צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה: החכי"ם החרדים הצביעו נגד

הלילה אושר בכנסת בקריאה ראשונה חוק הגיוס. בעד החוק הצביעו 63 ונגד הצביעו 39. כבר מחר תתכנס הוועדה המיוחדת לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית • קודם אישור החוק, דיון סוער במליאה. צפו בנאומים של חברי הכנסת החרדים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

לאחר חצות הלילה אושר במליאת הכנסת חוק הגיוס שאותו גיבשו במשרד הביטחון, החכים החרדים הצביעו נגד. חברי הקואליציה וסיעת יש עתיד הצביעו בעד החוק. חברי הכנסת הערבים נעדרו מההצבעה וסיעת המחנה הציוני ומרצ הצביעו נגד. סך הכל הצביעו בעד החוק 63 ונגד הצביעו 39.

החוק הפך גם להצבעת אי אימון כך שהחכי"ם החרדים שהצביעו נגד החוק הצביעו גם אי אימון בממשלה וחברי הכנסת של יש עתיד שתמכו בהצעת החוק הצביעו גם אימון בממשלת נתניהו.

צילום: פלאש 90

מסגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן נמסר לאחר אישור החוק כי "התנגדנו לחוק הגיוס החדש כפי הוראת מועצת גדולי התורה. לאורך הדורות מסר עם ישראל את נפשו למען לימוד התורה וראה בו את הערך החשוב ביותר לעתיד העם היהודי. לא נסכים להגביל את לומדי התורה ולא נתמוך במתן סנקציות על בני ישיבות שתורתם אומנותם".

שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הכנסת גילתה אחריות ואישרה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה. לפני 4 חודשים טרפדנו חוק גרוע שעשה צחוק מהשוויון בנטל. הלילה התייצבה רוב הכנסת מאחורי החוק של מערכת הביטחון. הממלכתיות ניצחה את הספינים והמחלוקות. אני מקווה שהחוק יאושר, ככתבו וכלשונו, בקריאה שניה ושלישית עוד במושב הזה"

צילום: פלאש 90

כבר מחר בשעה 9:00 בבוקר תתכנס הוועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות, ושילובם של בוגרי ישיבות בשירות צבאי, בשירות לאומי-אזרחי ובתעסוקה בראשות ח"כ דוד אמסלם לישיבה הראשונה.

כזכור, מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר את הקמת הוועדה. יהיו 13 חברים בה חה"כ דודי אמסלם יו"ר, מכלוף מיקי זוהר ודוד ביטן מסיעת הליכוד. חה"כ עמר בר-לב ואיל בן ראובן מסיעת המחנה הציוני. חה"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת; חה"כ אלעזר שטרן מסיעת יש עתיד; חה"כ מירב בן-ארי מסיעת כולנו; חה"כ בצלאל סמוטריץ' מסיעת הבית היהודי; חה"כ יואב בן צור מסיעת ש"ס; חה"כ אורי מקלב מסיעת יהדות התורה; חה"כ עודד פורר מסיעת ישראל ביתנו; וחה"כ מיכל רוזין מסיעת מרצ. תקופת עבודתה של הוועדה יהיה עד תום כהונתה של הכנסת ה-20.

קודם ההצבעה התקיים דיון סוער במליאת הכנסת. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר: "איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי תורה? אין בושה יהודית לחברים כאן! אני קורא למי שתורתו אומנותו, אף אחד מכם לא יעזוב את הלימוד שלא ישמע למה שמדברים פה, שלא יתחשב בזה. בזכותכם אנחנו קיימים".

צפו בקטע מתוך נאומו של ח"כ גפני

חה"כ ישראל אייכלר, מ'אגודת ישראל', אמר בדיון כי "אם לא תהיה לנו זכות ללמוד תורה אין לאף אחד זכות קיום בעם הזה. אין זכות אפשרית להטיל סנקציות על לומדי תורה. מאיפה החוצפה לקבוע מה מחזיק את עם ישראל כעם אחד? פחד ואימה יש לכם, שהחיילים הדתיים ממלאים את התפקידים הבכירים בצבא. אתם באמת רוצים חרדים שישרתו ויוציאו את כל הנשים? צהל צריך להתעסק בביטחון ולא להתעסק בנו. צריך להקים צבא מקצועי".

צפו בקטע מנאומו של ח"כ אייכלר

חה"כ יעקב אשר אמר בדיון: "שלא יהיה ספק לאף אחד. אין פה דיון אמיתי על שוויון או על צדק. יש כאן משחק פוליטי, בחסות בג"צ שפסל את החוק. והכדור חסר לזירה הפוליטית – הכדור הזה הוא עולם התורה – כדי שמפלגות מסוימות יכבשו את השלטון באמצעות פילוג ושיסוע". אשר הוסיף, "אתם לא רוצים להכיר באנשים שיש להם אמונה אמיתית, שלא מוחלפת ולא משתנה".

צפו בדבריו של ח"כ יעקב אשר

ח"כ אורי מקלב במלאת הכנסת: "אנו מדברים על המשך קיימנו וזכות קיומנו, באותו הלהט שפעלו ליישב את ארץ ישראל אנו פועלים לשמר את לומדי התורה, שורשיות כזו לא משנים, אתם צרכים לעשות התרת חלום".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס במליאה: "העברתי לפלוגת נצח יהודה 22 בחורים מנוער נושר אך הם סירבו לקבלם בגלל שיש להם תיקים פליליים, מה חשבתם שניתן לכם את הבחורים שהם בחירי הישיבות? אתם רוצים את הנשמה לא את הגוף, אנחנו לא ניתן לכם. אם יגיעו ימים שנצטרך למסור את הנפש ללימוד התורה – נעשה זאת".

יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון: "הסיבה שכל החרדים נגד חוק הגיוס, זה בגלל שהם יודעים שהם ייצאו לשוק העבודה. מעולם לא היתה מפלגה יותר עקבית בנושא הגיוס. מפלגת העבודה עברה מהעולם ואמרו שהם לא קשורים בנושא". לדבריו: "החוק יוביל שעוד חרדים יתגייס וכולנו נחיה פה ביחד, המדינה לא יכולה להתקיים כאשר לחלק מהאזרחים יש זכויות ולחלק אין".

יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון: ״חוק הגיוס שנצביע עליו הלילה שונה מתזכיר החוק של משרד הביטחון. כמו שאמרנו מהתחלה הנוסח שנצביע עליו מדולל יותר בכך שהוא סופר את אנשי הישיבות הציוניות (שמתגייסים ממילא) בתוך יעדי הגיוס השנתיים. את זה לא אני אומר, אלא סגן שר הביטחון אלי בן-דהן שנימק את החוק במליאה".

עוד הוסיף חסון "יש עתיד – הבטחתם שלא תתמכו אם תשונה מילה אחת בחוק, והנה זה קרה. טעיתם אבל זה לא מאוחר מידי, עכשיו הזמן לחזור להילחם איתנו כאופוזיציה מאוחדת ולהצביע נגד החוק המזוייף הזה, אל תסתמכו על מכתב עם הבטחות סרק, זה בלוף״

צילום: פלאש 90

ח"כ דב חנין מ'הרשימה המשותפת' אמר בדיון: "חוק הגיוס הוא בלוף שרק מזין את פוליטיקת השנאה, שכמעט כולם במערכת הפוליטית מרוויחים ממנה אבל הציבור מפסיד. גם בצבא לא רוצים לגייס את החרדים והחוק רק יגרום להרחקה של רבים מהצעירים החרדים משוק העבודה כיוון שמחוייבים ללמוד כדי להימנע מגיוס. זהו מנגנון שמזיק לחברה. בטלו את ההגבלה שמונעת מחרדים להצטרף לשוק העבודה. אם לא נעשה את זה אנחנו דנים ציבור גדול מאוד להמשך חיים בעוני. במקום חוקים מופרכים ולא מציאותיים צריך לקדם שיוויון. לא לייצר מנגנון שימשיך ויעמיק את האפליה והפערים בחברה".

את הדיון פתח סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, שהציג את החוק ואמר כי "לצערי הרב, בחר בית המשפט בחר להתערב בפעם השלישית בשיקול דעתו של המחוקק, ופסל את חוק הגיוס. על חשיבותו של לימוד תורה אין צורך להכביר במילים, לימוד התורה הוא מה שהחזיק את עולם היהודי לאורך הדורות".

בן דהן הוסיף ואמר: "אין בכוונתנו להוציא בכוח תלמידי ישיבה – תפסיקו עם ההפחדות. כל מי שלומד תורה באמת, ימשיך וילמד תורה – כל מי שלא לומד, אנו דורשים ממנו להתגייס. צה"ל עושה את כל המאמצים שיוכלו להמשיך באורחות חייו".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אויש, לא קבלתם הוראה לכתוב "חוק הדיחוי"???

מה???????????????????????????????????????????????????איך יכול להיות????????????????????????????

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture