צילום: פלאש 90

נתניהו, גנץ, קורונה ואסון מירון: יו"ר ש"ס מסכם שנה ופותח הכל • צפו

אולי הישיבה באופוזיציה, או שמא זו תחושת השחרור מהלו"ז הלחוץ כשר בממשלה - לא משנה ממש מה הסיבה שח"כ אריה דרעי התיישב לראיון מקיף לסיכום השנה החולפת וירה לכל הכיוונים, הסביר את מהלכיו ולא ביקש הנחות • הראיון המלא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


צילום: מאיר בינקוביץ, עריכה: יוסי ברוייער 'חדשות JDN'.

בסופה של שנה דרמטית לציבוריות החרדית בישראל, במהלכה מגפת הקורונה פגעה במרקם העדין שנבנה במשך שנים רבות בין הציבור החרדי למדינה, אירע אסון מירון – האסון החרדי הגדול הגדול בתולדות ישראל, ‏מערכת בחירות מלאה בהסתה נגד הציבור החרדי ו‏יציאה של החרדים מהקואליציה אחרי שנים רבות – פגשנו את יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לראיון בלעדי לסיכום שנת תשפ"א.

את השר לשעבר אנחנו פוגשים בשעת בוקר במרפסת ביתו שבהר הנוף, שהפך מאז פרוץ הקורונה למשרד המרכזי שלו, בפרט בחודשים האחרונים אחרי שהפך לח"כ מן המניין. כשאנחנו נכנסים אנחנו רואים אותו יושב עם מספר רבנים נכבדים בדיון על הנושאים שעל סדר היום.

לאחר מספר דקות, בזמן שהצלם המסור מאיר בינקוביץ פורס את המצלמות והתאורה, אנחנו משוחחים עם דרעי על העידן החדש שהציבור החרדי נכנס אליו, על מאבק ההסברה נגד הממשלה בציבור החרדי ומחוצה לו, ויו"ר ש"ס מבקש לקיים היכרות מעמיקה עם מערכות התקשורת של 'חדשות JDN' ו'שחרית'.

לאחר מכן, במהלך הריאיון הבלעדי לאתר 'חדשות JDN' ועיתון 'שחרית', אנחנו שומעים ממנו את דעתו על הממשלה ונחשפים להתרחשויות שהובילו להקמת הממשלה. אבל רגע לפני שצללנו לעמקי הנושאי הפוליטיים, ביקשנו לשמוע ממנו על ה'בין הזמנים הכפוי' שהוא נקלע אליו.


דרעי בראיון סיכום שנה. צילום: מאיר בינקוביץ, 'חדשות JDN'

"צריך לזכור, גם כשאנחנו נמצאים בתוך ממשלה, זה לא מלכתחילה", הוא מזכיר את עמדת היהדות הנאמנה על המערכת הפוליטית הישראלית. "זו לא ממשלה שמתנהלת על פי הלכה, הורו לנו גדולי ישראל מאז קום המדינה שעת לעשות לה', צריך להיות שותפים לדברים הללו כדי להציל את מה שאפשר להציל. הממשלה אצלנו זה לא דבר אידיאלי, להגיע להיות שר הביטחון או שר החוץ, אין לי שום שאיפה כזו. מבחינתי להיות שר בממשלה זה עול הרבה יותר גדול מלא להיות בממשלה".

"מבחינתי זה יציאה לחופשי, בתקופה הזאת שנה שעברה ולפני שנתיים, לא היה לי לא יום ולא לילה, העול של הקורונה, העול של האחריות, של תפילות, של בתי כנסת, של היציאה לאומן, כל העול הזה היה על הכתפיים שלי והיום אין לי את זה, באופן אישי זה ירידה מהעול. היות ואני מאמין שאני עושה את שליחותי, הקדוש ברוך הוא רצה שאני אהיה בממשלה – זה עול גדול, הוא פטר אותי מישיבה בממשלה – אני מודה לקדוש ברוך הוא".

"אני חייב לומר, כשאתה רואה איך הממשלה מתפקדת, ברור שזה כואב", הוא כמובן מסייג את השחרור האישי שלו ועובר לתקוף את הממשלה במילים חריפות וקשות, כשהכאב והדאגה נשמעים היטב בקולו.

"הממשלה הזאת קמה על בסיס החלפת הזהות היהודית של המדינה, ברגע שהם הצהירו ששלושת הזרמים, הקונסרבטיבים, הרפורמים והאורתודוקסים שווים ונתנו להם שוויון, ברגע שגלעד קריב, ראבי רפורמי, קיבל מעמד של יו"ר ועדת חוקה, הוא אחראי עכשיו על כל החקיקה של נושא דת ומדינה, של דיינים, של בתי דין, שר התפוצות נחמן שי מתגאה בזה שהקים במשרדו אגף ל"יהדות מתחדשת" שזה הרפורמים ונתן להם 40 מיליון שקל לפעילות בישראל למרות שזה משרד לענייני תפוצות, כדי לבסס את מעמדם כקהילה בארץ ישראל, זה אומר שכבר בהקמת הממשלה נפרצו חומות שלא נפרצו במשך 72 שנה".


"הממשלה הזאת קמה על בסיס החלפת הזהות היהודית של המדינה", ח"כ קריב. צילום: Yonatan Sindel/Flash90.

"אני לא מדבר על מה שהממשלה עכשיו אומרת ועוד לא עשתה, בנושא כשרות, בנושא גיור, זה לעשות כאן יהדות חדשה, על זה הכאב הגדול, לא על משרד הפנים, לא על משרד הנגב והגליל, שאני יכול לספור לך בכל משרד מה כבר הפסידו הציבור שלנו", מפרט דרעי את הנזקים הכלכליים בהקמת הממשלה.

הריאיון נקטע לרגע בעקבות רכב כריזה שעובר מתחת לבית, הוא מטה אוזן לשמוע מי הנפטרת, ומגלה שאם משפחה חשובה הלכה לעולמה, לרגע הוא מהרהר על משפחתה אותה הוא מכיר, ואז שב בסערה לנושא.

"בנושא הרפורמי אני חושב שזה נזק בלתי הפיך", הוא נזעק, "כל הקהילות שלנו בעולם, אנשים פשוטים שלא מעמיקים אומרים שממשלת ישראל, הממשלה של היהודים מכירה ברפורמים, אז למה אנחנו צריכים להילחם ברפורמים. הם קיבלו הכרה שהם לא קיבלו במשך 70 שנה ויותר, זה נזק גדול מאוד".

"נדאג לפנקסי יוחסין, אבל מה עם העם שבשדות"

יו"ר ש"ס מספר לנו בראיון כי קיבל החלטה להימנע כמעט לחלוטין מלנהל מאבק על הנושאים החרדים, ולהתמקד במאבק על הצביון היהודי למען הציבור המסורתי. "אני משאיר לחברי הכנסת הצעירים יותר לתקוף, כל שעה אפשר לתקוף את הממשלה על החלטה אחרת".

"אני פחות נאבק על הנושא החרדי, מכיוון שאנחנו בסוף נסתדר, אנחנו נאכל כשר, אנחנו נדאג לפנקסי יוחסין אם יהיה גיור, אנחנו נשמור על הייחוד של העולם החרדי, אבל מה עם הערבות ההדדית?"

אתה רואה מצב שאנחנו צריכים להכין אילן יוחסין?

"אם זה ימשיך ככה, לצערי הרב לא נוכל לסמוך על בתי הדין הרבניים, אם יכנסו לשם דיינים שאינם הגונים, אם הגיור יהיה בידי רבנים שהם לא אחראיים ומגיירים מכל הבא ליד, לא נוכל לסמוך יותר על הרישום נישואין והגיורים, נגיע למצב שיעשו קהילות".

"מה יקרה מזה? לא הציבור החרדי יפסיד מזה, אנחנו נפסיד את כל הציבור שבשדות, את כל הפריפריה, שהם סומכים על תעודת כשרות שחתום עליה רב, הם לא יודעים מה עומד מאחורי התעודה הזאת, הם בגלוי אומרים, אנחנו ניתן כשרות לעסקים שפתוחים בשבת, הם מגלגלים עיניים. שכחו שגיור זה דבר הלכתי ממדרגה ראשונה. ככה זה בכל נושא ונושא".

"אם זה ימשיך ככה, לצערי הרב לא נוכל לסמוך על בתי הדין הרבניים". צילום: Miriam Alster/FLASH90

"הם רוצים לפרק את עולם התורה"

דרעי מאשים את כל חברי הממשלה בהתאגדות סביב השנאה לציבור יראי ה'. "זאת ממשלה ששום נושא לא מחבר אותם, לא מדיני, לא ימני, לא חברתי, זו ממשלה של כלאיים, קצוות – מה שאיחד אותם זה השנאה לנתניהו והשנאה לחרדים".

"אתה יכול להתווכח עם מישהו, שגם אם הוא חלוק עליך, שווה להתווכח איתו, הוא מדבר לא נכון אבל לפחות יש לו צידוקים, יש לו משהו שעומד מאחורי הדבר הזה. פה זה הכל שליפות מהבטן של ליברמן, של בנט, של מתן כהנא, הם בכלל לא מבינים על מה הם מדברים, הם שטחיים ביותר, הכל נובע מתוך יצרי נקמה".

על חוק הגיוס הוא אומר: "תבדוק מי מציע את ההצעה ומה עומד מאחוריה, אתה מבין שלא ליברמן, ולא בנט, ולא גלעד קריב, מחפשים את טובת עולם התורה, הם רוצים לפרק את עולם התורה, הם מוכנים לוותר על כל הדגלים שלהם, על שיוון בנטל, בג"ץ במשך עשרות שנים לא אישר את חוק הגיוס בגלל השוויון בנטל, הם מבטלים את הכל היום בשביל לפרק את עולם התורה".

"הם חושבים שהמפלגות החרדיות מחזיקות את הציבור בגרון, 'אנחנו לא ניתן לכם להתגייס כדי שתצביעו בשבילנו', 'לא ניתן לכם להתחנך בממ"ח בשביל שאתם תהיו שייכים אלינו לרשתות', חשיבה מעוותת. הם לא מכירים את הציבור החרדי, הם לא מבינים שבחור לומד בישיבה בגלל שנפשו חשקה בתורה, שהוא רוצה לשבת וללמוד תורה, זה שבט לוי. הם לא מבינים מה זה חשיבות לימוד התורה, הם לא יודעים מה זה חשיבות של חינוך, אנשים מוכנים להשקיע את כל מה שאין להם בשביל לחנך את ילדיהם על טהרת הקודש".

"במשך עשרות שנים המדינה השקיעה סכומי עתק כדי שהנשים תצאנה לעבודה, הנשים יצאו לעבודה, קיבלו משרות בהייטק, וכל מיני תחומים, עכשיו אומרים להם – תחזרו הביתה בשביל שהבעלים שלהם יפסיקו ללמוד. הכל מותר לעשות ואין ביקורת, אין ביקורת שיפוטית, אין ביקורת תקשורתית, מותר להם לעשות הכל".


"לפרק את עולם התורה". צילום: פלאש 90

"גנץ עדיף מבנט"

בנושא אחד יו"ר ש"ס לא שש להרחיב, מדובר במאמציו להקים ממשלה אחרת, "אני היום ממוקד רק בדבר אחד, בלהפיל את הממשלה, ואת זה אני עושה בשקט. אני מנסה כל פתח, כל סדק, כל קמצוץ של סדק, כדי לנסות ולהפיל את הממשלה הזאת ולהקים ממשלה חלופית".

"אנחנו נפיל את הממשלה הזו", אומר דרעי בנחרצות אופטימית ומבטיח: "אנחנו נעשה את מה שאנחנו יכולים כדי להפיל אותה".

ח"כ דרעי מאשר בקולו את הדיווחים לפיהם הוצע ליו"ר כחול לבן בני גנץ לחבור למפלגות הימין ולקבל את ראשות הממשלה: "הוא ראוי, הוא הרבה יותר ראוי מבנט, אם זאת ממשלת ימין. גם נתניהו וגם גנץ וגם אני מתחרטים מאוד מאוד שהממשלה האחרונה התפרקה ושלא קוימה הרוטציה עם גנץ, אני חושב שהממשלה הקודמת, עם גבי אשכנזי ועם גנץ ועם כחול לבן, ביבי היום היה מוכן לשלם כל מחיר כדי לחזור אליה. גנץ, גם אם אני חלוק בדברים עליו, ואני חושב שיש לנתניהו הרבה יותר כישורים להיות ראש ממשלה מגנץ, אבל ברור שגנץ ראוי ויכול להיות ראש ממשלה".

דרעי שב לתקוף את הממשלה, "בנט לא יכול לשלוט היום, גנץ עושה מה שהוא רוצה בנושא הביטחון. למה לא, יש לו שמונה מנדטים, הוא רמטכ"ל לשעבר, הוא שר ביטחון, באיזה סמכות מוסרית הוא ישמע לבנט. למה שליברמן ישמע לבנט? למה שגדעון סער ישמע לבנט? ובטח לא יאיר לפיד עם 17 מנדטים ישמע לבנט. אפילו מרב מיכאלי יש לה 7 מנדטים, היא יותר מבנט".


"עדיף". צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

החרדים היו במשך השנים בברית פוליטית עם הימין, ונראה שבשנים האחרונות הברית הפכה לברית עם איש מהימין, ראש הממשלה לשעבר נתניהו. מה ההיגיון הפוליטי בכריתת הברית הזאת, בסופו של דבר אנחנו מגבילים את עצמנו?!

"זה לא נכון, שקר וכזב, אין לנו שום ברית עם נתניהו, יש לנו ברית עם הימין, כיוון שהימין מייצג את הציבור המסורתי במדינת ישראל. הציבור שמאמין, גם אם הוא לא שומר תורה ומצוות כהלכתו, גם אם הוא הולך לבית כנסת בשבת ואחר כך הולך לים או לכדורגל, הציבור הזה מאמין בה', מאמין בחכמי ישראל, בתורת ישראל, גם אם הוא רחוק מזה, אבל אתה רואה אותו בסליחות בכותל, בקברי הצדיקים ובבית כנסת ביום כיפור, הציבור הזה רוצה ממשלת ימין, אנחנו כשומרי התורה ומייצגי התורה – זה יהיה חילול ה' נורא אם אנחנו נחבור לשמאל, גם אם לצרכים פוליטיים גדולים ורווחים אדירים לציבור החרדי".

יו"ר ש"ס מודה שלמרות כל המעלות של הדבר, יש בכך הפסד מסיום לציבור החרדי, "אין לנו מה לעשות, איבדנו כביכול את קלף המיקוח, אנחנו לא יכולים לשחק בין ימין ושמאל, אנחנו שייכים לימין. עכשיו, אני לא קובע לימין מי המנהיג שלו, עם כל הכבוד, נתניהו במשך 4 מערכות בחירות, למרות המשפט נגדו ולמרות הרדיפה נגדו, הוא מביא מעל 30 מנדטים, בנט שמתיימר להיות ראש ממשלה של הימין הביא 7 מנדטים".

"השאלה שלך הייתה במקומה אם נניח בנט וסער, שמרדו בנתניהו והחליטו להתמודד על ראשות הממשלה, היו מביאים עכשיו בבחירות 15-20 מנדטים, הבחירות האחרונות היו סוג של פריימריז בתוך מחנה הימין, הייתם שואלים אותי בצדק – 'התחתנת עם נתניהו? גם בנט וסער הם ימין, למה אתה לא הולך איתם?', שאלה מצוינת. אם הליכוד היו מחליטים להחליף את נתניהו ולשים את ישראל כץ או ברקת או כל מי שמתמודד שם, אבל אנחנו לא נמצאים שם. שאנחנו נבוא ונגיד לליכוד להחליף את נתניהו ותשימו את ישראל כץ או ניר ברקת, הם מפלגה דמוקרטית, הציבור גם אמר את דברו, היו בחירות, אנשים שוכחים, כשאני מופיע בתקשורת החילונית אני אומר להם – אני הש"סניק אומר לכם מה זה בחירות דמוקרטיות? היה בחירות ובחרו בנתניהו".


צילום: Marc Israel Sellem/POOL

"שאני גם אשתתף במשחק הונאה? בשום אופן שבעולם, שומרי תורה צריכים לקדש שם שמיים ואסור לנו חלילה וחס לרמות את הציבור. אנחנו הבטחנו לציבור הבטחות ברורות, לרמות את הציבור גם במחיר של רווח מיידי עכשיו, ה' ירחם את התוצאות של זה. הקדוש ברוך הוא שלח אותנו, לא עליך המלאכה לסגור, הקדוש ברוך הוא סוגר דלת – פותח חלון, אנחנו עדיין גוש של 50 וכמה, אנחנו מנהלים מאבק, זאת ממשלה שעומדת על קרעי תרנגולת שאין לה סייעתא דשמיא, אתה רואה שבכל מה שהם עושים הם נכשלים, הם לעג וקלס, אין לה שום מעמד ציבורי, לכן זה עניין של זמן, כמו שהקדוש ברוך הוא הרים אותם, כשמתרוממים לקומה יותר גבוהה, אז הנפילה משם היא הרבה יותר חזקה".

מירי רגב סבורה שהגיע הזמן לראש ממשלה מזרחי, אתה ראוי לתפקיד. יש לך מחשבות על זה?

"אין לי שום שאיפה ואני גם לא מעוניין להיות שם, זה בכלל לא בכיוון החשיבה שלי. אני לא רוצה להיות שר ביטחון, לא ראש ממשלה, ולא שר החוץ. אני בא לעשות את שליחותי ואת התפקיד שלי. ברור שיש מקום לראש ממשלה מזרחי, אבל בנוסף לראש ממשלה מזרחי צריך להיות מי שמתאים לעניין".

ואין מזרחי שמתאים?

"בטח שיש, אבל אני לא נמצא שם. זה פחות מעניין אותי הדבר הזה, עם כל הכבוד, אותי מעניין היהדות במדינת ישראל, אנחנו אנשים יהודים, אנחנו יודעים שהארץ הקדושה הזאת ניתנה לנו בתנאי אחד, שישמרו בה תורה ומצוות, על קדושה וצניעות, אם חלילה וחס אנחנו לא נדאג לכלל שיהיה מינימום של יהדות, של שבת, של קדושה, של צניעות במדינה הזאת, אז אפילו את ארץ ישראל אנחנו נאבד, שאר הדברים פחות מעניינים אותנו".

אנחנו חוזרים בשיחה לאחד מהרגעים ההיסטוריים במליאת הכנסת, כשבנט עומד מעל הדוכן ומאזכר בדרך אגב פגישה שהייתה לו עם דרעי "לא ניכנס למה שהיה שם", כביכול נפגשו לאחרונה,. דרעי אז קם וזעק כפי שמעולם לא נראה: "אתה שקרן, אתה שקרן".

דרעי: "עומד בן אדם, מרמה ומרמה, וממשיך עם הרמאות בלי בושה, ממשיך להגיד שאי אפשר היה להקים ממשלת ימין ואתם רציתם בחירות, וחוזר על זה עוד פעם ועוד פעם, לא יכולתי לשתוק", הוא משחזר.

"הוא השתמש בפגישה שהייתה בעוד מעשה הונאה, הוא נתן להבין כביכול שהפגישה הייתה בזמן האחרון. הדובר שלי קיבל בלילה טלפונים מעיתונאים שהם מקבלים תדרוכים מלשכת ראש הממשלה שדרעי מתעניין להיכנס לממשלה".


Yonatan Sindel/Flash90

"אני זוכר בדיוק מתי הייתה הפגישה. זה היה ביום ראשון שאחרי אסון מירון שקרה בחמישי בלילה. הייתי בשבת בספסופה, במוצאי שבת, עוד לא קברנו את המתים, הדם רותח, בנט מתקשר אלי בבהילות שהוא רוצה לפגוש אותי באופן דחוף ביותר. אמרתי לו שאני בצפון, הוא הגיב שיבוא אלי לספסופה, אמרתי לו שאני לא יכול כי אני עסוק בהלוויות, קבענו שלמחרת בחזרה לירושלים אכנס דרך רעננה".

"לא הבנתי מה הדחיפות, הוא ניסה לשכנע אותי, באותו יום נגמר המנדט של נתניהו והוא היה אמור באותו ערב לחתום עם נתניהו על הקמת ממשלה עם 59 ולקבל רוטציה ראשון ועוד סחיטות שהוציא ברגע האחרון. אבל הוא לא רצה, זה היה סתם משחק מול נתניהו. הוא רצה לשכנע אותי שאשכנע את נתניהו להמליץ עליו שיקבל את המנדט, שהוא היחיד שיכול להקים ממשלה".

"אני האמנתי לו, אני לקחתי בחשבון שאם יש לנו 59, יהיה לנו בסוף 61, אם אנחנו חוסמים את האפשרות להקים ממשלת שמאל ואם בנט היה מצטרף איתנו, אז גדעון סער ואנשיו היו מגיעים אלינו".

"במוצאי הבחירות נתניהו אמר לי, אתה טועה, בנט יעשה הכל כדי להקים ממשלת שמאל. זה היה נשמע דבר הזוי, אמרתי לביבי – זה לא יכול להיות, בנט רוצה להיות ראש ממשלה עם 6 מנדטים? הוא אמר לי כן, אתה עוד תראה שהוא יעשה הכל. הוא צדק. זה מה שבנט ניסה למכור לי באותו יום". דרעי סיכם את הפגישה, "שלוש שעות של בן אדם הזוי".

"נתניהו אשם, הוא לא נתן לפגוע במערכת במשפט"

דרעי תוקף בראיון את "שומרי הסף", התקשורת ומערכת המשפט, שלא הרפו ממתקפות נגד הממשלות בהן כיהן, אך כעת נאלמו דום. "הפכו כישלון של ביקור בארצות הברית, ביזיון של עם ישראל בעולם, שמראש לא היה צריך לנסוע בתקופה כזאת של שפל לביידן. אני יודע באופן אישי שהמומחים הכי גדולים במשרד ראש הממשלה ובמערכת המדינית הזהירו אותו לא לנסוע, אבל הוא רצה את התמונה, הוא הכריח את האמריקאים לקבל אותו. דוחים לו את הביקור והוא מחכה במלון שיקבלו אותו לכמה דקות. התקשורת הפכה את זה לפסגה. לבגין לא היה כזה ביקור, לאף אחד בעולם לא היה כזה ביקור, הביקור הכי היסטורי שהיה במדינת ישראל. פשוט ביזיון, כשהנשיא נרדם לך באמצע הדברים. זה לא משנה את העובדות, כולנו צוחקים, כולנו יודעים את האמת, אבל התקשורת בלי שום בושה. בן אדם עושה קידוש עם מיקרופון וחמישים צלמים, ותוהה למה לא משבחים אותו בעניין שבת".

"כל יום אתה בטוח שזה הקו האדום, ואז אתה רואה שהקווים האדומים ממשיכים. אתה עומד ואומר, עד כדי כך עלמא דשיקרא? עד כדי כך עולם השקר? עד כדי כך הכל מותר? כל הערכים שאמרתם לנו עד היום… זכות ההפגנה, כשזה מול ביבי נתניהו אז אפילו כשבתי הכנסת סגורים ומתפללים במפרסות אבל זכות ההפגנה זה דבר קדוש, אבל ברעננה אין זכות ההפגנה, ברעננה כבר יש הגבלות פעם-פעמיים בשבוע 600 מטר מהבית".

אולי לא משלתם מספיק בתקופה שאתם הייתם בשלטון?

"יש טענה גדולה לגבי שלטון הימין, שבאמת לא שלט נכון לעומת שלטון השמאל, זה נכון", הוא מודה. "ההסבר לכך, כשהימין שולט אז כל התקשורת מגויסת נגד השלטון, קשה מאוד לפוליטיקאים, בעיקר אלה שחיים על שיטת הפריימריז, קשה להם לשלוט כשהתקשורת נגדם".

"אבל, נגיד את זה בגלוי, לצערי הרב, כשהימין עלה לשלטון והשמאל איבד את השלטון, השלטון עבר לבית המשפט העליון, ובית המשפט העליון עצר אותנו בכל נושא. שים לב, כל הפרת הסטטוס קוו שהייתה במדינת ישראל במשך העשרים-שלושים שנה האחרונות, זה לא בחקיקה בכנסת, זה לא בהחלטות של הממשלה, זה הכל בהחלטות של בית המשפט העליון".

באופן מפתיע, הוא מיישר מבט ואומר בקולו, נתניהו אשם. "הטעות הגדולה של הימין, המשמעותית ביותר, שכבר לפני עשרים שנה ויותר הם לא שינו את שיטת מינוי השופטים, את הסמכויות של בית המשפט העליון, את הפרדת הרשויות, כל מה שנתניהו מדבר עליו בשנים האחרונות, ומה שיריב לוין וסמוטריץ' מדברים עליהם, לצערי הרב עד לפני כמה שנים הימין, נתניהו, ואני אומר את זה והוא יודע את זה, הוא אשם בעניין, כיוון שבמשך כל השנים, 20-30 שנה שהוא בשלטון, הוא לא נתן לפגוע במערכת במשפט", הוא אומר, אך מיד מתקן את הניסוח, "אני לא חושב שזה פגיעה, אני חושב שזה צורך קיומי של מדינת ישראל, אם רוצים באמת לחיות נכון, לעשות הפרדה מוחלטת".

אפשר לומר שהוא ממש מקנא בהתנהלות היום. "אתה רואה היום שמערכת המשפט לא מפריעה כהוא זה לשלטון, הם עושים מה שהם רוצים. גם היועצים המשפטיים נתונים להם לעשות מה שהם רוצים, דברים שלנו היה אסור לעשות, דברים פשוטים, כשאתה שואל למה? 'לא, זה נסיבות אחרות', לך תעתור לבית המשפט. כמה אפשר לעתור לבית המשפט? נעתור כל 5 דקות לבית המשפט, מה זה עוזר? וגם לצערי אתה לא רואה תוצאות. יש גם כאלה שטוענים, בצדק, שאומרים שאנחנו עושים טעות שאנחנו הולכים לבית המשפט".

דרעי טוען בראיון כי מתווה ההגבלות בכותל שאושר בקבינט הקורונה לא חוקי: "כשאני בודק עם חברי במשרדי הממשלה, עם המשפטנים, שאני עבדתי איתם במשך כל השנים ואני מכיר את הרצינות שלהם, איך אתם מאשרים כזה דבר? הם אומרים לי שזה לא חוקי בכלל. מתווה הכותל לא חוקי, זה אפליה. לגבי הר הבית אין מתווה, עם הערבים בהר הבית הם מפחדים להתחיל. מתווה הכותל זה המלצה רעיונות".

"בהחלטות הם כותבים שבאחריות הקרן למורשת הכותל והרב רבינוביץ' לפרסם פסק הלכה, זה בדיחה, זה ביזיון, זה אפילו לא תנועת נוער הדבר הזה". לדבריו, "ח"כ משה ארבל מתעסק אצלנו בתחום המשפטי, הוא תוקף את הדברים הללו. הם לא יכולים לאכוף את ההגבלה בכותל, אני אומר לך שיכנסו הרבה יותר מ-8000, אין שום סמכות לאף אחד לאכוף את הדבר הזה".

"היינו צריכים לנקוט בצעדים יותר קשים בנתב"ג"

כשאנחנו מבקשים משר הפנים לשעבר וחבר קבינט הקורונה של הממשלה הקודמת לסכם את ניהול המגפה בתקופתו הוא מביע סיפוק. הוא מזכיר שישראל הייתה הראשונה לסגור את השמיים, מציין כי יחסית לעולם נתוני התמותה טובים, ובאופן כללי רואה באופן חיובי את ההתנהלות אז. עם זאת, הוא מודה שלא הכל מושלם.

"כמובן שעשינו טעויות, אתה לא יכול שלא לעשות טעויות כשאתה לא מכיר את העניין, כשאתה תוך כדי צריך להתמודד. יכול להיות שלפעמים שחררנו מהר מידי את המגבלות והיינו צריכים להיות יותר זהירים, לפעמים אולי עשינו הגבלות מידי קשות ויכולנו לעשות הגבלות פחות קשות, אבל לכל הפחות עשינו".

"מסרנו את נפשנו בעניין, אני יכול להעיד שראש הממשלה נתניהו, כל הצוות שלו, השרים שהיו ממונים על העניין, 24 שעות 7 ימים בשבוע עבדו, לא היה לנו לא יום, לא לילה, לא חג ולא שום דבר, אני שומר שבת אז בשבת הייתי מנותק, אבל מצאת השבת עד כניסת השבת היינו כל הזמן רק על זה, יומם ולילה".

"עשינו כל מה שאנחנו יכולים, הבאנו חיסונים, מה שאף ממשלה בעולם לא הביאה במהירות, אין ספק שהיום אנחנו יכולים ליהנות מהחופש למרות שהמגפה הזאת היא הרבה יותר חזקה, הזן הזה הרבה יותר מתפרץ, ולמרות זאת אנחנו חיים היום בחופש, זה בזכות החיסונים".

אם היית היום בקבינט הקורונה, היית עושה דברים אחרת?

"הייתי מידית מחסן בחיסון שלישי, הייתי משקיע המון כדי לחסן את מי שלא מחוסן, הייתי עושה צעדים הרבה יותר קשים. אבל השאלה כמה מערכת המשפט הייתה עוזרת לי בעניין. היום אני רואה שהמערכת המשפטית נותנת להם כלים שלי לא היו מוכנים לתת כשאנחנו דיברנו על מורים שלא יכנסו לבתי ספר, לחייב מורים להתחסן, לחייב תלמידים, כל הדברים הללו".

"אני חושב שאין צורך בסגרים, אין צורך בצעדים שעשינו כיוון שיש לנו כיום את החיסונים, מה שלא היה לנו אז לכן אנחנו יכולים לקחת מקדמי סיכון שלא לקחנו בפעם הקודמת".

לדבריו, הממשלה הנוכחית מנהלת את המצב באופן גרוע: "ברור שההחלטות מתקבלות מאוחר מדי. את מה שקורה בנתב"ג מהיום הראשון שגילנו שמשם נכנסים הווריאנטים, וכל ההתפרצות מגיעה רק מחוץ לארץ, היינו צריכים לנקוט על ההתחלה צעדים הרבה יותר קשים, לא נקטנו בהם".

"אי אפשר לסמוך על הנס במירון"

לסיכום, אנחנו מבקשים משר הפנים לחזור לרגעי האסון במירון: "אני לא הייתי מעורב בהתארגנות של מירון, כל ההתערבות שלי במירון הייתה לדבר אחד וכדאי לעשות לזה סוף".

"מירון היה אסון נורא ואנו כיהודים מאמינים יודעים שהכל מאיתו יתברך. אנו לא יודעים מה הגזירה הזאת ברור שזה קורבנות ציבור רובם הם צעירים קדושים וטהורים שהלכו ביום הקדוש יום ההילולא של ר' שמעון, יום חגו של רשב"י באתרא קדישא של ר' שמעון, אנו לא יודעים חשבונו של מקום, מי יודע איזה גזירות זה הסיר מעם ישראל".

"אבל צריך לומר דבר אחד, כל התערבות שלי במירון היה שלא יעלה על הדעת שכל יום שישי בהר הבית יש מאה-מאתיים אלף איש ללא שום הגבלות במכה אחת בזמן אחד, לא יכול להיות אפליה של מירון לעומת הר הבית, שאר הדברים.. ה' ירחם אני לא מחפש אשמים".

"צריך לעשות שני דברים. אחד, אי אפשר לומר שצריך לסמוך, אי אפשר לסמוך על הנס, צריך לדאוג שזה לא יקרה שנה הבאה. דבר שני, שהממשלה שהיא האחראית לדבר הזה לא עשתה כי זה לעזור ולפצות את המשפחות אללו שעברו אסונות נוראיים והיה צריך לחזק אותם ולתת להם עזרה". שום דבר היא לא עשתה הכל זה שקר היא הבטיחה חוק אחר וזה שקר".

ביקשנו לסיים את הראיון במשחק אסוציאציות קצר, אך דרעי קצת פחות זרם. כששאלנו על נפתלי בנט השתרר שקט שאמר הכל. על מנסור עבאס אמר כי הוא "פוליטיקאי שמשרת את בוחריו, אפילו די אמיץ, אבל עשה טעות גדולה כשהלך עם השמאל, כי בסוף הוא ישלם על כל מחיר כבד". על ליברמן אמר: "שום דבר שאני חושב עליו לא יכול להתבטאות במשפט אחד". כשעברנו לשאול על שקד הוא כבר ביקש להפסיק.

במקום זה ביקשנו את ברכתו לשנה החדשה: "כמו הברכה המסורתית 'תכלה שנה וקללותיה', הפעם אני חושב שיש לזה משנה תוקף, שתעבור מעלינו המגפה הזו, שכל האיומים שיש לנו מאיראן, חיזבאללה, ומהחמאס, כל האיומים שיש על עם ישראל וכמובן האיומים הרוחניים. שהממשלה הזו תעבור מן הארץ מהר מאוד ושתקום ממשלה אחרת, שנזכה לקבל פני משיח צדקנו ו'תחל שנה וברכותיה' מה יכול להיות יותר טוב מזה".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נשמה טוב ואמיתי עם כל הביקורת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture