ארה"ב, צרפת ובריטניה תקפו בסוריה; רוסיה ואיראן מגנות

יותר ממאה טילים נורו לעבר מטרות שונות בסוריה. רוסיה טענה כי הצליחה ליירט רבים מהטילים נמסר מהפנטגון כל המטרות נפגעו ושלתוכנית הנשק הכימי של אסד נגרם נזק עצום - שיידרשו לו שנים כדי לתקן. היילי: "ארצות הברית מוכנה לתקיפה נוספת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

בבוקר יום השבת, בשעות לפנות בוקר הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הורה על "פעולה צבאית מדויקת בסוריה נגד יכולותיו הכימיות של הרודן הסורי בשאר אסד", יחד עם צרפת ובריטניה. כמה יעדים הופצצו מעט לפני 4 לפנות בוקר (שעות ישראל) ביותר מ-100 טילים.

שר ההגנה ג'יימס מאטיס אמר כי מדובר ב"מכה חד פעמית" שנועדה לשלוח מסר תקיף לאסד. בהודעה משותפת עם ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל ג'יימס דאנפורד, נכתב כי שלושה יעדים עיקריים הותקפו בטילים, מכיוון הים ובאמצעות כלי טיס, וכי מערכות ההגנה האווירית הסוריות הופעלו.

לפי דיווחים רשמיים בסוריה, הותקפו כמה יעדים בבירה דמשק ובסביבתה, בין היתר מרכז המחקר סרס באזור ברזה-ג'מראיה והבסיס הצבאי באל-כסווה, שם נטען כי יורטו 13 טילים ששוגרו לעבר המקום. "כמה טילים פגעו במרכז המחקרים בשכונת ברזה בדמשק, ומבנה שבו נמצאים מרכז לימודי ומעבדות מדעיות נהרס. היה נזק ברכוש בלבד", מסרו בסוכנות הרשמית. "הטילים שכוונו לעבר בסיס צבאי בחומס הוסטו ממסלולם ושלושה אזרחים נפצעו מהם".

במתקן ברזה, לפי הטענות, מתקינים נשק כימי על טילים ארוכי טווח וארטילריה. מרכז המחקר ג'מראיה מוגדר לפי גורמי מודיעין במערב כאחד מהשלושה שבהם נעשה שימוש לייצור נשק כימי, אף שהוא מוגדר כאתר מחקר אזרחי. "מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם" טוען כי שלוש שלוחות של מרכז המחקרים (סרס) הותקפו הלילה – בבירה דמשק, בפרברי הבירה ובחומס. בהודעה מטעם הארגון נמסר שיעדי התקיפות היו מתקנים של צבא אסד.

גורם במשטר הסורי טען הבוקר בשיחה עם סוכנות רויטרס שארצו "הכילה" את התקיפה, וכי הודות לאזהרות מוקדמות מצד רוסיה, "הבסיסים פונו לפני כמה ימים". לדבריו, כ-30 טילים נורו במתקפה, ושליש מהם יורטו. רוסיה הודיעה כי אף אחד מהטילים לא פגע באזורים שבהם מגנות מערכות הגנה אוורית על בסיסי חיל אוויר, בטרטוס ובחמימים.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי הורתה לכוחות המזוינים של ארצה לבצע תקיפות מדויקות בסוריה כדי לפגוע ביכולות הנשק הכימי שלה: "זה לא עניין של התערבות במלחמת אזרחים", הסבירה בצל אזהרות מהאוזפוזיציה בארצה. "זה לא עניין של שינוי המשטר. מדובר בתקיפה מוגבלת וממוקדת שאינה מסלימה את המתיחות באזור ועושה כל שביכולתה כדי למנוע פגיעה באזרחים".

משרד ההגנה הבריטי מסר כי יעדי התקיפה היו מתקן צבאי שבו מאוכסנים כימיקלים. ארבעה מטוסי טורנדו השתתפו וירו טילי "Storm Shadow", נמסר, על מתקן שמרוחק כ-23 ק"מ מהעיר חומס. "השתמשנו בניתוח זהיר ומדויק כדי לקבוע את המטרות לטילים כדי להעצים את ההרס למצבור הכימי ולצמצם סיכון לאזור שסביבו".

נשיא צרפת עמנואל מקרון פרסם אף הוא הודעה דומה, על מתקפה מוגבלת של מטוסי "ראפאל". "לא נוכל לסבול את השימוש החוזר בנשק כימי, שהוא סכנה מיידית לעם הסורי והביטחון המשותף לכולנו", נמסר. "הקו האדום שצרפת שרטטה במאי 2017 נחצה". שרת ההגנה פלורנס פארלי מסרה יחד עם שר החוץ ז'אן-איב לה דריאן כי התקיפה לא כוונה לעבר בעלות בריתה של סוריה. פארלי אישרה שהמטוסים הצרפתיים הפציצו את מרכז המחקר הכימי המרכזי במדינה ושני יעדים נוספים. "אנחנו לא נמצאים באווירה של עימות עם סוריה", הוסיפה שרת ההגנה, "עדכנו אותם מראש על התקיפה".

מטעם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נמסר הבוקר כי המתקפה היא "הפרה של החוק הבינלאומי" אשר "תחריף את האסון ההומניטרי בסוריה". בקרמלין גם קראו לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם, ובהתפתחות שעשויה לעניין במיוחד את ישראל – הגנרל הרוסי סרגיי רודסקוי אמר שארצו עשויה לשקול לספק לסורים ולמדינות נוספות את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300.

אנטולי אנטונוב, שגריר רוסיה בוושינגטון, אמר שעה קלה לאחר נאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ופתיחת המתקפה המערבית נגד יעדים שונים בסוריה: "החששות הגדולים ביותר התאמתו. האזהרות שלנו לא נשמעו. מתקפה מתכוננת מראש החלה. שוב, אנחנו מאוימים. הזהרנו שפעולות כאלה לא יישארו ללא השלכות". לדברי אנטונוב, "כל האחריות רובצת על וושינגטון, לונדון ופריז. להעליב את נשיא רוסיה זה דבר בלתי מתקבל על הדעת ובלתי קביל. לארצות הברית, כמחזיקת הארסנל הגדול ביותר של נשק כימי, אין זכות מוסרית להאשים מדינות אחרות".

בהמשך גם משרד החוץ הרוסי פרסם את תגובתו על התקיפה. "סוריה הותקפה בדיוק בזמן שהיה סיכוי לשלום", כתבה בפייסבוק הדוברת מריה זחארובה. "קודם 'האביב הערבי' בחן את העם הסורי, אחר כך דאעש ועכשיו הטילים האמריקנים החכמים. הותקפה בירת מדינת ריבונית, שמנסה שנים לשרוד את התוקפנות הטרוריסטית".

רוסיה טוענת כי יירטה טילים. ארה"ב: כל המטרות הושמדו

(בוידאו: תיעוד של מערכת היירוט הרוסית)

משרד ההגנה האמריקני הכתיר אחר הצהריים כ"מוצלחת" את התקיפה שביצעו לפנות בוקר ארצות הברית, בריטניה וצרפת בסוריה, וטען כי היא הייתה מועילה עד כדי כך שתוכנית הנשק הכימי הסורית חזרה למעשה שנים לאחור. במסיבת עיתונאים אחר הצהריים אמרה דוברת הפנטגון דנה ווייט כי המתקפה פגעה קשות ביכולתו של אסד לייצר נשק כימי, אך הדגישה כי נותרה לו התשתית לייצור נשק כזה וכי תוכנית הנשק הכימית הסורית גדולה יותר משלוש המטרות שהותקפו בסוריה.

דוברת הפנטגון אמרה כי בתקיפות בסוריה נפגעו בהצלחה כל המטרות, וכי התקיפות היו "מדויקות, מועילות ומהדהדות". הפנטגון הדגיש כי וושינגטון אינה רוצה בעימות עם סוריה, והוסיף כי המטרה הייתה להעביר מסר חד וברור למשטר הסורי ולהרתיע אותו משימוש נוסף בנשק כימי. על רקע טענות דמשק ומוסקבה שרוב הטילים שירו מדינות המערב לפנות בוקר יורטו אמר הפנטגון כי סוללות ההגנה האווירית הסוריות לא הועילו "ברובן" וכי אין שום סימן לכך שנפרסו מערכות הגנה אווירית רוסיות. אחר כך הוסיף כי לשום כלי נשק סורי לא הייתה השפעה כלשהי על התקיפות המערביות הלילה.

בנאום לאומה תקף הנשיא טראמפ ישירות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמר: "יש לי הלילה מסר לשתי הממשלות שאחראיות יותר מכל על תמיכה, ציוד ומימון המשטר הקרימינלי של אסד. את איראן ורוסיה אני שואל – איזה סוג של מדינה רוצה להיות מקושרת עם טבח המוני של אנשים, נשים וילדים חפים מפשע? מדינות העולם יכולות להישפט בשאלה מיהן החברות שלהן. אף מדינה לא יכולה להצליח בטווח הארוך אם היא מקדמת מדינות מושחתות, רודנים ברוטליים ודיקטטורים רצחניים".

טראמפ הזכיר כי "ב-2013 הנשיא פוטין והממשל שלו הבטיחו לעולם כי הם יהיו ערבים להשמדת הנשק הכימי הסורי. המתקפה האחרונה של אסד והתגובה היום הן תוצאות ישירות של הכישלון הרוסי לקיים את ההבטחה הזו. רוסיה חייבת להחליט אם היא תמשיך בנתיב האפל הזה או שתצטרף לאומות המתורבתות ככוח ליציבות ושלום. בתקווה שביום מן הימים נשתף פעולה עם רוסיה ואולי אפילו עם איראן, אבל אולי לא".

בתוך כך, שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה בדיון במועצת הביטחון על התקיפה בסוריה כי "אם משטר אסד ישתמש שוב בנשק כימי, ארצות הברית מוכנה לתקיפה נוספת". לדבריה, הפעולה היתה חוקית, מוצדקת ומידתית וכי ארצות הברית ובעלות בריתה עשו את כל הצעדים הדיפלומטיים עד התקיפה אך רוסיה הטילה וטו שש פעמים על הצעות החלטה של המועצה.

מנגד, שגריר רוסיה, וסילי נבזיה, אמר בדיון שהתכנס לבקשת מדינתו כי התקיפה בסוריה היא מעשה תוקפנות נגד מדינה ריבונית ודרש ממועצת הבטחון לגנות אותה. לדבריו, מדובר במעשה חוליגני. "האם כך הייתם רוצים שהקהילה הבינלאומית תתנהל?", שאל. בפתח הדיון קרא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לחברות המועצה לנהוג בריסון, כדי למנוע הסלמה בסוריה. לדבריו, ההאשמות על שימוש בנשק כימי מצריכות חקירה של האו"ם.

היילי הוסיפה בדיון: "נשק כימי הוא איום על כולנו. יש איום ייחודי, סוג של נשק, כה מרושע, שהקהילה הבינ"ל הסכימה שיש לאסור שימוש בו. אסור לנו לעמוד בצד ולתת לרוסיה לדרוך על כל נורמה בינ"ל שאנחנו מאמינים בה". דברים דומים אמרה שותפתה של ארצות הברית לתקיפה, בריטניה: "למרות האיומים סוריה ממשיכה להשתמש בנשק כימי. המסקנה היחידה היא שסוריה לא השמידה את כל מאגרי הנשק הכימי", אמרה שגרירת בריטניה לאו"ם קארן פירס. "לתפיסתה, זה חוקי להשתמש בכוח כדי למנוע הרג של אנשים חפים מפשע", אמרה.

//www.jdn.co.il/news/israel/980950

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא ידעתי שצפייה עם משקפת בטילים…
נקראת "יירוט"
חחח

משייחס צייטן

לשימי
תדייק בהודעות הבית הלבן
"מערכות ההגנה הסוריות לא הועילו ברובן"
משמע אכן קצת הם הועילו
ואם תסתכל טוב בסרטון תראה שהטילים כבים לאט
אני מבין מזה שהם יורטו
תקרא בוויקיפדיה על הטומהוק ותראה שהוא לא טס במהירות גבוהה
ולא מופרך שיירטו כמה מהם

אוי ריבונו של עולם צריכים כבר משיח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture