צילומים: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

נתניהו: "25 שנים אחרי רצח רבין – יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ר"מ" • צפו

ראש הממשלה: "אסור שתהיה שם שום הסתה לרצח ואלימות, מכל צד שהוא". לפיד: "ההסתה חזרה. אותה הסתה, בידי אותם אנשים". לוין: "שנאת האחים, ההסתה הפרועה, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו". פרץ לנתניהו: "כבד את ההסכם עליו חתמת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

 

מליאת הכנסת מקיימת בשעה זו ישיבה מיוחדת לציון 25 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט חנן מלצר, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג ונציגות מבני משפחת רבין. יו"ר הכנסת יריב לוין פתח את הישיבה בדקת דומייה ולאחר מכן נשא דברים.

לוין הכנסת הזהיר כי שנאת האחים וההסתה לא עברו מן העולם וכי גם היום יש להפיק לקחים מהרצח וליישמם: "רצח ראש הממשלה יצחק רבין, הוא לא רק רצח נורא, רצח שאסור שיקרה, במדינה יהודית ודמוקרטית. זהו אסון נורא לבני משפחתו, ולכלל אזרחי ישראל. רצח ראש הממשלה רבין, מחייב אותנו גם היום, להפיק לקחים וליישמם. גם בחלוף עשרים וחמש שנה מאותו רצח נורא, שנאת האחים, ההסתה הפרועה, ההתלהמות, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו. אולי ההיפך הוא הנכון".

"אנו עדים בימים אלו, לקיטוב, לשיח מתלהם, ולאווירה שאין לה מקום גם כאשר ישנם חילוקי דעות עמוקים. בוגד, עבריין, קלגס, קומיסר, הן רק דוגמאות מעטות לשלל גילויי האלימות המילולית, הנאצות וההסתה המופנים כמעט מדי יום כלפי ראש הממשלה, כלפי שרים, כלפי חברי כנסת וכלפי מנהיגי ציבור אחרים. השיח הבוטה משתולל ברחובות, ולצערי אף צד ואף אחד אינו נקי ממנו. הכל נגיש, הכל מהיר, הכל קל. הגבולות נמחקים, האחריות ושיקול הדעת מפנים את מקומם להתלהמות ולהתנהגות שאינה הולמת".

לוין קרא להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות: "הרשתות החברתיות והקלות שבה מסרים מועברים ומופצים, רק מעצימות את האתגר המונח בפנינו כאזרחים, ואת האחריות המוטלת עלינו כמנהיגים, להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות".

"עלינו לעצור זאת, והאחריות לכך מוטלת על כולנו. משמאל ומימין. מתוך הכנסת ומחוצה לה. עלינו לעשות זאת כדי למנוע את הרצח הבא, אבל לא רק משום כך. אין לאף חברה אנושית תקומה, ולא תהיה למדינת ישראל תקומה ללא פיוס, ללא אחדות, ללא יכולת לנהל שיח נוקב, ביקורתי, אך מכבד וענייני. למרות כל הקשיים, עלינו להפיק את הלקח הראשון במעלה מהרצח הנורא. עלינו לדעת לחיות האחד עם השני בימי שגרה, כמו גם בימי מצוקה. כשקל יותר וגם כשקשה מאוד. אי אפשר שלא ללמוד את הלקח", דברי יו"ר הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בישיבת הכנסת המיוחדת וקרא להוקיע הסתה לאלימות מכל צד שהוא: "25 שנים חלפו מאז הרצח הנורא. נזכור שבעברו הרחוק של עמנו ידענו אסונות לאומים שקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם. אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום, שוב נמצא עצמנו על סף התהום".

"כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה לאלימות וביזוי מכל צד שהוא. כולנו חייבים לגנות בתוקף גילויי בפועל אלימות פוליטית ואחרת מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר העיר לא היה ולא יהיה תחליף להכרעת העם בקלפי. הכרעה הזאת מושגת במדינה דמוקרטית ע"י ויכוח נוקב, הבעת דעות מגוונות, ושכנוע עם מעל במת הכנסת, ומעל במת התקשורת".

נתניהו הדגיש כי על כלי התקשורת להביע מגוון דעות ואמר כי זו הגדולה של הרשתות החברתיות: "הדמוקרטיה תלויה בכך שכלי התקשורת לא יציגו דעה אחידה מונוליטית חד גונית, כשאני שמעז להביע דעה אחרת אפילו קצת אחרת מוקע מיד. זאת הגדולה של הרשתות החברתיות, הן לא כפופות לתכתיב הדעות שבא מלמעלה מקומץ אנשים, מצד קבוצה קטנה שמוטה תמיד רק לכיוון אחד. כל עוד הרשתות החברתיות מאפשרות את חופש הביטוי למי שקולם מושתק בתקשורת הממוסדת והריכוזית, הן תורמות תרומה חשובה לדמוקרטיה. אבל גם שם ברשתות החברתיות צריך לשמור שלא ייחצו קווים אדומים, אסור שתהיה שם שום הסתה לרצח, שום הסתה לאלימות, מכל צד שהוא".

נתניהו הביא ציטוט מדברים שנשא בכנסת כמה שבועות אחרי הרצח ובהם אמר: "היסוד של כל חברה חופשית הוא דמוקרטית הוא הוויכוח הציבורי הנוקב בשאלות העומדות על סדר היום הציבורי ולכן לא רק אלימות והסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי, לא פחות מזה מסכנת אותו האוירה של השתקת יריבים פוליטיים שהיא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית".

לאחר הציטוט אמר נתניהו "אסור לנו לרמוס את חופש הדיבור ובאותו זמן אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא, לא כלפי ציבור כזה או אחר, לא כלפי יהודים לא כלפי הערבים לא כלפי מפגינים ולא כלפי מנהיגים. היום, 25 שנים אחרי רצח רבין יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשות לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בנאום בכנסת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין: "המורשת של רבין היא מודל המנהיגות שלנו. המורשת שלו היא עשיית הדבר הנכון גם כשזה קשה. הוא תו התקן. אנחנו מסתכלים עליו, אנחנו מסתכלים על האנשים שמובילים היום את המדינה, ואי אפשר להחמיץ את ההבדל".

"מדינת ישראל נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה. זו לא רק המגיפה. זה מה שקורה בתוכנו. ההסתה חזרה. אותה הסתה, בידי אותם אנשים. הפילוג, השסע, השיבטיות – כולם כאן. אנחנו חיים בעולם שכל מושג האמת שלו מעורער. האמת והשקר מקבלים מעמד שווה. האלימות לגיטימית. השנאה היא כלי פוליטי. ההנהגה כושלת. בימים כאלה, נהוג להתגעגע למנהיגים מן העבר. לחשוב מה הם היו אומרים לנו. רבין היה אומר לנו: אל תבלבלו את המוח. אל תתגעגעו אלי. לכו תתקנו, זה התפקיד שלכם", דברי לפיד.

שר הכלכלה ויו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ נשא עתה דברים במליאת הכנסת לזכרו של יצחק רבין ז"ל: "למרות הקושי, למרות הכעס המובן מבית, בחרנו להירתם למאמץ הלאומי ולתרום את חלקנו במניעת הידרדרות למערכת בחירות רביעית והרסנית שיכולה היתה להסתיים במלחמת אחים".

"אם בשם המאמץ לייצר הזדמנות, לרפא את היחסים בין כל אזרחי ישראל, יהודים, ערבים, דרוזים, חילונים, חרדים, אזרחים מימין ומשמאל, אם בשם המאמץ הזה אנו משלמים מחיר פוליטי – אז המחיר ראוי. כי אולי לא תהיה לנו הזדמנות נוספת. לצערי, הציבור לא קיבל אפילו 100 ימים של חסד נקיים מפוליטיקה".

פרץ פנה לראש הממשלה: "קראת לכולנו להיכנס מתחת לאלונקה. כך עשינו, באנו לשרת את אזרחי ישראל, אך אין לנו כוונה שאלונקה זאת תהפוך לאפיריון מלכותי, של אף אחד, גם לא שלך. כי בימים אלה גם אתה חייב להיות מתחת לאלונקה".

"כמו בימים הנוראים ההם לפני הרצח, גם היום הכתובת על הקיר. כמו אז, גם היום המילה בוגד איננה קו אדום יותר. ונזרקת חדשות לבקרים לחלל האוויר. מפגינים מותקפים. איומים נשלחים לכל כיוון, רשעות ובוטות איש כלפי אחיו הפכו למדד לפופולריות".

"יצחק רבין לא בדק מה יועיל לו בסקרים. לא חשב מה ישפיע על הבייס. ובימים של משבר בטחוני, ובאירועים הקשים ביותר יצחק הלך בעצמו לזירות הפיגועים הקשות. לא נרתע מהמחאות והגידופים נגדו. הוא לא האשים אף נושא משרה או פקיד, ולא ברח מאחריות. הוא היה באמת ראש הממשלה של כולם".

"בכוחך להשתמש בכישורייך הרבים על מנת לאחד ולא לפלג. ליצור מכנה משותף רחב ככל האפשר. אך אם תבחר להשתמש ביכולותייך אלה כדי לספק את הצורך הפוליטי האישי, תביא לסכנה גדולה לעם, תמתח את החבל עד שהוא יקרע לחלוטין, ויהיה בלתי אפשרי להחזיר את הגלגל לאחור".

"יש לך שותף – בני גנץ, שהוכיח שטובת העם מכריעה אצלו בכל צומת. כבד את ההסכם עליו חתמת. הושט יד גם לאלה שלא הצביעו עבורך. התנער מהקיצוניות, נהל את עניינך האישיים הרחק מהמיקרופונים, נהג בממלכתיות ובכבוד באלו שאתה עצמך מינית".

"אסור להתחמק מהצורך שלנו להגיע להכרעה היסטורית מול הפלסטינים, הכרעה שתביא להפרדה ביננו לבין הפלסטינים על בסיס תפיסת שתי מדינות, הכרעה שתבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", דברי יו"ר העבודה.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture