ להראות לו את הדרך החוצה. לפי אותו דיווח, בשבועות האחרונים הנשיא לא פסק מלהתלונן על ראש הסגל שלו, ולא הפסיק לכנות אותו אדם חלש שאינו מסוגל לעשות את עבודתו.

הדחתו של ראש הסגל פריבוס היא רק האחרונה בשורה של הדחות שזעזעו את הממשל האמריקני בימי כהונתו הקצרה והסוערת של טראמפ. בחודשים האחרונים הוא נפרד בין השאר מהיועץ לביטחון לאומי, שהסתבך בשערוריית הקשרים עם רוסיה; מדוברו הראשי, שהתפטר בשבוע שעבר במחאה על מינוי מנהל תקשורת חדש לבית הלבן; ומראש ה-FBI ג'יימס קומי, שאותו הדיח טראמפ כשברקע החקירה שמנהל ה-FBI בנוגע לקשרים בין טראמפ לרוסיה.

מי אתה ראש הסגל החדש?

קלי כיהן כשר להגנת המולדת, ובימיו בצבא נשלח שלוש פעמים לעיראק. הוא עשוי להיות מנהל נאמן מאוד לנשיא טראמפ. "הוא היה כוכב אמיתי בממשל שלי", צייץ הלילה טראמפ בטוויטר כשהכריז על מינויו לראש סגל הבית הלבן ריינס פריבוס. טראמפ כינה את קלי "מנהיג גדול" ו"אמריקני גדול". בתקופתו כשר לביטחון פנים הוביל קלי את יישומם של כמה מקווי המדיניות הכי שנויים במחלוקת בתוכניתו של טראמפ, בכלל זה הצווים המורים להשעות קליטת פליטים ולאסור זמנית כניסת נוסעים מכמה מדינות מוסלמיות לארה"ב.

אנשים המכירים את קלי סיפרו הלילה לסוכנות הידיעות AP כי הוא לא היה מודע לפרטי הצווים עד סמוך למועד שבו טראמפ חתם עליהם, אבל כבר ימים אחדים אחרי מינויו לתפקיד היה עליו להתמודד עם הכאוס והבלבול שפקדו את נמלי התעופה בארה"ב וברחבי העולם בעקבות הצווים. בשיחות עם כתבים וחברי קונגרס הוא הוא הגן על הוראותיו של טראמפ והתעקש כי הוא היה גם היה שותף לתהליך קבלת ההחלטות. באפריל אף התייצב קלי בקונגרס כדי להגן על מדיניות טראמפ.

קלי זוכה להערכה ולכבוד מצד מחוקקים בשתי המפלגות הגדולות בשל הקריירה הצבאית הגדולה שלו. הוא הצטרף לחיל הנחתים ב-1970, וצבר מוניטין של קצין מוערך למדי אבל גם של מפקד שאומר דברים ישירים מאוד ולעתים בוטים ומנפק הנחיות לא פופולריות בשלל נושאים. בימיו כקצין בכיר התנגד קלי לרעיון לסגור את כלא גואנטנמו, וטען כי אין יסוד לטענות נגד ארה"ב שעצירים החשודים בטרור עברו בו עינויים קשים.

ב-2013, כשהסתמן שאובמה לא יעמוד בהבטחתו ולא יסגור את המתקן כפי שהבטיח, פתחו שם עצירים בשביתת רעב, וקלי האשים את אובמה כי העובדה שעורר בהם תקווה שהם בדרך הביתה ואז בשל הקושי לסגור את המתקן איבד בו עניין – חוללה סערה בקרבם. כשנשאל מה יקרה אם עצירים לשעבר ישובו לעסוק בטרור השיב: "אם הם יחזרו לשדה הקרוב, סביר להניח שנהרוג אותם. ככה שזה יהיה דבר טוב".

קלי היה לאדם החמישי העומד בראש המשרד לביטחון המולדת – המשרד הממשלתי האחראי להגן על הנשיא, לטפל באסונות, לאכוף את חוקי ההגירה, להגן על חופי ארה"ב ולדאוג לבטיחות באוויר. הבחירה בו לתפקיד ראש הסגל מגבירה את החשש מהתגברות ההשפעה של הצבא על הנעשה בבית הלבן.

קלי מביא איתו לבית הלבן גם טרגדיה משפחתית. הוא הקצין האמריקני הבכיר ביותר שאיבד בן בלחימה בעיראק או באפגניסטן. בנו של קלי, רוברט, נהרג באפגניסטן בנובמבר 2010. קלי פרש מהצבא בשנה שעברה, אחרי שכיהן שלוש שנים כמפקד הפיקוד הדרומי של צבא ארה"ב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ציטוט: "במסגרת היחסים העכורים בין השניים, דיווח הוושינגטון פוסט, טראמפ זימן במקרה אחד את פריבוס לחדר הסגלגל – רק כדי להרוג זבוב שהטריד את הנשיא במהלך פגישה שקיים. ההשפלה הזו הייתה הדרך של טראמפ להראות לו את הדרך החוצה"
זו יכולה בהחלט להיות המצאה! אל תהיו תמימים!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture