ויקיפדיה

כך סיכלה יחידת 8200 פיצוץ מטוס נוסעים על ידי דאעש באוסטרליה

מפקד בכיר של דאעש בסוריה העביר מטעני חבלה דרך טורקיה, בכוונה להפיל מטוס ולהרעיל את נוסעיו בגז. מידע ישראלי שהועבר לרשויות המתאימות, סיכלה ב"ה את המתקפה. עוד נחשף היום כי הם הצליחו לסכל מתקפת סייבר איראנית נגד מטרות ישראליות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

רב הנסתר על הגלוי בכל הידוע על פעולותיה של 8200, אך היום היא מספקת הצצה קטנה ונדירה ליכולותיה המבצעיות ולתרומתה יוצאת הדופן. "היחידה", כך חושף לראשונה גורם בכיר, "סיפקה מידע מודיעיני בלעדי, שהביא לסיכול פיגוע אווירי של המדינה האיסלאמית בשלהי 2017 באוסטרליה". גורמים ב-8200 העבירו את המידע לרשויות הביטחון המקומיות שסיכלו את הפיגוע שהיה כבר בשלבי הכנה אחרונים.

המקרה אירע ביולי אשתקד. לפי כתבי האישום שהוגשו נגדם, שני גברים אוסטרלים ניסו לפוצץ מטוס של חברת התעופה איתיחאד ולהרעיל את נוסעיו בגז. לפי הדיווחים אז, מפקד בכיר של דאעש בסוריה שלח אליהם חלקים, כולל מטעני נפץ, באמצעות מטען אווירי מטורקיה, במטרה לבנות מתקן נפץ מאולתר. תוכנית אחרת כללה הפצת גז רעיל במקום ציבורי. התוכנית סוכלה כיוון שהמעורבים לא הצליחו לייצר את הגז הקטלני.

"זו אחת התוכניות המתוחכמות אי פעם לפיגוע על אדמת אוסטרליה", אמרו אז במשטרת אוסטרליה. הם ציינו כי השניים הרכיבו את המטען על סמך הוראות שנתן להם בכיר דאעש בסוריה. הוא אף היה אמור לשלוח להם רכיבים נוספים לצורך זה מטורקיה. המטען נמצא במזוודתו של אחיו של אחד הנאשמים לפני שעלה לטיסת איתיחאד שיצאה מסידני ב-15 ביולי. האח לא היה מודע לתוכנית, וגורמי הביטחון בשדה התעופה איתרו את המטען. המשטרה תיארה את המטען כבעל דרגת נפץ גבוהה אך הניסיון להרכיבו לא עלה יפה.

אז פנו השניים לתכנן מכשיר הרעלה כימית, שמבוסס על מימן גופרתי. על פי האישום, לחברי החוליה לא הייתה תוכנית קונקרטית לגבי ההרעלה. עם זאת, הם הזכירו שטחים צפופים וסגורים כמו למשל כאלה שמשמשים תחבורה ציבורית. מימן גופרתי הוא רעיל מאוד, ולעתים קרובות הופך קטלני למי שנחשפו אליו.

על פי אגף המודיעין, סיכול הפיגוע הביא להצלה של עשרות חפים מפשע. כמו כן, לטענת גורמים ביחידה ההצלחה ממחישה את חשיבותה של יחידת העילית המודיעינית במאבק נגד ארגון המדינה האסלאמית. באוסטרליה נשמעו ביקורות קשות על כך שהפיגוע הרצחני תוכן בסוריה ובטורקיה בלי שאנשי המודיעין המקומיים זיהו את הכוונות.

אוסטרליה: נעצרו פעילי דאע"ש שהיו בדרכם להפיל מטוס

בצה"ל לא ממהרים להספיד את דאעש, אף שנהדף מסוריה ומעיראק וספג מפלה בשאיפתו להקים ולבסס חליפות איסלמית גיאוגרפית. חלק מפעיליו נמלטו מסוריה למקומות אחרים, מה שגרם להגדלת כוח האדם המודיעיני הישראלי שעוקב אחר דאעש. נגד איומים אחרים, כמו איראן, מפעילה יחידת המודיעין בעוצמה את חרב הסייבר ההתקפי בסנכרון עם חטיבת ההגנה בסייבר שבאגף התקשוב.

במסגרת זו מפרסם צה"ל שהתנהלה תקיפת סייבר איראנית נגד גופים פרטיים וציבוריים בישראל – מהלך שזוהה וסוכל. מצה"ל נמסר: "הסיכול התאפשר בזכות מעקב הדוק אחר פעולות המערך האיראני וזיהוי מוקדם של ניסיונות תקיפה בישראל. יחידה 8200 בהובלת אגף התקשוב פועלת באופן אקטיבי על מנת לזהות את האיום ולהביא לנטרול אפקטיבי שלו".

קצין בכיר ביחידה אמר: "חלק מ-8200 עוסק בפעילות מבצעית מעבר לקווים. אנחנו עוסקים במשימות כמו שילוב ממשי של הסייבר ככלי התקפי, לצד ההגנה בסייבר. הסייבר הפך לכלי להשגת יעדים צבאיים ומדיניים, כאשר כיום זה לא רק להגיע לזירות כמו סוריה ואיראן, אלא גם לעקוף ענקיות טכנולוגיה מבלי להיתפס בדרך".

בנוסף, היחידה מספקת תוצרים מבצעיים שרלוונטיים לכוחות הלוחמים, ומשפיעה רבות בתחום הטקטי והאופרטיבי, האסטרטגי והבין-לאומי. לכן, מסבירים ב-8200, ישנו שיתוף פעולה הדוק בין היחידה לשאר גורמי הביטחון והדרג הלוחם – מה שתורם משמעותית להשגת תוצאות קריטיות בשטח: "אנחנו עובדים באופן צמוד עם כלל האוגדות והפיקודים, בכל הגזרות. התוצרים של היחידה משקפים רלוונטיות מבצעית קריטית, ותורמים ישירות לפעילות הכוחות בשטח".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture