הפיגועים באירופה: ניצחו את המדינה האסלאמית, לא את דאע"ש

המלחמה במדינה האסלאמית הצליחה. מרבית השטחים שוחררו, אך האידאולוגיה הרצחנית מבית היוצר של דאע"ש והקיצוניות האסלאמית, עדיין בועטת באירופה המדממת. הם כבר לא אוספים זבל וגובים מיסים, אלא מתמקדים במטרתם: השמדת הכופרים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יממה לאחר פיגוע הטרור הקטלני בברצלונה דווחו שלושה אירועי דקירה: בפינלנד, ברוסיה ובגרמניה. בנוסף, מחקירות המשטרה מסתמן שאף נמנע פיגוע קטלני בהרבה, אולי בכמה יעדים במקביל. ביום רביעי, יממה לפני הפיגוע בברצלונה, החריד פיצוץ עז בית "תמים" באלקנר שבו עסקו המחבלים בהכנות לפיגוע בברצלונה. ההנחה היא שהפיצוץ, שגרם למותו של אדם אחד לפחות ועל פי דיווחים שונים אולי אף למות שניים מחברי תא הטרור, נגרם מ"תאונת עבודה".

הפיגועים האחרונים באירופה מלמדים שארגון דאעש רחוק מלהיות מובס, וכי ניצחון קרקעי בלבד על המדינה האסלאמית לא מספיק כדי להכריע את הרעיון שעומד בבסיסה וממשיך לתת השראה להמוני מוסלמים ברחבי העולם. הפיגועים עצמם שונים במאפיינים שלהם. ברוסיה ובפינלנד מדובר במחבלים בודדים שדקרו, בספרד – בתשתית טרור שדרסה (כפתרון מאולתר לכך שהשתבשה תוכניתה המקורית, לפוצץ בלוני גז). המכנה המשותף שלהם הוא המבצעים – צעירים, מהגרים או בני מהגרים, מרקע סוציו־אקונומי נמוך, והיעד – להרוג את כל "הכופרים".

יואב לימור מפרשן בעיתון ישראל היום כי לפיגועים האלה אין יד מכוונת. זאת גדולתו של דאעש. בעבר הורגלנו לטרור אחר: המחבלים הפלשתינים של שנות ה־70, ארגוני הטרור האנרכיסטיים באירופה, חיזבאללה, אל־קאעידה – כולם הגו תוכנית טרור ושלחו אנשים מטעמם לבצע אותה, תוך כדי שסיפקו להם הדרכה ואמצעי לחימה. דאעש לא עושה שום דבר מאלה; הוא פשוט מספק את ההשראה, ומבחינתו – כל מי שיהפוך אותה לטרור, בכל מקום ובכל דרך, יבורך. את הקרדיט גוזר הארגון בדיעבד, ומשתמש בו כדי לגייס את הטרוריסטים הבאים.

פרדוקסלית, פיגועי הטרור האלה מתעצמים ככל שדאעש ניגף על הקרקע. בעיראק הארגון הובס כמעט כליל, ובסוריה הוא נמצא בנסיגה משמעותית. גם גורל הנהגתו לא ברור, וכבר חודשים לא התקבל אות חיים ממנהיגו, אבו בכר אל־בגדאדי. ולמרות זאת, ממשיך הארגון להשקיע מאמץ כביר בגיוס תומכים, בעיקר ברשתות החברתיות ובמסגדים. הפיגועים האחרונים מעידים שהוא מצליח בכך, ורחוק מלהיות מוכחד כפי שהצהירו מנהיגי העולם.

אבי יששכרוף כותב באתר וואלה כי מיד לאחר הקמתו, ניסה דאעש לאמץ אסטרטגיה חדשה. לא עוד ארגון טרור מוסלמי, אלא כזה שחותר להקמת חליפות ומבסס מדינה של ממש בשטחים שהוא כובש. המדינה הזו כללה בתי משפט, מערכת של גביית מיסים, איסוף זבל ומערכת חינוך. אולם רצף הכיבושים וההצלחות של דאעש מ-2014 נעצר מהר מאוד ופינה את מקומו לתבוסות צבאיות קשות ברחבי המזרח התיכון. כעת לא נותר הרבה מאותה מדינת דאעש. הארגון התגלה כתופעה ארעית, שנסוג מול כוחות צבאיים לא מרשימים במיוחד, כדוגמת הכורדים.

מה שכן נותר מהמדינה האסלאמית הוא רעיון שעמו קשה להתמודד ברמה הצבאית. הרעיון הזה לא נעצר בגבולות המזרח התיכון, בוודאי כשזרם של פליטים מהאזור ממשיך להציף את אירופה בכל רגע נתון. הפליטים האלה, כמו גם עשרות אלפי המהגרים המוסלמים שהגיעו לאירופה מהמזרח התיכון בעשורים האחרונים, באים לרוב מרקע כלכלי נמוך ונחשבים בארצות שהם מתגוררים בהן כאזרחים סוג ב'. כבכל חברה אחרת, גם בקרב הפליטים והמהגרים ישנם אנשי שוליים הממהרים לאמץ רעיונות קיצוניים ואלימים כמו זה של דאעש.

בשונה מאופן הפעולה של אל-קאעדה, המחבלים החדשים של אירופה אינם בהכרח חברים רשמיים בדאעש. מספיקה הזדהות אידיאולוגית מינימלית ברשת כדי להשתייך לארגון הזה ולאפשר לו לקבל אחריות, על אף שספק אם יש קשר בין המחבלים בברצלונה, סיביר או פינלנד למפקדי דאעש המעטים שנותרו בחיים. המחבלים מודל 2017 גם אינם זקוקים להכשרה צבאית יוצאת דופן, נוסח זו שעברו מבצעי ה-11 בספטמבר 2001. הם נוקטים בשיטות פרימיטיביות יחסית, כמו דריסה או דקירה או השילוב שביניהם וגם ניסיונותיהם להוציא לפועל פיגועים ראוותניים יותר לא תמיד מצליחים, בשל קשיים טכניים.

אך דווקא אי השתייכותם הרשמית לארגון, והאמצעים הבסיסים כל כך שהם משתמשים בהם, הופכים את המחבלים לקשים לאיתור. יכולותיהם של גופי המודיעין של מדינות אירופה לעקוב אחר הקהילות המוסלמיות החיות על אדמתן הן מוגבלות גם כך, וישתפרו מן הסתם עם הזמן, אך לא תוך שבוע, חודש או שנה. גם לישראל לקח יותר משש שנים להפסיק את פיגועי ההתאבדות של העשור הקודם, ויש לזכור שבמקרה הזה מדובר בתא שטח גדול הרבה יותר ללא רשת מודיעין יעילה. מכאן שהפיגועים נוסח ברצלונה צפויים למרבה הצער להימשך, והסוף שלהם לא נראה באופק בשנים הקרובות. אירופה עוד צפויה לחוות טראומות לא מועטות עד שתדע להתמודד עם איום הטרור האסלאמי בצורה יעילה יותר.

לדברי יואב לימור, דווקא ספרד אמורה היתה לדעת טוב יותר, אחרי שנים של לחימה במחתרת הבאסקית ובעקבות הפיגועים של אל־קאעידה ברכבת במדריד, שבהם נהרגו 191 בני אדם ב־2004. התחקירים הפנימיים שיערכו כעת כוחות הביטחון הספרדיים יעלו בוודאי כמה שאלות מרכזיות, ובראשן: כיצד חמקה התארגנות כה רחבה של מחבלים, שאספו אמצעי לחימה ומודיעין, ובעיקר – מדוע לא נדלקו הנורות האדומות יממה לפני הפיגוע בברצלונה, אחרי שהבניין שבו ריכזו המחבלים את בלוני הגז קרס כתוצאה מתאונת עבודה.

תשובות לשאלות האלה יובילו בוודאי לתהליכי עבודה (מודיעיניים, מבצעיים) שיקשו ביצוע פיגועים בעתיד, וגם להידוק שיתוף הפעולה בין כוחות הביטחון של ספרד לאלו של מדינות אחרות באירופה ובמזרח התיכון. בינתיים, נראה מן הסתם פתרונות חכמים פחות: יותר נוכחות משטרתית ברחובות, הגבלת תנועה על כלי רכב באזורים מסוימים ופריסה מוגברת של גדרות ובטונדות בריכוזי קהל.

אך ספק אם כל אלה ישנו משהו למחבלים הבאים של דאעש. חמושים ברכב או בסכין, הם כבר ימצאו ריכוזי קהל לפגוע בהם – בספרד או בכל מקום אחר. ולכן, כל מי שחושב שהמאבק בדאעש קרוב לסיום, טועה ומטעה; גם אם המדינה האסלאמית תנוצח, הדאעשיזם ימשיך לשגשג – ולהרוג.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דעתי [ותקוותי] האישית, שלאחר תבוסת דאע"ש כארגון טרור אדיר, גם אם עדיין ניכרת השפעתו כספיחי פיגועונים, הדבר יילך ויימוג ויישכח עם הזמן.
אך כמובן – שהכל בידי שמים, וכידוע שבמלחמת גוג ומגוג צפויה מלחמה בין ישמעאל לבין אדום. ואין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture