בצל פעולות המנע של ישראל: מתיחות גוברת בין טהרן למוסקבה

למעט מקרה חריג אחד, רוסיה מתמידה בשתיקתה נוכח פעילות ישראל נגד איראן בשטח סוריה. כעת מתברר כי מה שעומד מאחורי הסלחנות הרוסית היא עמדת הקרמלין נגד הנוכחות האירנית במדינה, עמדה שמובילה למתיחות רבה בין המדינות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: תיעוד תקיפת הבסיס האווירי בחומס לפני כחודש וחצי)

לפני חודש וחצי ביצעה ישראל את אחת התקיפות המשמעותיות (עד אז) נגד יעד איראני כלשהו בשוטח סוריה . מדובר בתקיפת הבסיס האווירי באזור חומס, בו היו ממוקמות מערכות נ"מ מתקדמות. בתקיפה נהרגו כמה בכירים במשמרות המהפכה, והיא זו שנתנה את האות לסבב ההתגוששויות הגלוי בין ישראל לאיראן על אדמת סוריה.

אותה תקיפה גררה גינוי רוסי תקיף נגד ישראל. אלא שבאופן מפתיע למדי, התקיפות הישראליות שבוצעו בהמשך, והיו כזכור משמעותיות והרחבות יותר, נתקלו בהתעלמות רוסית – אולי אפילו בהסכמה.

מה עומד מאחורי השינוי הזה? חילופי דברים שנרשמו בסופ"ש בין טהרן למוסקבה, יכולים אולי להסביר זאת. הנשיא פוטין הצהיר כי לאור תבוסת דאע"ש, על הכוחות הזרים לעזוב את המדינה. ההצהרה התייחסה גם לכוחות האיראנים.

איראן, מנגד, הבהירה הבוקר כי היא מתכוונת "להשאר בסוריה כל עוד יש איום של טרור וכל עוד הממשלה הסורית רוצה אותנו". מי שצריך לעזוב הם הכוחות שנכנסו ללא אישור הממשלה", אמר בכיר איראני הבוקר.

כאמור, הדברים הללו מסבירים אולי את ההסכמה שבשתיקה שבה נתקלות פעולות ישראל בסוריה. נציין כי על מגמה זו הצבענו מיד לאחר תקיפת הבסיס האווירי בחומס. ראו בהרחבה כאן.
//www.jdn.co.il/breakingnews/979370

הפרשן הצבאי יוסי מלמן התייחס בהרחבה לנושא בטור שפורסם בסופ"ש בעיתון 'מעריב'. "באפריל תקף חיל האוויר יעדים של איראן בשדה התעופה הסורי T-4. בעקבות התקיפה גינתה רוסיה את ישראל והאשימה אותה שהיא לא תיאמה עמה כפי שנדרש, ומסרה פרטים מבצעיים על התקיפה. בשבוע שעבר, לאחר התקיפה המסיבית של 70 יעדים איראניים בסוריה, רוסיה גזרה על עצמה שתיקה. היא לא גינתה את התקיפה, שהייתה הגדולה ביותר של חיל האוויר בסוריה מאז מלחמת יום הכיפורים ב־1973. אפשר לנמק זאת בהסבר טכני – התקיפה באה לאחר שכוח אל־קודס של איראן, בעזרת שלוחיו, שיגר 32 רקטות גראד ופג'ר לעבר מוצבי צה"ל ולכיוון יישובים ברמת הגולן. דקות לאחר שיגור הרקטות התקשרו מצה"ל בקו הטלפון החם המקשר בין הקריה בתל אביב לכוח המשימה הרוסי בבסיס תמימים בסוריה, והודיעו: "כוח איראני תקף את שטחנו ברקטות ובכוונתו לפעול בשמי סוריה". הודעת תיאום זו לא מסרה היכן צה"ל יתקוף ומתי, אך זה היה מספיק", הוא כותב.

לדבריו, "לפי התיאום שהושג בין הרמטכ"לים של שני הצבאות ובין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ישראל תיידע מראש את רוסיה על כוונתה לפעול בשמי סוריה. ההודעה תהיה כללית בלי פרטים מבצעיים. בתמורה, רוסיה לא תזניק את מטוסיה לעבר מטוסי חיל האוויר ולא תפעיל נגדן את סוללות ההגנה האווירית שיש לה בסוריה, כולל הסוללות המתקדמות ביותר – 300S ו־400S. הסידור הזה נשמר ללא דופי (למעט חדירות בודדות של מטוסי קרב רוסיים לשטח ישראל והתקרבות של מל"ט רוסי לגבול) מאז התערבה רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה באביב 2015".

"אפילו פגישת נתניהו־פוטין בראשית החודש, שעות לפני שישראל הפציצה בסוריה (זו הייתה הפגישה התשיעית ביניהם ב־32 החודשים האחרונים, והיו גם עשרות שיחות טלפון), אינה הסיבה המרכזית להיעדר התגובה הרוסית. בצד השיחות והסידור הטכני שנועד למנוע התנגשות בין שני הצבאות, מסתמנת הבנה עמוקה יותר של הקרמלין כי נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה מתחילה להפוך לנטל".

מלמן סבור כי "רוסיה נזקקה למעורבות האיראנית (כ־2,000 יועצים, 7,000 אנשי חיזבאללה וכ־10,000 אנשי מיליציות שיעיות) כדי להציל את משטרו של אסד. האיראנים ושלוחיהם היו בשר התותחים או "המגפיים על הקרקע", וחיל האוויר הרוסי העניק את החיפוי למאבק נגד דאע"ש וקבוצות מורדים אחרות. לשם כך אף הוקם חדר מצב משותף לכל הגורמים האלה, שבו הוחלף מידע מודיעיני ותואמו מבצעים צבאיים. אך כעת, כשאסד מרחיב את שליטתו בסוריה ומייצב את משטרו, מתחילים להיחשף ניגודי האינטרסים בין רוסיה לאיראן. בקרמלין גוברת ההכרה, שנתניהו וראשי מערכת הביטחון מקפידים לחדד, כי ישראל לא תסכים לנוכחות צבאית מסיבית של איראן בסוריה, וכי כל אימת שאיראן תנסה לעשות זאת, ישראל תפעל נגדה בעוצמה".

"רוסיה מתחילה להבין כי אם היא רוצה לייצב עוד יותר את המשטר הסורי, עליה להביא לצמצום הנוכחות האיראנית, משום שהיא הופכת מנכס לנטל עליה ועל אסד, מה עוד שרוסיה ואיראן נאבקות על קבלת זיכיונות וחוזים לשיקום סוריה (עד היום ברוב הנתחים זכו חברות רוסיות). זו עדיין לא תפנית אסטרטגית של 180 מעלות בגישת הקרמלין, אבל זו בכל זאת פנייה של כמה מעלות", כך מלמן.

קרא עוד בנושא
//www.jdn.co.il/breakingnews/994146
//www.jdn.co.il/breakingnews/980878
//www.jdn.co.il/breakingnews/992047
//www.jdn.co.il/breakingnews/994154

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ישתבח שמך לעד
שבלבלת בין
סוריה לרוסיה
להבדיל
כמו שאמר בעל הסולם הרב אשלג זצ"ל לפני יותר מחמישים שנה
שהוא יבלבל בין סוריה לרוסיה והצורר הנאצי לא יכנס לארץ ישראל
וכך היה
במקום לבוא לסוריה הלך לרוסיה ומשם התחילה מפלתו
ימח שמו וזכרו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture