טילרסון: לא לביטול ההסכם עם איראן; לשוחח עם צפון קוריאה

לטענת שר החוץ של ארה"ב, הנשיא טראמפ הנחה אותו להמשיך בשיחות עם צפון קוריאה וכי לא מדובר בבזבוז זמן כפי שצייץ בזמנו טראמפ. טילרסון, כמו גם שגרירת ארה"ב באו"ם, הידועה באהדה לישראל, קראו להישאר בהסכם הגרעין עם איראן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר היום (ראשון) כי המגעים הדיפלומטיים עם קוריאה הצפונית יימשכו כל עוד לא החלה מערכה צבאית בין פיונגיאנג למערב. בריאיון ל-CNN אמר טילרסון כי המאמצים הדיפלומטיים יתקיימו "עד שתיפול הפצצה הראשונה".

לדברי טילרסון, מי שהורה לו להמשיך במאמצים הללו הוא הנשיא דונלד טראמפ, שביקש ממנו לנסות ולהרגיע את המתיחות באזור ולהביא לסיום המשבר באמצעים דיפלומטיים. הוא טען כי טראמפ קרא לו להמשיך במגמה זו ככל הניתן. בכך למעשה, טילרסון סתר את דבריו של הנשיא לפני כשלושה שבועות, לאחר שהאחרון הגדיר את הניסיונות לפתוח במשא ומתן עם משטרו של קים ג'ונג און על פירוק תכנית הגרעין של ארצו "בזבוז זמן".

"אמרתי לרקס טילרסון, מזכיר המדינה הנפלא שלנו, שהוא מבזבז את זמנו בניסיון לנהל משא ומתן עם 'איש הטילים הקטן'", אמר בהתייחסות לכינוי שהצמיד לקים ג'ונג און. "שמור על האנרגיה שלך רקס, אנחנו נעשה מה שצריך לעשות".

//www.jdn.co.il/news/world_news/890627

טילרסון התייחס גם לנושא האיראני ואמר שהוא מאמין שהישארות ארה"ב בהסכם הגרעין היא הדבר הטוב ביותר לאינטרס האמריקני. טילרסון נשאל אם הוא מסכים עם שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס, שאינו רוצה שהקונגרס יטיל באופן מיידי סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית שיובילו לביטול הסכם הגרעין. "אני מסכים עם זה", אמר טילרסון. "ואני חושב שגם הנשיא מסכים עם זה".

גם שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי גם התייחסה בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC לסוגייה האיראנית ואמרה שהיא צופה שארה"ב תישאר "כרגע" בהסכם הגרעין שעליו חתמו שש המעצמות עם איראן ב-2015, ומקווה "לשפר את מצב". היילי אמרה שממשל טראמפ רצה להגיב באופן "פרופורציונלי" למעשיה של טהרן בזירה העולמית.

"אני חושבת שכעת, אתם תראו אותנו נשארים בהסכם. משום שאנו מקווים שנוכל לשפר את המצב. וזו המטרה", אמרה היילי בהתייחסה לחששות של וושינגטון מתוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן, ממכירות הנשק שלה למדינות בעולם ומתמיכתה בטרור. "מה שאנחנו אומרים עכשיו עם איראן זה 'אל תהפכו אותה לצפון קוריאה הבאה'", אמרה השגרירה האמריקנית באו"ם.

(בוידאו: נאומו המלא של הנשיא טראמפ)

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ הציג את האסטרטגיה החדשה שהוא יזם כדי להתמודד עם איראן. טראמפ לא הצהיר על פרישה מהסכם הגרעין, אך אמר, "לא נוכל לאשרר את ההסכם הזה. אם לא נשפר אותו – נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית. הוריתי לממשל לפעול מול הקונגרס ובנות בריתנו כדי להתמודד עם הפגמים בהסכם כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

"אני מודיע על האסטרטגיה החדשה כדי להתמודד עם הפעולות העוינות של המשטר האיראני ולהבטיח שלעולם היא לא תחזיק נשק גרעיני", אמר טראמפ בפתח דבריו. "איראן מעודדת ותומכת בטרור. היא נשלטת על-ידי משטר קיצוני שתפס את השלטון בהפיכה בשנת 1979. איראן ובת חסותה חיזבאללה תקפו פעמיים את שגרירויות ארה"ב והרגו מאות אמריקנים".

טראמפ הוסיף כי "בנות חסותה של איראן אימנו את האחראים לפיגועים נוספים נגד מטרות אמריקניות וגרמו למותם של מאות ולפציעתם של אלפים. קבוצות איראניות בעיראק ובאפגניסטן אחראיות למותם של מאות אמריקנים. איראן היא המדינה מספר אחת בתמיכה בטרור ותומכת בחמאס, חיזבאללה וארגוני טרור נוספים".

"נעבוד עם בנות בריתנו נגד הפעולות שאיראן נוקטת כדי לערער את היציבות במזרח התיכון בדמות עידוד ארגוני טרור. הוריתי להפעיל סנקציות נגד משמרות המהפכה ואנשיה וכל מי שמזוהה עמה. אני מעודד את בנות בריתנו להצטרף אלינו כדי למנוע מאיראן להמשיך לערער את היציבות באזור. בכל הנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, מאז החתימה על ההסכם, הרפובליקה האיסלאמית המשיכה בשלה. היא קיבלה הקלות והמשיכה בפיתוח תוכנית הטילים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "הנשיא טראמפ התעמת ישירות נגד המשטר הטרוריסטי של איראן. אם ההסכם לא ישונה, דבר אחד מובטח: בתוך כמה שנים, למדינה התומכת הגדולה ביותר בטרור יהיה ארסנל של נשק גרעיני וזו סכנה גדולה לעתיד. הנשיא טראמפ יצר הזדמנות לתקן את ההסכם הרע הזה – להחליש את התוקפנות של איראן ולהתעמת עם תמיכתה בטרור. ישראל מברכת על כך וכל מדינה או כל אדם שדואג לביטחון ולשלום העולם צריך לעשות כך גם".

צפו בתגובת ראש הממשלה לנאום טראמפ:

בבוקר שאחרי הנאום התקיף, האיראנים מגיבים בזלזול לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אחרי הנאום מוושינגטון נאם בטלוויזיה האיראנית הנשיא חסן רוחאני. הוא אמר כי נאומו של טראמפ היה גדוש בקללות, והבהיר כי טהרן תרחיב את תוכנית הטילים שלה, ותגביר את המאמצים לפתח נשק למטרות הרתעה.

לטענת רוחאני, איראן נותרת מחויבת להסכם הגרעין כל עוד הוא משרת את האינטרסים הלאומיים שלה, וכי תכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית תמשיך להתרחב למרות הלחץ מצד ארצות הברית. "האומה האיראנית מעולם ולעולם לא תקרוס תחת כל לחץ זר, איראן וההסכם חזקים יותר מאי פעם", אמר רוחאני, והוסיף: "משמרות המהפכה של איראן ימשיכו במלחמתם נגד הטרוריסטים באזור". עוד אמר כי החלטת טראמפ לא לאשרר את הסכם הגרעין תבודד את ארצות הברית, שכן מדינות אחרות החתומות על ההסכם נותרות מחויבות לו.

//www.jdn.co.il/news/world_news/894469

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture