צילום: פלאש 90

טראמפ: "איראן תנהל משא ומתן – או שמשהו יקרה"

הנשיא האמריקאי הבהיר כי אם משטר האייתוללות יתחיל מחדש את תוכנית הגרעין שלו יהיו לכך "תוצאות חמורות מאוד". ארה"ב: "התייעצנו עם ישראל לכל אורך תהליך הפרישה מהסכם הגרעין". סעודיה מזהירה: אם איראן תשיג נשק גרעיני גם אנחנו נפתח.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (רביעי) כי אם איראן לא תנהל משא ומתן עם וושינגטון על הסכם גרעין חדש – "משהו יקרה". טראמפ הוסיף כי אם טהרן תתחיל מחדש את תוכנית הגרעין שלה יהיו לכך "תוצאות חמורות מאוד". מוקדם יותר הגיבו באיראן בחריפות להחלטה של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין.

בשיחה עם עיתונאים אמר הנשיא: "אם אירן תחדש את תכנית הגרעין יהיו לכך השלכות חמורות. או שנעשה עיסקה טובה או שלא תהיה עיסקה בכלל. האירנים צריכים להבין את המציאות. ההסכם פגע בעולם. סיימנו את ההסכם הגרוע ובקרוב נטיל את הסנקציות החמורות ביותר שאפשר. ראיתם את נתניהו אמש תומך בביטול ההסכם".

בתוך כך, בכיר במשרד החוץ האמריקני חושף כי וושינגטון וירושלים התייעצו במהלך כל התקופה שקדמה להחלטה הדרמטית של טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. אנדרו פיק, ראש מחלקת איראן במשרד החוץ האמריקני, אמר בשיחת ועידה לכתבים: "התייעצנו עם ישראל לכל אורך תהליך הפרישה מההסכם. אני מדבר איתם במגוון רחב של נושאים שנוגעים לאיראן במשך חודשים ובמיוחד בשבועיים האחרונים. רצינו לוודא שאנו מתואמים בצורה קרובה וזה היה המצב".

בנוגע לסנקציות המחודשות שטראמפ הודיע כי יוטלו על טהרן אמר פיק כי האמריקנים יעניקו שהות לבעלות בריתם להתארגן. בינתיים לא יורשו השקעות חדשות באיראן. "אני מצפים ששותפינו באירופה יצמצמו את השקעותיהם באיראן", הבהיר. "ב-180 יום הראשונים נעשה זאת בהידברות. אחר כך הסנקציות מדרגה שניה ייכנסו לתוקף. מהשיחות איתם אנו יודעים שהם שותפים לאותה מטרה.

"הנשיא מקווה ומאמין שהסנקציות האלה שיהיו חלק מחבילת לחץ כלכלי, ביחד עם לחץ פוליטי – מגעים של בנות הברית שלנו ואיראן – יוכלו להביא לעסקה טובה יותר שתכלול גם היבטים אזוריים", הוסיף פיק. "עסקה כזו תטפל ביותר מרכיבים של תוכנית הגרעין, היא תביא למזרח תיכון יותר יציב ותרסן כמה מהפעילויות של איראן שרק גדלו מאז החתימה על ההסכם".

לדבריו, "אנחנו מעודדים מההצהרות מצרפת ובריטניה שהן מעוניינות לגבש הסכם רחב יותר", אף שאותן מדינות אמרו בפומבית כי הן מאוכזבות מאוד מהחלטת טראמפ. "אנחנו מעודדים במיוחד מההתבטאות של הנשיא עמנואל מקרון שאמר שהוא מוכן לעבוד איתנו להשגת היעד הזה. השיחות שניהלנו עם האירופים יהוו את הבסיס להסכם החדש. אנו מעודדים מהתגובות של בעלות בריתנו במזרח התיכון שהם הכי קרובים לאיום שאיראן מעמידה".

לדברי הבכיר במשרד החוץ בוושינגטון, "היו לנו שיחות מועילות עם בעלות בריתנו באירופה במשך חודשים והם הוכיחו שיש לנו אינטרסים משותפים והם יגבשו את המסגרת למאמץ גלובלי להשיג עסקה כוללת טובה יותר עם איראן. המטרה היא לגבש הסכם חדש וטוב יותר שיעסוק לא רק בסוגיית הגרעין, אלא גם בחתרנות האיראנית ברחבי המזרח התיכון". בתשובה לשאלה אמר פיק שארצות הברית לא רוצה להחליף את המשטר באיראן, אלא לשנות את התנהגות המשטר.

הוא ציין כי "איראן לא הפנימה את הסכנה מולה היא ניצבת וההחלטה של הנשיא טראמפ נועדה להבהיר לאיראנים את המחיר". לדבריו, טראמפ החליט לפרוש בהתבסס על הכשלים הרבים בהסכם בנוגע לגרעין, טילים בליסטיים, טרור ועוד.

לפי פיק, ארצות הברית מעוניינת להשתמש בלחץ כלכלי ומדיני נגד איראן כדי לבלום את פעילותה החתרנית בסוריה ובאזור. "אנחנו מקווים שזה יגרום להם לחשוב מחדש על אופי פעילותם בסוריה ובמקומות אחרים", הוא אמר.

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי

היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, ג'ון בולטון, התראיין אמש לרשת "פוקס ניוז" בעקבות הצהרת הנשיא טראמפ על יציאה מההסכם הגרעיני עם איראן. "ההסכם הזה היה פגום מההתחלה", הסביר בולטון. "נדמה לי שהנשיא הבהיר זאת בהצהרתו היום. הוא נתן לאירופים ולאחרים הזדמנות לתקן אותו, אבל זה לא היה אפשרי, כי הפגמים של ההסכם מתחילים כבר ביסודות שלו. אז הוא הוציא את ארה"ב מהעסקה משום שזה באינטרס הלאומי שלנו לצאת מההסכם".

"טראמפ עשה את מה שהוא אמר שיעשה, החל ממסע הבחירות של 2016, והוציא את ארה"ב מההסכם", הדגיש בולטון. "מדוע? כי ההסכם נוגד את האינטרס הביטחוני שלנו".

בולטון התייחס לניסיונותיו של שר החוץ לשעבר, ג'ון קרי, לשכנע מדינות שונות שלא לבטל את ההסכם שנחתם עם איראן. בולטון אמר שבעת ניהול המו"מ על ההסכם, תחת ממשל אובמה, "המטרה של ג'ון קרי היתה להשיג הסכם. כך שזה לא מפתיע שהמטרה שלו כיום היא לשמר את ההסכם. זו מטרה שגויה. המטרה צריכה להיות למנוע מהאיראנים להשיג נשק גרעיני ואמצעים לשגרו. ההסכם לא השיג את המטרות הללו – ובאופנים רבים הוא הקל על איראן לשים את ידיה על נשק גרעיני".

מקרון לרוחאני: "הישאר בהסכם הגרעין"

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא אירן חסן רוחאני שוחחו היום טלפונית, על רקע הודעתו של הנשיא טראמפ אמש על פרישה מהסכם הגרעין. בשיחה בין השניים הפציר מקרון במקבילו האירני להישאר בהסכם חרף הפרישה האמריקנית, כפי שהצהירו שלל מעצמות נוספות שיעשו, בהן סין, צרפת, גרמניה ועוד.

בשיחה הבהיר מקרון כי ארצו מעוניינת לשמור על ההסכם, והפציר בטהרן לנהוג באותו האופן. "הנשיא הצרפתי והנשיא האירני הסכימו על המשך העבודה המשותפת של כל המדינות הנוגעות בדבר, במטרה להמשיך את ההסכם ולשמור על יציבות באזור", נמסר בהודעה רשמית ממשרדו של נשיא צרפת.

הבוקר אמר שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה-דריאן, כי ההסכם "לא מת" למרות החלטת הפרישה האמריקנית. "יש נסיגה אמריקנית – אבל העסקה עדיין שם", אמר לרשת RTL הצרפתית. "אנחנו רוצים לדבוק בהסכם ולדאוג שגם אירן תעשה את זה, לדאוג שאירן מפגינה איפוק".

הדיפלומט הצרפתי הבכיר ביותר ציין כי ייתכן שההחלטה האמריקנית תוביל לכך ש"האזור עשוי לסבול מאי יציבות נוספת". לדבריו ארצו מעוניינת לדבוק בהסכם ולטענתו – יש גם עם מי לעבוד מפני שטהרן עמדה בהסכם הגרעין, אמירה שסותרת את נאומו החריף אמש של טראמפ שתקף את טהרן שלדבריו שיקרה לכל העולם. גם גרמניה יישרה היום קו עם צרפת ושר החוץ הייקו מאס אמר במסיבת עיתונאים שארה"ב לא הציעה חלופה, והוסיף כי "ההסכם עובד ונותרנו מחוייבים לו, אנחנו רוצים שמנגנון הפיקוח יישאר על כנו".

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר היום כי טראמפ אמר לו שהוא רוצה למצוא פתרון חדש לבעיות שיוצרת איראן. "צריך לדרוש ממנו לעמוד במילתו", אמר ג'ונסון, "האחריות להסבר כיצד וושינגטון תבנה פתרון מוסכם לדאגות המשותפות שלנו נופלת עליהם". ג'ונסון הוסיף כי ארה"ב צריכה להימנע מלעצור מדינות אחרות מלגרום להסכם לעבוד. "בריטניה קוראת לארה"ב למסור את השקפתה למשא ומתן על הסדר חדש", אמר בפרלמנט הבריטי, "כרגע על ארה"ב להציע הצעות קונקרטיות על איראן". הוא הוסיך כי אין לו בעיה עם מטרתו של טראמפ לפתרון גמיש לאיום הגרעיני מאיראן.

סעודיה: אם איראן תשיג נשק גרעיני גם אנחנו נפתח

שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר, אמר הערב (רביעי) כי אם איראן תפתח נשק גרעיני בעקבות פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, גם ריאד תפעל לפתח נשק שכזה. הממלכה הסונית, יחד עם ישראל, היא בין התומכות הבולטות ביותר במהלך של טראמפ.

"הבהרנו שנעשה מה שצריך להגן על אנשינו", אמר שר החוץ בריאיון לרשת CNN. "אם איראן תשיג נשק גרעיני, אנחנו נעשה ככל שביכולתנו לעשות אותו דבר. המסר שלנו לאיראן הוא שהיא חייבת להפסיק לממן ארגוני טרור".

לדבריו, "ההסכם היה מלא פגמים כי הוא מאפשר להם החל מ-2025 להעשיר אורניום כך שיהיה להם מספיק אורניום לפצצה בתוך שבוע. הפיקוח גם הוא מוגבל ומדבר על כמה אתרים. הפיקוח צריך להיות בכל רגע ובכל מקום (חשוד). אני חושב שכל הסכם חייב להיות בר קיימא ולהתייחס גם לתכנית הטילים הבליסטיים ולפעולותיה לערער את האזור".

עוד אמר שר החוץ הסעודי: "איראן מממנת טרור, היא תומכת בחיזבאללה ובחות'ים, היא המקור לעימותים באזור. העובדה שיטילו עליה מחדש סנקציות צריכה להיות מסר חזק לאיראנים שעליהם לשנות את התנהגותם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אהבתי
טראמפ המצליחן ( גם בעניין קוריאה )

חברמן הבחור הזה!
בסוף הוא מצליח על כולם,
שרק לא ירפה,

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture