צילום: shutterstock

האטרקציות המרכזיות ברובע היהודי של אמסטרדם

בירת הולנד היא מוקד משיכה לתיירים מכל רחבי העולם. חלקם מבקרים במוזיאונים הרבים שהיא מציעה, אחרים נהנים משייט בתעלות היפות, אך לא מעט תיירים מגיעים אליה גם בעקבות האטרקציות הקשורות למורשת היהודית שהיא מציעה

כתבות נוספות בנושא:

שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
צילום רחפן: הזרימה והנוף המדהים בנחל זוויתן עליון • צפו
ספינות המשא עוגנות מול חופי עכו • תיעוד
הרוחות העזות טלטלו את הרכבל באתר החרמון • צפו

אם אתם מחפשים את הנקודה היהודית שבלב עיר התעלות, הנה כמה אתרים מרכזיים הממוקמים ברובע היהודי. כל שנותר לכם הוא להזמין טיסה לאמסטרדם ולהצטרף אל ההיסטוריה העשירה הזו.

המוזיאון היהודי – Jewish Historical Museum

המוזיאון להיסטוריה של יהדות אמסטרדם נבנה בשנת 1932 והוא נחשב לאחד המוזיאונים המרתקים בעיר. דרך מבנה המחולק לארבעה חללים ששימשו בעבר כבתי כנסת, מציג המוזיאון חפצים רבים הקשורים ביהדות הולנד לדורותיה. במוזיאון מוצגים פסלים, תמונות, ספרים וחפצים אישיים של יהודי הולנד במלוא תפארתם. מתוך חפצים אלו ניבטת אלינו ההיסטוריה היהודית ומתגלה בפנינו הקשר ההדוק שיש לה עם התרבות ההולנדית הכללית.

חלק מהתמונות המוצגות במוזיאון הן פורטרטים של מכובדי הקהילה היהודית, אחרות נותנות הצצה לחיי היהודים באמסטרדם לאורך הדורות – חגיהם, חפצי היודאיקה שלהם ואפילו חוברות הקומיקס שציירו. הקומיקס "מקס המצה" הוא אחד המוצגים המקסימים במוזיאון והילדים שלכם יהנו להתבונן בסיפור העתיק, כמו גם לנגן בכלים מסורתיים (שופר, תוף מרים ועוד).

בית פינטו – Pinto house

בשנת 1651, לאחר גירוש יהודי פורטוגל, הגיעה משפחת דה פינטו היהודית לאמסטרדם ובנתה בה את ביתה. הבית המקסים והמעוצב היטב נשאר בידי המשפחה עד למאה ה-19, אז ננטש. כשהוא לא מתוחזק ובאין לו דורש, החל הבית להתפורר. רגעים לפני ההחלטה להורסו ולסלול במקומו כבישים, תבעו צאצאי משפחת דה פינטו את שמגיע להם – וכך המבנה ניצל. הבית שופץ וכיום הוא משמש כספריה ציבורית השומרת על רוח התקופה בה נבנה. בעת סיור במקום, תוכלו להתרשם מהציורים היפהפיים על הקירות, האח המקורי ששרד והמבנה המרשים בכללותו.

בית הכנסת הפורטוגזי – Portugese Synagoge

כשצאצאי גירוש ספרד בנו את ביתם בהולנד, הם הזדקקו לבית כנסת שישמר את המסורת שהביאו עמם ויזמו את בנייתו של בית הכנסת הפורטוגזי. חמש שנים ארכה בנייתו. בסופן, בשנת 1675, נחנך בית הכנסת.

על אף השנים הארוכות שעברו מאז בנייתו ומוראות מלחמת העולם השניה, שרד בית הכנסת ועד היום הוא נחשב לאחד מבתי הכנסת המרשימים באירופה, המשמש כמקום תפילה פעיל. העיצוב האדריכלי של המבנה מאופיין באור טבעי רב השוטף את החלל, מקורו בחלונות המקושטים המכניסים את אור היום אל המבנה ונורות רבות הממלאות את החלל ומאירות את ארון הקודש המגולף, נברשות הנחושת העתיקות ומושבי המתפללים.

אנדרטת זיכרון היהודים – Monument Joods amsterdam

בסמוך לשוק הפשפשים המתויר ובית העירייה והאמנויות, על גדות נהר האמסטל, נמצאת אנדרטת הזיכרון ליהודים שיצר הפסל הבלגי יוסף גלאט. האנדרטה מעוצבת בצורת עמוד מלבני ועשויה משיש שחור, עליו חרוט ציטוט מתוך ספר ירמיהו: "מי יתן ראשי מים ועיני מקור דמעה, ואבכה יומם ולילה את חללי בת עמי". דברי הקינה של ירמיהו מלווים את האנדרטה משני צידיה – צד אחד בהולנדית ובצד השני בעברית.

האנדרטה הוקמה לזכר הנרצחים היהודים במלחמת העולם השניה וכן לזכרם של לוחמי המחתרות שפעלו נגד המשטר הנאצי. מדי שנה, בתאריך בו מציינים את ליל הבדולח, נערך במקום טקס זיכרון.

בית אנה פרנק – House of Anne Frank

הבית בו הסתתרה משפחת פרנק במלחמת העולם השניה הוא אחד המבנים המפורסמים ביותר בהולנד ובעולם כולו. מדי יום, משעות הבוקר המוקדמות, משתרך מחוץ לבית תור ארוך של תיירים מכל רחבי העולם, המגיעים "לגעת" בזכרון השואה ובימיה המורכבים של אחת הילדות המפורסמות בעולם.

בבית שברובע יורדאן הסתתרו אנה ומשפחתה במשך ימים רבים, במסתור מיוחד שבנה אב המשפחה. מהחלל הצר בו שהתה, כתבה אנה יומן מרגש בו היא מתארת את קורות ימיה במחבוא, הרהורי נעורים, תהיות גורליות וכמובן – התנאים הלא פשוטים בהם נאלצה לחיות.

הבית ניצב על תילו עד היום. במהלך הסיור ניתן להתרשם מחיי הקהילה היהודית לפני ובמשך המלחמה, תיאורים קשים על רדיפת יהודי אמסטרדם בשואה, עדויות מצולמות מפי מכריה של משפחת פרנק ושל אנה וכן מוצגים קטעים מקוריים מהיומן. מבעד לעיניים של ילדה קטנה אחת, ניתן להתחבר לאחת התקופות האפלות בהיסטוריה היהודית ולהבין, ולו במעט, את קורות העם היהודי בשואה.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture