פרוש בראיון ל'JDN': "גם אם יוכרז סגר בחגים אלך לבית הכנסת" • צפו

יו"ר שלומי אמונים חוזר לכנסת אחרי 6 שנים כסגן שר ופותח הכל בראיון אופוזיציוני ל'חדשות JDN': "הממשלה הזו היא שיא הרוע שיכול להיות לחרדים" • על הפגישה עם כהנא: "אני חושב שהייתה מוצלחת" • על חוק הגיוס: "זה הדבר הכי קדוש"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו

יו"ר שלומי אמונים מאיר פרוש מתרגל בימים אלו לתואר החדש-ישן שלו כ"חבר כנסת", אחרי כ-6 שנים כסגן שר החינוך, כשברוב הזמן אף לא כיהן כח"כ אחרי שהתפטר במסגרת החוק הנורבגי. מי שחשב שינוח על זרי הדפנה מיהר להתבדות, הוא העביר את "מרכז חייו" ללשכתו הקטנה בכנסת, משתתף בפיליבסטרים הליליים ונאבק בוועדות הכנסת כמו בימים הלא טובים של ממשלת לפיד הקודמת.

רגע לפני שהכנסת עוברת ל'הדממה' והח"כים יוצאים קצת לנוח, התיישבנו לראיון מיוחד עם ח"כ פרוש בלשכתו בכנסת, על המאבק בממשלת בנט-לפיד, שיתוף הפעולה המאולץ איתם, חוק הגיוס והשפעות הקורונה על הציבור החרדי.

בראיון מצהיר פרוש כי אין לו שום סיכום עם נציגי הממשלה, אותה הוא תוקף בחריפות, "הממשלה הזו היא סמל ודוגמא לאוסף של אנשים רעים, לא באופן האישי, אנשים שרוצים לעשות רע למה שנקרא היהדות החרדית והדתית. אנחנו מכירים במרצ, בעבודה, ביש עתיד – חברו אליהם קבוצות קטנטנות שזה אומר 'אני ימין-ימינה' וזה אומר 'אני ימין- שמאל' וזה אומר 'אני במרכז – ימינה', אבל הם לא העיקר, העיקר זה 17 נציגים של יש עתיד, יש לך שם את העבודה ומרצ. הממשלה הזו היא השיא של הרוע שיכול להיות לציבור החרדי וכך אנחנו צריכים לקבל את זה, אין שום מצב שיכול להיות 'דיל' בינם ליהדות החרדית".

"אלא מאי? יש דברים שצריכים לעשות", מסביר יו"ר שלומי אמונים את המגעים שהוא בכל זאת מקיים עם שרים בממשלה. "אז מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הנחתה אותנו, אחרי שהיא כותבת דברים קשים על הממשלה הזו, היא הנחתה אותנו שבשעת ההכרח אפשר לפנות".

"מה אתה רוצה שאני יעשה?", הוא מסביר את הפגישה שלו עם השר לשירותי דת מתן כהנא. "יש עשרות אלפים מתושבי ארץ ישראל שרוצים להגיע לאומן, זה הכרח שאני אטפל בזה. לפני שהלכתי לשר אחרי שדיברתי איתו בטלפון, וידאתי איתו שאנחנו לא הולכים לעשות הצגה, הוא אמר לי שהמדיניות שלו היא מוצהרת שככל שאפשר לביא יותר יהודים לאומן כך צריך לעשות, אם הראש שלו כך אז בוודאי שכינסתי את כולם ועשינו את הפגישה הזאת. אני חושב שהפגישה הייתה מוצלחת".

"אלך לבית כנסת בראש השנה גם אם הממשלה תחליט לסגור"

שעות לפני שהתיישבנו לראיון פרסמה השרה איילת שקד הודעה שמתפרשת כהכנת הקרקע לסגירת בתי הכנסת ב'ימים הנוראים' עם מסר לראשי הרשויות "להיערך לקיום התפילות בחוץ ובמבני ציבור". פרוש לא ממהר להתרשם מהדברים ומעריך שהציבור לא יישמע, כולל הוא עצמו.

"זה ששקד לא מתרגשת מכך שיהודים לא יתפללו בבתי הכנסת בראש השנה זה לא דבר שצריך להפיל מישהו מהכיסא, לא נראה לי שהיא תיפגע אם אני אומר שהיא לא נראה לי הולכת לבית כנסת בראש השנה, אצלה לא להיות בבית הכנסת בראש השנה זה 'לא נורא', יש שרים שחושבים 'יאלה, בואו נכניס אותם עוד פעם לבתים שלא יסתובבו לנו', אבל זה לא יכול לעבור בציבור החרדי, הציבור לא יקנה דבר כזה אחרי שנתב"ג היה פתוח לכל מקום בעולם ללא הגבלות, פתאום בראש השנה יגידו להם לא לצאת מהבית? אני ממליץ לממשלה לא להחליט על סגר, כי היא תיראה כקשורה למשהו שחלף מעולם, אף אחד לא ישמע בקולה".

אתה גם לא?

"אני אלך לבית הכנסת, זה מה שאני יודע".

גם אם יוחלט שבתי הכנסת צריכים להיות סגורים?

"בוא נהיה במצב שהממשלה לא חושבת להחליט ככה, אני הולך לבית הכנסת".

מאבק "אישי" בחוק הגיוס

בממשלה מגבשים בימים אלו את חוק הגיוס, ולמעט ח"כ פרוש, לא נשמעת זעקה משורות המפלגות החרדיות על סעיפי החוק הדרקוני. ל'JDN' נודע כי פרוש עלה לבתי גדולי ישראל וראשי ישיבות לאחר פרסום תזכיר החוק, ובהתאם יצא מעל דפי 'המבשר' במתקפה חריפה נגד הכוונה לקדם את החוק. "לפי ההצעה אם כולם ימשיכו ללמוד ולא יעמדו ביעדים החוק יפקע והישיבות יסגרו רח"ל", הוא מזהיר.

זה נראה כמו מאבק אישי שלך, יש חלקים בהנהגה החרדית שחושבים שהחוק שמונח כרגע על השולחן לא כזה נורא?!

"אנחנו הולכים עם דגל התורה ברשימה אחת וזה לא סוד שאנחנו בלוק טכני, להם יש מועצת גדולי התורה ולנו באגודת ישראל יש מועצת גדולי התורה. מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל קבעה אחרי שהחוק עבר בקריאה ראשונה, לפני שנייה ושלישית, היא הזהירה אותנו חברי הכנסת שאם הממשלה מחליטה להצביע על זה אנחנו נגד, ואם זה עובר אנחנו יוצאים מהממשלה – כך קבעה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. זה מה שיש לנציג של אגודת ישראל".

"אתה שואל אותי למה בדגל התורה מנגנים אחרת? אתה יכול לשאול אותם, אתה שואל אותי אם הם רוצים שייקחו בחורי ישיבות לצבא? חס ולחלילה, בשום אופן לא, הם יסבירו לך שאנחנו חושבים ככה וככה, אבל בעיקרון כולנו תמימי דעים, איפה שאני חונכתי זה הדבר הכי קדוש ליהדות החרדית. צריכים לומר את האמת, כל היהדות החרדית, גם דגל התורה וש"ס, כחומה בצורה להגן על ההסדר הזה – וכך נעשה".

אתה בעד הורדת גיל הפטור?

"אני בעד זה שכל מי שנפשו חשקה בתורה שיתנו לו ללמוד כמה שהוא רוצה. זה מה שמעניין אותי כנציג יהדות התורה", הוא עונה בהתחמקות. "זה לא הנושא שאני צריך לדבר עליו כנציג יהדות התורה, יכול להיות שאני צריך לטפל בו, אבל לא לספר בראיון מה אני עושה כדי שאנשים יוכלו לעבוד".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture