הבית הלבן

טראמפ תוקף שוב: הסכם הגרעין עם איראן היה שיגעון

נשיא ארצות הברית תקף שוב את הסכם הגרעין האיראני והזהיר כי אם הרפובליקה האסלאמית תחדש את תכנית הגרעין, "יהיו לה בעיות גדולות". בינתיים, על פי דיווח בגרמניה, ארה"ב ומעצמות אירופה קרובות לחתימה על הסכם גרעין משלים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) כי החתימה על הסכם הגרעין עם איראן הייתה "שיגעון". במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בבית הלבן, הוא כינה את העסקה שנחתמה ב-2015 "נוראית" והוסיף כי היא לא הייתה צריכה להיחתם. "לאיראן יהיו בעיות גדולות אם תחדש את תכנית הגרעין", אמר טראמפ, שיצטרך להכריע אם לחדש את הסנקציות עד 12 במאי, בהתייחסו לאיומים שנשמעו מטהראן בימים האחרונים. "איראן עורכת ניסויים בטילים וגורמת לצרות באזור".

בתוך כך, על פי דיווח שמתפרסם היום ב"זודדוייטשה צייטונג" הגרמני, ארה"ב ומעצמות אירופה (גרמניה, בריטניה וצרפת) קרובות לחתימה על הסכם משלים חדש ביניהן להסכם הגרעין הקיים עם איראן. צעד שכזה ימנע מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לסגת מהסכם הגרעין הקיים ב-12 במאי ולהטיל על הרפובליקה האסלאמית סנקציות חדשות. הדיווח מגיע רגע לפני פגישה בין טראמפ לקנצלרית גרמניה ביום שישי הקרוב, כשבמקביל נשיא צרפת כבר נמצא בוושינגטון וכבר נפגש עם הנשיא.

לפי ההסכם המשלים, ארה"ב ואירופה יאיימו בהטלת סנקציות חדשות על איראן אם זו תמשיך בפיתוח תוכנית הטילים הבליסטיים שלה והתערבותה התוקפנית במדינות אחרות במזרח התיכון. הסכם הגרעין עם איראן לא ישונה, אך חלקים ממנו יקבלו פרשנות חדשה – בעיקר עמידה על כך שאיראן לא תורשה לפתח נשק גרעיני לאחר תום מועד הסכם הגרעין, ב-2026.

עוד דווח ביומון הגרמני כי ישראל פועלת בימים האחרונים לשכנע את הנשיא טראמפ שלא לפוצץ את עסקת הגרעין עם איראן. לדברי העיתון, הופעל בימים האחרונים קו טלפון "חם" בין ירושלים וושינגטון בעניין. לפי הדיווח, ישראל אמנם אינה מרוצה מההסכם עם איראן, אך מעדיפה אותו על פני היעדר כל הסכם, קרי נסיגה איראנית מההסכם בעקבות מהלך אמריקני לחידוש הסנקנציות.

מקורות דיפלומטיים המעורבים במו״מ הבהירו כי הצד האמריקני הבהיר שסיכום שכזה לא מהווה ערבות לכך שהנשיא טראמפ לא יחליט בסופו של דבר להטיל מחדש סקנציות על איראן. האירופים הבהירו שאם טראמפ יחליט לפעול בניגוד לעמדתם של האירופים – התומכים בשמירת מסגרת ההסכם עם איראן, יכריזו האירופים על התנתקות מארה״ב בנושא האיראני והדבר עלול לגרום למשבר חמור בין שני הצדדים.

שגרירת צרפת בישראל, הלן דה גל, מגלה כי מעצמות אירופה וארה"ב קרובות לסיכום אודות המסמך המשלים להסכם הגרעין עם איראן. בראיון ל'מקור ראשון' אמרה דה גל כי "יחד עם גרמניה ובריטניה, אנחנו עדיין עובדים עם הממשל במטרה לשפר את הסכם הגרעין ואני משערת שנעבוד על כך עד הרגע האחרון ומאוד ברצינות. אנחנו אופטימיים משום שלקחנו בחשבון את כל הסוגיות שהאמריקנים העלו. אבל, איני יודעת אם זה יספיק לנשיא טראמפ כדי לומר שההסכמות האלה מקובלות עליו והוא לא פורש מההסכם".

לשאלה האם היא אופטימית בנוגע ליכולת של אירופה להגיע להסכמות עם האמריקנים, על רקע חילוקי הדעות בין הצדדים השיבה: "הפערים קטנים. דנו בנושאים ומצאו פשרות. איננו רחוקים מנייר משותף עם האמריקנים. אבל בסוף זו החלטה של הנשיא. הוא יכול לומר שעבדו ברצינות אבל זה עדיין לא מספק אותו. אין לנו דרך לדעת מה תהיה עמדתו. אני בטוחה שהנשיא מקרון ישוחח על כך עם הנשיא טראמפ במהלך הביקור שלו בוושינגטון".

השגרירה גם העריכה כי האיחוד האירופי יטיל בקרוב סנקציות עצמאיות על איראן בשל קידום תכנית הטילים שלה, בניגוד להחלטות מועצת הביטחון, אך הוסיפה כי הדבר תלוי בשכנוע מספר מדינות מהאיחוד שעדיין לא נתנו את הסכמתן. "העמדה שלנו היא שהסכם הגרעין אינו מושלם, שיש בְּמה לשפר אותו ושצריך לחזק היבטים מסוימים כגון הפיקוח. צריך גם לטפל בנושאים שנותרו מחוץ להסכם, כגון תכנית הטילים וצרפת מקדמת סנקציות מטעם האיחוד האירופי כולו על איראן בעניין הזה.

"איראן גם מקדמת מדיניות לא חיובית בתימן ובמקומות נוספים ואנחנו לוקחים את כל זה ברצינות גדולה. אבל, גם אם אינו מושלם, ההסכם לטעמנו חיובי כי הוא מונע מאיראן להעשיר אורניום ולהכין את הפצצה הגרעינית שלה. אם הנשיא האמריקני יחליט לפרוש מההסכם, יש אמנם אפשרות שאיראן תודיע שהיא ממשיכה לקיים אותו באופן חד צדדי מול האיחוד האירופי, סין ורוסיה, שחתומות גם הן על ההסכם. אבל, רוב הסיכויים שאיראן תפרוש גם היא מההסכם ותשוב לתכנית הגרעין. לכן אנחנו מעדיפים להישאר עם ההסכם אפילו שאינו מושלם, כי בלעדיו המצב יהיה הרבה יותר מסוכן".

איראן, רוסיה וסין נגד טראמפ במאמץ למנוע שינוי בהסכם הגרעין

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אירן . רוסיה . סין . מדינות של דיכוי ורצח עמים .. גזילת זכויות העמים חלשים . כפי שבעבר עשו כך עכשיו ..מדינות ציר הרשע ווהרג והטפשות .. אמנם הרוסים לבנים . אבל מחתחת העור הלבן מתתר לו עם אכזר . שלא שבע להתנגד לכל קביעה אמריקאית . ללא שום סיבה . העיקר להתנבד לאמריקה . זה משום שהם קנאים מהצלחתם של האמריקאים .. רוסיה מדינה של שיכורים . גרושים . נואפים . וזנות גלויה וחופשית . ארץ או שאתה חבר של פוטין ואתה מליונר . או שאתה בחוץ וחסר אמצעים . וכשהם מדברים על תרבות . איכס צריך להקיא על תרבותם . בחסות מוזיקת בך ובטהובן . הקלסיקה לא קשורה באומה הרוסית . של עסקם ומהותם . זנות סמים וודקא .. עם אלק..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture