ציון הרה"ק מרוז'ין

מאמר להילולת הס"ק מרוז'ין: כוחם של החסידים גדול מכוחו של הרבי?

בשבת הקרובה, ג' חשוון, יציינו בעולם החסידי בכלל ובחצרות בית רוז'ין בפרט את יום ההילולה של הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין • בשורות קצרות נסקור מעט את גודל החשיבות שייחד לאסיפות מרעים בין חסידים ולסיפורי צדיקים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נכנס הרה"ק רבי ישראל מרוזי'ן לבית מדרשו בשעת ערב, ומצא את החסידים יושבים ומתוועדים על כוסית יי"ש ומעט מזונות. ניגש אליהם הרבי, ולהפתעתם שאל אותם שאלה מעט מוזרה: "כוחו של מי גדול יותר. של הרבי, או של החסידים?".

נדהמים, נאלמו החסידים דום. אחד מהם, שרק לפני רגעים ספורים נכנס לקלויז, ענה בשקט: "החסידים". הרבי חייך, עזב את המקום ונכנס חזרה לחדרו. חדי עין היו החסידים, ואלו הבינו כי לא לחינם שאל אותם הרבי שאלה זו דווקא עם כניסתו של אותו חסיד, וכי בתשובתו הוא מסתיר משהו.

לשאלתם, סיפר להם החסיד את שאירע עימו בדרכים, בעת שנסע מעיר מגוריו לרוז'ין, להגיע אל הרבי הקדוש. "בעיירה הסמוכה, כמעט ושמעתי בקול היצר הרע – ועמדתי לחטוא. ברגע האחרון עצרתי את עצמי, והבנתי: לו אחטא, לא אוכל עוד להגיע אל הרבי, שכן הוא יראה עלי את גודל עוונותי, ואתבייש ממנו".

"אך על כך השיב לי היצר הרע: "תמצא לך רבי אחר, שאינו יודע לראות על חסידיו את שעבר עליהם". שוב כמעט התפתיתי, אך אז התאפקתי. שכן גם אם אוכל למצוא לי רבי אחר – חסידים כאלו, לא אפגוש במקומות אחרים…", וכך, ניצל אותו חסיד מעוון.

בשבת קודש פרשת נח, ג' חשוון, יציינו בעולם החסידות בכלל ובחצרות בית רוז'ין בפרט את יומא דהילולה רבא של הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין, שנודע באורח החיים העשיר שניהל, בחצר המפוארת, ובהתנהלות המלכותית שאף הביאה בסופו של דבר למעצרו אחרי הלשנה.

בוידאו: הניגון של הס"ק מושר על ציונו ביום היארצייט

למרות ניהול החצר החסידית ביד רמה, הניח הרוז'ינר דגש גדול מאוד על עבודת החסידים. אין מלך בלא עם, והס"ק מרוז'ין פעל והפעיל רבות כי החסידים בינם לבין עצמם יהיו מאוחדים, יישבו יחד למסיבות מרעים, בהדגישו את חשיבות העניין להתוועד בצוותא.

הוא אף הסביר בכך את הפסוק, דברי יעקב אבינו לבניו לפני פטירתו, "האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים". באחרית הימים, הסביר הרה"ק מרוז'ין, יהיה מצב של "יקרה אתכם", של קרירות בעבודת ה'. הפתרון לזה, הוא "האספו". להתאסף יחדיו חסידים, ולשוחח.

הפתרון לפי הרה"ק מרוז'ין, הוא באותם התוועדויות חסידיות, זיץ, שבת אחים, באטע או כל כינוי וחניכה שיש לכך בכל חסידות – בהם משוחחים בדברי תורה ומספרים סיפורי צדיקים, המחזקים את האדם בתורה ויראת שמיים, ומחממים את ליבו באמונה תמימה לעבודתו יתברך.

ערך גדול ראה הרה"ק מרוז'ין בסיפורי צדיקים. פעם נשאל אודות הסגולה לספר במוצ"ש סיפור מהבעל שם טוב הקדוש, כסגולה לפרנסה. השיב על כך: "שלוש טעויות באימרה זו. ראשית, לא דווקא במוצ"ש. שנית, לא דווקא מהבעש"ט. שלישית, לא דווקא סגולה לפרנסה – אלא כל סיפורי צדיקים, בכל זמן, מהווה סגולה גדולה לכל דבר".

עוד מסופר כי פעם אחת ישב הרה"ק מרוז'ין ושוחח אודות הצדיקים, עד שכמעט ואיחר זמן תפילה. נענה בדרך צחות ואמר: "בתהילים פרק קיג, כתוב: 'הללו עבדי ה', הללו את שם ה". ואילו בתהילים פרק קלה כתוב: 'הללו את שם ה', הללו עבדי ה" – בסדר הפוך. מכאן, שגם להלל את שם ה' בתפילה וגם להלל את עבדי ה' בסיפורי צדיקים, כוחם יפה".

הקלויז של הס"ק מרוז'ין בסאדיגורה

נספר איפה סיפור חסידי על הרה"ק מרוזי'ן, אשר נכנס פעם לבית מדרשו ומצא את החסידים יושבים. פנה אליהם בבקשה לדעת, "על מה אתם משוחים כעת?". בבושת פנים ענו לו, כי התווכחו האם כל סיפורי המופתים המסופרים על הבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו, אכן אירעו במציאות.

ענה להם הס"ק מרוז'ין: "המאמין בסיפורים אלו – טיפש. המכחיש סיפורים אלו – כופר. עלינו להאמין כי אכן היה להם את הכח לבצע את כל האותות והמופתים".

חצר הקודש רוז'ין גדלה והתרחבה אחרי הסתלקותו של רבי ישראל, כאשר בניו ממלאים את מקומו בערים שונות, מהם גדלו והקימו חצרות חסידיות רבות הצועדות בדרך ישראל סבא. כיום, מכהנים פאר האדמו"רים מבאיאן, סאדיגורה, קופיטשניץ, בוהוש וואסלוי הממשיכים את דרך המלכות הרוז'ינאית.

בקדושה יתירה התייחסו ליום ההילולה, היום הקדוש ג' חשוון. בנו של בעל ההילולה, האדמו"ר רבי אברהם יעקב מסאדיגורה אף אמר כי "עיצומו של יום מכפר", כמו ביום הכיפורים. זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל, אמן.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture