pixabay

בחירות בגרמניה: חשש בקהילה היהודית מהתחזקות הימין הקיצוני

הסקרים האחרונים צופים כי מרקל תמשיך לכהונה רביעית כקנצלרית גרמניה, אך "אלטרנטיבה בגרמניה" עשויה להפוך למפלגת האופוזיציה המובילה. בכירים במפלגה טוענים שגרמניה צריכה להתגאות בהישגי חייליה במלחמות העולם ושהיטלר לא היה רשע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הסקרים לא כל כך הוכיחו את עצמם בבחירות האחרונות, בארצות הברית כמו באירופה, אך אם לשפוט על פיהם, נראה כי הגברת מרקל, תישאר קנצלרית גרמניה, זו הקדנציה הרביעית, בתום מערכת הבחירות, לאחר יום ההצבעה שנפתחה היום בשעות הבוקר בערים השונות ברחבי גרמניה.

הסקרים, שפורסמו שעות ספורות לפני תחילת ההצבעה, צופים את ניצחונן של הקנצלרית, אנגלה מרקל ומפלגת איחוד השמרנים בראשותה (CDU), ואת המשך קריסתה של המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, שישבה עם השמרנים בממשלה היוצאת. לפי הסקרים, צפויה מפלגתה של מרקל לקבל כ־36% מקולות הבוחרים (לעומת 41.5% בבחירות הקודמות) והמפלגה הסוציאל־דמוקרטית כ־20%.

המפלגה השלישית בגודלה בבונדסטאג הבא תהיה, לפי הסקרים, ה"אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הימנית־לאומנית, הצפויה לקבל כ־11% מקולות הבוחרים. תהיה זו הפעם הראשונה מאז 1945 שבבונדסטאג הגרמני תשב מפלגה ימנית יותר מאיחוד השמרנים. ה־AfD, שהוקמה לפני ארבע שנים בלבד כמפלגת מחאה נגד מדיניותה האירופית של מרקל, האיחוד האירופי, היורו והסיוע הפיננסי שגרמניה העניקה ליוון, התחזקה בעקבות "משבר הפליטים" בשל התנגדותה המוחלטת לפתיחת גבולות גרמניה בפני הגירה המונית.

לפי הסקרים האחרונים, שפורסמו ביום שישי, היא תזכה בהישג משמעותי (בין 11% ל–13%), ותהפוך למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. במספרים, המשמעות של נתון זה הוא שכ–80 מחברי המפלגה ישתתפו בקרוב בישיבות הבונדסטג, ייצגו אותה בוועדות השונות של הפרלמנט הגרמני, ויקבלו במה, תקציב ומשאבים להפצת האידיאולוגיה שלהם.

מרקל, המתמודדת על כהונה רביעית בראשות ממשלת גרמניה, התחייבה באופן ברור שלא תשתף את ה"אלטרנטיבה" בקואליציה עתידית. גם השמאל הקיצוני, מפלגת "די לינקה", שבה חברים נציגים לשעבר ממפלגת השלטון הקומוניסטי ממזרח גרמניה, צפוי להתחזק בבחירות היום.

עם זאת, קרוב ל־40% מ־61.5 מיליון בעלי זכות הבחירה בגרמניה צפויים להחליט רק ברגע האחרון אם ילכו להצביע ובעד מי יצביעו. גוש המתלבטים העצום הזה מחזיק בידיו את הכרעת הבחירות, ולכן כל האופציות פתוחות: לא מעט מצביעי שמאל מסורתיים שוקלים להצביע עבור מרקל, למרות הסתייגותם הרבה ממפלגתה השמרנית. המדיניות הכלכלית והחברתית שמרקל הנהיגה ב־12 שנות שלטונה נתפסת בעיני הציבור הגרמני כנוטה יותר לשמאל.

רבים ממצביעי השמאל תומכים גם בהחלטתה של מרקל לפתוח את גבולות המדינה בפני פליטים מהמזרח התיכון ומאפריקה. התחזקות ה־AfD בסקרים עשויה לחזק את נטייתם של מצביעי שמאל לתת את קולם למרקל, כדי לחסום את הימין הקיצוני. בגלל שיטת הבחירות המורכבת בגרמניה, מרקל כמעט זכתה ברוב מוחלט בבחירות הקודמות. היא עשויה לזכות ברוב כזה הפעם ולהנהיג את גרמניה בארבע השנים הבאות ללא שותפים קואליציוניים.

אלכסנדר גאולנד, מבכירי "אלטרנטיבה לגרמניה", דוחה את הטענות שלפיהן אנשי מפלגתו נאצים וטוען כי פוליטיקאים אחרים משתמשים בתווית הזו בגלל הפופולריות של המפלגה. "אלטרנטיבה לגרמניה" זכתה בשנים האחרונות לתמיכה בעקבות הקריאה לסגור מיד את גבולות גרמניה, לקבוע מכסת מינימום מינימלית לגירוש מבקשי מקלט ולמנוע ממהגרים להביא את משפחותיהם לגרמניה.

"אנחנו נעשים בהדרגה זרים בארצנו שלנו", אמר גאולנד בעצרת בפרנקפורט אן דר אודר, הסמוכה לגבול עם פולין. בנאומו אמר שגרמניה שייכת לגרמנים, שלאיסלאם אין מקום בה ושגל המהגרים יפגע בכולם. גאולנד עורר זעם כשאמר באירוע בחירות אחר שהגרמנים אינם צריכים עוד לשמוע דברי תוכחה על עברם הנאצי וכי עליהם להתגאות בהישגי חייליהם בשתי מלחמות העולם. כן, גם זו שבה הם רצחו שישה מיליון יהודים.

גרג פזדרסקי, חבר הוועד המנהל של "אלטרנטיבה לגרמניה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מפלגתו תנצל את נאומיה בפרלמנט כדי להסב את תשומת הלב לעלות משבר המהגרים, לצרות של גוש האירו ולבעיות הקשורות לאיחוד האירופי. המפלגה רוצה שגרמניה תפרוש מגוש האירו. הוא מעריך שמפלגות אחרות יימנעו מקשר עם "אלטרנטיבה לגרמניה" במשך שנה או שנתיים – אך לבסוף ישתפו איתה פעולה. פזדרסקי ציין שבדרג הרשויות המקומיות כבר יש שיתוף פעולה מסוים בין "אלטרנטיבה לגרמניה" לבין מפלגת הנוצרים הדמוקרטים של מרקל.

ביורן הקה מ"אלטרנטיבה לגרמניה" הדהים השנה כשהשמיע אמירות שנשמעות נאציות לכל דבר. הוא דחה את הטענה שאדולף היטלר היה "רשע מוחלט", אמר שאתר ההנצחה לשואה בברלין הוא "אנדרטת בושה" ודרש לחולל "מפנה של 180 מעלות" באופן שבו גרמניה חותרת לכפר על פשעיה הנאציים.

את "אלטרנטיבה לגרמניה" הקימו ב-2013 כמה אקדמאים ממתנגדי האיחוד האירופי, ושלא כמפלגות ימין קיצוני קודמות בגרמניה היא נעשתה מקובלת בחברה. מנפרד גלנר ממכון הסקרים "פורסה" מסביר שאנשים ממעמד הביניים שעברו הקצנה מרגישים בנוח עם האפשרות שיצביעו למפלגה הזאת לצד התומכים המסורתיים של הימין הקיצוני. "אתה לא מצביע לגלוחי ראש, אבל אתה יכול להצביע במקום זה לפרופסורים בחליפות", מסביר גלנר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה לא העלתם תגובה ששלחתי? אם זה ככה, אין טעם להציץ פה יותר. ולמה לכתוב כל פעם מחדש את האימיול. אתם לא חושבים שזו טירחה יתירה? בהידברות למשל,זה לא חובה. אז תסירו גם אתם את המניעה הקשה הזאת הקשה הזאת לכתוב אותה כל פעם מחדש. אחרי זה, פשוט נגיד שלום יפה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture