בתיאום עם טראמפ: בצרפת מנסים להרגיע את הפלסטינים

על רקע נאום ירושלים של נשיא ארה"ב והנאומים הזועמים של אבו מאזן, מנסה נשיא צרפת להוריד את גובה הלהבות ברשות ושלח את יועצו לשיחות חשאיות ברמאללה. הצרפתים מבקשים מהפלסטינים לא לפסול את מתווה טראמפ לפני שראו אותו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שיגר בתחילת השבוע את יועצו המדיני הבכיר, אורליאן לה שבאליה, לביקור חשאי ברמאללה עם מסרי הרגעה עבור יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כך פורסם הערב בחדשות 10. דיפלומטים צרפתים מציינים שהמהלך היה מתואם עם הבית הלבן וכי המסר המרכזי היה שעל הפלסטינים לתת סיכוי לתכנית השלום האמריקנית המתגבשת.

לה-שבאליה פגש ברמאללה את ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג', מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת ובכירים נוספים. הוא הדגיש בפניהם כי הנשיא מקרון מצפה מההנהגה הפלסטינית לפעול כדי למנוע אלימות ולהישאר מחויבת לפתרון שתי המדינות, אך המסר המרכזי שלו נגע, כאמור, לתכנית השלום של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

"אל תפסלו על הסף את תכנית טראמפ", אמר לה-שבאליה לבכירים הפלסטינים. "תנו לזה צ'אנס. אולי אתם צודקים והתכנית גרועה ובלתי מקובלת. אבל אל תפוצצו עכשיו. אל תבטלו את הסכם אוסלו. אל תחזרו בכם מההכרה בישראל. יהיו בתכנית דברים שלא תאהבו, אבל אולי יהיו גם דברים מעניינים וחיוביים עבורכם. זה יהיה חבל אם תזרקו את התכנית לפח לפני שאתם מקבלים אותה. קודם תקראו ואחר כך תחליטו אם להגיד לא", הוסיף.

המהלך הצרפתי החל ב-22 בדצמבר, עת נפגש מקרון עם אבו מאזן בארמון האליזה ושמע ממנו יאוש וכעס על הכרזת ירושלים של טראמפ ועל תכנית השלום האמריקאית המתגבשת. עבאס אמר למקרון באותה פגישה: "המנהיגים הערבים לא מתעסקים בירושלים ובסוגיה הפלסטינית, אלא במשברים שלהם. לכן ישראל יכולה לקבוע עובדות בשטח ככל העולה על רוחה. אני לא רוצה אלימות אבל קשה לי לשלוט על המצב בתוך הפת"ח ובתוך אש"ף". מקרון ניסה להרגיעו: "יש לך תמיכה בינלאומית. אבל אסור לבצע צעדים חריפים מדי", אמר.

בניסיון נוסף להרגיע, מקרון הזמין לפני שבועיים משלחת של בכירי הפת"ח לארמון האליזה. הוא נכנס לפגישה והעביר שתי דרישות: האחת, להתחייב להימנע מאלימות ולפעול כדי למנוע הידרדרות לאינתיפאדה. השנייה, הבעת מחויבות לפתרון שתי המדינות ולא לשנות מדיניות לפתרון של למדינה אחת.

דיפלומטים צרפתים אמרו כי מקרון ויועציו תיאמו את כל מהלכיהם עם הנשיא טראמפ והבית הלבן. לדבריהם, בשבועות האחרונים התקיימו כמה שיחות טלפון בין מקרון לבין טראמפ בהן גם עלה הנושא הישראלי-פלסטיני.

אתמול פורסם כי המרכז למחקר מדיני במשרד החוץ התריע בדוח מסווג, שהפיץ לפני כמה ימים לכל נציגויות ישראל בחו"ל, כי צעדי התגובה של הרשות הפלסטינית להכרזת ירושלים של טראמפ בשבועות האחרונים עלולים להוביל לאובדן שליטה של ההנהגה הפלסטינית ולהסלמה בשטח. בדוח נכתב כי מהלכיו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן נועדו להביא לעימות מבוקר מול ישראל וארה"ב, מבלי לשבור את הכלים לחלוטין, אולם יש בהם מימד של סיכון שבשלב מסוים לא ניתן יהיה לשלוט במשבר.

"במבט קדימה סל הכלים ההולך ומצטמצם של הרשות הפלסטינית, לצד תסכולה הגובר והיעדר תמיכה ממשית בה, צפויים להקשות על ההנהגה הפלסטינית להלך בין הטיפות", נכתב בדוח. "אירועים משבריים נוספים עלולים להביא לדינמיקה של הסלמה, גם אם הרשות הפלסטינית אינה סבורה בשלב זה שהדבר משרת אותה".

הדוח נכתב כמה ימים לפני נאום קהיר של עבאס וכן לפני נאום "יחרב ביתך" שלו נגד טראמפ, והוא חזה בצורה מדויקת את ההקצנה ההדרגתית במסריו של הנשיא הפלסטיני בימים האחרונים.

בנאומו בקהיר יצא אבו מאזן בתקיפות נגד החלטתו של טראמפ מלפני חודש, הנוגעת לסוגיית ירושלים בירת ישראל, וטען כי הפלסטינים אינם סומכים יותר על ארצות הברית. "החלטתו של דונלד טראמפ בעניין ירושלים מנוגדת לכל עמדותיה והחלטותיה של ממשלי ארצות הברית בעבר. איך נוכל לתת אמון בממשל הזה? לא נוכל ולא ניתן בו אמון לעולם!" עוד הוסיף עבאס, "לא נסכים שממשל זה יהיה מתווך ביננו לבין הישראלים! החלטת ירושלים של טראמפ הוציאה את ארצות הברית מתהליך השלום, ועל כן לא תוכל לתפקד כמתווך כפי שעשתה בעבר".

למרות תחזיות משרד החוץ, בנאומו טען אבו מאזן כי אינו קורא להפעלת אלימות."למרות כל הקיפוח, הפלסטינים לא יפנו לטרור ואלימות. הפלסטינים כן יפנו לאמצעים אחרים כגון בתי הדין הבינלאומיים ומועצת הביטחון". בנוסף, התייחס להצהרת בלפור, כשהגדיר אותה בתור "מזימה קולוניאליסטית בכל המובנים, זאת במטרה לזרוע גוף זר בפלסטין לטובת המערב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אולי מקרון הוא 'פריזי' או 'יבוסי'
ולכן הוא יכול לתווך בין אבו מאזן ה'כנעני' לבין בני ישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture