"יביא מודיעין עדכני וזריז": תיעוד משיגור לוויין הריגול 'אופק 16' • צפו

מערכת הביטחון מפרסמת תיעוד מהשיגור הלילי המוצלח לחלל של לוויין הביון אופק 16. מדובר בלוויין צילום מתקדם של ישראל, שנועד למטרות ריגול. מנהל מפעל החלל בתעשייה האווירית: "הלוויין נכנס למסלול סביב כדור הארץ ושידר אותות תקינות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

משרד הביטחון והתעשייה האווירית מפרסמים תיעוד וידאו מהשיגור לפנות בוקר של לוויין התצפית "אופק 16" לחלל. מדובר בלוויין ריגול, שאמצעי התצפית שלו אמורים לשדרג את היכולות של ישראל בשני פרמטרים מרכזיים: חדות הצילום והיכולת לעקוב אחרי מטרה אחת במהירות או אחרי כמה מטרות במקביל.

השיגור מהווה שלב נוסף בכניסת ישראל למהפכת המידע ומודיעין שתשדרג את ישראל כמעצמה אזורית ותקרב אליה מדינות בעולם, בין היתר בשל יכולות הריגול שלה. בין היתר, הלוויין צפוי לצלם בתנאי מזג אוויר משתנים ולשדרג את חדות התמונה מהחלל. לדברי גורמים בתעשיות הישראליות, ב"אופק 16" הוטמעו מערכות משודרגות שישפרו את הביצועים בהשוואה ללוויינים הקודמים של ישראל שנמצאים בחלל.

שדרוג יכולות הלוויינות בחלל בתחום הריגול צפויים לשפר גם היכולות המבצעיות של מערכת הביטחון וקהילת המודיעין. יכולות אלו יסייעו לעקוב אחר פרויקט הגרעין האיראני, פיצוח צירי הברחות נשק מאיראן דרך עיראק לסוריה ומשם ללבנון, ולהתעדכן במאמץ המנהור של חמאס וייצור תשתיות אחרות.

בהודעה הרשמית נמסר כי הלוויין שוגר בשעה 04:00 לפנות בוקר, באמצעות משגר מסוג "שביט". הלוויין שוגר לחלל מבסיס פלמחים בזמן שהשמיים היו נקיים. צוותים ישראלים עקבו אחרי השיגור מכלי טיס צבאיים באוויר, בנוסף לצוותי הקרקע ממרכזי השליטה שבמרכז הארץ ובפלמחים.

מדובר בלווין תצפית אלקטרו-אופטי בעל יכולות מתקדמות, שנועד לריגול. בעת כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יהיה הלווין אופק 16 תחת מעקב צמוד של הצוות בישראל, שיבצע בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו. על פי תכנית השיגור המקורית, נכנס הלוויין למסלולו סביב כדור הארץ והחל לשדר נתונים. מהנדסי מנהלת החלל "אתגר" במפא"ת שבמשרד הביטחון, יחד עם מהנדסי התעשייה האווירית, החלו בסדרת בדיקות מקיפה ומתוכננת מראש, לאימות תקינותו ורמת ביצועיו עד לכניסתו של הלוויין לפעילות מלאה בתקופה הקרובה.

"העיניים שלנו באיראן": הלוויין החדש שיקשה להסתיר פיתוח נשק גרעיני

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "הצלחת שיגור הלוויין אופק 16 הלילה היא הישג אדיר. העליונות הטכנולוגית והמודיעינית של מדינת ישראל היא אבן יסוד בביטחונה. העובדה שישראל היא אחת מ-13 מדינות בעולם בעלות יכולת שיגור לחלל, אינה מובנת מאליה והיא עומדת בראש ובראשונה בזכות האנשים ששוקדים על המערכות הללו ומקדמים יכולות פורצות דרך לאורך השנים. נמשיך לחזק ולבצר את כוחה של ישראל בכל חזית ומכל מקום".

ישראל הייתה המדינה השביעית בעולם שהגיעה ליכולת מלאה בחלל (שיגור ולוויינות), וכיום היא היא כאמור אחת מ-13 מדינות בעלות יכולת זו, לצד ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, איטליה, בריטניה, הודו, דרום וצפון קוריאה, יפן, אוקראינה ואיראן.

הלוויין "אופק 16" הינו לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. "אופק 16" פותח על בסיס ניסיון שצברה מערכת הביטחון בפיתוח לוויינים קודמים מסדרת "אופק", שמשוגרים לחלל החל משנת 1988. הלוויין שוגר לחלל באמצעות משגר הלוויינים התלת שלבי "שביט".

את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט- חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם מל"מ המפתחת את המשגר. בלוויין מותקנת מצלמה פרי פיתוח וייצור של חברת "אלביט מערכות", בעלת איכות טובה ביותר, עם ביצועי יחס איכות למשקל הטובים ביותר הקיימים בשוק. חברת "תומר"- החברה הממשלתית לייצור מערכות הנעה רקטית וחברת "רפאל" ייצרו את מנועי טיל השיגור. בפרויקט שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו".

על ההובלה הביטחונית של מבצע שיגור הלוויין הופקד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב). בפיתוח מעורבים באופן עמוק גם גורמי צה"ל שונים, בעיקר מחיל המודיעין וחיל האוויר והחלל. עם כניסתו לפעילות, יעביר משרד הביטחון את הלוויין לאחריות הפעלת 'יחידה 9900'- יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל.

ראש מנהל החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אמנון הררי: "שיגרנו הבוקר בשעה 4:00 את לוויין תצפית 'אופק 16', לוויין תצפית אופטי שדומה לאופק 11 שקדם לו. השיגור היה מאוד רהוט, אני אומר את זה בהרבה גאווה. גם בהיבט ההכנסה של הלוויין למסלול וגם לגבי האינדיקציות הראשונות שיש לנו מהלוויין עצמו, כשעבר מעלינו בפעם ראשונה לפני כשעתיים".

הררי הוסיף: "הלוויין הזה מצטרף לסדרת לווייני אופק, שמשרד הביטחון יחד עם צה"ל מפעילים מזה שנים. הוא מצטרף לפי תכנית רב שנתית, שאנחנו פועלים לממש לבניין הכוח, שנגזרת בעיקר מהצרכים המבצעיים. בשעה שהאיומים על מדינת ישראל רבים, מגווים וממקומות שונים, המענה הלווייני הוא אידיאלי כי הלוויינים שוהים בחלל 24/7, ואם יש מספר לוויינים כאלה אפשר לקבל אינדיקציה מאוד טובה על האיומים ועל ההתפחות שלהם".

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, שלומי סודרי: "אופק 16 הוא לוויין תצפית אלקטרו אופטי מתקדם מסוגו. הוא משלב טכנולוגיות כחול לבן, פורצות דרך, שמאפשרות לשפר את יכולת המודיעין האסטרטגי שלנו, כמדינה. הלוויין הזה מצטרף לעוד לוויינים מסדרת אופק שנמצאים כבר בחלל, ויחד עם הלוויינים האלה הוא בעצם מעצים את היכולת המודיעינית של אגף המודיעין בצה"ל. השילובים האחרונים של הלוויין הזה היו בשיא הקורונה. בשיא הסגר עשינו את הבדיקות וההרכבות האחרונות של הלוויין".

סודרי אמר כי, "המשימה הזו הוגדרה בתעשייה האווירית כמשימה אסטרטגית בעדיפות עליונה, לכן המשכנו לעבוד על השילובים האלה ולהשלים את הבדיקות הקרקעיות, לפני שהעברנו את הלוויין לבסיס חיל האוויר במרכז הארץ. השיא של המשימה היה היום בלילה, השלמנו תהליך של ספירה לאחור שלוקח מספר שעות, בהן אנחנו עושים בדיקות מאוד פרטניות לכל המרכיבים של הלוויין והמשגר. בסוף התהליך הזה משגר השביט ועליו אופק 16 המריאו לחלל. משימת השיגור הושלמה בהצלחה יתרה, כלומר – הלוויין הוצב במסלולו וכעת הוא חג סביב כדור הארץ ואפילו העביר לנו תשדורות תקינות בזמן שהוא חלף מעלת תחנת הקרקע בתעשייה האווירית. כרגע, כפי שתכננו אנחנו נכנסים לסדרת בדיקות פרטניות, לפני שאנחנו מוסרים את הלוויין הזה לשימוש מבצעי של מערכת הביטחון".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יא חביבי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture