לצד ענק בתורה: הקים 2 מפלגות ועיתון • ההנהגה הציבורית של מרן הגרא"מ שך

עם מלאות 20 שנה להסתלקות מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצוק"ל, 'JDN' חוזר אל ימי הנהגתו הציבורית עם ההחלטות הדרמטיות על הקמת ש"ס, דגל התורה וביטאון יתד נאמן • נאום השפנים והחזירים, התמיכה בימין, והעמדה המדינית

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הערב ומחר מציינים בעם היהודי 20 שנה להסתלקותו לשמי מרום של מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצוק"ל, שכונה פי כל "הרב שך". הרב שך שימש כראש ישיבת פוניבז' והיה מנהיג עולם התורה במשך כשלושים שנה.

לצד גדולתו בתורה וההנהגה הרוחנית הייחודית, מרן זצוק"ל היה המנהיג שעיצב את הציבור החרדי גם בהתפתחותו הגשמית במהלך השנים, בין היתר עם ההחלטה לייסד את המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה. וכן את ביטאונה הרשמי של היהדות הליטאית, יתד נאמן. לצד זאת עמד בראש ועד הישיבות והחינוך העצמאי. בנוסף יזם הרב שך הקמת גוף כשרות בשם "שארית ישראל"

ההנהגה הציבורית

לקראת בחירות ה'תשמ"ד תמך ביוזמה הספרדית להקים מפלגה עצמאית, מפלגת ש"ס, שבהנהגתה הרוחנית עמד מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל. בלילה שלפני הבחירות הפתיע הרב שך והורה להצביע עבור ש"ס. הצבעת הציבור הליטאי הגבירה את כוחה של ש"ס שזכתה בארבעה מנדטים.

כמה שנים לאחר מכן הורה על הקמת יומון חרדי חדש, שנועד לשמש במה לציבור הליטאי. עורכו הראשון של העיתון, הרב שמואל חסידה, נתן לעיתון את השם "יתד" – יהדות תורה דת. את תוספת המילה "נאמן" הציע מרן הסטייפלר זצוק"ל. 'יתד נאמן' החל להופיע בכ"ג בתמוז תשמ"ה. הרב שך שימש סמכות עליונה של "יתד נאמן" והעיתון שימש במה לקו ההשקפתי שהוביל.

וכך כותב מרן זצוק"ל במכתבו על הרקע להקמת העיתון: "המשכילים הם-הם הגורמים העיקריים בירידה של הדור אצל הצעירים, בגלל שלא שמעו תשובה גלויה והרבה סילופים כאן על-ידי זה. ותסלחו שאני שואל לכם, אנשים החרדים גדולי תורה, איך אפשר להעלים עין ולראות 'אמת' בעיתונים האחרים – וכי יש שם מאמרי חיזוק הדת באחד מהם?" ובהמשך: "טבע של אנשים שאין להם דעת עצמם, אלא כל מה שמודפס, נקלט אצלם במוחם"…

מכתב התמיכה בש"ס שכתב מרן הגראמ"מ שך זצ"ל בכתב ידו. צילום: 'הדרך'

והאמת היא שכך כתב מרן זצוק"ל בהמשך המכתב המוזכר: "ואני מבקש סליחתכם שאני כותב לפני גדולים וטובים ממני, שבלי עיתון אין לגמרי השפעה, וכדאי שתראו לחזק את הפצת עיתון 'יתד נאמן'".

עוד כמה שנים חלפו ולקראת הבחירות ב-1988 החליט על פתיחת מפלגת דגל התורה. לרב שך הצטרפו רוב הרבנים הליטאיים והציבור הקשור אליהם, לצד חסידות בעלזא שהצטרפה גם היא באותן בחירות אל דגל התורה. עם הקמת המפלגה הוקמה גם מועצת גדולי התורה שלה.

בכ"ח בתשרי נערך כנס היסוד של המפלגה בבנייני האומה. בכנס זה נאם הרב שך ובו נימק את הקמת המפלגה. באותן בחירות קיבלה "דגל התורה" שני מנדטים. בבחירות הבאות בשנת ה'תשנ"ב רצו שתי המפלגות ברשימה משותפת בשם "יהדות התורה המאוחדת".

נאום השפנים והחזירים

לפני התרגיל של הקמת ממשלה עם פרס, כשעמדה על הפרק השאלה האם מפלגת 'דגל התורה' תתמוך במועמדותו של שמעון פרס לתפקיד ראש הממשלה, נישאו עיני העולם אל הרב שך, שאמור היה לנאום בכנס של דגל התורה ביד אליהו בתל אביב. הרב שך לא התייחס ישירות בנאומו לשאלת ההצטרפות לממשלה, אלא בחר להרצות על עיקרי ההשקפה היהודית, ולתקוף את השמאל על ניתוק הקשר ממסורת האבות.

במשאו, שהפך לאחר מכן לשם דבר בהיסטוריה החרדית בארץ ישראל כ"נאום השפנים והחזירים", אמר כי "המערך ניתק את העבר מן העם היהודי. אם רוצים לבנות אומה שלא יהיה לה קשר עם האבות, דינה להיאבד. היום פוגשים ילדים שאינם יודעים להסביר מהו 'זכור את יום השבת לקדשו'. ישנם קיבוצים שאינם יודעים מה זה יום כיפור ומגדלים שפנים וחזירים. אין לנו תורה? אין לנו מסורת? במה אנחנו יהודים, אם לא בתורה?".

בקונטרס שהוציא הרב רפאל וולף, נאמנו של מרן זצ"ל, נחשפו התבטאויות והנהגות רבות ממרן הרב שך זצ"ל. "בשעת החלפת השלטון מממשלת שמאל לממשלת ימין (תשל"ז) ועל פי הוראתו והוראת כל גדולי ישראל תמכו הנציגים החרדים בהקמת ממשלת ימין", מספר הרב וולף, ומביא את לשונו של מרן הרב שך: "כי לא השתנה מאומה, והיסוד הוא אחד 'מדינה חילונית' ואמירת 'בעזרת השם' חשוב רק אם מבוססת על שמירת התורה וקיום המצוות".

"ודע ידידי", הוסיף הרב שך, "כי אל תחשוב כי עכשיו שהתחלפו המשמרות ושלטון חדש הוא, נשתנה הדבר. לא כן אחי, היסוד הוא אחד 'המדינה היא חילונית' עם חוקים זרים לנו, ומבוססת על 'כוחי ועצם ידי' נבחרי העם רובם רחוקים משמירת התורה ומצוותיה. ואמירת 'בעזרת השם' – חשוב רק אם מבוססת על שמירת התורה וקיום המצוות".

מרן הגרא"מ שך לצד הגר"ע יוסף. צילום: משה שי, פלאש 90

עוד הוא הוסיף: "וכמובן שעלינו לתמוך יותר לאלו שנראים לפחות לפנים, יותר נוחים לנו, אם כי הסכנה עדיין קיימת. וזה היה שיקול דעתי ושיקול דעת יתר חברי, והנהגה כזאת ראיתי אצל רבותיי?".

הרב שך הדגיש בדבריו כי התמיכה בממשלת ימין היא משום "הרע במיעוטו": "ואכתוב לך עוד פעם שתמיכתנו בממשלה הנוכחית אינו משום שהיא מניחה את דעתנו, אלא מפני שהיא פחות רעה מאחרת ובתקווה להקב"ה שנוכל קצת להציל, כדי שלא יהיה יותר גרוע".

כאשר ש"ס הצטרפה לממשלת שמאל, התבטא בכאב: "אני הקמתי את ש"ס אני אוהב אותם, אני קשור אתם, עכשיו הם סרו מן הדרך המסורה לנו בהנהגת הציבור. הממשלה היא ממשלת שמד, איזה היתר יש להם להקים ממשלת שמד. כמה שרבניהם הם גדולים, אבל אסור להם לעשות נגד כולם".

יו"ר תנועת ש"ס לשעבר ורבה של העיר רעננה, הרב יצחק פרץ, סיפר בעבר בראיון ל'קול חי' על שיחותיו עם מרן הרב שך בנושאים ציבוריים: "מרן הרב עובדיה והרב שך השקפתם הייתה ברורה השקפה של תורה, יש לנו זכות בלעדית על ארץ ישראל, וב"ה שזיכנו לחזור לארץ ישראל".

"הרב שך אמר לי פעם", ציטט, "אני לא יודע אם עם ישראל יהיה ראוי להחזיק בארץ ישראל", סוף ציטוט. "אני הזדעזעתי שהוא אמר לי את זה", מספר הרב פרץ על הרגעים אז במחיצת מרן הרב שך, ומוסיף כי מרן הרב שך עוד אמר לו, "אני לא יודע שאם יש לנו את הזכות להישאר בארץ ישראל, צריך הרבה זכויות".

סוף דבר

הרב שך נפטר בליל יום שישי ט"ז בחשוון תשס"ב. הלוויה נערכה ביום שישי, ולמרות היום הקצר השתתפו בה יותר ממאה אלף איש, שהגיעו החל משעות הלילה מישראל ומהעולם.

כמובן שאין בכתבה הזאת להקיף את דמותו התמירה, ויש להדגיש שעיקר עיסוקו של מרן זצוק"ל הייתה בתורה הקדושה ובהנהגה הרוחנית, אך בכתבה זו בחרנו להתייחס לחלקו בהנהגה הציבורית בארץ ישראל במשך כשלושה עשורים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הכותרת היא בושה וחרפה למי שהעלה אותה!
הרב שך היה כולו תורה ומסי"נ לעמ"י
מעורבותו בעניינים פוליטיים לכאורה
לא היווה פרומיל מסדר יומו שהיה כולו
לימוד תורה ולעשות רצון קונו
נא לשנות את הכותרת
לא קראתי את תוכן הכתבה
הכותרת מאוד קוממה אותי
בתור לא ליטאית!

אכן צודק!
כותרת מקוממת ממש, לא עושה שום חשק לקרוא אותה!
לא מצאתם את התיאור האמיתי של הענק הזה?
גם אני בתור לא ליטאית יכולה לעזור לכם למצוא כותרת מתאימה.
לא מתאים לjdn בושה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture