עימות חריף בין לונדון למוסקבה: 23 דיפלומטים רוסיים יגורשו מבריטניה

בתגובה להרעלת המרגל: ראש ממשלת בריטניה הכריזה בפרלמנט על שורת סנקציות על מוסקבה, אחרי שלא עמדה באולטימטום שהציבה לה. בין הצעדים גירוש דיפלומטים, ביטול מגעים דיפלומטיים וביטול פגישות וביקורים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הסלמה ביחסי בריטניה ורוסיה, יומיים אחרי שממשלת בריטניה האשימו את הרוסים באחריות להרעלתם של המרגל ובתו. בנאום בפרלמנט בצהריים (יום ד') הודיעה ראש הממשלה תרזה מיי שבריטניה תגרש 23 דיפלומטים רוסים. "בהתאם לאמנת וינה בריטניה תגרש כעת 23 דיפלומטים רוסים שזוהו כאנשי מודיעין בלתי מוצהרים", אמרה מיי לפרלמנט בלונדון. "יש להם שבוע לעזוב".

ראש הממשלה הודיעה שבמסגרת תגובתה של בריטניה להרעלה היא משעה את התקשורת בין בכירים משתי המדינות. ההזמנה של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לבקר בבריטניה בוטלה, וחברי משפחת המלוכה ושרים בריטניה יחרימו את אירוע שיתקיים בקיץ ברוסיה.

שלשום אמרה מיי שיש "סבירות גבוהה" שרוסיה אחראית להרעלת הסוכן הכפול לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה. היום היא הייתה נחרצת יותר. "אין מסקנה חלופית חוץ מזו שקובעת שרוסיה אשמה בניסיון הרצח של סקריפל ובתו, ובאיום על חייהם של אזרחים בריטים בסולברי", אמרה מיי, והוסיפה שמדובר ב"הפעלת כוח בלתי חוקי של רוסיה נגד בריטניה".

מיי אמרה שגירוש הדיפלומטים הקרוב יהיה הגדול ביותר בבריטניה מאז המלחמה הקרה, והוא יפגע במשך שנים רבות ביכולות של המודיעין הרוסי. "אנחנו נקפיא נכסים של רוסיה אם יהיו לנו ראיות שייתכן שעושים בהם שימוש לאיים על חייהם של אזרחים ותושבים בבריטניה, או על רכושם", הודיעה מיי.

סרגיי ויוליה סקריפל נמצאו בשבוע שעבר מחוסרי הכרה על ספסל בסולסברי באנגליה, ומאז מאושפזים במצב קשה ויציב. החקירה הבריטית קבעה שהורעלו בגז עצבים שפותח ברוסיה. שלשום השגריר הרוסי בבריטניה, אלכסנדר יקובנקו, זומן לשיחה שמטרתה הייתה להסביר איך הגיע גז העצבים לבריטניה. היום אמרה מיי לפרלמנט שמוסקבה לא סיפקה שום הסבר אמין לניסיון ההתנקשות.

בימיו כסוכן כפול מסר סקריפל לסוכנות הביון הבריטית MI6 פרטים על עשרות מרגלים רוסים. לפי הערכות גרם סקריפל, בן 66 כיום, נזק כבד לרשתות הריגול של רוסיה בבריטניה ובאירופה. בשנת 2004 עצרו אותו כוחות הביטחון הרוסיים, וב-2006 הוא נידון ברוסיה ל-13 שנות מאסר. בשנת 2010, בעקבות עסקת חילופי מרגלים בין רוסיה למדינות במערב, קיבל סקריפל מקלט בבריטניה, ומאז הוא חי שם.

מיי הבהירה שהסכסוך של בריטניה הוא לא עם העם ברוסיה, אלא עם הקרמלין. "אין לנו מחלוקות עם האזרחים ברוסיה. זה טראגי שהנשיא פוטין בחר בדרך הזאת. אנחנו לא נסבול איום על חייהם של אזרחים בריטים וזרים על אדמת בריטניה מצד ממשלת רוסיה", הבהירה מיי.

בתוך כך בריטניה ממליצה לאזרחים שנוסעים לרוסיה להיות מודעים ליחס עוין ולהטרדות, ולהימנע מהתבטאויות על פוליטיקה – בתקופה מתוחה במיוחד בין שתי המדינות. אחרי הנאום של מיי בפרלמנט עדכן משרד החוץ הבריטי את המלצות המסע שלו לרוסיה. "לאור הסלמה במתיחות הפוליטית בין בריטניה לרוסיה, עליכם להיות מודעים לאפשרות של עמדות אנטי-בריטיות או הטרדות בתקופה הזו", מסר משרד החוץ בלונדון. "ההמלצה היא לגלות ערנות, להימנע מהפגנות או מחאות ולהימנע מלהגיב בפומבי על ההתפתחויות הפוליטיות".

משרד החוץ הבריטי מעריך שבין 10,000 ל-20,000 בריטים צפויים לנסוע לרוסיה, שתארח בקיץ את אחד האירועים ההמוניים של השנה. מוקדם יותר אמרה תרזה מיי ששרים בריטים וחברי משפחת המלוכה יחרימו את התחרות שבה תשתתף נבחרת אנגליה.

משרד החוץ הרוסי האשים בתגובה להחלטת מיי את מדינתה בבחירה בעימות עם רוסיה במקום בשיתוף פעולה. דובר משרד החוץ הרוסי ציין כי בריטניה מסרה לרוסיה את רשימת הדיפלומטים שיגורשו.

"אנו לא מעוניינים במי שמעוניין לפגוע בנו" אמרה מיי במהלך ישיבת הפרלמנט בווסטמיניסטר, וציינה כי לבריטניה אין סכסוך עם אזרחי רוסיה, אך הוסיפה כי "האופן בו הגיב פוטין אירוע מצער. אנחנו לא נסבול איום לאזרחי בריטניה או אדם אחר מצד הקרמלין על אדמתנו. לא נקבל את המשך ההפרות הרוסיות של התחייבויותיה הבינלאומיות".

השגרירות הרוסית בלונדון דחתה את ההאשמות הבריטיות, וטענה כי גירוש הדיפלומטים היא פעולה "לא מקובלת, לא מוצדקת וקצרת רואין", בנוסף לכך, חבר פרלמנט רוסי איים כי מוסקבה יכולה לגרש יותר מ-23 דיפלומטים בריטים בתגובה למהלך של מיי.

במקביל לכך, התמיכה הבינלאומית בבריטניה נמשכת. למרות המתח בין בריטניה לאיחוד האירופי בשל תהליך הברקזיט, נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, הביע תמיכה בבריטניה וגינה רוסיה על ניסיון הרעלת המרגל לשעבר. "אני מביע סולידריות מוחלטת מוחלטת עם תרזה מיי אל מול התקיפה הברוטלית, ששורשיה ככל הנראה במוסקבה", אמר טוסק והוסיף "אנו נשוחח על הנושא במועצת האיחוד בשבוע הקרוב".

בנוסף לכך, תקף טוסק את גישתו הבדלנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי "הדבר הזה צריך להיות ברור לכל חברינו: כאשר מפיצים ידיעות כוזבות, מתערבים בבחירות שלנו ותוקפים בני אדם בגז עצבים על אדמתנו, התגובה שלנו לא צריכה להיות ריב טראנס אטלנטי, אלא אחדות". כזכור, ביום שני בשבוע שעבר הורעל סקריפל, בעיר סולסברי בבריטניה כאשר הוא היה עם בתו, ושניהם פונו במצב אנוש לבית החולים בעיר. בנוסף אליהם גם השוטר שהגיע ראשון לזירת האירוע ועוד עשרות בני אדם נפגעו ברמות שונות ממתקפת הגז.

ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי גינה את הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל על אדמת בריטניה והביע תמיכה בממלכה שהודיעה על שורת סנקציות נגד הקרמלין. מורבייצקי קרא לרוסיה לענות לשאלות הבריטים בעניין חקירת ההרעלה ואמר כי "השימוש בנשק כימי הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי האיחוד האירופי בוחן את ממצאי החקירה של הרעלת המרגל הרוסי בכובד ראש והוא יציג את עמדתו בעניין בשבוע הבא. מרקל ציינה כי היא לא מעוניינת בניתוק הקשרים עם מוסקבה ואמרה: "חייבים להמשיך לדבר עם הרוסים למרות המחלוקות בינינו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture