צילומים: פלאש 90

אלקין התפטר מהממשלה והצטרף למפלגתו של סער: "נתניהו הרס את הליכוד" • צפו

בכיר הליכוד במתקפה חסרת תקדים על ראש הממשלה - שאליו היה מקורב: "אנחנו הולכים לבחירות הזויות עקב רצונך להשפיע על מינוי פרקליט המדינה". עוד הוסיף: "השיקולים האישיים התערבבו בקבלת ההחלטות" • הנאום המלא ובמכתב ההתפטרות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

התפטרות דרמטית ומתקפה חסרת תקדים: השר ובכיר הליכוד זאב אלקין, שנחשב לאחד ממקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע הערב (רביעי) שהוא מצטרף למפלגתו החדשה של גדעון סער – ותקף את נתניהו בחריפות חסרת תקדים. טרם נאומו, הודיע אלקין שהוא עוזב את הממשלה, מתפטר מחברותו בכנסת והגיש מכתב לראש הממשלה התפטרות, בו ביקורת קשה מאוד כלפיו.

"אזרחיות והאזרחים", פתח אלקין את הצהרתו לתקשורת, "אני עומד כאן היום עם תחושה של כאב עצום אבל בלב שלם וביטחון שזה הדבר הנכון לעשות ומתוך אחריות. כבר שנים רבות אני צועד לצדו של בנימין נתניהו, כיושב ראש הקואליציה שלו, כשר בממשלתו. ליוויתי אותו בשנים האלה בצמתים המורכבים ביותר בתחומים הפוליטיים, המדיניים והביטחוניים".

"אני מאוד מעריך אותו כמדינאי ומוקיר את פועלו למען מדינת ישראל ותרומתו העצומה לביטחון המדינה, למעמדה העולמי ולכלכלתה. אבל לצערי, בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים והגחמות של סביבתו הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בתהליך קבלת החלטות, שמשמעותן היא קריטית עבור מדינת ישראל ואזרחיה".

"כמי שצופה בתהליך המסוכן הזה ממש מקרוב ,אני רואה איך השיקול האישי מתערבב עם השיקול הלאומי ואף גובר עליו יותר ויותר. אדוני ראש הממשלה, אני מכיר אותך היטב ואני יודע שאתה צופה בנו כעת. אתה יודע היטב את האמת הפשוטה: אתה לקחת שוב משיקולים אישיים את כל המדינה בפעם הרביעית לבחירות מיותרות תוך שנתיים. בחירות הזויות, בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי, מהקשים שידעה מדינת ישראל".

"אתה בוודאי זוכר היטב איך התפרצתי לחדרך ביום שבו הלכנו לבחירות שלישיות. הפצרתי בך לעצור את האיוולת ולעצור את הבחירות המיותרות האלה. כל מה שהיית צריך לעשות זה להכריז על הוויתור על החסינות האישית שלך, חסינות שגם ככה, כמו שהזהרתי אותך, לא היה לה רוב בכנסת. יכולנו כבר אז להקים את ממשלת האחדות עם כחול לבן. החלטת אחרת מתוך תקוות שווא לחסינות וחוק צרפתי בכנסת הבאה ולקחת את כולנו לבחירות שלישיות, בחירות שבהן השמאל כמעט ועלה לשלטון בקולות הרשימה המשותפת הערבית. שם, באותו יום, נסדק האימון שלי בך ובכנות כוונותיך".

"הסדק הזה הפך לשבר של ממש בתקופה האחרונה ובמיוחד בשבועות האחרונים. שוב הפצרתי בך לעצור את הרכבת הדוהרת לתהום, ושוב ראיתי מקרוב איך העדפת את השיקול האישי ולחצי סביבתך הקרובה וגררת אותנו לבחירות. אני יודע שהאחריות היא לא רק עליך, גם כחול לבן נושאים באחריות הזאת לחרפה והנזק של הבחירות שהחלו היום. אבל במקום להוביל כמי שנושא באחריות עליונה לגורל המדינה בחרת משיקולים אישיים להוביל לבחירות תוך משחק האשמות שקוף בניסיון להטיל על אחרים את האחריות. אדוני ראש הממשלה אתה יודע את האמת: אנחנו הולכים לבחירות ההזויות האלה בגלל רצונך להשפיע על בחירת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה ובשביל התקווה שלך לחוק הצרפתי".

"אדוני ראש הממשלה, במצב כזה אני לא יכול עוד לקרוא לאזרחי מדינת ישראל להצביע לך ולהיות שקט שתפעל למענם ולא למען האינטרס האישי שלך על חשבונם. אינני יכול עוד להמשיך לשמש כשר בממשלתך ולשאת באחריות הקולקטיבית למעשיך. לכן בכאב עצום הגשתי לפני דקות אחדות את מכתב התפטרותי מהממשלה ומתנועת הליכוד. ההתפטרות מהליכוד כואבת לי הרבה יותר מההתפטרות מהממשלה. אני אוהב מאוד את התנועה ואת פעיליה, אנשים חמים וכנים, שאני מרגיש איתם שותפות אידיאולוגית וחברות אישית. אני גם אחזיר לתנועת הליכוד את המנדט ששייך לה ולא לי באופן אישי, ואתפטר מחר מהכנסת".

"אבל אתה אדוני ראש הממשלה הרסת את תנועת הליכוד והבאת לתוכה את אווירת פולחן האישיות, חנופה, פחד להביע ביקורת וחצר ביזנטית. לא מעטים מהשרים וחברי הכנסת של התנועה, שבוודאי ירוצו עכשיו לאולפנים לתקוף אותי בשצף קצף, אומרים בשיחות סגורות אותם דברים עליך שאמרתי כאן. אבל הם מפחדים ממך ומהאווירה שיצרת. אתה ריסקת את הדמוקרטיה התנועתית".

"אינני יודע אם תקיים כעת פריימריז לרשימה לכנסת, אבל גם אם כן, אין לזה שום משמעות. אתה הרי מצפצף על תוצאות של ההכרעה הדמוקרטית בפריימריז האלה. הקריטריון לקבלת עמדת השפעה הוא כבר מזמן לא השיקול הדמוקרטי עבורך. חברי תנועה בכירים, שנבחרו גבוה ברשימה, נשארו מחוץ למעגל ההשפעה, אלא רק עם הבטחות שלך שהפרת. אגב אני יודע שזה לא יפריע לך לגייס אותם שוב לקמפיין שלך ושוב להבטיח".

"הרי כשאתה צריך אין לך בעיה להבטיח בלי בכלל להתכוון לקיים. להבטיח לחברים ולשותפים, לפעילים ולאזרחים. ושוב ושוב לצפות שישכחו שרימית אותם ושוב יאמינו לך. בדיוק כמו שעכשיו אתה בונה רק על התקווה היחידה, שנפתלי בנט ישכח את כל הפעמים הקודמות שרימית אותו, ובתסמונת המוכה שוב ירוץ לזרועותיך אחרי הבחירות ויציל אותך מהמשפט ומהתבוסה".

"אינני יכול לצאת לבחירות ולקרוא לאזרחי המדינה לתמוך במישהו שהפסקתי להאמין בו ולהפקיד בידיו את גורלם. לכן קיבלתי את ההחלטה הלא פשוטה הזאת לצאת לדרך חדשה ול"תקווה החדשה". להיות שותף של אמת עם חברים נוספים בראשותו של גדעון סער בבניית תנועה עממית רחבה שתחזיר אותנו לערכים של זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין. תנועה שתהיה לה אידיאולוגיה לאומית ברורה, שתחזור להיות למה שהליכוד היה בימי בגין ושמיר".

"אני גם קורא לחברי ופעילי ליכוד רבים להצטרף אלינו, כמו גם להרבה חברים חדשים שרוצים לשנות את דרך ההנהגה, וביחד לבנות תנועה רחבה שתנהיג את מדינת ישראל ותציל את המחנה הלאומי מהשתעבדות אובדנית לאינטרסים אישיים של איש אחד, מוכשר ככל שיהיה. אדוני ראש הממשלה תרמת רבות למדינת ישראל ואתה ראוי על כך להערכה רבה. אינני שונא אותך, ואני גם מאחל לך שתנצח בהליך המשפטי הלא פשוט שאתה מנהל".

"אבל הגיע זמן למנהיגות חדשה, מנהיגות אחרת. אני מכיר את גדעון סער שנים רבות, מכיר אותו כאחד מאנשי הציבור המוכשרים והמנוסים ביותר במדינת ישראל. כפרלמנטר מהטובים ביותר שידעה הכנסת, כשר בכיר בתפקידים מגוונים שצבר ניסיון ניהולי רב והוביל בחכמה ובנחישות רפורמות חשובות במשרד החינוך ובמשרד הפנים. כחבר קבינט מדיני בטחוני שנים רבות, שלא לדבר על ניסיונו היחודי בתפקיד מזכיר הממשלה בממשלות של נתניהו ושרון. כאיש בעל עמדות אידיאולוגיות ברורות ובעל יכולת עמידה בלחצים וכושר מנהיגותי. אין לי ספק שבעת הזאת הוא האיש הנכון להחליף את בנימין נתניהו ולהיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל".

"נציג ביחד מנהיגות אחרת שנותנת תקווה חדשה, ששמה את השיקול הלאומי מעל השיקול האישי, מנהיגות מנוסה ואחראית שלא משקרת לציבור אלא יודעת להביט לו ישר בעיניים ולהגיד את האמת גם אם היא לא תמיד פופולרית, מנהיגות שמאחדת בעת משבר ומביאה יציבות ולא משסעת ומפלגת את העם, מנהיגות של יושרה וקיום הסכמים, מנהיגות שהאמת היא נר לרגלה, ולא השטיקים והטריקים. ואני מאמין בציבור הישראלי, הוא בסוף ידע להבחין בין השקר לבין האמת. והאמת סופה לנצח", דברי אלקין.


אלקין ונתניהו בימים אחרים. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במכתב ההתפטרות מהממשלה שהגיש דקות קודם לכן כתב כי צעד זה איננו קל עבורי כמי שמכהן כשר בממשלה בראשותך במשך כמעט שש שנים, וקודם לכן שימש במשך תקופה דומה כיו"ר הקואליציה שלך וכסגנך במשרד החוץ. במשך שתים עשרה השנים האחרונות זכיתי לעבוד לצדך וללוות אותך בצמתים רבים ובתהליכים מורכבים של קבלת החלטות בתחומים הביטחוניים (כחבר קבינט שש שנים וקודם לכן כיו"ר וועדת חוץ וביטחון), מדיניים (במיוחד בציר מערכת היחסים עם נשיא רוסיה) ופוליטיים".

"אני מאוד מעריך אותך כמדינאי ומוקיר את פועלך למען מדינת ישראל ותרומתך העצומה לביטחון המדינה, למעמדה העולמי ולכלכלתה. למדתי ממך רבות ואני אסיר תודה לך על כל השנים האלה ועל הזכות שהייתה לי לעבוד לצדך, למען אזרחי מדינת ישראל".

"לצערי, בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים שלך והגחמות של סביבתך הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בתהליך קבלת ההחלטות, שמשמעותם לעיתים קרובות קריטית עבור מדינת ישראל ואזרחיה. כמי שצופה בתהליך המסוכן הזה מקרוב אני מודאג יותר ויותר, והאמון שלי בך ובכנות כוונותיך נסדק יותר ויותר. השיקול האישי מתערבב עם השיקול הלאומי, ואף גובר עליו יותר ויותר".

"אינני יכול לשכוח את היום הדרמטי שבו התפזרה הכנסת הקודמת ויצאנו לבחירות שלישיות, באופן חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל. כחבר צוות מו"מ קואליציוני התפרצתי באותו יום לחדרך והפצרתי בך לעשות הכל כדי למנוע בחירות שלישיות כה מיותרות למדיªת ישראל. כל מה שנדרש אז היה שתוותר על חסינותך האישית ועל ידי כך תפרוץ את הדרך להקמת ממשלת אחדות עם כחול לבן. חסינות, שממילא היה ברור שתילקח ממך במהלך הבחירות על ידי רוב בכנסת. החלטת אחרת והובלת אותנו לבחירות שלישיות שבנס לא הסתיימו בהקמת ממשלת שמאל בקולות הרשימה המשותפת. שם נוצר הסדק".

"הסדק הזה הפך לשבר של ממש במהלך האירועים של החודשים האחרונים ובמיוחד בשבועות האחרוªים. האמנתי בכל ליבי שתעצור את הרכבת הדוהרת לתהום של בחירות רביעיות תוך שנתיים, בחירות בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי מהקשים שידעה מדינת ישראל. הפצרתי בך שוב בפגישתנו האחרונה לעשות הכל כדי לעצור את הטירוף של הבחירות ואני מאמין שזה היה אפשרי, אך לצערי, שוב השיקול האישי גבר על הלאומי".

"אינני מאשים רק אותך בבחירות ההזויות האלה, לדעתי בני גנץ ואנשי כחול לבן בהתנהלותם בתוך הממשלה אשמים בכך לא פחות ממך. אך אתה הוא קברניט הספינה, אתה הוא ראש הממשלה, אתה הוא המוביל והמנוסה והיית חייב לעשות הכל, כולל אולי אפילו וויתורים אישיים, כדי למנוע ממדינת ישראל ואזרחיה את החרפה ואת הנזק של הבחירות הרביעיות. במקום לעשות זאת, הפרת הסכם שחתמת (כן, אני יודע, גם הם הפרו אותו בגסות), העלית דרישות חדשות לבקרים ושיחקת במשחק האשמות שקוף.

"כחבר הממשלה בראשותך אני נושא באחריות הקולקטיבית למעשיי הממשלה ולמעשיך, ואינני יכול עוד להמשיך ולשאת באחריות זו. אינני יכול עוד לקרוא לאזרחי ישראל להצביע עבורך ולהיות שקט שתפעל למענם ולא למען האינטרס האישי שלך על חשבונם. היה לי פשוט יותר לבחור בדרך הקלה ולהמשיך לכהן כשר בממשלה וכמועמד לכנסת במקום גבוה ובטוח ברשימת הליכוד בראשותך. אני אוהב מאוד את הליכוד, את חברי המפלגה ופעיליה, אנשים חמים וכנים שאני מרגיש שותף אידיאולוגי שלהם וחבר אישי. אני משמש כידוע לך אפילו כיו"ר אחד ממוסדות התנועה, לשכת הליכוד".

"אך אינני יכול לעשות שקר בנפשי ולקרוא לאזרחי המדינה להפקיד את גורלם בידי מישהו שהפסקתי להאמין בו ולסמוך עליו, ולכן בלית ברירה ובכאב עצום, אני נאלץ להגיש לך את התפטרותי מהממשלה ולצאת לדרך חדשה בניסיון לבנות תנועת ימין מרכז עממית חדשה שתחזור לערכים של ז'בוטינסקי, בגין ושמיר, ותהיה משוחררת מאווירת פולחן האישיות, מחנופה ומאווירה של חצר ביזנטית. במקביל כמובן אגיש את התפטרותי מחברות בתנועת הליכוד ומהכנסת ואחזיר לליכוד את המנדט (הוא שייך לתנועה ולא לי באופן אישי). אני מודה לך על כל מה שעשית למען המדינה ואני אומר זאת בכנות ולא מהשפה אל החוץ. אך אי אפשר להשאיר את המדינה ואזרחיה להיות תקועים כבני ערובה של האינטרסים האישיים שלך. הגיע הזמן לשינוי ולמנהיגות חדשה", לשון המכתב החריף.

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער בירך על הצטרפות אלקין ואמר כי "אני שמח וגאה על החלטתו ובחירתו של חברי, השר זאב אלקין להצטרף ל״תקווה חדשה״ בראשותי. אני מכיר היטב את זאב שנים רבות כאחד מנבחרי הציבור האיכותיים ביותר, החכמים ביותר והערכיים ביותר בזירה הפוליטית שלנו".

"השר אלקין עבר מסלול ציבורי מרשים ובצע תפקידים רבים ומגוונים בכנסת ובממשלה, ונסיונו עשיר במיוחד. הוא בקיא מאין כמותו בסוגיות הבטחון הלאומי של ישראל, בשדה המדיני, בנושאי הליבה של הציונות – עליה והתיישבות, בתחום החינוך, המדע וההשכלה הגבוהה. תמיד קראתי לו ״השחמטאי״. זאב מבריק, רואה קדימה מהלכים, מנתח בתבונה מערכות מורכבות של אינטרסים מגוונים. הוא ״איש מדינה״ במלוא מובן המילה".

"זאב חצב במו ידיו, בנחישות ובהתמדה, את דרכו – מעולה חדש מאוקראינה לצמרת הפוליטית והמדינית של ישראל. עושר ידיעותיו ונסיונו כחבר הקבינט המדיני-בטחוני ולפני כן כיו״ר ועדת החוץ והבטחון של הכנסת הם נכס. וכך גם היכרותו היסודית את מדינות בריה״מ לשעבר. הוא הנושא ונותן הפוליטי הטוב ביותר שיש היום בישראל. איש של תרבות ושל ערכים. חבר ואדם שניתן לתת בו אמון. נאמן לעמנו ולארצנו, לערכי המורשת היהודית והציונות".

"החלטתו האחרונה מעידה על יושרו, יושרתו ואומץ ליבו. היום הזה, בו זאב מצטרף להנהגה המובילה של ״תקווה חדשה״ הוא יום משמעותי עבורי. זאב יכהן כסגני כיו״ר תקווה חדשה וכשותף בכיר בהובלת התנועה והמדינה. עזה אמונתי, כי ביחד נצליח", דבר סער.

אלקין הוא לא היחיד שחצה את הקווים – והחליט לעזוב את הליכוד. מוקדם יותר היום, חברת הכנסת שרן השכל התפטרה מהליכוד והצטרפה למפלגת "תקווה חדשה" של סער. כך הסבירה השכל את החלטתה: "מצפוני אינו מאפשר לי להמשיך לתמוך בממשלה הזו, וגם לא להיות חברה בליכוד בהנהגתו הנוכחית. סער הוא ראש הממשלה הבא". סער בירך על המהלך: "שרן היא אשת ציבור חזקה עם עמוד שדרה ומצפן ערכי".

להשכל קדמה בתחילת השבוע ח"כ מיכל שיר, שהפתיעה כשהגיעה לכנסת באישון ליל והצביעה נגד הצעת החוק לדחיית הבחירות – מה שהוביל לנפילתה וליציאה לבחירות. בשבוע שעבר, יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, נציגת 'כולנו' ששוריינה בליכוד בבחירות האחרונות, הודיעה על הצטרפותה לסער – והיא צפויה להשתבץ במקום השני.

מפלגתו של סער נרשמה ביום חמישי שעבר אצל רשם המפלגות, לקראת התמודדותה בבחירות הקרובות, תחת השם "תקווה חדשה – אחדות לישראל". המפלגה פרסמה בשבוע שעבר את מטרותיה, בהן פעילות למימוש זכויותיו הטבעיות וההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל, ביסוס זהותה של ישראל כמדינתו של העם היהודי, שמשטרה דמוקרטי, הגנה על ערכיה כמדינת הלאום של העם היהודי השומרת על זכויות אדם ונוהגת שוויון זכויות פרט ופיתוח הארץ ועידוד ההתיישבות והחקלאות בגליל ובנגב, בשומרון וביהודה, ובשדרה המזרחית – מרמת הגולן, לאורכו של הירדן והערבה בואכה אילת.

מטרות נוספות שהציבה לעצמה המפלגה הן קידום רפורמות בכל רשויות המדינה, לרבות במערכות אכיפת החוק והמשפט ושיטת הממשל, כלכלה חופשית תוך הבטחת הזדמנות הוגנת לכל ומחויבות לערבות הדדית וקידום מערכת החינוך והפיכתה למערכת חינוך מהמובילות בעולם תוך מתן דגש על מצוינות, צמצום פערים ומתן הזדמנות שווה לכל ילד, העצמת מעמד המורה והמחנך בחברה הישראלית.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מסיכם עם כל מילה של אלקין.
חבל שלא תמך בסער עוד בתוך הליכוד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture