פלאש 90

"מצוקה איראנית בסוריה, מפעילה את הג'יהאד האסלאמי בעזה"

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר כי אנו נמצאים הכי קרוב למלחמה ברצועת עזה מאז סיום תקופת מבצע צוק איתן. לדבריו, תקיפות צה"ל פגעו משמעותית במטרות קומנדו של חמאס. הוא אף חשף כי במנהרת חמאס שנוטרלה אותרו שקי מלט של אונר"א

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר היום (חמישי) כי בצה"ל צפו מראש את ההסלמה השבוע ברצועת עזה. "ציפינו לתגובה כזו של הג'יהאד האסלאמי", אמר. "לא ידענו מתי זה יהיה, אבל עיבינו מערכים, גם בכיפת ברזל. עדכנו ראשי מועצות ורבש"צים שיכול להיות אירוע ירי לכיוון המוצבים והיישובים. זו הגזרה הכי ממוגנת, הכי מתורגלת. לכולם יש חדרי ביטחון והם יודעים מה לעשות במצבים כאלה".

לדבריו, "פעלנו תחת מדיניות ברורה לחזור במהירות ליציבות ביטחונית כדי שאפשר יהיה לסיים את בניית המכשול – ושישראל תוכל להתמקד בהתמודדות מול איומים גדולים יותר כמו איראן וסוריה ולכן לא אפשרנו לדרדר למלחמה". לדברי הבכיר, צה"ל תקף בתגובה לשני מטחי הרקטות של הג'יהאד, ורק לאחר מכן הצטרף חמאס לשיגורי הרקטות. "משעות הצהריים קיבלנו מסרים מחמאס: 'תרגיעו, אל תסלימו'. אנחנו הכנו מטס תקיפה מתוכנן לשעה 23:00, ותקפנו מטרות מאוד חשובות, יכולות שהם בנו הרבה זמן".

הקצין סיפר כי חיל האוויר תקף בין היתר מטרות של הקומנדו הימי של חמאס, אמצעי מחקר ופיתוח ומוצבים. "אלה דברים שיהיה להם קשה להתמודד איתם. זו הייתה פגיעה משמעותית ביכולות שחמאס הכין למערכה הבאה". על הג'יהאד האסלאמי אמר כי "המפקדה שלו נמצאת בחו"ל, וממנה הוא מקבל את ההנחיות בהסכמה איראנית". להערכתו, אם איראן תהיה במצוקה בזירה הסורית, היא תפעיל את הג'יהאד נגד ישראל.

הקצין הבכיר התייחס לביקורת שלפיה צה"ל לא הרג מחבלים במהלך התקיפות, ולא פגע בחוליות שיגור רקטות. "המדיניות הייתה מקובלת על כלל גורמי הביטחון, וגם על ראשי היישובים. זה המסר שקיבלנו. פעלנו בהרבה שכל. היה פה רצון לשלוט במצב, אפשר בקלות היה להידרדר למערכה. חמאס עשה הכל כדי לעצור את זה, ואנחנו היינו מוכנים למשהו הרבה יותר רחב ומשמעותי. אם ביום רביעי היה משוגר עוד מטח, זה כבר היה משהו אחר לגמרי".

על הרגיעה הזמנית שהושגה אמר: "היו הרבה שיקולים, זה היה סבב קטן מאוד, אבל אנחנו מוכנים לסבב גדול ומשמעותי יותר. יש עדיין מתח גבוה לקראת הימים הקרובים, למרות שחמאס ריסן את עצמו ואת הארגונים האחרים. למרות שאנחנו עם הרתעה חזקה, והיא נשמרת – אנחנו הכי קרובים מאז צוק איתן למלחמה".

הקצין הבכיר התייחס למנהרה שנוטרלה השבוע על ידי צה"ל, וחשף כי בתוכה אותרו שקי מלט של ארגון הסיוע הבינלאומי אונר"א – שקים שהיו אמורים לסייע לארגון לשקם מבנים הרוסים או לסייע בהקמה של מבנים ושימשו את חמאס לבניית מנהרות. עוד חשף הקצין כי המנהרה נחפרה לתוך שטח מדינת ישראל ואותרה במרחק קילומטר אחד ממוצב של צה"ל. החשש בצבא ממנהרות שחופר חמאס דרך סיני לשטח ישראל הועברו לידי גורמי הביטחון המצרים. מדובר במנהרה שנייה שחשף צה"ל בציר דומה – מהשטח הפלסטיני דרך סיני לישראל, ציר שעוקף את החומה התת-קרקעית שבונה צה"ל בגבול עזה נגד מנהרות.

על האפשרויות להסדרה ארוכת טווח מול חמאס אמר הקצין הבכיר: "יש צורך בהכנסת מייצבים כדי לשמור את היציבות הביטחונית, ההרתעה נשמרת אך היא מוגבלת. המציאות משתנה מול העיניים שלנו: אנחנו בפרשת דרכים. צריך לקבל החלטות כי עזה בבעיה וחמאס במצוקה וצריך לא לתת למציאות לשחק בנו".

וכך לדברי הקצין הבכיר התנהלו המגעים שהובילו לרגיעה: "מאותו יום קרב, בשעות הצהריים, התחלנו לקבל מהצהריים מסרים מחמאס שהוא רוצה להרגיע ולא רוצה הסלמה. הבעיה היא שהוא נתפס כמי שלא מוביל את ההתנגדות ולכן הוביל את הירי. בשל כך הלכנו על גל שני של תקיפות משמעותיות: במקביל, במהלך הערב, שני הארגונים הבינו את עוצמת הפגיעה בהם ודיברו על הפסקת אש והעבירו מסרים שהם רוצים לחדול מהירי".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture