מתוך טוויטר

במוקד התקיפה בסוריה: מרכז איראני לפיתוח טילים ונשק כימי

כלי תקשורת סוריים טוענים כי הותקף המרכז למחקרים מדעיים של המשטר הסורי בפרבר של מחוז חמה במרכז סוריה. על פי הדיווחים, מדובר באחד משלושת המרכזים של משטר אסד לפיתוח נשק כימי והוא הותקף על ידי ישראל. בירושלים ובדמשק - שותקים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כלי תקשורת בסוריה ובלבנון דיווחו הבוקר (חמישי) כי ישראל השמידה במהלך הלילה מתקן לייצור נשק כימי ופיתוח אמצעי לחימה השייך למשטר אסד וממוקם בפרברי העיר חמה שבמערב המדינה. בשלב זה הפרטים לא אומתו ובישראל מסרבים להתייחס לדיווחים. על פי הדיווחים בלבנון, המרכז שהופצץ נקרא "טלאיע" והוא משמש כמפעל אירני לייצור טילים ארוכי טווח.

על פי דיווח אחר, הותקפה שיירת נשק שעברה בסמוך למתקן הסמוך לעיר מייסף, שבמחוז חמאת. בדמשק לא הגיבו לדיווחים ובצה"ל הבהירו כי הם לא מתייחסים לפרסומים זרים. המרכז למחקרים מדעיים של המשטר הסורי אחראי בין היתר על פיתוח טילים ואמצעי לחימה כימיים. אתר החדשות הלבנוני "מולחק" טען כי שלושה בני אדם נפצעו בתקיפה נגד האתר, שבאזור העיר מסייאף בפרבר המערבי של מחוז חמה. בדף החדשות "דמשק אלאן" ("דמשק עכשיו") המזוהה עם המשטר דווח מפי גורמים מקומיים בחמה על התקיפה.

בדוח מודיעיני של סוכנות ביון מערבית שפורסם בחודש מאי ברשת BBC, דווח כי משטרו של בשאר אסד ממשיך לפתח נשק כימי בשלושה אתרים שונים – אחד מהם במסיאף. השניים הנוספים שוכנים בדומאר ובברזה, שבפרברי דמשק. כולם חלק מהמרכז ללימודי המדעיים ומחקר (SSRC), סוכנות של הממשל האחראית על פיתוח נשק בלתי-קונבנציונלי.

על פי הדיווחים, ארבעה מטוסים הגיעו משטח לבנון ושיגרו לפחות ארבעה טילים לעבר המתקן הממוקם סמוך לעיר חומס, אזור שעל-פי מקורות זרים הותקף פחות על-ידי ישראל בשנים האחרונות. אם נכונים הדיווחים, מדובר בתקיפה חריגה גם ביחס לשאר התקיפות שיוחסו לישראל שכן העיר חמה ממוקמת בצפון מערב המדינה, והתקיפות האחרונות שאירעו בסוריה ויוחסו לחיל האוויר הישראלי התבצעו דרומית הרבה יותר.

הדיווחים מגיעים ברקע ציון עשור לתקיפת כור גרעיני שהקימה דמשק בדיר א-זור, שלפי פרסומים זרים יוחס לישראל והתרגיל הצבאי הגדול שבו פתח צה"ל השבוע, בהשתתפות יחידות רבות, ובו מדומה מתקפה על חיזבאללה. לכל אורך התקופה האחרונה הזהירו בישראל כי אירן מקימה מפעלים לייצור טילים בסוריה ובלבנון וגורמים ביטחוניים בישראל כינו את ההתבססות האירנית באזור כאיום אסטרטגי על ישראל.

בשבועות האחרונים הזהירה ישראל כי לא תאפשר לאיראן להתבסס בשכנה מצפון, כשאמרה כי היא מתכננת להקים מפעלי טילים בשטחה של סוריה ובשטחה של לבנון. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפועל לצד דמשק וטהראן, כדי לדון עמו בנושא.

באופן רשמי, דמשק מכחישה שהיא מחזיקה בנשק כימי או משתמשת בו, אחרי ההסכם שעליו חתמו רוסיה וארצות הברית ב-2013 בעקבות מתקפה כימית בפרברי דמשק. ואולם, מאז נרשמו שורת מתקפות נוספות שבהן יוחס לכוחות המשטר שימוש בנשק כימי, האחרונה שבהן באידליב, באפריל. אתמול קבעו חוקרי האו"ם כי מטוס קרב סורי הטיל גז סארין על העיירה חאן שייחון, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים.

בישראל לא מאשרים ולא מכחישים את הדיווחים על התקיפה שמתרחשת בשיאו של תרגיל הגיס הצפוני ("אור הדגן") הגדול ביותר שצה"ל ערך מזה 19 שנה, ומדמה מלחמה בחיזבאללה. בשיא התרגיל חגים עשרות מטוסי קרב בכל רגע נתון בשמי הצפון בנוסף לכלי טיס בלתי מאוישים ומסוקים רבים שלוקחים חלק באימון הנרחב, שיסתיים בשבוע הבא.

ראש אגף המודיעין, אלוף הרצי הלוי, התריע באחרונה כי השאיפה האיראנית לייצור של נשק מדויק עבור חיזבאללה על אדמת לבנון, ובתעשייה הצבאית הסורית, היא התפתחות חמורה שישראל לא תוכל להיות אדישה לה. הלוי אמר את הדברים בפגישה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שביקר בישראל: "התבססות איראן והציר השיעי בסוריה, והתעצמות חיזבאללה בלבנון הם שני תהליכים שעלולים להביא להסלמה לא רצויה בזירה הצפונית", אמר.

דיווח: ישראל תקפה הלילה מתקן לפיתוח נשק כימי בסוריה

עשור לתקיפת הכור בסוריה: איך היה נראה האיזור עם נשק גרעיני?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture