דובר הממשל האיראני: "טראמפ ייסוג מהסכם הגרעין ב-12 במאי"

שגריר האיחוד האירופי: "אין הוכחה שאיראן לא עמדה בהסכם". נשיא צרפת: "אינני יודע אם טראמפ יחליט לדבוק בהסכם הגרעין, או שיפרוש". במסדרונות האו"ם לועגים לאיראן: "עלבון והשפלה למשטר רודני ועוד על ידי האויבת הגדולה”.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דובר הממשל האיראני מוחמד באקר נובח'ת ציין היום כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוכן לעזוב את הסכם הגרעין שנחתם בין מדינות המערב לאיראן ב-12 במאי. "הוא יעשה זאת ככל הנראה", אמר.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אתמול כי הוא אינו יודע האם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט לדבוק בהסכם הגרעין עם איראן, או יפרוש ממנו.

באירופה מחכים לדבר המומחים שאמורים להגיע לישראל בהזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לבחון את הקבצים מארכיון הגרעין האיראני שהושגו במבצע דרמטי של המוסד. נתניהו הודיע אתמול כי לאחר שמסר את המידע על איראן לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא זימן משלחות מבריטניה, צרפת וגרמניה שיקבלו השבוע את החומר ויעיינו בו. גורם מודיעיני בכיר אמר אתמול בשיחה עם כתבים, כי מעולם לא הגיעה לקהיליית המודיעין כמות כזו של חומר מודיעיני וכי עדיין לא כולו עובד ונחקר. מדובר בכמות עצומה של חומר בשפה הפרסית ועדיין לא הספיקו לעבור על כולו.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה בעקבות חשיפת מסמכי הגרעין של איראן כי צריך לשמור על הסכם הגרעין. בשיחה עם כתבים קראה מרקל לישראל לחלוק את המידע שהיא מחזיקה בנושא בהקדם עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

צילום: לע"מ

שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, אמר היום בריאיון ל'ווינט' כי "הבהרנו פעמים רבות שאנו חושבים שהסכם הגרעין עובד. המרכיב החדש שהוצג לפני כמה ימים צריך לעבור הערכה על ידי מומחים, אבל כרגע אין שום אינדיקציה שלא היתה עמידה במחויבות תחת הסכם המעצמות".

"אני חושב שמוקדם מדי להגיב", אומר השגריר ז'ופרה על נאום ראש הממשלה. "אני חושב שקודם כל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית צריכה לעבור על מה שראש הממשלה הציג. הסוכנות היא גוף בינלאומי לא מעורב שיש לו סמכות לוודא האם איראן עומדת במחויבותיה. אני חושב שעלינו לחכות לתגובה שלהם, הם הוציאו הודעה אתמול שהיתה מעניינת, אבל הם עדיין צריכים לעבור על המסמכים. מה שאני אומר זה שלא שמענו שום דבר, עד מה ששמענו שלשום, שמעיד על כך שאיראן לא עומדת בהתחייבויותיה תחת הסכם המעצמות".

השגריר האירופי התייחס לכך שכל ההסכם מבוסס כנראה על שקרים: "הסיבה שבגללה יש לנו הסכם היא עקב חוסר אמון בין הצדדים, ולכן יצרנו מערכת שתהיה מבוססת על מחויבויות ברורות ומוחשיות ומנגנון וידוא וניטור שמנוהל על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שאחראית על וידוא עמידה בהתחייבויות הסכם המעצמות. אני חייב לומר שעד עתה סבא"א הוציאה כבר עשרה דו"חות מאז תחילת יישום ההסכם והדו"חות מאשרים כי איראן עומדת בהתחייבויות תחת ההסכם. אני יכול להסכים עם כמה פרשנים שהגיעו למסקנה שמה ששמענו רק מאשש את הצורך במנגנוני וידוא פולשני. אם יש ספק לגבי עמידת איראן במחוייבויות, ואני חושב שזה ספק לגיטימי, ויש ראיות לאי עמידה בהתחייבות, הראיות האלו צריכות לעבור למנגנון המפקח על יישום ההסכם".

לגבי האפשרות לפתוח את ההסכם לשינוי אומר ז'ופרה: "הבהרנו בצורה ברורה שהאיחוד האירופי מחויב ליישום מלא של הסכם המעצמות, ונמשיך ליישם אותו. יש נושאים אחרים שנמצאים מחוץ להסכם והם חשובים באותה מידה, אבל צריך לדון בהם ולהסתכל עליהם מחוץ למסגרת של הסכם המעצמות, כמו נוכחות איראן באזור, אי היציבות באזור, זכויות אדם ודברים רבים אחרים שגם הם חשובים וצריך להתייחס אליהם".

השגריר התייחס לאפשרות שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ יחליט לפרוש מהסכם הגרעין. "אנחנו עדיין לא שם ואני חושב שזה לא נכון להעלות ספקולציות לגבי החלטת הנשיא ב-12/5, אבל הבהרנו שאנו רוצים ליישם את ההסכם במלואו, אנחנו חושבים שזה מרכיב חשוב לאסטרטגיית הביטחון של האזור. לצד זה אנחנו צריכים גם להתייחס לנושאים שהם חשובים באותה מידה, בעיקר הנושא של סוריה. ארגנו ועידה בשבוע שעבר בבריסל כדי לדון בעימות בסוריה בשנתו השביעית, ואלה נושאים שאנו צריכים להתקדם לגביהם".

שר ההגנה של איראן, אמיר חאתמי, הגיב למידע שחשף ראש הממשלה בנימין נתניהו על תכנית הגרעין של ארצו ואמר כי הן "הוכחה לחוסר יכולת הישות הציונית לכשלונה באזור ותבוסתה מול ההתנגדות. אני מזהיר את הישות הציונית ותומכיה מהמשך התנהגותם המסוכנת מול איראן, תגובתנו תפתיע", הוסיף. דבריו צוטטו בערוץ 'אל מיאדין'.

צילום: לע"מ

גורמים דיפלומטים מעריכים לעיתון 'מעריב' כי ארה”ב לא תבטל את הסכם הגרעין עם איראן. אך בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תתחזק בבית הלבן ההחלטה להודיע בתאריך היעד, 12 במאי, שוושינגטון איננה מסתלקת מההסכם, אבל מתנה את המשך קיומו בשורה של תיקונים מהותיים. נציגים בכירים במשלחות של מעצמות המערב במטה הראשי של האו”ם בניו יורק, שאחדים מהם היו מעורבים בניסוח חלקים מסעיפי הסכם הגרעין עם איראן. המסר העולה בשיחות עמם שלא לייחוס הוא שדווקא הדברים הנוקבים שהשמיע ראש הממשלה שלשום בגנות התנהלותה של איראן, מעצימים את חשיבותו של ההסכם כמנוף לבלימת שאיפות הגרעין של איראן.

“גם במהלך השיחות והמו”מ עם איראן הורגשו תמיד תחושות אי־אימון וחששות כלפי המשטר בטהרן”, אמר אתמול דיפלומט מערבי. “דבריו של נתניהו לא היו חדשות, אבל ההסכם מתבצע ומאז חתימתו ב־2015 אנו לא ערים להפרה מהותית מצד טהרן”.

לדברי דיפלומטים, החלטה להכניס שינויים ולכלול בהסכם מחויבות איראנית לא לקדם פיתוח ויצור טילים בליסטיים, תחייב הקמת מסגרת בינלאומית שתקיים דיונים והתייעצויות על תוכן השינויים. במטרה לחזק עמדה אמריקאית המבקשת ותומכת בשינויים, צרפת וגרמניה ישגרו נציגים לישראל לדון בהצעות לתיקונים בהסכם. באו”ם מתריעים כי רוסיה וסין, החתומות על ההסכם, עשויות לנקוט עמדה עצמאית לגבי נחיצות השינויים ולשבש את תהליך הכללתם בהסכם.

בתגובות הרווחות בבניין הזכוכית של מרכז האו”ם בניו יורק נשמעות התבטאויות של לעג ושמחה לאיד מול המשטר באיראן. דיפלומטים ופרשנים אומרים שהצלחת ארגון המודיעין הישראלי להוציא מאיראן את אלפי המסמכים היא מה שגורם מערבי הגדיר “עלבון והשפלה למשטר רודני, שסוגר את המדינה, ועוד על ידי ישראל – האויבת הגדולה”.

בתוך כך, דיפלומטים ופרשנים מתפעלים מהיכולות של המוסד ומכנים את חשיפת המסמכים ”הישג מודיעיני מדהים”. גם אם תוצאות הנאום לא יניבו בדיוק את התוצאות המעשיות שראש הממשלה מקווה, ההישג של המוסד העצים את כוח ההרתעה של ישראל – לא רק באיזור, אלא גם בזירה העולמית. “אני לא יודע מי הרג את בכיר החמאס במלזיה, אבל ברור שלמוסד ידיים ארוכות גם במדינות עוינות”, אמר אתמול מנהיג יהודי.

צפו: "חשפנו הישג מודיעיני מהחשובים שידעה מדינת ישראל"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture