צילום: עודד קרני / לע"מ

שר הביטחון הנכנס גנץ: "מחויב לחתור לשלום, נקדם את תוכנית טראמפ" • צפו

ראש הממשלה החליפי בטקס חילופי השרים במשרד הביטחון: "בימי הקורונה ראינו את כוחה גם בשדה האזרחי". עוד הוסיף: "הגיעה השעה לאמץ מתווה שירות חדש". בנט: "המצב ביטחוני טוב ויציב, איראן בתהליך נסיגה מסוריה, אך אם נרפה הכל עלול להתהפך באחת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

טקס החלפת שרי הביטחון התקיים היום (שני) בבסיס הקריה, במעמד ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון הנכנס בני גנץ ושר הביטחון היוצא נפתלי בנט. גנץ אמר בפתח דבריו, כי בכוונתו להוביל תוכניות רב שנתיות לצה"ל ולמערכת הביטחון שיאפשרו להן להתמודד עם איומי ההווה ואתגרי העתיד. בטקס השתתפו הרמטכ"ל, ראש המוסד, פורום הנהלת משרד הביטחון והשר תחת גנץ ח"כ מיכאל ביטון.

"מאות פעמים, אולי נכון יותר לומר, צעדתי ללשכת שר הביטחון, דרך הגשר המחבר אותה ללשכת הרמטכ"ל ולבניין צה"ל", פתח גנץ. "היום אני מקבל עלי את האחריות על המשרד על כל זרועותיו. אני עושה זאת ביראת כבוד, מתוך תחושת שליחות עמוקה, וכן, אני, בני מכפר אחים, בן לניצולי השואה נחום ומלכה, שהתגייס ב-1977, גם קצת מתרגש לחזור לכאן היום".

בדבריו שיבח את קודמו בתפקיד שעסק רבות הנושא הקורונה ואמר כי "ראשית ארצה להודות לשר הביטחון היוצא נפתלי בנט. נשאת על כתפייך בתקופה קצרה אחריות גדולה לביטחון אזרחי ישראל בכל אחת מזירות הפעולה ואני מבקש להודות לך בשם כל אזרחי ישראל ובשמי. לא יכולתי שלא להתרשם מבחירתך לחשוב מחוץ לקופסה ולאתגר את המערכות, מתוך רצון לשפר אותן".

"גבולות ישראל בטוחים אך אינם יציבים. מסביב יהום הסער, ואנחנו עם כל גופי הביטחון שלנו, נמשיך לשמור על ביטחון אזרחי ישראל- באוויר, בים, ביבשה, ובסייבר ובכל מקום שבו יהיה צורך. נגן על אזרחי ישראל מאיומים רחוקים ומאיומים קרובים, נתמודד עם איומים שהם בבחינת פצצה מתקתקת, וגם נדאג לנטרל כאלו שמצמיחים את שורשיהם היום על גבולותינו ובמקומות אחרים. נאתר אותם, נגדע אותם ונשמיד אותם".

צילום: עודד קרני / לע"מ

בדבריו התייחס גם לעסקת המאה ואמר כי, "כמי שפועל גם במימד המדיני, אני מחויב לעשות את כל שניתן לקידומם של הסדרים מדיניים ולחתור לשלום – השלום היה ונשאר, משאת נפש ציונית חשובה. לצד זאת ולמען זאת, נשמור על עוצמתנו, כדי לנצל הזדמנויות אזוריות בכלל, ובכדי לקדם את תוכנית השלום של הממשל האמריקאי והנשיא טראמפ על כל מה שהיא מייבאת בתוכה. צעדים מדיניים אחראים וחשובים, מצריכים מערכת ביטחון חזקה, שיודעת להעריך ולהיערך למציאות האסטרטגית שעומדת בפני מדינת ישראל, שיש לה אוזן קשובה אצל מקבלי ההחלטות ומחוברת אליהם. כזו יש לנו, וכזו תמשיך להיות".

"כשר ביטחון וכראש ממשלה לעתיד, בכוונתי להוביל תוכניות רב שנתיות לצה"ל ולמערכת הביטחון שיאפשרו להן להתמודד עם איומי ההווה כמו גם עם אתגרי העתיד. תוכניות שיהיו מותאמות למציאות הישראלית והעולמית. אין זה סוד, שמדינת ישראל עוברת תקופה לא פשוטה בצל מגיפת הקורונה. תקופה שלא ידענו כמותה בישראל ובעולם בעשורים האחרונים".

"דווקא בימים האלה ראינו את כוחה של מערכת הביטחון, גם בשדה האזרחי. רכש של גורמי משרד שהביאו לכאן מכשור רפואי חיוני, מטוסי צה"ל שהובילו לכאן ציוד ממדינות שונות, ופיתוחים רפואיים שבידם לסייע בהבאת מזור לנגיף, וכמובן חיילי צה"ל בבני ברק, בדיר אל- אסד וביישובים נוספים, שהושיטו יד, וקיבלו בחזרה חיבוק וירטואלי והרבה הכרת תודה מאזרחי ישראל".

"החודשים הקרובים יציבו בפנינו אתגרים נוספים. אחרים. משתנים. ואנחנו נצטרך להישאר על המשמר, ולהשתנות עם אתגרי התקופה.
אנו מציינים בימים אלו 20 שנה לעזיבת רצועת הביטחון בלבנון שרבים מאיתנו שנמצאים כאן בטס הצנוע הזה בילו שם שנים רבות. שם, טבענו במידה מסוימת בקיבעון מחשבתי שהשאיר אותנו במשך עשרות שנים באותו מקום".

"גם היום עלינו להסתכל על התמונה הרחבה ולבחון את עצמנו כל העת. בן גוריון, שבצל קורתו אנו ניצבים כאן היום, כתב: "אם נילחם, נילחם בעתיד ולא בעבר". ולכן, נכון תמיד לבחון ולשנות תפיסות מבצעיות, לשנות סדרי עדיפויות. לא לחשוב רק איך ביצענו משהו במלחמה הקודמת, אלא לחשוב על הדרך לבצע את המשימה הבאה, בין שהיא בשדה הקרב, ובין שהיא בשדה הרפואי או במרחב הטכנולוגי".

צילום: עודד קרני / לע"מ

בדבריו רמז על הצורך לשנות את חוק הגיוס: "כמי שבא מכם, כמי שמכיר אתכם, כמי שמכיר אותך הרמטכ"ל אביב כוכבי, כבר עשרות שנים, אין לי ספק שאתם יודעים להתאים, להביא ולהוביל כל צורך שידרש. הגיעה גם השעה לאמץ מתווה שירות חדש מול אתגרי השעה, כזה שיאפשר לצה"ל להתחזק ולעמוד במשימתו ולשמור על היותו צבא העם, ולעוד גופים להתחזק למען כלל הצרכים של מדינת ישראל והחברה הישראלית".

"מערכת הביטחון שואבת את כוחה מהסולידריות הישראלית. קצינים נשארים בקבע מתוך שליחות ולא בשביל משכורת. חיילים מתנדבים להגיע לתפקידי לחימה, בשם האחריות, בשם הגאווה, בשם המורשת אותה הנחילו להם קודמיהם. כולנו תמיד מחבקים את המשפחות השכולות ואת נכי צה"ל. משרד הביטחון מרכז את הפעולות האלו, גם כשזה קשה, גם כשזה כואב. זה מה שהופך את מערכת הביטחון למשפחה שראויה להקרבה שהיא דורשת".

"גם היום, אני מבקש להזכיר את מחוייבותי כשר ביטחון וכראש ממשלה חליפי, לעשות מאמצים אדירים ולא לנוח, עד שנשיב הביתה את אורון שאול והדר גולדין זכרם לברכה. זוהי מחויבות מוסרית, לאומית ואישית. באותה רוח אפעל אני ונפעל כולנו, כך אפעל גם למען כלל נעדרי צה"ל ולמען אברה מנגיסטו והישאם אלסייד, הנמצאים בשבי החמאס".

"חוזקה של החברה הישראלית נמדד לא רק באגרוף הברזל שלה, אלא גם בנכונות של כל מרכיביה לצאת אל הקרב, באיתנותו של העורף, ובחוסנה של החברה כולה. אל החברה הישראלית אני נושא עיניים היום. אלו ימים של התערערות האמון במוסדות השלטון. אחת הסיבות להקמת הממשלה הנוכחית מבחינתי, היא התחושה הקשה של ניסיון להצית ואלי חלילה להתקרב למלחמת אחים ולנצח בה. ניצחתי בקרבות, פעלתי במלחמות, את המלחמה הזו אני לא רוצה לנצח, את המלחמה הזו אני מחוייב למנוע".

"אתם, אנשי מערכת הביטחון, משרתי צה"ל בסדיר, חובה ובמילואים, אזרחים עובדי צה"ל, עובדי משרד הביטחון על זרועותיו ועובדי התעשיות הביטחוניות המסורים, יודעים היטב, שאחדות ישראל היא גם הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן ולשרוד. עלינו לשמור על מערכת הביטחון חזקה ויציבה ולזכור שכולנו נאבקים למען מטרה אחת עליונה: מדינת ישראל ושלום אזרחיה. ההיסטוריה מלמדת אותנו, שאין דבר חשוב יותר משלמות העם. בשם ביטחונו וקיומו הנצחי נפעל", דברי גנץ.

השר היוצא נפתלי בנט אמר לגנץ: "אני מעביר לך את השרביט כאשר מדינת ישראל במצב ביטחוני טוב ויציב, אולי השקט מזה שנים, ואיראן בתהליך נסיגה מסוריה. אך אם נרפה, ולו לרגע, מתנופת הלחץ וההתקפה שלנו, הכל עלול להתהפך באחת. מתחילת השנה, ב"ה, ובזכות המאמצים המתמשכים של כוחות צה"ל ומערכת הביטחון, לא נהרגו אזרחים ישראלים מפעולת טרור. לצערנו, איבדנו בשבוע שעבר את לוחם גולני עמית בן יגאל ז"ל בפעולה בפעולה בכפר יעבד. בחודשים האחרונים נורתה רקטה אחת בודדה מעזה, ולא שוגר אף בלון נפץ או בלון תבערה".

"בצפון, עם כניסתי לתפקיד הגדרנו יעד מרכזי וחיוני: לסלק את איראן מסוריה. לא עוד בלימת התבססות, או רדיפה אחרי שיירה כזו או אחרת, אלא סילוק זרוע התמנון האיראני. אמרנו לאיראנים בצורה ברורה: "צאו מסוריה. אין לכם מה לחפש כאן. סוריה תהפוך לבוץ ויאטנמי בו תתבוססו, ותשלמו מחיר הולך וגובר בדם ובדמים". וכך היה".

"העצמנו את מספר התקיפות נגד כוחות איראן וקודס בסוריה. הבהרנו במעשים שאין מקום מוגן מפנינו. אין מקום חסין מאיתנו. הסברנו דרך הפעולות שלנו שישראל נחושה יותר מאיראן, מכיוון שעבורה מדובר בהרפתקת טרור המרוחקת 1000 ק"מ מהבית, ועבורנו אלו חיי ילדינו.
הפעולות הביאו תוצאות: איראן צמצמה באופן משמעותי את היקף כוחותיה בסוריה, ואף מפנה מספר בסיסים. איראן אמנם החלה תהליך של נסיגה מסוריה, אבל צריך להשלים את המלאכה. זה בהישג יד. אני משוכנע, בני, שבידך להשלים את המשימה".

"התמנון האיראני שולח את זרועותיו ללפות אותנו מכל עבר. מטרתו לייצר טבעת אש מסביב לישראל, כדי לאמלל ולייאש את אזרחי ישראל. כבר עשרות שנים שאיראן מתקדמת בזה. בלבנון באמצעות חיזבאללה, בעזה עם מימון ותמיכה בחמאס ובג'יהאד. בתימן, בעיראק ובסוריה. משך שנים מדינת ישראל התכתשה עם קצות האצבעות של התמנון: בסג'עייה, בבינת' גבל. שלחנו את חיילינו בדיוק לאן שאיראן קיוותה שנשלח".

"המהלך הנכון הוא להגדיר יעד: החלשה ופגיעה באיראן, ראש התמנון, מקור הטרור והמממן שלו, כך שהוא יקפל את זרועותיו הביתה. איראן נמצאת במצב הכלכלי והחברתי הקשה ביותר של המשטר מאז המהפכה ב-1979. אסור לנו להרפות מאיראן לרגע. עלינו להגביר את הלחץ המדיני, הכלכלי, הצבאי, הטכנולוגי, ולפעול בעוד מימדים. זה אפשרי. הוכחנו שאם מתמקדים בפגיעה בראש התמנון ובהחלשתו, אפשר להסיג אותו חזרה. צריך לתקוף, להכניס אותם למגננה, לא לתת להם לא יום ולא לילה. עוד ועוד ועוד".

צילום: עודד קרני / לע"מ

בנט התייחס למאבק בקורונה ואמר כי "במקביל לפעולה מול אויבינו בצפון ובדרום, עברנו יחד גם את תקופת הקורונה. צה"ל ומערכת הביטחון הם שהובילו את המערכה לניצחון על הקורונה. לקחנו אחריות, גם כשאף אחד לא הטיל אותה עלינו. פעם אחר פעם שאלו אותנו: מה אתם בכלל מתערבים? מה הקשר בין צה"ל ומשרד הביטחון לנגיף הקורונה?"

"התשובה היא פשוטה: ידענו שאם אנחנו לא נדאג להזין 200,000 קשישים, אף אחד לא יעשה זאת. אם אנחנו לא נקים מלוניות בידוד, אם אנחנו לא נדאג לתושבי בני ברק ודיר אל אסד, ולא נקלוט חוזרים מחו"ל, ולא נפתח מכונות הנשמה, ולא נסתער על הבדיקות, ולא נשלח מטוסים לקצה העולם להביא מטושים, אף אחד אחר לא יעשה זאת. אז לקחנו אחריות".

"זה מה שמלמדים כל קצין בבה"ד 1: להגדיל ראש ולקחת אחריות, גם אם קצת כועסים עליך. ואני כל-כך גאה שזכיתי יחד איתכם להוביל את המערכה. מעל לשני שליש ממאמצי מדינת ישראל בכלל במערכה מול הקורונה בוצעו על ידי צה"ל ומערכת הביטחון. איזה עם יש לנו ואיזה חיילים יש לנו. צה"ל הוא צבא שבידו האחת מנהל מערכה מול איראן בסוריה, ובידו השנייה דואג להביא אוכל לקשישים בבני ברק. אין עוד צבא כזה בעולם. צה"ל הוא צבא שבנוי מהעם, ופועל למען העם".

הוא ניצל את ההזדמנות בכדי להציג את עמדתו ואמר כי "הגל הראשון של הקורונה בישראל הסתיים. עלינו להיערך לגל אפשרי שני בחורף הקרוב, אולי קשה יותר, כאשר הפעם המטרה היא להתגבר על הקורונה מבלי לסגור את כלכלת ישראל. מבלי לפגוע בלחמם של מיליון אזרחי ישראל. זה אפשרי. כדי לעמוד בכך, יש להקים מיד מערך פנדמיה לאומי שיהיה מוכן לקטיעת שרשראות ההדבקה באמצעות בדיקות, חקירות, והעברה לבידוד. נותרו לנו כ-130 ימים להתכונן לזה".

לסיום אמר כי "ישנה משימה אחרת שלצערי לא השלמנו: עוד לא השבנו את חללי צוק איתן, אורון שאול והדר גולדין ז"ל. בני, שנינו שלחנו אותם למערכה, אני בקבינט ואתה כרמטכ"ל, ובאחריותנו להשיב אותם לקבר ישראל. חבריי, נתתי את כל שיכולתי לתת כשר הביטחון של מדינת ישראל, כדי לשמור על אזרחי מדינת ישראל. זו הייתה זכות גדולה. סיימתי לעת עתה. בני, תמשיך מפה".

גנץ הודיע כי החליט למנות את האלוף אמיר אשל למנכ"ל משרד הביטחון

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture