ספטמבר האפור: הטור השבועי של שלום פרוינד בעקבות 'אירמה'

שלום פרוינד בטורו השבועי בעיתון 'יום ליום' על סופות ההוריקן של ספטמבר: מושגים באסונות טבע מהסוג הזה והוכחת המנהיגות של הנשיא טראמפ במשברים על טבעיים • וגם: התשובה לשאלה המסקרנת: איך בוחרים את שמותיהם של הסופות?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מדינות דרום אמריקה, כמו אזור הקריביים ומדינות דרום-מזרח ארצות-הברית, כבר ידעו סופות טרופיות והוריקנים בעבר, אך חודש ספטמבר הנוכחי הפך להיות האפרורי מכל חודשי אוגוסט-ספטמבר המועדים לפורענויות. זה התחיל בסופת ההוריקן הארווי, שהוכתרה כסופה החזקה ביותר בארצות-הברית מאז 'קתרינה' שפקדה את ארצות-הברית ב-2005, ומיד אחריה הופיע במלוא העוצמה הוריקן 'אירמה', שזרע בדרכו לפלורידה הרס עצום.

החורף הגיע השנה מוקדם לארצות-הברית ולשכנותיה מדרום. אחרי 18 הרוגים, הצפות קטלניות וחורבן עצום ברכוש – שייקח שנים כדי לשקם – שיצרה סופת 'הארווי' בטקסס, הגיע תורם של האיים הקריביים, קובה ומקסיקו, שם נהרגו עשרות אנשים ומאות בתים נמחקו. רעידת אדמה שפקדה את דרום מקסיקו בעוצמה 8 ונחשבת לרעש האדמה החזק ביותר שפקד את האזור מזה 32 שנה, הביאה עמה אזהרה מפני גלי צונאמי במקסיקו, גואטמלה, אל סלבדור, הונדורס, פנמה, קוסטה ריקה, ניקרגואה ואקוודור, ומאות אלפי תושבים מודאגים נמלטו מבתיהם לחוף מבטחים.

ואז… בעוד באוקיינוס האטלנטי החל להתגבש הוריקן נוסף ושמו 'חוזה', שנמצא במרחק רב מהיבשה, ובנוסף לו הפתיעה הסופה 'קטיה' שנמצאה במפרץ מקסיקו והתעצמה לכדי הוריקן, או אז הגיעה הסופה 'אירמה' – הקשה ביותר שהוגדרה כאחת העוצמתיות באזור במאה האחרונה. 'אירמה', שעשתה את דרכה מהאיים הקריביים דרך קובה לפלורידה, שיתקה את המדינה האמריקאית והותירה יותר משלושה מיליון בתים ובתי עסק ללא חשמל, תוך שהיא גורמת לשיטפונות ענק והרס ברחבי המדינה.

עוד בטרם פשטה 'אירמה' על פלורידה ואיימה לכלות כל אשר נקרה בדרכה, פרסם נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ הודעה שבה כתב: "ייתכן שמדובר בהוריקן הגדול ביותר אי פעם, אל תהיו בדרכו אם אתם לא חייבים". כדרכו של מנהיג, ובייחוד מי שדגל השבת גדולתה הפטריוטית של אמריקה נישאת על כתפיו, הוסיף הנשיא טראמפ וכתב: "ארצות-הברית תתאושש מההרס הגדול ותהיה חזקה יותר".

כותב המאמר, שלום פרוינד

טראמפ, שהוכיח את מנהיגותו באסון שפקד את טקסס בשבוע שעבר, כשהגיע לבקר באזור המוכה יחד עם רעייתו מלניה, כשנפגש עם התושבים, חיבק את המשפחות שפונו מהבתים המוצפים, חילק להם אוכל, שיחק עם הילדים ואף הצטלם איתם, התחייב לתרום מיליון דולר מהונו האישי לטובת שיקום נזקי סופת ההוריקן 'הארווי'. בין היתר, במהלך פגישה עם קהל אוהדים שלו, נופף הנשיא בדגל מדינת טקסס והכריז כי "הסופה הזאת התרחשה בטקסס וטקסס יכולה להתמודד עם הכול".

טראמפ, שניצח בבחירות 2016 לנשיאות ארצות-הברית כמועמד שיורד אל העם או נכון יותר, נשמע ונראה כמו אחד מהם, כשהוא יוצא במוצהר נגד כל סממן פוליטי או תקינות פוליטית, בהחלט ידע גם לנצל את עיתות המשבר כדוגמת אסון הטבע, על מנת למנף את עצמו מבחינה פוליטית ולזכות באהדת הציבור האמריקני כמנהיג שמרגיש את כאבו של האזרח הקטן ומשתתף בצערו.

האם זה יעזור לו בבחירות 2020 על מנת להיבחר לקדנציה שנייה? זו שאלה שמוקדם מדי להשיב עליה ברמה כזו או אחרת, שכן, טראמפ אינו חף משערוריות ומאויבים מבית שמבקשים להפילו ולגרום לו נזק לא פחות מזה שגרמה 'אירמה', למשל. אך אין ספק כי הוא יודע להפיק תועלת מהמומנטום, חמור או מסוכן ככל שיהיה.

בעין הסערה

מעטים אצלנו מודעים למושגים של סופות והוריקנים, וטוב שכך. עם זאת, כשכותרות העולם עוסקות באסונות טבע מן הסוג הזה, מן הראוי שנכיר קצת ונלמד כיצד בעצם נוצרת סופת הוריקן, למה זה קורה ואילו מקומות מועדים לזכות לאורח מבעית כל כך.

במכון דוידסון – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מסבירים, כי ההוריקן היא סופה טרופית שדומה במאפייניה לסופת טורנדו, פרט לכך שהיא נוצרת מעל הים ומשתרעת על  שטח רחב הרבה יותר. סופה עלולה להיות הרסנית וקטלנית ביותר, ועדות לכך היא הוריקן 'קתרינה' שפגע כאמור, בשנת 2005 בעיר ניו-אורלינס שבארצות-הברית ושיתקה אותה לחלוטין.

למעשה, 'הוריקן' הוא סופה טרופית רבת עוצמה, אלא שהשם הוריקן ניתן לסופות שנוצרות מעל האוקיינוס האטלנטי, ואילו סופות טרופיות דומות במקומות אחרים נקראות 'טייפון' (במערב האוקיינוס השקט) או ציקלון (במפרץ בנגל ובאוקיינוס ההודי).

תחילתה של סופה נוצרת כשצברים של ענני סערה נסחפים לאזורים חמים באוקיינוס. האוויר החם מפני הים ומהסערה מתאחדים ומתחילים להתרומם. מאחר שהאוויר עולה, נוצר לחץ נמוך בגובה פני המים. רוחות בכיוונים שונים מוסיפות לאוויר תנועה סיבובית, ואוויר נוסף נשאב פנימה כדי לאזן את הלחץ הנמוך. גם האוויר הזה עולה, וכך הלחץ יורד בגבהים הולכים וגדלים מעל פני הים. אוויר ממשיך להישאב למעלה במהירות הולכת וגדלה, גם מהירות הסיבוב גדלה ואוויר קר ויבש מהגבהים מתחיל להישאב גם הוא פנימה. בשעה שהסערה מתקדמת על פני המים, יותר ויותר אוויר נשאב פנימה ומזין אותה.

סופות הוריקן מסתובבות סביב 'עין הסערה', כלומר, אזור שלחץ האוויר בו נמוך והרוחות מתונות, וסביבו מערבולת חזקה של רוחות וגשם, והן יכולות להתגבש בתוך ימים אחדים או אפילו בשעות ספורות.

בדרך כלל ההוריקנים מתפתחים בקיץ – בחודשים אוגוסט עד אוקטובר, כך זה בחצי הכדור הצפוני – בארצות-הברית ובאסיה. בחצי הכדור הדרומי, שם פוגעות סופות הוריקן במרכז ודרום אמריקה ואוסטרליה, זה קורה מפברואר עד יולי.

דעיכתה של סערת הוריקן נגרמת כשהיא מגיעה למעבר יבשה. ברגע שהיא נתקלת מעל ליבשה, היא כבר אינה יכולה להמשיך באותה עוצמה והיא חוזרת להיות סופה טרופית רגילה.

אם אתם תמהים מדוע זוכות סופות ההוריקנים לשמות, התשובה לכך היא, פשוט מכיוון שכך קל הרבה יותר לזכור אותן. השמות נבחרים על ידי ארגון המטאורולוגיה העולמי, ומשנת 1953 ניתנים לסופות הטרופיות שמות פרטיים, לפי האלפבית הלטיני (איי, בי, סי) כשהחלוקה בין שמות גבריים לנשיים מאוזנת (הוריקן אחד נשי ואחד גברי).

עד 1979 ניתנו להוריקנים רק שמות של נשים, ואז הוכנסה לשימוש רשימה שש-שנתית שבה ניתנים לסירוגין שמות של גברים ושמות של נשים. במקרים שסופה גורמת לנזק כבד, שמה מוצא מהרשימה, כדי שלא ייעשה בו שימוש חוזר. ברשימה של כל שנה יש 21 שמות, ובסך הכול נקבעים מראש 126 שמות למחזור של שש שנים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה מאוד!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture