Isaac Harari/FLASH90

"בכל המדינות שהנאצים כבשו היו גיבורים – וגם משתפי פעולה"

שר החוץ הפולני הביע תקווה כי אישור החוק שיאסור הטלת אחריות על פולין לזוועות שביצעו הנאצים במלחמת העולם השנייה "לא ישפיע על השותפות האסטרטגית עם ארה"ב". באיחוד האירופי הבהירו כי מחנות ההשמדה "היו באחריות הנאצים בלבד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סגן נשיא הנציבות האירופית, פרנץ טימרמאנס, התבטא היום (חמישי) בחריפות נגד העברת "חוק השואה" הפולני ואמר כי גם שם היו אזרחים ששיתפו פעולה עם המשטר הנאצי. "אנחנו צריכים להתמודד עם העובדה שבכל המדינות שהיו תחת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה, היו גיבורים רבים שלחמו נגד הכיבוש", אמר. "עם זאת, בצער רב יש להודות שבכל המדינות היו תמיד אנשים ששיתפו פעולה עם המשטר וסייעו לקידום סדר היום שלו".

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ הפולני יאצק צ'פוטוביץ' כי הוא "מקווה שהיחסים עם ארצות הברית לא יושפעו" כתוצאה מההתפתחויות האחרונות. "אנו מאמינים שעבודת החקיקה לא תשפיע על השותפות האסטרטגית בין פולין וארצות הברית", הוסיף. דבריו נאמרו אחרי שארצות הברית קראה לפולין להימנע מקידום החוק האוסר אמירות שיש בהן הטלת אחריות על פולין לזוועות הנאצים במלחמת העולם השנייה.

בהתאם לחוק שאישר הסנאט, אמירות שיש בהן הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצע גרמניה הנאצית יהיו בגדר פשע, והעונשים עליהן יכללו בצדן עד שלוש שנות מאסר. החוק יועבר כעת לחתימת נשיא פולין אנדז'יי דודה – ואז ייכנס לתוקף. החוק לא יחול על יצירות אמנות ועבודות מחקר.

57 מחוקקים הצביעו בעד החוק, 23 התנגדו לו ושניים נוספים נמנעו. מפלגת החוק והצדק, שמקדמת את הצעת החוק, אמרה כי הרקע להצעה הוא המאבק שהיא מנהלת נגד הקריאה למחנות השמדה כמו אושוויץ "מחנות השמדה פולניים", כיוון שמדובר במחנות נאציים על אדמת פולין.

יו"ר הסנאט סטניסלב קרצ'זווסקי אמר: "הייתה פגישה של ראשי המפלגה. שוחחנו ארוכות על המצב. אנחנו מאוד עצובים ומופתעים מכך שהמאבק שלנו על האמת ועל כבודם של הפולנים נתפס באופן שכזה". סגן שר המשפטים, מרצ'ין וורצ'ול, אמר כי "חקר העבר אינו מאוים בשום צורה. אין שום איום על דיבור וניתוח העבר, אפילו האפל ביותר – פרק מביש בעבר הפולני. פולין היא מדינת חוק דמוקרטית המכבדת את חופש השיח הציבורי, את החופש המדעי ואת הזכות למתוח ביקורת".

חבר האופוזיציה בוגדן קליץ' אמר כי "לחוק הזה יש השלכות נרחבות. הוא משפיע על הדיון בנוגע לעבר המתקיים בכל מדינה, גם בפולין, בייחוד בנוגע להיסטוריה החדשה של הכיבוש הנאצי. הדיון הזה צריך להתקיים ללא מגבלות. אי אפשר לפקח עליו בהשגחת התביעה הכללית". חבר אופוזיציה אחר, מארק בורבסקי, אמר כי "לא יכול להיות חוק שידכא את הדיון. החוק הזה מדכא את הדיון כאן בפולין וגם בחו"ל. וזה החשש הגדול ביותר".

הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, צריך לחתום ב-21 הימים הקרובים על החוק כדי שהוא ייכנס לתוקף. ייתכן כמובן שהוא יטיל וטו על החוק, אך לא ברור שכך יעשה לאחר שהצהיר השבוע כי לעולם לא יאפשר להכפיש את פולין ואת הפולנים בכלל באמצעות "האשמות שווא". דודה הוסיף כי הוא "נדהם מההתנהגות האלימה והבלתי רצויה" של ישראל בתגובה לחוק. הוא גם התעקש כי לא הייתה השתתפות ממוסדת ושיטתית של פולין או של העם הפולני בשואה, אך הודה כי היו פולנים שנקטו מעשים "מרושעים" נגד שכניהם היהודים.

מנכ"ל איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, פנה לנשיא פולין אנדז'יי דודה וביקש ממנו לדחות כל החלטה סופית על חוקים חדשים שהועברו בסוף השבוע בפרלמנט, ואושרו אמש על ידי הסנאט בנוגע לשואה ולמחנות ההשמדה עד שתתקיים פגישה בנושא עם מנהיגים יהודיים. הרב מרגולין התריע כי במידה וכל ניסיונות השכנוע ייכשלו, ה-EJA יגיש עתירה נגד החוק בבית המשפט הפולני לחוקה, בדומה לעתירה שהוגשה על ידינו בנוגע לחוק הפולני שאסר על קיום שחיטה כשרה במדינה והביאה לביטול הגזרה".

הרב מרגולין הוסיף: "פניתי לנשיא פולין בצער רב לאחר העלבון הגדול שנגרם לזכר קורבנות השואה ולניצולים בעקבות חקיקת החוק המביש הזה. למרות היותה חברה ב-IHRA (כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה), פולין עדיין לא אימצה רשמית את ההגדרה של אנטישמיות כפי שאימצו מדינות כגון: ליטא, גרמניה, אוסטריה, רומניה ובריטניה. אנו מאמינים כי אימוץ פולני של הגדרת האנטישמיות של ה- IHRA ישפר חלק מהחששות של יהודי אירופה בכלל ויהודי פולין בפרט".

במקביל, פנה הרב מרגולין גם לראשי כל מוסדות האיחוד האירופי וביקש מהם לנזוף בממשלת פולין. "לא ניתן להעלות על הדעת שמדינה חברה באיחוד האירופי תהיה רשאית לנקות את עצמה בצורה גסה כל כך מזוועות ההיסטוריה, על ידי חקיקה דרקונית המאיימת לאסור אנשים על כך שיש להם השקפה אחרת, במקרה זה, רוב יהודי אירופה", ציין הרב מרגולין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture